Skip to main content
Erschienen in: Journal of Interventional Cardiac Electrophysiology 3/2009

01.09.2009 | CASE REPORT

Successful management and long term outcome of an accidental subclavian artery injury with a 9 french dilator during pacemaker implantation with collagen-based closure device

verfasst von: Levente Molnár, Gábor Szűcs, Endre Zima, Szabolcs Szilágyi, Valentina Kutyifa, Dávid Becker, László Gellér, Béla Merkely

Erschienen in: Journal of Interventional Cardiac Electrophysiology | Ausgabe 3/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Subclavian artery puncture and dilation with 9 Fr dilator during pacemaker implantation is a rare complication. We present a case, where this complication occurred and the injury was sealed with collagen-based closure device without any complications. Long term follow-up and the control angio-CT revealed no further late vascular complications. Therefore, use of a collagen based closure device for treating accidental iatrogenic subclavian artery injury can be a simple, successful alternative therapy when surgical direct vascular repair is not possible or not available.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Guilbert, M. C., Elkouri, S., Bracco, D., Corriveau, M. M., Beaudoin, N., Dubois, M. J., et al. (2008). Arterial trauma during central venous catheter insertion: Case series, review and proposed algorithm. Journal of Vascular Surgery. Aug 12. [Epub ahead of print]. Guilbert, M. C., Elkouri, S., Bracco, D., Corriveau, M. M., Beaudoin, N., Dubois, M. J., et al. (2008). Arterial trauma during central venous catheter insertion: Case series, review and proposed algorithm. Journal of Vascular Surgery. Aug 12. [Epub ahead of print].
2.
Zurück zum Zitat Burri, H., Sunthorn, H., Dorsaz, P. A., & Shah, D. (2005). Prospective study of axillary vein puncture with or without contrast venography for pacemaker and defibrillator lead implantation. Pacing and Clinical Electrophysiology, 28(Suppl 1), S280–S283.PubMedCrossRef Burri, H., Sunthorn, H., Dorsaz, P. A., & Shah, D. (2005). Prospective study of axillary vein puncture with or without contrast venography for pacemaker and defibrillator lead implantation. Pacing and Clinical Electrophysiology, 28(Suppl 1), S280–S283.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Micha, J. P., Goldstein, B. H., Lindsay, S. F., Haskell, R., Oglevie, S., Rettenmaier, M. A., et al. (2007). Subclavian artery puncture repair with Angio-Seal deployment. Gynecologic Oncology, 104(3), 761–763 Epub 2006 Dec 12.PubMedCrossRef Micha, J. P., Goldstein, B. H., Lindsay, S. F., Haskell, R., Oglevie, S., Rettenmaier, M. A., et al. (2007). Subclavian artery puncture repair with Angio-Seal deployment. Gynecologic Oncology, 104(3), 761–763 Epub 2006 Dec 12.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Shetty, S. V., Kwolek, C. J., & Garasic, J. M. (2007). Percutaneous closure after inadvertent subclavian artery cannulation. Catheterization and Cardiovascular Interventions, 69(7), 1050–1052.PubMedCrossRef Shetty, S. V., Kwolek, C. J., & Garasic, J. M. (2007). Percutaneous closure after inadvertent subclavian artery cannulation. Catheterization and Cardiovascular Interventions, 69(7), 1050–1052.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Meyhoefer, J., Lehmann, H., Minden, H. H., & Butter, C. (2006). Closure of the subclavian artery puncture site with a percutaneous suture device after removal of an arterial pacemaker lead. Europace, 12, 1070–1072.CrossRef Meyhoefer, J., Lehmann, H., Minden, H. H., & Butter, C. (2006). Closure of the subclavian artery puncture site with a percutaneous suture device after removal of an arterial pacemaker lead. Europace, 12, 1070–1072.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Wildberger, J. E., Katoh, M., Fussen, R., & Günther, R. W. (2006). Technical Note: Subclavian artery misplacement of a 12F Shaldon catheter: Percutaneous repair with a local closure device under temporary balloon tamponade. Rofo, 178(6), 605–609. Epub 2006 May 15.PubMed Wildberger, J. E., Katoh, M., Fussen, R., & Günther, R. W. (2006). Technical Note: Subclavian artery misplacement of a 12F Shaldon catheter: Percutaneous repair with a local closure device under temporary balloon tamponade. Rofo, 178(6), 605–609. Epub 2006 May 15.PubMed
Metadaten
Titel
Successful management and long term outcome of an accidental subclavian artery injury with a 9 french dilator during pacemaker implantation with collagen-based closure device
verfasst von
Levente Molnár
Gábor Szűcs
Endre Zima
Szabolcs Szilágyi
Valentina Kutyifa
Dávid Becker
László Gellér
Béla Merkely
Publikationsdatum
01.09.2009
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Interventional Cardiac Electrophysiology / Ausgabe 3/2009
Print ISSN: 1383-875X
Elektronische ISSN: 1572-8595
DOI
https://doi.org/10.1007/s10840-008-9362-7

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2009

Journal of Interventional Cardiac Electrophysiology 3/2009 Zur Ausgabe

Ist Fasten vor Koronarinterventionen wirklich nötig?

Wenn Eingriffe wie eine Koronarangiografie oder eine Koronarangioplastie anstehen, wird häufig empfohlen, in den Stunden zuvor nüchtern zu bleiben. Ein französisches Forscherteam hat diese Maßnahme hinterfragt.

PET kann infarktgefährdete Koronararterien entdecken

04.06.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Der Nachweis aktiver Plaques mittels 18F-Natriumfluorid-PET hilft nicht nur, infarktgefährdete Patienten, sondern auch infarktgefährdete Koronararterien zu erkennen. Von einer gezielten Behandlung vulnerabler Plaques ist man trotzdem weit entfernt.

GLP-1-Agonist Semaglutid wirkt kardio- und nephroprotektiv

03.06.2024 Semaglutid Nachrichten

Der GLP-1-Agonist Semaglutid hat in der FLOW-Studie bewiesen, dass sich damit die Progression chronischer Nierenerkrankungen bei Patienten mit Typ-2-Diabetes bremsen lässt. Auch in kardiovaskulärer Hinsicht war die Therapie erfolgreich.

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.