Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 1/2017

21.07.2016

The incidence and locational predilection of metachronous tumors after endoscopic resection of high-grade dysplasia and early gastric cancer

verfasst von: Charles J. Cho, Ji Yong Ahn, Hwoon-Yong Jung, Kyoungwon Jung, Ha Young Oh, Hee Kyong Na, Kee Wook Jung, Jeong Hoon Lee, Do Hoon Kim, Kee Don Choi, Ho June Song, Gin Hyug Lee, Jin-Ho Kim, Seon-Ok Kim

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 1/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The incidence of metachronous lesions after endoscopic resection (ER) of high-grade dysplasia (HGD) has not been evaluated, and optimal surveillance strategy remains vague. This study aimed to evaluate the incidence and characteristics of metachronous tumors including HGD and early gastric cancer (EGC) arising after ER.

Patients

The medical records of 2779 patients with 2981 lesions (445 patients with HGD and 2334 patients with EGC) who underwent ER and surveillance endoscopy at Asan Medical Center between April 1999 and December 2011 were retrospectively reviewed, and clinicopathological features of metachronous tumors were analyzed.

Results

Ninety-six metachronous lesions (17 HGD and 79 EGC) occurred in 92 patients during median 42 months of follow-up period (range 26–58 months). The 5-year and 10-year overall cumulative incidences of metachronous tumors were 4.6 and 10.5 %, respectively, and were on steady rise up to 10 years. The 5- and 10-year cumulative incidences of metachronous lesions were 4.1 and 8.4 % in HGD group and 4.7 and 11.3 % in EGC group (P = 0.578), respectively. The size of metachronous tumors was significantly smaller than initial lesion (2.3 vs. 1.9 cm, P = 0.039). Lower third of the stomach was most frequent site for both initial and metachronous lesions (77.1 and 70.8 %, respectively) and age was the significant predicting factor for metachronous tumors.

