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Erschienen in: Zeitschrift für Herz-,Thorax- und Gefäßchirurgie 6/2019

16.09.2019 | TAVI | Evidenzbasierte Medizin

Literaturübersicht 2018 zur Herzklappenchirurgie

verfasst von: A. Moschovas, R. Safarov, T. Sandhaus, S. Tkebuchava, C. Schenkl, H. Kirov, G. Färber, T. Doenst

Erschienen in: Zeitschrift für Herz-,Thorax- und Gefäßchirurgie | Ausgabe 6/2019

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Zusammenfassung

Wie im letzten Jahr wird eine Übersicht über interessante und relevante Literatur aus dem Bereich der Klappenchirurgie – im vorliegenden Beitrag für das Jahr 2018 – präsentiert. Therapieentscheidungen bei Vorliegen einer relevanten Aortenklappenerkrankung sind geprägt von Empfehlungen aus individuellen Entscheidungen im Herzteam, mit immer stärker werdender Evidenz für die „transcatheter aortic valve implantation“ (TAVI) bei niedrigem Risiko, ohne dass bisher zwingend benötigte Langzeitergebnisse vorliegen. Es wird in diesem Abschnitt nur auf die TAVI-Publikationen eingegangen, die unmittelbare Relevanz für die klassischen chirurgischen Verfahren aufweisen, die ansonsten im vorliegenden Beitrag hauptsächlich beleuchtet werden. Die Publikationen im Bereich der Atrioventrikularklappen lieferten neue Erkenntnisse zur Prävalenz von Mitral- und Trikuspidalinsuffizienz und unterstrichen damit die bekannten Aussagen, dass eine Mitralklappenrekonstruktion bei struktureller Mitralinsuffizienz die Lebenserwartung steigern kann. Bei funktioneller Mitralinsuffizienz hat v. a. die Publikation der Studien MITRA FR und COAPT im Zusammenhang mit dem MitraClip große Aufmerksamkeit erregt. Außerdem unterstützen weitere Studienergebnisse die aggressive Therapie der isolierten Trikuspidalinsuffizienz. Diese Aspekte werden im Folgenden erläutert, obwohl Übersichten wie diese nie komplett oder frei von persönlicher Neigung sein und nie alle potenziell relevanten Arbeiten berücksichtigen können. Unter diesem Caveat wünschen die Autoren Freude beim Lesen.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Armoiry X, Obadia JF, Pascal L et al (2018) Comparison of transcatheter versus surgical aortic valve implantation in high-risk patients: a nationwide study in France. J Thorac Cardiovasc Surg 156:1017–1025e4CrossRef Armoiry X, Obadia JF, Pascal L et al (2018) Comparison of transcatheter versus surgical aortic valve implantation in high-risk patients: a nationwide study in France. J Thorac Cardiovasc Surg 156:1017–1025e4CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Baumgartner H, Falk V, Bax JJ et al (2017) 2017 ESC/EACTS guidelines for the management of valvular heart disease. Eur Heart J 38:2739–2791CrossRef Baumgartner H, Falk V, Bax JJ et al (2017) 2017 ESC/EACTS guidelines for the management of valvular heart disease. Eur Heart J 38:2739–2791CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Beckmann A, Meyer R, Lewandowski J et al (2018) German heart surgery report 2017: the annual updated registry of the German society for thoracic and cardiovascular surgery. Thorac Cardiovasc Surg 66:608–621CrossRef Beckmann A, Meyer R, Lewandowski J et al (2018) German heart surgery report 2017: the annual updated registry of the German society for thoracic and cardiovascular surgery. Thorac Cardiovasc Surg 66:608–621CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Buratto E, Shi WY, Wynne R et al (2018) Improved survival after the ross procedure compared with mechanical aortic valve replacement. J Am Coll Cardiol 71:1337–1344CrossRef Buratto E, Shi WY, Wynne R et al (2018) Improved survival after the ross procedure compared with mechanical aortic valve replacement. J Am Coll Cardiol 71:1337–1344CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Doenst T, Borger MA, Weisel RD et al (2008) Relation between aortic cross-clamp time and mortality—not as straightforward as expected. Eur J Cardiothorac Surg 33:660–665CrossRef Doenst T, Borger MA, Weisel RD et al (2008) Relation between aortic cross-clamp time and mortality—not as straightforward as expected. Eur J Cardiothorac Surg 33:660–665CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Doenst T, Kirov H, Moschovas A et al (2018) Cardiac surgery 2017 