Skip to main content
Erschienen in: Hernia 6/2018

27.08.2018 | Original Article

Sublay repair results in superior mesh incorporation and histological fibrogenesis in comparison to onlay and primary suture in an experimental rat model

verfasst von: F. Ponce Leon, J. E. F. Manso, V. L. Abud, W. Nogueira, P. C. Silva, R. Martinez

Erschienen in: Hernia | Ausgabe 6/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To compare adhesion scores, repair strength and histological findings among sublay, onlay and primary repair incisional hernioplasty techniques. Surgical repairs were employed directly on healthy animals, without previous hernia induction, to avoid confounding factors related to hernia development.

Methods

Forty Wistar rats were divided into four groups, control, simulation, onlay and sublay. After 42 days, adhesion intensity, tensile strength of the abdominal wall and anatomopathological histological substrate were compared.

Results

SL group presented greater adhesion scores (p < 0.0001), higher tensiometric (p < 0.0001), and was characterized by more histiocytes, mononuclear cells, macrovacuolar granulomas and type I collagen on histological analysis. Pearson correlation between adhesions and tensiometry, and between tensiometry and neocollagenization showed a strong positive association (r = 0.8905 and 0.6757, respectively in SL group, p < 0.05).

Conclusion

Mesh positioning in sublay compartment was followed by increased adhesion development and provides a stronger mesh–tissue attachment, in addition, resulted in a different histological profile of the inflammation/repair substrate. The intensity of these findings was directly correlated, suggesting they could be the result of a common biological phenomenon. Our findings indicate that mesh placement following the retromuscular technique generates a superior repair response, and give clues to a better understanding of the superiority of sublay repair in achieving lower recurrence rates. Characterization of the cellular and molecular elements responsible for the superiority of this technique is in our view an essential prerequisite aiming for improvements in the therapeutic options for the treatment of this disease.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat den Hartog D, Dur AH, Tuinebreijer WE, Kreis RW (2008) Open surgical procedures for incisional hernias. Cochrane Database Syst Rev 3:CD006438 den Hartog D, Dur AH, Tuinebreijer WE, Kreis RW (2008) Open surgical procedures for incisional hernias. Cochrane Database Syst Rev 3:CD006438
3.
Zurück zum Zitat Luijendijk RW, Hop WCJ, van den Tol P, de Lange DCD, Braaksma MMJ, Ijzermans JNM, Boelhouwer RU, de Vries BC, Salu MKM, Wereldsma JCJ, Bruijninckx CMA, Jeekel J (2010) A comparison of suture repair with mesh repair for incisional hernia. N Engl J Med 343(6):392–398CrossRef Luijendijk RW, Hop WCJ, van den Tol P, de Lange DCD, Braaksma MMJ, Ijzermans JNM, Boelhouwer RU, de Vries BC, Salu MKM, Wereldsma JCJ, Bruijninckx CMA, Jeekel J (2010) A comparison of suture repair with mesh repair for incisional hernia. N Engl J Med 343(6):392–398CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Burger JW, Luijendijk RW, Hop WC, Halm J, Verdaasdonk EG, Jeekel J (2004) Long-term follow-up of a randomized controlled trial of suture versus mesh repair of incisional hernia. Ann Surg 240(4):578–583PubMedPubMedCentral Burger JW, Luijendijk RW, Hop WC, Halm J, Verdaasdonk EG, Jeekel J (2004) Long-term follow-up of a randomized controlled trial of suture versus mesh repair of incisional hernia. Ann Surg 240(4):578–583PubMedPubMedCentral
5.
Zurück zum Zitat Biondo-Simões MLP, Morais CF, Tocchio AFZ, Miranda RA, Moura PAP, Colla K, Robes RR, Ioshii SO, Tomasich FDS (2016) Characteristics of the fibroplasia and collagen expression in the abdominal wall after implant of the polypropylene mesh and polypropylene/polyglecaprone mesh in rats. Acta Cir Bras 31:294–299CrossRef Biondo-Simões MLP, Morais CF, Tocchio AFZ, Miranda RA, Moura PAP, Colla K, Robes RR, Ioshii SO, Tomasich FDS (2016) Characteristics of the fibroplasia and collagen expression in the abdominal wall after implant of the polypropylene mesh and polypropylene/polyglecaprone mesh in rats. Acta Cir Bras 31:294–299CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Nursal TZ, Hamalogku E (1999) Insizyonel herniler. T Klin Cerrahi 4:182–187 Nursal TZ, Hamalogku E (1999) Insizyonel herniler. T Klin Cerrahi 4:182–187
