Skip to main content
Erschienen in: Journal of Neuro-Oncology 1/2017

23.05.2017 | Clinical Study

Stereotactic radiosurgery for focal leptomeningeal disease in patients with brain metastases

verfasst von: Amparo Wolf, Bernadine Donahue, Joshua S. Silverman, Abraham Chachoua, Jean K. Lee, Douglas Kondziolka

Erschienen in: Journal of Neuro-Oncology | Ausgabe 1/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Leptomeningeal disease (LMD) is well described in patients with brain metastases, presenting symptomatically in approximately 5% of patients. Conventionally, the presence of LMD is an indication for whole brain radiation therapy (WBRT) and not suitable for stereotactic radiosurgery (SRS). The purpose of the study was to evaluate the local control and overall survival of patients who underwent SRS to focal LMD. We reviewed our prospective registry and identified 32 brain metastases patients with LMD, from a total of 465 patients who underwent SRS between 2013 and 2015. Focal LMD was targeted with SRS in 16 patients. The median imaging follow-up time was 7 months. The median volume of LMD was 372 mm3 and the median margin dose was 16 Gy. Five patients underwent prior WBRT. Histology included non-small cell lung (8), breast (5), melanoma (1), gastrointestinal (1) and ovarian cancer (1). Follow-up MR imaging was available for 14 patients. LMD was stable in 5 and partially regressed in 8 patients at follow-up. One patient had progression of LMD with hemorrhage 5 months after SRS. Seven patients developed distant LMD at a median time of 7 months. The median actuarial overall survival from SRS for LMD was 10.0 months. The 6-month and 1-year actuarial overall survival was 60% and 26% respectively. Six patients underwent WBRT after SRS for focal LMD at a median time of 6 months. Overall, focal LMD may be may be treated successfully with radiosurgery, potentially delaying WBRT in some patients.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Patchell RA, Posner JB (1985) Neurologic complications of systemic cancer. Neurol Clin 3:729–750PubMed Patchell RA, Posner JB (1985) Neurologic complications of systemic cancer. Neurol Clin 3:729–750PubMed
4.
Zurück zum Zitat Wasserstrom WR, Glass JP, Posner JB (1982) Diagnosis and treatment of leptomeningeal metastases from solid tumors: experience with 90 patients. Cancer 49:759–772CrossRefPubMed Wasserstrom WR, Glass JP, Posner JB (1982) Diagnosis and treatment of leptomeningeal metastases from solid tumors: experience with 90 patients. Cancer 49:759–772CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Hermann B, Hültenschmidt B, Sautter-Bihl ML (2001) Radiotherapy of the neuroaxis for palliative treatment of leptomeningeal carcinomatosis. Strahlenther Onkol 177:195–199CrossRefPubMed Hermann B, Hültenschmidt B, Sautter-Bihl ML (2001) Radiotherapy of the neuroaxis for palliative treatment of leptomeningeal carcinomatosis. Strahlenther Onkol 177:195–199CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat ALEX study: a randomized, phase III study comparing alectinib with crizotinib in treatment-naive anaplastic lymphoma kinase-positive advanced non-small cell lung cancer participants. In: ClinicalTrials.gov [Internet]. Bethesda, MD: National Library of Medicine (US). 2014-[cited 2015 Nov 2]. http://clinicaltrials.gov/show/NCT02075840. NLM Identifier: NCT02075840) ALEX study: a randomized, phase III study comparing alectinib with crizotinib in treatment-naive anaplastic lymphoma kinase-positive advanced non-small cell lung cancer participants. In: ClinicalTrials.gov [Internet]. Bethesda, MD: National Library of Medicine (US). 2014-[cited 2015 Nov 2]. http://​clinicaltrials.​gov/​show/​NCT02075840. NLM Identifier: NCT02075840)
Metadaten
Titel
Stereotactic radiosurgery for focal leptomeningeal disease in patients with brain metastases
verfasst von
Amparo Wolf
Bernadine Donahue
Joshua S. Silverman
Abraham Chachoua
Jean K. Lee
Douglas Kondziolka
Publikationsdatum
23.05.2017
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Neuro-Oncology / Ausgabe 1/2017
Print ISSN: 0167-594X
Elektronische ISSN: 1573-7373
DOI
https://doi.org/10.1007/s11060-017-2497-6

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2017

Journal of Neuro-Oncology 1/2017 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Frühe Alzheimertherapie lohnt sich

25.04.2024 AAN-Jahrestagung 2024 Nachrichten

Ist die Tau-Last noch gering, scheint der Vorteil von Lecanemab besonders groß zu sein. Und beginnen Erkrankte verzögert mit der Behandlung, erreichen sie nicht mehr die kognitive Leistung wie bei einem früheren Start. Darauf deuten neue Analysen der Phase-3-Studie Clarity AD.

Viel Bewegung in der Parkinsonforschung

25.04.2024 Parkinson-Krankheit Nachrichten

Neue arznei- und zellbasierte Ansätze, Frühdiagnose mit Bewegungssensoren, Rückenmarkstimulation gegen Gehblockaden – in der Parkinsonforschung tut sich einiges. Auf dem Deutschen Parkinsonkongress ging es auch viel um technische Innovationen.

Demenzkranke durch Antipsychotika vielfach gefährdet

23.04.2024 Demenz Nachrichten

Wenn Demenzkranke aufgrund von Symptomen wie Agitation oder Aggressivität mit Antipsychotika behandelt werden, sind damit offenbar noch mehr Risiken verbunden als bislang angenommen.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.