Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery 5/2005

01.12.2005 | Original Paper

The influence of socio-demographic features and rotation of plastic, reconstructive and aesthetic surgery on the attitudes of Turkish medical students’ choice of careers

verfasst von: Hatice Odaci, Ethem Guneren, Yüksel Bek

Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery | Ausgabe 5/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The choice of specialization branch is one of the most important decisions for the medical students during the medical education all over the world. It is known that short rotation period causes insufficient information about the subspecialty branches of medicine during the rotation period of medical education. The objective of the present study was to examine the tendency of students toward plastic, reconstructive and aesthetic surgery (PRAS), which has one of the short rotation periods during medical education in Turkey. In this study, 90 male and 63 female fourth year medical students were included. According to our findings, 133 students agreed that PRAS will be one of the splendid occupations of the future. However, only 10 students’ (6.5%) primarily chose PRAS as a specialization branch. The high complication risks which were believed to be following the reconstructive surgery was the deterrent factor to prefer PRAS as a specialization branch (P=0.036), and also the long educational period and the requirement of experience for PRAS specialization (94.1%) have influence on the choice of students making career in PRAS. The socio-demographic features of the students did not have any statistically significant effect on their responses to questions (P>0.05).
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Andriole DA, Schechtman KB, Ryan K, Whelan A, Diemer K (2002) How competitive is my surgical specialty? Am J Surg 184: 1–5CrossRefPubMed Andriole DA, Schechtman KB, Ryan K, Whelan A, Diemer K (2002) How competitive is my surgical specialty? Am J Surg 184: 1–5CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Bing-You RG (1991) Changes in students’ attitudes and values during medicine versus surgery clerkships. Med Educ 25:383–388PubMed Bing-You RG (1991) Changes in students’ attitudes and values during medicine versus surgery clerkships. Med Educ 25:383–388PubMed
3.
Zurück zum Zitat Chen H, Hardacre JM, Martin C, Lillemoe KD (2001) Do medical school surgical rotations influence subspecialty choice? J Surg Res 97:172–178CrossRefPubMed Chen H, Hardacre JM, Martin C, Lillemoe KD (2001) Do medical school surgical rotations influence subspecialty choice? J Surg Res 97:172–178CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Cofer JB, Biderman MD, Lewis PL (2001) Is the quality of surgical residency applicants deteriorating? Am J Surg 181:44–49CrossRefPubMed Cofer JB, Biderman MD, Lewis PL (2001) Is the quality of surgical residency applicants deteriorating? Am J Surg 181:44–49CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Dunkin CS, Pleat JM, Jones SA, Goodacre TE (2003) Perception and reality-a study of public and professional perceptions of plastic surgery. Br J Plast Surg 56:437–443CrossRefPubMed Dunkin CS, Pleat JM, Jones SA, Goodacre TE (2003) Perception and reality-a study of public and professional perceptions of plastic surgery. Br J Plast Surg 56:437–443CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Edwards JC, Euans DW, Kissling GE (1985) Measuring attitude toward family medicine. Fam Med 17: 4–7 Edwards JC, Euans DW, Kissling GE (1985) Measuring attitude toward family medicine. Fam Med 17: 4–7
7.
Zurück zum Zitat Edwards JC, Euans DW, Kissling GE (1988) Changes in student attitudes toward family medicine: a four-year study. Fam Med 20:211–214PubMed Edwards JC, Euans DW, Kissling GE (1988) Changes in student attitudes toward family medicine: a four-year study. Fam Med 20:211–214PubMed
8.
Zurück zum Zitat Edwards C, Lambert TW, Goldacre MJ, Parkhouse J (1997) Early medical career choices and eventual careers. Med Educ 31:237–242PubMed Edwards C, Lambert TW, Goldacre MJ, Parkhouse J (1997) Early medical career choices and eventual careers. Med Educ 31:237–242PubMed
9.
Zurück zum Zitat Eroglu L, Uresin, Y (2003) A model of pharmacology education: the experience of Istanbul Medical Faculty. J Clin Pharmacol 43:237–242 Eroglu L, Uresin, Y (2003) A model of pharmacology education: the experience of Istanbul Medical Faculty. J Clin Pharmacol 43:237–242
10.
Zurück zum Zitat Granick MS, Blair PG, Sachdeva AK (1999) A new educational role for plastic surgery in the fourth year of medical school. Plast Reconstr Surg 103:1523–1528PubMed Granick MS, Blair PG, Sachdeva AK (1999) A new educational role for plastic surgery in the fourth year of medical school. Plast Reconstr Surg 103:1523–1528PubMed
11.
Zurück zum Zitat Huehns TY, Yilmaz S, Esin S (1997) Medical education in Turkey 1996. J Roy Coll Phys Lond 31:79–81 Huehns TY, Yilmaz S, Esin S (1997) Medical education in Turkey 1996. J Roy Coll Phys Lond 31:79–81