Conclusions

Cumulative incidence of metachronous tumors after ER of HGD was comparable to the incidence after ER of EGC. Surveillance endoscopy can be considered at least for 10 years, with special attention on the lower third of the stomach.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Abe S, Oda I, Suzuki H, Nonaka S, Yoshinaga S, Nakajima T, Sekiguchi M, Mori G, Taniguchi H, Sekine S (2015) Long-term surveillance and treatment outcomes of metachronous gastric cancer occurring after curative endoscopic submucosal dissection. Endoscopy 47(12):1113–1118CrossRefPubMed Abe S, Oda I, Suzuki H, Nonaka S, Yoshinaga S, Nakajima T, Sekiguchi M, Mori G, Taniguchi H, Sekine S (2015) Long-term surveillance and treatment outcomes of metachronous gastric cancer occurring after curative endoscopic submucosal dissection. Endoscopy 47(12):1113–1118CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Kato M, Nishida T, Yamamoto K, Hayashi S, Kitamura S, Yabuta T, Yoshio T, Nakamura T, Komori M, Kawai N, Nishihara A, Nakanishi F, Nakahara M, Ogiyama H, Kinoshita K, Yamada T, Iijima H, Tsujii M, Takehara T (2013) Scheduled endoscopic surveillance controls secondary cancer after curative endoscopic resection for early gastric cancer: a multicentre retrospective cohort study by Osaka University ESD study group. Gut 62(10):1425–1432CrossRefPubMed Kato M, Nishida T, Yamamoto K, Hayashi S, Kitamura S, Yabuta T, Yoshio T, Nakamura T, Komori M, Kawai N, Nishihara A, Nakanishi F, Nakahara M, Ogiyama H, Kinoshita K, Yamada T, Iijima H, Tsujii M, Takehara T (2013) Scheduled endoscopic surveillance controls secondary cancer after curative endoscopic resection for early gastric cancer: a multicentre retrospective cohort study by Osaka University ESD study group. Gut 62(10):1425–1432CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Kobayashi M, Narisawa R, Sato Y, Takeuchi M, Aoyagi Y (2010) Self-limiting risk of metachronous gastric cancers after endoscopic resection. Dig Endosc 22(3):169–173CrossRefPubMed Kobayashi M, Narisawa R, Sato Y, Takeuchi M, Aoyagi Y (2010) Self-limiting risk of metachronous gastric cancers after endoscopic resection. Dig Endosc 22(3):169–173CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Min BH, Kim ER, Kim KM, Park CK, Lee JH, Rhee PL, Kim JJ (2015) Surveillance strategy based on the incidence and patterns of recurrence after curative endoscopic submucosal dissection for early gastric cancer. Endoscopy 47(9):784–793. doi:10.1055/s-0034-1392249 CrossRefPubMed Min BH, Kim ER, Kim KM, Park CK, Lee JH, Rhee PL, Kim JJ (2015) Surveillance strategy based on the incidence and patterns of recurrence after curative endoscopic submucosal dissection for early gastric cancer. Endoscopy 47(9):784–793. doi:10.​1055/​s-0034-1392249 CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Nakajima T, Oda I, Gotoda T, Hamanaka H, Eguchi T, Yokoi C, Saito D (2006) Metachronous gastric cancers after endoscopic resection: How effective is annual endoscopic surveillance? Gastric Cancer 9(2):93–98CrossRefPubMed Nakajima T, Oda I, Gotoda T, Hamanaka H, Eguchi T, Yokoi C, Saito D (2006) Metachronous gastric cancers after endoscopic resection: How effective is annual endoscopic surveillance? Gastric Cancer 9(2):93–98CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Nasu J, Endo H, Nishina T, Hirasaki S, Hyodo I (2005) Characteristics of metachronous multiple early gastric cancers after endoscopic mucosal resection. Endoscopy 37(10):990–993CrossRefPubMed Nasu J, Endo H, Nishina T, Hirasaki S, Hyodo I (2005) Characteristics of metachronous multiple early gastric cancers after endoscopic mucosal resection. Endoscopy 37(10):990–993CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Correa P (1992) Human gastric carcinogenesis: a multistep and multifactorial process—first American Cancer Society award lecture on cancer epidemiology and prevention. Cancer Res 52(24):6735–6740PubMed Correa P (1992) Human gastric carcinogenesis: a multistep and multifactorial process—first American Cancer Society award lecture on cancer epidemiology and prevention. Cancer Res 52(24):6735–6740PubMed
8.
Zurück zum Zitat Schlemper RJ, Riddell RH, Kato Y, Borchard F, Cooper HS, Dawsey SM, Dixon MF, Fenoglio-Preiser CM, Fléjou JF, Geboes K, Hattori T, Hirota T, Itabashi M, Iwafuchi M, Iwashita A, Kim YI, Kirchner T, Klimpfinger M, Koike M, Lauwers GY, Lewin KJ, Oberhuber G, Offner F, Price AB, Rubio CA, Shimizu M, Shimoda T, Sipponen P, Solcia E, Stolte M, Watanabe H, Yamabe H (2000) The Vienna classification of gastrointestinal epithelial neoplasia. Gut 47(2):251–255CrossRefPubMedPubMedCentral Schlemper RJ, Riddell RH, Kato Y, Borchard F, Cooper HS, Dawsey SM, Dixon MF, Fenoglio-Preiser CM, Fléjou JF, Geboes K, Hattori T, Hirota T, Itabashi M, Iwafuchi M, Iwashita A, Kim YI, Kirchner T, Klimpfinger M, Koike M, Lauwers GY, Lewin KJ, Oberhuber G, Offner F, Price AB, Rubio CA, Shimizu M, Shimoda T, Sipponen P, Solcia E, Stolte M, Watanabe H, Yamabe H (2000) The Vienna classification of gastrointestinal epithelial neoplasia. Gut 47(2):251–255CrossRefPubMedPubMedCentral
9.