7.
Zurück zum Zitat Batkir A, Dogru O, Girgin M, Aygen E, Kanat BH, Dabak DO, Kuloglu T (2013) The effects of different prosthetic materials on the formation of collagen types in incisional hernia. Hernia 17:249–253CrossRef Batkir A, Dogru O, Girgin M, Aygen E, Kanat BH, Dabak DO, Kuloglu T (2013) The effects of different prosthetic materials on the formation of collagen types in incisional hernia. Hernia 17:249–253CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Albino F, Patel K, Nahabedian M, Sosin M, Attinger C, Bhanot P (2013) Does mesh location matter in abdominal wall reconstruction. A systematic review of the literature and a summary of recommendations. Plast Reconstr Surg 132(5):1295–1304CrossRefPubMed Albino F, Patel K, Nahabedian M, Sosin M, Attinger C, Bhanot P (2013) Does mesh location matter in abdominal wall reconstruction. A systematic review of the literature and a summary of recommendations. Plast Reconstr Surg 132(5):1295–1304CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Hawn M, Snyder C, Graham L, Gray S, Finan K, Vick C (2010) Long-term follow up of technical outcomes for incisional hernia repair. J Am Coll Surg 210(5):648–655CrossRefPubMed Hawn M, Snyder C, Graham L, Gray S, Finan K, Vick C (2010) Long-term follow up of technical outcomes for incisional hernia repair. J Am Coll Surg 210(5):648–655CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Holihan JL, Nguyen DH, Nguyen MT, Mo J, Kao LS, Liang MK (2016) Mesh location in open ventral hernia repair: a systematic review and network meta-analysis. World J Surg 40:89CrossRefPubMed Holihan JL, Nguyen DH, Nguyen MT, Mo J, Kao LS, Liang MK (2016) Mesh location in open ventral hernia repair: a systematic review and network meta-analysis. World J Surg 40:89CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Chevrel JP (1979) The treatment of large midline incisional hernias by “overcoat” platy and prothesis (author’s transl). Nouv Presse Med 8(9):695–696PubMed Chevrel JP (1979) The treatment of large midline incisional hernias by “overcoat” platy and prothesis (author’s transl). Nouv Presse Med 8(9):695–696PubMed
12.
Zurück zum Zitat Rivers J, Lardennois B, Pire JC, Hibon J (1973) Large incisional hernias. The importance of flail abdomen and of subsequent respiratory disorders. Chirurgie 99(8):547–563 Rivers J, Lardennois B, Pire JC, Hibon J (1973) Large incisional hernias. The importance of flail abdomen and of subsequent respiratory disorders. Chirurgie 99(8):547–563
13.
Zurück zum Zitat Neligan P, Peter C (2015) Plastic surgery: principles, 3rd edn. Elsevier, Rio de Janeiro, pp 240–252 Neligan P, Peter C (2015) Plastic surgery: principles, 3rd edn. Elsevier, Rio de Janeiro, pp 240–252
14.
Zurück zum Zitat Ricciardi BF, Chequim LH, Gama RR, Hassegawa L (2012) Correction of abdominal hernia with mesh surrounded by fibrous tissue—study in Wistar rats. Rev Col Bras Cir 39(3):195–200CrossRefPubMed Ricciardi BF, Chequim LH, Gama RR, Hassegawa L (2012) Correction of abdominal hernia with mesh surrounded by fibrous tissue—study in Wistar rats. Rev Col Bras Cir 39(3):195–200CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Jairam AP, Timmermans L, Eker HH, Pierik R, van Klaveren D, Steyerberg EW et al (2017) Prevention of incisional hernia with prophylactic onlay and sublay mesh reinforcement versus primary suture only in midline laparotomies (PRIMA): 2-year follow-up of a multicentre, double-blind, randomised controlled trial. Lancet 390(10094):567–576CrossRefPubMed Jairam AP, Timmermans L, Eker HH, Pierik R, van Klaveren D, Steyerberg EW et al (2017) Prevention of incisional hernia with prophylactic onlay