Skip to main content
Erschienen in: Journal of Nuclear Cardiology 5/2015

01.10.2015 | Debate Article

The case for CMR

verfasst von: Peter W. Shaw, MD, Christopher M. Kramer, MD

Erschienen in: Journal of Nuclear Cardiology | Ausgabe 5/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Over the last few decades, cardiac magnetic resonance imaging (CMR) has evolved into a versatile imaging modality for the heart and is particularly useful for determining the underlying etiology of cardiomyopathies. In addition to accurate functional assessment, cardiac MR imaging plays a vital role in differentiating cardiomyopathies by tissue characterization as well as providing prognostic information depending upon the underlying etiology. The case being discussed is an example for which CMR would be an excellent first choice for imaging the patient as it offers a comprehensive assessment in a single study.1
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Shehata ML, Turkbey EB, Vogel-Claussen J, Bluemke DA. Role of cardiac magnetic resonance imaging in assessment of nonischemic cardiomyopathies. Top Magn Reson Imaging 2008;19:43-57.CrossRefPubMed Shehata ML, Turkbey EB, Vogel-Claussen J, Bluemke DA. Role of cardiac magnetic resonance imaging in assessment of nonischemic cardiomyopathies. Top Magn Reson Imaging 2008;19:43-57.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Lorenz CH, Walker ES, Morgan VL, Klein SS, Graham TP Jr. Normal human right and left ventricular mass, systolic function, and gender differences by cine magnetic resonance imaging. J Cardiovasc Magn Reson 1999;1:7-21.CrossRefPubMed Lorenz CH, Walker ES, Morgan VL, Klein SS, Graham TP Jr. Normal human right and left ventricular mass, systolic function, and gender differences by cine magnetic resonance imaging. J Cardiovasc Magn Reson 1999;1:7-21.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat van der Geest RJ, Reiber JH. Quantification in cardiac MRI. J Magn Reson Imaging 1999;10:602-8.CrossRefPubMed van der Geest RJ, Reiber JH. Quantification in cardiac MRI. J Magn Reson Imaging 1999;10:602-8.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Muzzarelli S, Ordovas K, Higgins CB. Cardiovascular MRI for the assessment of heart failure: Focus on clinical management and prognosis. J Magn Reson Imaging 2011;33:275-86.CrossRefPubMed Muzzarelli S, Ordovas K, Higgins CB. Cardiovascular MRI for the assessment of heart failure: Focus on clinical management and prognosis. J Magn Reson Imaging 2011;33:275-86.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Isbell DC, Kramer CM. Cardiovascular magnetic resonance: structure, function, perfusion, and viability. J Nucl Cardiol 2005;12:324-36.CrossRefPubMed Isbell DC, Kramer CM. Cardiovascular magnetic resonance: structure, function, perfusion, and viability. J Nucl Cardiol 2005;12:324-36.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat McCrohon JA, Moon JC, Prasad SK, et al. Differentiation of heart failure related to dilated cardiomyopathy and coronary artery disease using gadolinium-enhanced cardiovascular magnetic resonance. Circulation 2003;108:54-9.CrossRefPubMed McCrohon JA, Moon JC, Prasad SK, et al. Differentiation of heart failure related to dilated cardiomyopathy and coronary artery disease using gadolinium-enhanced cardiovascular magnetic resonance. Circulation 2003;108:54-9.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Soriano CJ, Ridocci F, Estornell J, Jimenez J, Martinez V, De Velasco JA. Noninvasive diagnosis of coronary artery disease in patients with heart failure and systolic dysfunction of uncertain etiology, using late gadolinium-enhanced cardiovascular magnetic resonance. J Am Coll Cardiol 2005;45:743-8.CrossRefPubMed Soriano CJ, Ridocci F, Estornell J, Jimenez J, Martinez V, De Velasco JA. Noninvasive diagnosis of coronary artery disease in patients with heart failure and systolic dysfunction of uncertain etiology, using late gadolinium-enhanced cardiovascular magnetic resonance. J Am Coll Cardiol 2005;45:743-8.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Mewton N, Liu CY, Croisille P, Bluemke D, Lima JA. Assessment of myocardial fibrosis with cardiovascular magnetic resonance. J Am Coll Cardiol 2011;57:891-903.CrossRefPubMed Mewton N, Liu CY, Croisille P, Bluemke D, Lima JA. Assessment of myocardial fibrosis with cardiovascular magnetic resonance. J Am Coll Cardiol 2011;57:891-903.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Mahrholdt H, Wagner A, Judd RM, Sechtem U, Kim RJ. Delayed enhancement cardiovascular magnetic resonance assessment of non-ischaemic cardiomyopathies. Eur Heart J 2005;26:1461-74.CrossRefPubMed Mahrholdt H, Wagner A, Judd RM, Sechtem U, Kim RJ. Delayed enhancement cardiovascular magnetic resonance assessment of non-ischaemic cardiomyopathies. Eur Heart J 2005;26:1461-74.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Assomull RG, Prasad SK, Lyne J, et al. Cardiovascular magnetic resonance, fibrosis, and prognosis in dilated cardiomyopathy. J Am Coll Cardiol 2006;48:1977-85.CrossRefPubMed Assomull RG, Prasad SK, Lyne J, et al. Cardiovascular magnetic resonance, fibrosis, and prognosis in dilated cardiomyopathy. J Am Coll Cardiol 2006;48:1977-85.