12.
Zurück zum Zitat Hyppölä H, Kumpusalo E, Neittaanmäki L et al (1998) Becoming a doctor-was it the wrong career choice? Soc Sci Med 47:1383–1387CrossRefPubMed Hyppölä H, Kumpusalo E, Neittaanmäki L et al (1998) Becoming a doctor-was it the wrong career choice? Soc Sci Med 47:1383–1387CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Indrayan A, Sarmukaddam SB (2001) Medical Biostatistics. Marcel Dekker, New York Indrayan A, Sarmukaddam SB (2001) Medical Biostatistics. Marcel Dekker, New York
14.
Zurück zum Zitat Jan MM, Fida NM (2002) Attitudes of medical students toward pediatric neurology. Pediatr Neurol 27:106–110CrossRefPubMed Jan MM, Fida NM (2002) Attitudes of medical students toward pediatric neurology. Pediatr Neurol 27:106–110CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Kozar RA, Lucci A, Miller CC et al (2003) Brief intervention by surgeons can influence students toward a career in surgery. J Surg Res 111:166–169CrossRefPubMed Kozar RA, Lucci A, Miller CC et al (2003) Brief intervention by surgeons can influence students toward a career in surgery. J Surg Res 111:166–169CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Leschner M, DeCencio DV, Leshner BT (1968) Attitudes of medical students toward physical medicine. Arch Phys Med Rehabil 49:82–89PubMed Leschner M, DeCencio DV, Leshner BT (1968) Attitudes of medical students toward physical medicine. Arch Phys Med Rehabil 49:82–89PubMed
17.
Zurück zum Zitat Lieu TA, Schroeder SA, Altman DF (1989) Specialty choices at one medical school: recent trends and analysis of predictive factors. Acad Med 64:622–629PubMed Lieu TA, Schroeder SA, Altman DF (1989) Specialty choices at one medical school: recent trends and analysis of predictive factors. Acad Med 64:622–629PubMed
18.
Zurück zum Zitat Lind DS, Marum T, Ledbetter D et al (1999) The effect of the duration and structure of a surgery clerkship on student performance. J Surg Res 84:106–111CrossRefPubMed Lind DS, Marum T, Ledbetter D et al (1999) The effect of the duration and structure of a surgery clerkship on student performance. J Surg Res 84:106–111CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Maxmen JS (1979) Student attitude changes during “psychiatric medicine” clerkships. Gen Hosp Psychiat 1:98–103CrossRef Maxmen JS (1979) Student attitude changes during “psychiatric medicine” clerkships. Gen Hosp Psychiat 1:98–103CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Neumayer L, Kaiser S, Anderson K et al (2002) Perceptions of women medical students and their influence on career choice. Am J Surg 183:146–150CrossRefPubMed Neumayer L, Kaiser S, Anderson K et al (2002) Perceptions of women medical students and their influence on career choice. Am J Surg 183:146–150CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Niemi PM (1997) Medical students’ professional identity: self-reflection during the preclinical years. Med Educ 31:408–415CrossRefPubMed Niemi PM (1997) Medical students’ professional identity: self-reflection during the preclinical years. Med Educ 31:408–415CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Roeske NA, Lake K (1977) Role models for women medical students. J Med Educ 52:459–466PubMed Roeske NA, Lake K (1977) Role models for women medical students. J Med Educ 52:459–466PubMed
23.
Zurück zum Zitat Schafer S, Shore W, French L et al (2000) Rejecting family practice: why medical students switch to other specialties. Fam Med 32:320–325PubMed Schafer S, Shore W, French L et al (2000) Rejecting family practice: why medical students switch to other specialties. Fam Med 32:320–325PubMed
24.
Zurück zum Zitat Solomon DJ, DiPette DJ (1994) Specialty choice among students entering the fourth year of medical school. Am J Med Sci 308:284–288PubMed Solomon DJ, DiPette DJ (1994) Specialty choice among students entering the fourth year of medical school. Am J Med Sci 308:284–288PubMed
25.
Zurück zum Zitat Williams GC, Saizow R, Ross L, Deci EL (1997) Motivation underlying career choice for internal medicine and surgery. Soc Sci Med 45:1705–1713CrossRefPubMed Williams GC, Saizow R, Ross L, Deci EL (1997) Motivation underlying career choice for internal medicine and surgery. Soc Sci Med 45:1705–1713CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
The influence of socio-demographic features and rotation of plastic, reconstructive and aesthetic surgery on the attitudes of Turkish medical students’ choice of careers
verfasst von
Hatice Odaci
Ethem Guneren
Yüksel Bek
Publikationsdatum
01.12.2005
Erschienen in
European Journal of Plastic Surgery / Ausgabe 5/2005
Print ISSN: 0930-343X
Elektronische ISSN: 1435-0130
DOI
https://doi.org/10.1007/s00238-005-0770-y

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2005

European Journal of Plastic Surgery 5/2005 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.