Zurück zum Zitat Rugge M, Correa P, Dixon MF, Hattori T, Leandro G, Lewin K, Riddell RH, Sipponen P, Watanabe H (2000) Gastric dysplasia: the Padova international classification. Am J Surg Pathol 24(2):167–176CrossRefPubMed Rugge M, Correa P, Dixon MF, Hattori T, Leandro G, Lewin K, Riddell RH, Sipponen P, Watanabe H (2000) Gastric dysplasia: the Padova international classification. Am J Surg Pathol 24(2):167–176CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Japanese Gastric Cancer Association (2011) Japanese classification of gastric carcinoma: 3rd english edition. Gastric Cancer 14(2):101–112CrossRef Japanese Gastric Cancer Association (2011) Japanese classification of gastric carcinoma: 3rd english edition. Gastric Cancer 14(2):101–112CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Japanese Gastric Cancer Association (1998) Japanese classification of gastric carcinoma—2nd english edition. Gastric Cancer 1(1):10–24CrossRefPubMed Japanese Gastric Cancer Association (1998) Japanese classification of gastric carcinoma—2nd english edition. Gastric Cancer 1(1):10–24CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Hamilton SR, Aaltonen LA (2000) World health organization classification of tumors. IARC Press, Lyon Hamilton SR, Aaltonen LA (2000) World health organization classification of tumors. IARC Press, Lyon
13.
Zurück zum Zitat Hosokawa O, Kaizaki Y, Watanabe K, Hattori M, Douden K, Hayashi H, Maeda S (2002) Endoscopic surveillance for gastric remnant cancer after early cancer surgery. Endoscopy 34(6):469–473. doi:10.1055/s-2002-32007 CrossRefPubMed Hosokawa O, Kaizaki Y, Watanabe K, Hattori M, Douden K, Hayashi H, Maeda S (2002) Endoscopic surveillance for gastric remnant cancer after early cancer surgery. Endoscopy 34(6):469–473. doi:10.​1055/​s-2002-32007 CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Takeda J, Toyonaga A, Koufuji K, Kodama I, Aoyagi K, Yano S, Ohta J, Shirozu K (1997) Early gastric cancer in the remnant stomach. Hepatogastroenterology 45(23):1907–1911 Takeda J, Toyonaga A, Koufuji K, Kodama I, Aoyagi K, Yano S, Ohta J, Shirozu K (1997) Early gastric cancer in the remnant stomach. Hepatogastroenterology 45(23):1907–1911
15.
Zurück zum Zitat Bae SE, Jung H-Y, Kang J, Park YS, Baek S, Jung J-H, Choi JY, Kim M-Y, Ahn JY, Choi K-S (2014) Effect of Helicobacter pylori eradication on metachronous recurrence after endoscopic resection of gastric neoplasm. Am J Gastroenterol 109(1):60–67CrossRefPubMed Bae SE, Jung H-Y, Kang J, Park YS, Baek S, Jung J-H, Choi JY, Kim M-Y, Ahn JY, Choi K-S (2014) Effect of Helicobacter pylori eradication on metachronous recurrence after endoscopic resection of gastric neoplasm. Am J Gastroenterol 109(1):60–67CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Han JS, Jang JS, Choi SR, Kwon HC, Kim MC, Jeong JS, Kim SJ, Sohn YJ, Lee EJ (2011) A study of metachronous cancer after endoscopic resection of early gastric cancer. Scand J Gastroenterol 46(9):1099–1104CrossRefPubMed Han JS, Jang JS, Choi SR, Kwon HC, Kim MC, Jeong JS, Kim SJ, Sohn YJ, Lee EJ (2011) A study of metachronous cancer after endoscopic resection of early gastric cancer. Scand J Gastroenterol 46(9):1099–1104CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Esaki Y, Hirokawa K, Yamashiro M (1987) Multiple gastric cancers in the aged with special reference to intramucosal cancers. Cancer 59(3):560–565CrossRefPubMed Esaki Y, Hirokawa K, Yamashiro M (1987) Multiple gastric cancers in the aged with special reference to intramucosal cancers. Cancer 59(3):560–565CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Fukase K, Kato M, Kikuchi S, Inoue K, Uemura N, Okamoto S, Terao S, Amagai K, Hayashi S, Asaka M (2008) Effect of eradication of Helicobacter pylori on incidence of metachronous gastric carcinoma after endoscopic resection of early gastric cancer: an open-label, randomised controlled trial. Lancet 372(9636):392–397CrossRefPubMed Fukase K, Kato M, Kikuchi S, Inoue K, Uemura N, Okamoto S, Terao S, Amagai K, Hayashi S, Asaka M (2008) Effect of eradication of Helicobacter pylori on incidence of metachronous gastric carcinoma after endoscopic resection of early gastric cancer: an open-label, randomised controlled trial. Lancet 372(9636):392–397CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Nakagawa S, Asaka M, Kato M, Nakamura T, Kato C, Fujioka T, Tatsuta M, Keida K, Terao S, Takahashi S (2006) Helicobacter pylori eradication and metachronous gastric cancer after endoscopic mucosal resection of early gastric cancer. Aliment Pharmacol Ther 24(s4):214–218CrossRef Nakagawa S, Asaka M, Kato M, Nakamura T, Kato C, Fujioka T, Tatsuta M, Keida K, Terao S, Takahashi S (2006) Helicobacter pylori eradication and metachronous gastric cancer after endoscopic mucosal resection of early gastric cancer. Aliment Pharmacol Ther 24(s4):214–218CrossRef
Metadaten
Titel
The incidence and locational predilection of metachronous tumors after endoscopic resection of high-grade dysplasia and early gastric cancer
verfasst von
Charles J. Cho
Ji Yong Ahn
Hwoon-Yong Jung
Kyoungwon Jung
Ha Young Oh
Hee Kyong Na
Kee Wook Jung
Jeong Hoon Lee
Do Hoon Kim
Kee Don Choi
Ho June Song
Gin Hyug Lee
Jin-Ho Kim
Seon-Ok Kim
Publikationsdatum
21.07.2016
Verlag
Springer US
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 1/2017
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-016-4985-8

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2017

Surgical Endoscopy 1/2017 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.