and sublay mesh reinforcement versus primary suture only in midline laparotomies (PRIMA): 2-year follow-up of a multicentre, double-blind, randomised controlled trial. Lancet 390(10094):567–576CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Serigiolle LC, Barbieri RL, Gomes HMP, Rodrigues DAB, Studart SV, Leme PLS (2015) Critical analysis of experimental models for the study of adherences after induced incisional hernias in rats and abdominal wall repair with different biomaterials. Arq Bras Cir Dig 28(3):178–182CrossRefPubMedPubMedCentral Serigiolle LC, Barbieri RL, Gomes HMP, Rodrigues DAB, Studart SV, Leme PLS (2015) Critical analysis of experimental models for the study of adherences after induced incisional hernias in rats and abdominal wall repair with different biomaterials. Arq Bras Cir Dig 28(3):178–182CrossRefPubMedPubMedCentral
17.
Zurück zum Zitat Klosterhafen B, Junge K, Hermanns B, Klinge U (2002) Influence of implantation interval on the long-term biocompatibility of surgical mesh. Br J Surg 89:1043–1048CrossRef Klosterhafen B, Junge K, Hermanns B, Klinge U (2002) Influence of implantation interval on the long-term biocompatibility of surgical mesh. Br J Surg 89:1043–1048CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Morris-stiff GJ, Hughes LE (1998) The outcomes of nonabsorbable mesh placed within the abdominal cavity: literature review and clinical experience. J Am Coll Surg 186:352–367CrossRefPubMed Morris-stiff GJ, Hughes LE (1998) The outcomes of nonabsorbable mesh placed within the abdominal cavity: literature review and clinical experience. J Am Coll Surg 186:352–367CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat van’t Riet M, Burger JW, Bonthuis F, Jeekel J, Bonjer JH (2004) Prevention of adhesion formation to polypropylene mesh by collagen coating. A randomized controlled study in a rat model of ventral hernia repair. Surg Endosc 18:681–685CrossRef van’t Riet M, Burger JW, Bonthuis F, Jeekel J, Bonjer JH (2004) Prevention of adhesion formation to polypropylene mesh by collagen coating. A randomized controlled study in a rat model of ventral hernia repair. Surg Endosc 18:681–685CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Sergent F, Desilles N, Lacoume Y, Tuech J, Marie J, Bunel C (2010) Biomechanical analysis of polypropylene prosthetic implants for hernia repair: an experimental study. Am J Surg 200:406–412CrossRefPubMed Sergent F, Desilles N, Lacoume Y, Tuech J, Marie J, Bunel C (2010) Biomechanical analysis of polypropylene prosthetic implants for hernia repair: an experimental study. Am J Surg 200:406–412CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Schonleben F, Reck T, Tannapfel A, Hohenberger W, Schneider I (2006) Collagen foil (TissuFoil E) reduces the formation of adhesions when using polypropylene mesh for the repair of experimental abdominal wall defects. Int J Colorectal Dis 21:840–846CrossRefPubMed Schonleben F, Reck T, Tannapfel A, Hohenberger W, Schneider I (2006) Collagen foil (TissuFoil E) reduces the formation of adhesions when using polypropylene mesh for the repair of experimental abdominal wall defects. Int J Colorectal Dis 21:840–846CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Utiyama E, Rosa M, Andres M, Miranda J, Damous S, Birolini C, Damous L, Montero E (2015) Polypropylene and polypropylene/polyglecaprone (Ultrapro®) meshes in the repair of incisional hernias in rats. Acta Cir Bras 30(6):379–381CrossRef Utiyama E, Rosa M, Andres M, Miranda J, Damous S, Birolini C, Damous L, Montero E (2015) Polypropylene and polypropylene/polyglecaprone (Ultrapro®) meshes in the repair of incisional hernias in rats. Acta Cir Bras 30(6):379–381CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Voskerician G, Jin J, Hunter S, Williams C, White M, Rosen M (2009) Human peritoneal membrane reduces the formation of intra-abdominal adhesions in ventral hernia repair: experimental study in a chronic hernia rat model. J Surg Res 157:108–114CrossRefPubMed Voskerician G, Jin J, Hunter S, Williams C, White M, Rosen M (2009) Human peritoneal membrane reduces the formation of intra-abdominal adhesions in ventral hernia repair: experimental study in a chronic hernia rat model. J Surg Res 157:108–114CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Akinci M, Ergul Z, Kantarcioglu M, Tapan S, Ozier M, Gunal A, Kulacoglu H, Ide T, Sayal A, Eryilmaz M, Kozak O (2014) The effect of relaparotomy timing on wound healing in an animal model. Int J Surg 12:1434–1438CrossRefPubMed Akinci M, Ergul Z, Kantarcioglu M, Tapan S, Ozier M, Gunal A, Kulacoglu H, Ide T, Sayal A, Eryilmaz M, Kozak O (2014) The effect of relaparotomy timing on wound healing in an animal model. Int J Surg 12:1434–1438CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Utrabo C, Czeczko N, Busato C, Montemór-Netto M, Lipinski L, Malafaia (2017) Tensiometric analysis of meshes used in abdominal ventral wall defects in rats. Arq Bras Cir Dig 30(3):165–168CrossRefPubMedPubMedCentral Utrabo C, Czeczko N, Busato C, Montemór-Netto M, Lipinski L, Malafaia (2017) Tensiometric analysis of meshes used in abdominal ventral wall defects in rats. Arq Bras Cir Dig 30(3):165–168CrossRefPubMedPubMedCentral
26.
Zurück zum Zitat Höer J, Töns Ch, Schachtrupp A, Anurov M, Titkova S, Oettinger A, Schumpelick S (2002) Quantitative evaluation of abdominal wall perfusion after different types of laparotomy closure using laser fluorescence videography. Hernia 6:11–16CrossRefPubMed Höer J, Töns Ch, Schachtrupp A, Anurov M, Titkova S, Oettinger A, Schumpelick S (2002) Quantitative evaluation of abdominal wall perfusion after different types of laparotomy closure using laser fluorescence videography. Hernia 6:11–16CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Schachtrupp A, Wetter O, Höer J (2016) An implantable sensor device measuring suture tension dynamics: results of developmental and experimental work. Hernia 20:601–606CrossRefPubMed Schachtrupp A, Wetter O, Höer J (2016) An implantable sensor device measuring suture tension dynamics: results of developmental and experimental work. Hernia 20:601–606CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Altman A, Khalek F, Alt E, Butler C (2010) Adipose tissue-derived stem cells enhance bioprosthetic mesh repair in ventral hernias. Plast Reconstr Surg 126(3):845–854CrossRefPubMed Altman A, Khalek F, Alt E, Butler C (2010) Adipose tissue-derived stem cells enhance bioprosthetic mesh repair in ventral hernias. Plast Reconstr Surg 126(3):845–854CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Maeda CT, Artigani Neto R, Lopes-Filho GJ, Linhares MM (2016) Experimental study of inflammatory response and collagen morphometry with different types of meshes. Hernia 20:859–867CrossRefPubMed Maeda CT, Artigani Neto R, Lopes-Filho GJ, Linhares MM (2016) Experimental study of inflammatory response and collagen morphometry with different types of meshes. Hernia 20:859–867CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Binnebösel M, Klink CD, Otto J, Conze J, Jansen PL, Anurov M, Schumpelik V, Junge K (2010) Impact of mesh positioning on foreign body reaction and collagenous ingrowth in a rabbit model of open incisional hernia repair. Hernia 14:71–77CrossRefPubMed Binnebösel M, Klink CD, Otto J, Conze J, Jansen PL, Anurov M, Schumpelik V, Junge K (2010) Impact of mesh positioning on foreign body reaction and collagenous ingrowth in a rabbit model of open incisional hernia repair. Hernia 14:71–77CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Sublay repair results in superior mesh incorporation and histological fibrogenesis in comparison to onlay and primary suture in an experimental rat model
verfasst von
F. Ponce Leon
J. E. F. Manso
V. L. Abud
W. Nogueira
P. C. Silva
R. Martinez
Publikationsdatum
27.08.2018
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
Hernia / Ausgabe 6/2018
Print ISSN: 1265-4906
Elektronische ISSN: 1248-9204
DOI
https://doi.org/10.1007/s10029-018-1808-y

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2018

Hernia 6/2018 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.