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Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 1/2010

01.01.2010 | Melanomas

Sentinel Lymph Node Biopsy in Pediatric and Adolescent Cutaneous Melanoma Patients

verfasst von: Robert Howman-Giles, MD, FRACP, DDU, Helen M. Shaw, PhD, Richard A. Scolyer, MD, FRCPA, FRCPath, Rajmohan Murali, MBBS, FRCPA, James Wilmott, BSc, Stanley W. McCarthy, MB, BS, DCP, FRCPA, FFOP, Roger F. Uren, MD, FRACP, DDU, John F. Thompson, MD, FRACS, FACS

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 1/2010

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Abstract

Background

The rarity of melanoma in young patients, particularly pediatric ones, has to date precluded any valid comparisons being made between young patients and adults undergoing sentinel lymph node biopsy (SLNB) for intermediate thickness localized melanoma. The present study takes advantage of the large Sydney Melanoma Unit (SMU) database to clarify this issue.

Materials and Methods

Clinical and pathologic data on pediatric and adolescent AJCC Stage I and II cutaneous melanoma patients aged <20 years undergoing SLNB at the SMU between January 1993 and February 2008 were reviewed. SLNB positivity rates and outcomes in these patients were compared with adult SMU patients.

Results

In 55 young patients, overall median tumor thickness was 1.7 mm (range, 0.6–5.2 mm) and overall SLNB positivity rate was 14 of 55 (25%), tumors tending to be thicker (median, 2.6 mm), and SLNB positivity rate higher (2 of 6; 33%) in patients aged <10 years. Of the 14 patients, 13 underwent immediate completion lymph node dissection (CLND); 2 patients had non-SLN metastases (15.4%). Only 0.7% of a total of 295 lymph nodes removed at CLND were involved with melanoma. In 14 SLNB-positive patients with follow-up data, 3 (21%) have died from melanoma after a median follow-up of 60 months, compared with 42% of 356 SLNB positive adults.

Conclusions

Although the SLNB positivity rate was higher in pediatric and adolescent melanoma patients than in adults (25% vs. 17%, respectively), non-SLN positivity and melanoma-specific death rates were low.
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Metadaten
Titel
Sentinel Lymph Node Biopsy in Pediatric and Adolescent Cutaneous Melanoma Patients
verfasst von
Robert Howman-Giles, MD, FRACP, DDU
Helen M. Shaw, PhD
Richard A. Scolyer, MD, FRCPA, FRCPath
Rajmohan Murali, MBBS, FRCPA
James Wilmott, BSc
Stanley W. McCarthy, MB, BS, DCP, FRCPA, FFOP
Roger F. Uren, MD, FRACP, DDU
John F. Thompson, MD, FRACS, FACS
Publikationsdatum
01.01.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 1/2010
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-009-0657-4

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S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.