reviewed. Clin Res Cardiol 107:1087–1102CrossRef Doenst T, Kirov H, Moschovas A et al (2018) Cardiac surgery 2017 reviewed. Clin Res Cardiol 107:1087–1102CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Dreyfus GD, Dulguerov F, Marcacci C et al (2018) “Respect when you can, resect when you should”: a realistic approach to posterior leaflet mitral valve repair. J Thorac Cardiovasc Surg 156:1856–1866e3CrossRef Dreyfus GD, Dulguerov F, Marcacci C et al (2018) “Respect when you can, resect when you should”: a realistic approach to posterior leaflet mitral valve repair. J Thorac Cardiovasc Surg 156:1856–1866e3CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Dvir D, Bourguignon T, Otto CM et al (2018) Standardized definition of structural valve degeneration for surgical and transcatheter bioprosthetic aortic valves. Circulation 137:388–399CrossRef Dvir D, Bourguignon T, Otto CM et al (2018) Standardized definition of structural valve degeneration for surgical and transcatheter bioprosthetic aortic valves. Circulation 137:388–399CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Dziadzko V, Clavel MA, Dziadzko M et al (2018) Outcome and undertreatment of mitral regurgitation: a community cohort study. Lancet 391:960–969CrossRef Dziadzko V, Clavel MA, Dziadzko M et al (2018) Outcome and undertreatment of mitral regurgitation: a community cohort study. Lancet 391:960–969CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Ensminger S, Fujita B, Bauer T et al (2018) Rapid deployment versus conventional bioprosthetic valve replacement for aortic stenosis. J Am Coll Cardiol 71:1417–1428CrossRef Ensminger S, Fujita B, Bauer T et al (2018) Rapid deployment versus conventional bioprosthetic valve replacement for aortic stenosis. J Am Coll Cardiol 71:1417–1428CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Farber G, Tkebuchava S, Dawson RS et al (2018) Minimally invasive, isolated tricuspid valve redo surgery: a safety and outcome analysis. Thorac cardiovasc Surg 66:564–571CrossRef Farber G, Tkebuchava S, Dawson RS et al (2018) Minimally invasive, isolated tricuspid valve redo surgery: a safety and outcome analysis. Thorac cardiovasc Surg 66:564–571CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Furukawa N, Kuss O, Emmel E et al (2018) Minimally invasive versus transapical versus transfemoral aortic valve implantation: a one-to-one-to-one propensity score-matched analysis. J Thorac Cardiovasc Surg 156:1825–1834CrossRef Furukawa N, Kuss O, Emmel E et al (2018) Minimally invasive versus transapical versus transfemoral aortic valve implantation: a one-to-one-to-one propensity score-matched analysis. J Thorac Cardiovasc Surg 156:1825–1834CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Gleason TG, Reardon MJ, Popma JJ et al (2018) 5‑year outcomes of self-expanding transcatheter versus surgical aortic valve replacement in high-risk patients. J Am Coll Cardiol 72:2687–2696CrossRef Gleason TG, Reardon MJ, Popma JJ et al (2018) 5‑year outcomes of self-expanding transcatheter versus surgical aortic valve replacement in high-risk patients. J Am Coll Cardiol 72:2687–2696CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Goldstone AB, Chiu P, Baiocchi M et al (2017) Mechanical or biologic prostheses for aortic-valve and mitral-valve replacement. N Engl J Med 377:1847–1857CrossRef Goldstone AB, Chiu P, Baiocchi M et al (2017) Mechanical or biologic prostheses for aortic-valve and mitral-valve replacement. N Engl J Med 377:1847–1857CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Grayburn PA, Sannino A, Packer M (2019) Proportionate and disproportionate functional mitral regurgitation: a new conceptual framework that reconciles the results of the MITRA-FR and COAPT trials. JACC Cardiovasc Imaging 12:353–362CrossRef Grayburn PA, Sannino A, Packer M (2019) Proportionate and disproportionate functional mitral regurgitation: a new conceptual framework that reconciles the results of the MITRA-FR and COAPT trials. JACC Cardiovasc Imaging 12:353–362CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Grigioni F, Clavel MA, Vanoverschelde JL et al (2018) The MIDA mortality risk score: development and external validation of a prognostic model for early and late death in degenerative