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Kuruvilla S, Adenaw N, Katwal AB, Lipinski MJ, Kramer CM, Salerno M. Late gadolinium enhancement on cardiac magnetic resonance predicts adverse cardiovascular outcomes in nonischemic cardiomyopathy: A systematic review and meta-analysis. Circ Cardiovasc Imaging 2014;7:250-8.PubMedCentralCrossRefPubMed Kuruvilla S, Adenaw N, Katwal AB, Lipinski MJ, Kramer CM, Salerno M. Late gadolinium enhancement on cardiac magnetic resonance predicts adverse cardiovascular outcomes in nonischemic cardiomyopathy: A systematic review and meta-analysis. Circ Cardiovasc Imaging 2014;7:250-8.PubMedCentralCrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Wu KC, Weiss RG, Thiemann DR, et al. Late gadolinium enhancement by cardiovascular magnetic resonance heralds an adverse prognosis in nonischemic cardiomyopathy. J Am Coll Cardiol 2008;51:2414-21.PubMedCentralCrossRefPubMed Wu KC, Weiss RG, Thiemann DR, et al. Late gadolinium enhancement by cardiovascular magnetic resonance heralds an adverse prognosis in nonischemic cardiomyopathy. J Am Coll Cardiol 2008;51:2414-21.PubMedCentralCrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Moon JC, Messroghli DR, Kellman P, et al. Myocardial T1 mapping and extracellular volume quantification: A Society for Cardiovascular Magnetic Resonance (SCMR) and CMR Working Group of the European Society of Cardiology consensus statement. J Cardiovasc Magn Reson 2013;15:92.PubMedCentralCrossRefPubMed Moon JC, Messroghli DR, Kellman P, et al. Myocardial T1 mapping and extracellular volume quantification: A Society for Cardiovascular Magnetic Resonance (SCMR) and CMR Working Group of the European Society of Cardiology consensus statement. J Cardiovasc Magn Reson 2013;15:92.PubMedCentralCrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Brooks J, Kramer CM, Salerno M. Markedly increased volume of distribution of gadolinium in cardiac amyloidosis demonstrated by T1 mapping. J Magn Reson Imaging 2013;38:1591-5.CrossRefPubMed Brooks J, Kramer CM, Salerno M. Markedly increased volume of distribution of gadolinium in cardiac amyloidosis demonstrated by T1 mapping. J Magn Reson Imaging 2013;38:1591-5.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Karamitsos TD, Piechnik SK, Banypersad SM, et al. Noncontrast T1 mapping for the diagnosis of cardiac amyloidosis. JACC Cardiovasc Imaging 2013;6:488-97.CrossRefPubMed Karamitsos TD, Piechnik SK, Banypersad SM, et al. Noncontrast T1 mapping for the diagnosis of cardiac amyloidosis. JACC Cardiovasc Imaging 2013;6:488-97.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Ferreira VM, Piechnik SK, Dall’Armellina E, et al. T(1) mapping for the diagnosis of acute myocarditis using CMR: Comparison to T2-weighted and late gadolinium enhanced imaging. JACC Cardiovasc Imaging 2013;6:1048-58.CrossRefPubMed Ferreira VM, Piechnik SK, Dall’Armellina E, et al. T(1) mapping for the diagnosis of acute myocarditis using CMR: Comparison to T2-weighted and late gadolinium enhanced imaging. JACC Cardiovasc Imaging 2013;6:1048-58.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Puntmann VO, Voigt T, Chen Z, et al. Native T1 mapping in differentiation of normal myocardium from diffuse disease in hypertrophic and dilated cardiomyopathy. JACC 2013;6:475-84.PubMed Puntmann VO, Voigt T, Chen Z, et al. Native T1 mapping in differentiation of normal myocardium from diffuse disease in hypertrophic and dilated cardiomyopathy. JACC 2013;6:475-84.PubMed
19.
Zurück zum Zitat Thavendiranathan P, Walls M, Giri S, et al. Improved detection of myocardial involvement in acute inflammatory cardiomyopathies using T2 mapping. Circ Cardiovasc Imaging 2012;5:102-10.PubMedCentralCrossRefPubMed Thavendiranathan P, Walls M, Giri S, et al. Improved detection of myocardial involvement in acute inflammatory cardiomyopathies using T2 mapping. Circ Cardiovasc Imaging 2012;5:102-10.PubMedCentralCrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Anderson LJ, Holden S, Davis B, et al. Cardiovascular T2-star (T2*) magnetic resonance for the early diagnosis of myocardial iron overload. Eur Heart J 2001;22:2171-9.CrossRefPubMed Anderson LJ, Holden S, Davis B, et al. Cardiovascular T2-star (T2*) magnetic resonance for the early diagnosis of myocardial iron overload. Eur Heart J 2001;22:2171-9.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
The case for CMR
verfasst von
Peter W. Shaw, MD
Christopher M. Kramer, MD
Publikationsdatum
01.10.2015
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Nuclear Cardiology / Ausgabe 5/2015
Print ISSN: 1071-3581
Elektronische ISSN: 1532-6551
DOI
https://doi.org/10.1007/s12350-015-0147-y

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2015

Journal of Nuclear Cardiology 5/2015 Zur Ausgabe

Triglyzeridsenker schützt nicht nur Hochrisikopatienten

10.05.2024 Hypercholesterinämie Nachrichten

Patienten mit Arteriosklerose-bedingten kardiovaskulären Erkrankungen, die trotz Statineinnahme zu hohe Triglyzeridspiegel haben, profitieren von einer Behandlung mit Icosapent-Ethyl, und zwar unabhängig vom individuellen Risikoprofil.

Gibt es eine Wende bei den bioresorbierbaren Gefäßstützen?

In den USA ist erstmals eine bioresorbierbare Gefäßstütze – auch Scaffold genannt – zur Rekanalisation infrapoplitealer Arterien bei schwerer PAVK zugelassen worden. Das markiert einen Wendepunkt in der Geschichte dieser speziellen Gefäßstützen.

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.