Skip to main content
Erschienen in: Pediatric Cardiology 5/2008

01.09.2008 | Case Report

Successful Use of Covered Stent to Treat Superior Systemic Baffle Obstruction and Leak After Atrial Switch Procedure

verfasst von: Andreea Dragulescu, Noumou Sidibe, Francoise Aubert, Alain Fraisse

Erschienen in: Pediatric Cardiology | Ausgabe 5/2008

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Progressive dyspnea and cyanosis occurred in a 41-year-old patient status after Mustard atrial switch repair for transposition of great arteries. Cardiac catheterization and magnetic resonance imaging revealed the association of superior limb systemic venous baffle obstruction and leaks with right-to-left shunting. He underwent successful dilation of the venous channel and obstruction of baffle leaks by using a covered stent.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Balzer DT, Johnson M, Sharkey AM, Kort H (2004) Transcatheter occlusion of baffle leaks following atrial switch procedures for transposition of the great vessels (d-TGV). Catheter Cardiovasc Intervent 61:259–263CrossRef Balzer DT, Johnson M, Sharkey AM, Kort H (2004) Transcatheter occlusion of baffle leaks following atrial switch procedures for transposition of the great vessels (d-TGV). Catheter Cardiovasc Intervent 61:259–263CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Boudjemline Y, Agnoletti G, Marini D, Bonnet D, Sidi D (2006) Use of covered stents to occlude extracardiac Fontan fenestration. Arch Mal Coeur Vaiss 99:424–428PubMed Boudjemline Y, Agnoletti G, Marini D, Bonnet D, Sidi D (2006) Use of covered stents to occlude extracardiac Fontan fenestration. Arch Mal Coeur Vaiss 99:424–428PubMed
3.
Zurück zum Zitat Bu’Lock FA, Tometzki AJ, Kitchiner DJ, Arnold R, Peart I, Walsh KP (1998) Balloon expandable stents for systemic venous pathway stenosis late after Mustard’s operation. Heart 79:225–229PubMed Bu’Lock FA, Tometzki AJ, Kitchiner DJ, Arnold R, Peart I, Walsh KP (1998) Balloon expandable stents for systemic venous pathway stenosis late after Mustard’s operation. Heart 79:225–229PubMed
4.
Zurück zum Zitat Butera G, Piazza L, Chessa M, Abella R, Bussadori C, Negura D, et al. (2006) Covered stents in patients with congenital heart defects. Catheter Cardiovasc Intervent 67:66–72 Butera G, Piazza L, Chessa M, Abella R, Bussadori C, Negura D, et al. (2006) Covered stents in patients with congenital heart defects. Catheter Cardiovasc Intervent 67:66–72
5.
Zurück zum Zitat Daehnert I, Hennig B, Wiener M, Rotzsch C (2005) Interventions in leaks and obstructions of the interatrial baffle late after Mustard and Senning correction for transposition of the great arteries. Catheter Cardiovasc Intervent 66:400–407CrossRef Daehnert I, Hennig B, Wiener M, Rotzsch C (2005) Interventions in leaks and obstructions of the interatrial baffle late after Mustard and Senning correction for transposition of the great arteries. Catheter Cardiovasc Intervent 66:400–407CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Deanfield J, Thaulow E, Warnes C, et al. Task Force on the Management of Grown Up Congenital Heart Disease, European Society of Cardiology; ESC Committee for Practice Guidelines (2003) Management of grown up congenital heart disease. Eur Heart J 24:1035–1084 Deanfield J, Thaulow E, Warnes C, et al. Task Force on the Management of Grown Up Congenital Heart Disease, European Society of Cardiology; ESC Committee for Practice Guidelines (2003) Management of grown up congenital heart disease. Eur Heart J 24:1035–1084
7.
Zurück zum Zitat Lock JE, Bass JL, Castaneda-Zuniga W, Fuhrman BP, Rashkind WJ, Lucas RV Jr (1984) Dilation angioplasty of congenital or operative narrowings of venous channels. Circulation 70:457–464PubMed Lock JE, Bass JL, Castaneda-Zuniga W, Fuhrman BP, Rashkind WJ, Lucas RV Jr (1984) Dilation angioplasty of congenital or operative narrowings of venous channels. Circulation 70:457–464PubMed
8.
Zurück zum Zitat Moons P, Gewillig M, Sluysmans T, et al. (2004) Long term outcome up to 30 years after the Mustard or Senning operation: a nationwide multicentre study in Belgium. Heart 90:307–313PubMedCrossRef Moons P, Gewillig M, Sluysmans T, et al. (2004) Long term outcome up to 30 years after the Mustard or Senning operation: a nationwide multicentre study in Belgium. Heart 90:307–313PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Roos-Hesselink JW, Meijboom FJ, Spitaels SE, et al. (2004) Decline in ventricular function and clinical condition after Mustard repair for transposition of the great arteries (a prospective study of 22–29 years). Eur Heart J 25:1264–1270PubMedCrossRef Roos-Hesselink JW, Meijboom FJ, Spitaels SE, et al. (2004) Decline in ventricular function and clinical condition after Mustard repair for transposition of the great arteries (a prospective study of 22–29 years). Eur Heart J 25:1264–1270PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Schneider DJ, Moore JW (2001) Transcatheter treatment of IVC channel obstruction and baffle leak after Mustard procedure for d-transposition of the great arteries using Amplatzer ASD device and multiple stents. J Invasive Cardiol 13:306–309PubMed Schneider DJ, Moore JW (2001) Transcatheter treatment of IVC channel obstruction and baffle leak after Mustard procedure for d-transposition of the great arteries using Amplatzer ASD device and multiple stents. J Invasive Cardiol 13:306–309PubMed
11.
Zurück zum Zitat Tzifa A, Marshall AC, McElhinney DB, Lock JE, Geggel RL (2007) Endovascular treatment for superior vena cava occlusion or obstruction in a pediatric and young adult population: a 22-year experience. J Am Coll Cardiol 49:1003–1009PubMedCrossRef Tzifa A, Marshall AC, McElhinney DB, Lock JE, Geggel RL (2007) Endovascular treatment for superior vena cava occlusion or obstruction in a pediatric and young adult population: a 22-year experience. J Am Coll Cardiol 49:1003–1009PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Wells WJ, Blackstone E (2000) Intermediate outcome after Mustard and Senning procedures: a study by the Congenital Heart Surgeons Society. Semin Thorac Cardiovasc Surg Pediatr Cardiac Surg Annu 3:186–197 Wells WJ, Blackstone E (2000) Intermediate outcome after Mustard and Senning procedures: a study by the Congenital Heart Surgeons Society. Semin Thorac Cardiovasc Surg Pediatr Cardiac Surg Annu 3:186–197
Metadaten
Titel
Successful Use of Covered Stent to Treat Superior Systemic Baffle Obstruction and Leak After Atrial Switch Procedure
verfasst von
Andreea Dragulescu
Noumou Sidibe
Francoise Aubert
Alain Fraisse
Publikationsdatum
01.09.2008
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Pediatric Cardiology / Ausgabe 5/2008
Print ISSN: 0172-0643
Elektronische ISSN: 1432-1971
DOI
https://doi.org/10.1007/s00246-007-9168-x