mitral regurgitation. Eur Heart J 39:1281–1291CrossRef Grigioni F, Clavel MA, Vanoverschelde JL et al (2018) The MIDA mortality risk score: development and external validation of a prognostic model for early and late death in degenerative mitral regurgitation. Eur Heart J 39:1281–1291CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Hammermeister K, Sethi GK, Henderson WG et al (2000) Outcomes 15 years after valve replacement with a mechanical versus a bioprosthetic valve: final report of the Veterans Affairs randomized trial. J Am Coll Cardiol 36:1152–1158CrossRef Hammermeister K, Sethi GK, Henderson WG et al (2000) Outcomes 15 years after valve replacement with a mechanical versus a bioprosthetic valve: final report of the Veterans Affairs randomized trial. J Am Coll Cardiol 36:1152–1158CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Kelly BJ, Ho Luxford JM, Butler CG et al (2018) Severity of tricuspid regurgitation is associated with long-term mortality. J Thorac Cardiovasc Surg 155:1032–1038e2CrossRef Kelly BJ, Ho Luxford JM, Butler CG et al (2018) Severity of tricuspid regurgitation is associated with long-term mortality. J Thorac Cardiovasc Surg 155:1032–1038e2CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Koertke H, Zittermann A, Wagner O et al (2010) Efficacy and safety of very low-dose self-management of oral anticoagulation in patients with mechanical heart valve replacement. Ann Thorac Surg 90:1487–1493CrossRef Koertke H, Zittermann A, Wagner O et al (2010) Efficacy and safety of very low-dose self-management of oral anticoagulation in patients with mechanical heart valve replacement. Ann Thorac Surg 90:1487–1493CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Mack MJ, Leon MB, Thourani VH et al (2019) Transcatheter aortic-valve replacement with a balloon-expandable valve in low-risk patients. N Engl J Med 380:1695–1705CrossRef Mack MJ, Leon MB, Thourani VH et al (2019) Transcatheter aortic-valve replacement with a balloon-expandable valve in low-risk patients. N Engl J Med 380:1695–1705CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Mazine A, Friedrich JO, Nedadur R et al (2018) Systematic review and meta-analysis of chordal replacement versus leaflet resection for posterior mitral leaflet prolapse. J Thorac Cardiovasc Surg 155:120–128e10CrossRef Mazine A, Friedrich JO, Nedadur R et al (2018) Systematic review and meta-analysis of chordal replacement versus leaflet resection for posterior mitral leaflet prolapse. J Thorac Cardiovasc Surg 155:120–128e10CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Monteagudo Ruiz JM, Galderisi M, Buonauro A et al (2018) Overview of mitral regurgitation in Europe: results from the European Registry of mitral regurgitation (EuMiClip). Eur Heart J Cardiovasc Imaging 19:503–507CrossRef Monteagudo Ruiz JM, Galderisi M, Buonauro A et al (2018) Overview of mitral regurgitation in Europe: results from the European Registry of mitral regurgitation (EuMiClip). Eur Heart J Cardiovasc Imaging 19:503–507CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Nair SK, Sudarshan CD, Thorpe BS et al (2018) Mini-stern trial: a randomized trial comparing mini-sternotomy to full median sternotomy for aortic valve replacement. J Thorac Cardiovasc Surg 156:2124–2132e31CrossRef Nair SK, Sudarshan CD, Thorpe BS et al (2018) Mini-stern trial: a randomized trial comparing mini-sternotomy to full median sternotomy for aortic valve replacement. J Thorac Cardiovasc Surg 156:2124–2132e31CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Obadia JF, Messika-Zeitoun D, Leurent G et al (2018) Percutaneous repair or medical treatment for secondary mitral regurgitation. N Engl J Med 379:2297–2306CrossRef Obadia JF, Messika-Zeitoun D, Leurent G et al (2018) Percutaneous repair or medical treatment for secondary mitral regurgitation. N Engl J Med 379:2297–2306CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Ozaki S, Kawase I, Yamashita H et al (2018) Midterm outcomes after aortic valve neocuspidization with glutaraldehyde-treated autologous pericardium. J Thorac Cardiovasc Surg 155:2379–2387CrossRef Ozaki S, Kawase I, Yamashita H et al (2018) Midterm outcomes after aortic valve neocuspidization with glutaraldehyde-treated