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Surgical Endoscopy

Ausgabe 1/2003

Inhalt (58 Artikel)

Review of laparoscopic urology

B.C. Koo, N.A. Burgess, M. Rhodes

One hundred laparoscopic choledochotomies with primary closure of the common bile duct

G. Decker, F. Borie, B. Millat, J.C. Berthou, A. Deleuze, F. Drouard, F. Guillon, J.G. Rodier, A. Fingerhut

Effectiveness and long–term results of laparoscopic common bile duct exploration

R. Riciardi, S. Islam, J.J. Canete, P.L. Arcand, M.E. Stoker

Laparoscopic liver resection of benign liver tumors

B. Descottes, D. Glineur, F. Lachachi, D. Valleix, J. Paineau, A. Hamy, M. Morino, H. Bismuth, D. Castaing, E. Savier, P. Honore, O. Detry, M. Legrand, J.S. Azagra, M. Goergen, M. Ceuterick, J. Marescaux, D. Mutter, B. Hemptinne, R. Troisi, J. Weerts, B. Dallemagne, C. Jehaes, M. Gelin, V. Donckier, R. Aerts, B. Topal, C. Bertrand, B. Mansvelt, L. Krunckelsven, D. Herman, M. Kint, E. Totte, R. Schockmel, J.F. Gigot

Management of bile duct injury during and after laparoscopic cholecystectomy

K.G. Tsalis, E.C. Christoforidis, C.A. Dimitriadis, S.C. Kalfadis, D.S. Botsios, J.D. Dadoukis

Etiology of intestinal metaplasia at the gastroesophageal junction

N.S. Balaji, S.R. DeMeester, K.S. Wickramasinghe, J.A. Hagen, J.H. Peters, T.R. DeMeester

KTP laser ablation of Barrett's esophagus after anti-reflux surgery results in long-term loss of intestinal metaplasia

S.P. Bowers, S.G. Mattear, P.J. Waring, K. Galloway, A. Nasir, R. Pascal, J.G. Hunter

Benefits of laparoscopy in middle-aged patients

J.A. Lagares-Garcia, B. Bansidhar, R.A. Moore

Laparoscopic choledochojejunostomy and gastrojejunostomy in a porcine model

D.N. Reed, R.N. Cacchione, J.W. Allen, V. Arlauskas, J. Casey, G.M. Larson, G. Vitale

Laparoscopic splenectomy for idiopathic thrombocytopenic purpura (ITP)

D.E. Pace, P.M. Chiasson, C.M. Schlachta, J. Mamazza, E.C. Poulin

Clinically based management of rectal prolapse

K.M. Madbouly, A.J. Senagore, C.P. Delaney, H.J. Duepree, K.M. Brady, V.W. Fazio

Disruptive visions

R.M. Satava

Role of appendectomy in training for laparoscopic surgery

M. Carrasco-Prats, V. Soria Aledo, J.A. Luján-Mompeán, A. Ríos-Zambudio, D. Pérez-Flores, P. Parrilla-Paricio

Laparoscopic approach to incisional hernia

M.A. Carbajo, J.C. Martin del Olmo, J.I. Blanco, M. Toledano, C. Cuesta, C. Ferreras, C. Vaquero

Recurrence after laparoscopic ventral hernia repair

M. Rosen, F. Brody, J. Ponsky, R.M. Walsh, S. Rosenblatt, F. Duperier, A. Fanning, A. Siperstein

Tailored approach to Zenker's diverticula

G. Zaninotto, S. Narne, M. Costantini, D. Molena, C. Cutrone, G. Portale, M. Costantino, C. Rizzetto, U. Basili, E. Ancona

Laparoscopic versus open donor nephrectomy

K.T. Pace, S.J. Dyer, V. Phan, R.J. Stewart, R.J.D.A. Honey, E.C. Poulin, C.M. Schlachta, J. Mamazza

Health-related quality of life after laparoscopic and open nephrectomy

K.T. Pace, S.J. Dyer, R.J. Stewart, R.J. Honey, E.C. Poulin, C.M. Schlachta, J. Mamazza