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2008

Pediatric Cardiology 5/2008 Zur Ausgabe

„Jeder Fall von plötzlichem Tod muss obduziert werden!“

17.05.2024 Plötzlicher Herztod Nachrichten

Ein signifikanter Anteil der Fälle von plötzlichem Herztod ist genetisch bedingt. Um ihre Verwandten vor diesem Schicksal zu bewahren, sollten jüngere Personen, die plötzlich unerwartet versterben, ausnahmslos einer Autopsie unterzogen werden.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Schlechtere Vorhofflimmern-Prognose bei kleinem linken Ventrikel

17.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Nicht nur ein vergrößerter, sondern auch ein kleiner linker Ventrikel ist bei Vorhofflimmern mit einer erhöhten Komplikationsrate assoziiert. Der Zusammenhang besteht nach Daten aus China unabhängig von anderen Risikofaktoren.

Semaglutid bei Herzinsuffizienz: Wie erklärt sich die Wirksamkeit?

17.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Bei adipösen Patienten mit Herzinsuffizienz des HFpEF-Phänotyps ist Semaglutid von symptomatischem Nutzen. Resultiert dieser Benefit allein aus der Gewichtsreduktion oder auch aus spezifischen Effekten auf die Herzinsuffizienz-Pathogenese? Eine neue Analyse gibt Aufschluss.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.