autologous pericardium. J Thorac Cardiovasc Surg 155:2379–2387CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Popma JJ, Deeb GM, Yakubov SJ et al (2019) Transcatheter aortic-valve replacement with a self-expanding valve in low-risk patients. N Engl J Med 380:1706–1715CrossRef Popma JJ, Deeb GM, Yakubov SJ et al (2019) Transcatheter aortic-valve replacement with a self-expanding valve in low-risk patients. N Engl J Med 380:1706–1715CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Puskas J, Gerdisch M, Nichols D et al (2014) Reduced anticoagulation after mechanical aortic valve replacement: interim results from the prospective randomized on‑X valve anticoagulation clinical trial randomized Food and Drug Administration investigational device exemption trial. J Thorac Cardiovasc Surg 147:1202–1210 (discussion 1210–1201)CrossRef Puskas J, Gerdisch M, Nichols D et al (2014) Reduced anticoagulation after mechanical aortic valve replacement: interim results from the prospective randomized on‑X valve anticoagulation clinical trial randomized Food and Drug Administration investigational device exemption trial. J Thorac Cardiovasc Surg 147:1202–1210 (discussion 1210–1201)CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Puskas JD, Gerdisch M, Nichols D et al (2018) Anticoagulation and antiplatelet strategies after on‑X mechanical aortic valve replacement. J Am Coll Cardiol 71:2717–2726CrossRef Puskas JD, Gerdisch M, Nichols D et al (2018) Anticoagulation and antiplatelet strategies after on‑X mechanical aortic valve replacement. J Am Coll Cardiol 71:2717–2726CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Reardon MJ, Adams DH, Kleiman NS et al (2015) 2‑year outcomes in patients undergoing surgical or self-expanding transcatheter aortic valve replacement. J Am Coll Cardiol 66:113–121CrossRef Reardon MJ, Adams DH, Kleiman NS et al (2015) 2‑year outcomes in patients undergoing surgical or self-expanding transcatheter aortic valve replacement. J Am Coll Cardiol 66:113–121CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Schnittman SR, Adams DH, Itagaki S et al (2018) Bioprosthetic aortic valve replacement: revisiting prosthesis choice in patients younger than 50 years old. J Thorac Cardiovasc Surg 155:539–547e9CrossRef Schnittman SR, Adams DH, Itagaki S et al (2018) Bioprosthetic aortic valve replacement: revisiting prosthesis choice in patients younger than 50 years old. J Thorac Cardiovasc Surg 155:539–547e9CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Sohn SH, Jang MJ, Hwang HY et al (2018) Rapid deployment or sutureless versus conventional bioprosthetic aortic valve replacement: A meta-analysis. J Thorac Cardiovasc Surg 155:2402–2412e5CrossRef Sohn SH, Jang MJ, Hwang HY et al (2018) Rapid deployment or sutureless versus conventional bioprosthetic aortic valve replacement: A meta-analysis. J Thorac Cardiovasc Surg 155:2402–2412e5CrossRef
35.
Zurück zum Zitat Stone GW, Lindenfeld J, Abraham WT et al (2018) Transcatheter mitral-valve repair in patients with heart failure. N Engl J Med 379:2307–2318CrossRef Stone GW, Lindenfeld J, Abraham WT et al (2018) Transcatheter mitral-valve repair in patients with heart failure. N Engl J Med 379:2307–2318CrossRef
36.
Zurück zum Zitat Topilsky Y, Maltais S, Medina Inojosa J et al (2019) Burden of tricuspid regurgitation in patients diagnosed in the community setting. JACC Cardiovasc Imaging 12:433–442CrossRef Topilsky Y, Maltais S, Medina Inojosa J et al (2019) Burden of tricuspid regurgitation in patients diagnosed in the community setting. JACC Cardiovasc Imaging 12:433–442CrossRef
37.
Zurück zum Zitat Waksman R, Rogers T, Torguson R et al (2018) Transcatheter aortic valve replacement in low-risk patients with symptomatic severe aortic Stenosis. J Am Coll Cardiol 72:2095–2105CrossRef Waksman R, Rogers T, Torguson R et al (2018) Transcatheter aortic valve replacement in low-risk patients with symptomatic severe aortic Stenosis. J Am Coll Cardiol 72:2095–2105CrossRef
Metadaten
Titel
Literaturübersicht 2018 zur Herzklappenchirurgie
verfasst von
A. Moschovas
R. Safarov
T. Sandhaus
S. Tkebuchava
C. Schenkl
H. Kirov
G. Färber
T. Doenst
Publikationsdatum
16.09.2019

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