Six years of experience in laparoscopic surgery of esophageal achalasia

A.F. Fernández, M.A. Martínez, J. Ruiz, R. Torres, B. Faife, J.R. Torres, C.M. Escoto

Case reports: Online First

Mesh penetration of the sigmoid colon following a transabdominal preperitoneal hernia repair

B. Lange, C. Langer, P. M. Markus, H. Becker

Case reports: Online First

An unusual cause of delayed presentation of laparoscopic common bile duct injury

A. J. Karayiannakis, A. Polychronidis, C. Simopoulos

Pneumatosis cystoides intestinalis coli

J. Theisen, P. Juhnke, H.J. Stein, J.R. Siewert

Case reports: Online First

What happens to the lost gallstone during laparoscopic cholecystectomy?

B. Zulfikaroglu, N. Ozalp, M. Mahir Ozmen, M. Koc

Case reports: Online First

Thoracoscopic treatment of a pericardial diverticulum

A. Carretta, G. Negri, M. Pansera, G. Melloni, P. Zannini

Case reports: Online First

Needle-knife sphincterotomy

P. Katsinelos, S. Dimiropoulos, I. Galanis, I. Pilpilidis, P. Amperiadis, D. Katsiba, P. Tsolkas, B. Papaziogas, G. Paroutoglou, A. Papagiannis, I. Vasiliadis

Case reports: Online First

Septic lithiasis of the pelvis

A. Protopapas, S. Milingos, E. Diakomanolis, E. Kioses, A. Rodolakis, S. Michalas

Case reports: Online First

Laparoscopic cholecystectomy in a patient with previous open cholecystostomy

A. Polychronidis, A. J. Karayiannakis, S. Perente, S. Anagnostoulis, C. Simopoulos

Case reports: Online First

Laparoscopic-assisted resection of giant sigmoid lipoma under colonoscopic guidance

R. Ladurner, T. Mussack, F. Hohenbleicher, C. Folwaczny Anagnostoulis, M. Siebeck, K. Hallfeldt

Case reports: Online First

Emergency laparoscopic treatment for acute massive bleeding of an esophageal ulcer

C. Ballesta-López, I. Poves, C. Bettónica, F. Fuertes, J. C. Espinós

Case reports: Online First

Unicornuate uterus and unilateral ovarian agenesis associated with pelvic kidney

B. Mülayim, S. Demirbaşoğlu, O. Oral

Small bowel incarceration in a broad ligament defect

P. Guillem, C. Cordonnier, F. Bounoua, P. Adams, G. Duval

Case reports: Online First

Acute recurrent pancreatitis associated with anomalous pancreaticobiliary ductal union and choledochal cyst of mixed type I plus II

P. Katsinelos, S. Dimiropoulos, D. Katsiba, I. Galanis, I. Pilpilidis, P. Tsolkas, C. Koutras, A. Papagiannis, M. Arvaniti, I. Vasliadis

Case reports: Online First

Thoracoscopic repair of a Bochdalek hernia in an adult

P. Willemse, P. R. Schütte, P. W. Plaisier

Case reports: Online First

Laparoscopic right posterior hepatic bisegmentectomy (Segments VII-VIII)

R. Costi, E. Capelluto, N. Sperduto, J. Bruyns, J. Himpens, G. B. Cadière

The author replies

B. Bülent Mentes

The author replies

W.H. Schwesinger, J.P. Velez, J. Stauffer, H.V. Gaskill, G.B. Kazantsev, K.R. Sirinek, W.E. Strodel

Erratum

Erratum: KTP laser ablation of Barrett’s esophagus after anti-reflux surgery results in long-term loss of intestinal metaplasia

S. P. Bowers, S. G. Mattar, P. J. Waring, K. Galloway, A. Nasir, R. Pascal, J. G. Hunter

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Wie sieht der OP der Zukunft aus?

04.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Der OP in der Zukunft wird mit weniger Personal auskommen – nicht, weil die Technik das medizinische Fachpersonal verdrängt, sondern weil der Personalmangel es nötig macht.

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Recycling im OP – möglich, aber teuer

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.