Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 11/2020

17.08.2020 | Review

The New Interest of Bariatric Surgeons in the Old Ligamentum Teres Hepatis

verfasst von: Alexander Runkel, Oliver Scheffel, Goran Marjanovic, Norbert Runkel

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 11/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The search for an operation that effectively prevents and treats intrathoracic gastric migration (ITGM) after bariatric surgery has revived a long-forgotten technique: ligamentum teres cardiopexy (LTC) by which a vascularized flap of the teres ligament is wrapped around the distal esophagus. The systematic search of publications in the English language revealed 4 studies (total number of patients 53) in the non-bariatric literature with an unsatisfactory resolution of GERD. There were 5 reports from the bariatric literature with small patient numbers (total 64) and a short follow-up (6–36 months). There were no objective signs of gastric remigration in 93% of investigated patients. Acknowledging the limitations of these preliminary reports, bariatric surgeons are encouraged to further investigate the potentials of LTC in their patients.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Ibukuro K, Tsukiyama T, Mori K, et al. Hepatic falciform ligament artery: angiographic anatomy and clinical importance. Surg Radiol Anat. 1998;20:367–71.CrossRef Ibukuro K, Tsukiyama T, Mori K, et al. Hepatic falciform ligament artery: angiographic anatomy and clinical importance. Surg Radiol Anat. 1998;20:367–71.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Ying DJ, Ho GT, Cai JX. Anatomic bases of the vascularized hepatic teres ligament flap. Surg Radiol Anat. 1997;19:293–4.CrossRef Ying DJ, Ho GT, Cai JX. Anatomic bases of the vascularized hepatic teres ligament flap. Surg Radiol Anat. 1997;19:293–4.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Costalat G, Alquier Y. Combined laparoscopic and endoscopic treatment of perforated gastroduodenal ulcer using the ligamentum teres hepatis (LTH). Surg Endosc. 1995;9:677–9. discussion 680CrossRef Costalat G, Alquier Y. Combined laparoscopic and endoscopic treatment of perforated gastroduodenal ulcer using the ligamentum teres hepatis (LTH). Surg Endosc. 1995;9:677–9. discussion 680CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Hassenpflug M, Hinz U, Strobel O, et al. Teres ligament patch reduces relevant morbidity after distal pancreatectomy (the DISCOVER randomized controlled trial). Ann Surg. 2016;264:723–30.CrossRef Hassenpflug M, Hinz U, Strobel O, et al. Teres ligament patch reduces relevant morbidity after distal pancreatectomy (the DISCOVER randomized controlled trial). Ann Surg. 2016;264:723–30.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Broadbent R. Use of the round ligament as a natural living gastric band for weight loss surgery: a preliminary report. Obes Surg. 1992;2:185–8.CrossRef Broadbent R. Use of the round ligament as a natural living gastric band for weight loss surgery: a preliminary report. Obes Surg. 1992;2:185–8.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Varga G, Cseke L, Kalmar K, et al. Laparoscopic repair of large hiatal hernia with teres ligament: midterm follow-up: a new surgical procedure. Surg Endosc. 2008;22:881–4.CrossRef Varga G, Cseke L, Kalmar K, et al. Laparoscopic repair of large hiatal hernia with teres ligament: midterm follow-up: a new surgical procedure. Surg Endosc. 2008;22:881–4.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Janssen IM, Gouma DJ, Klementschitsch P, et al. Prospective randomized comparison of teres cardiopexy and Nissen fundoplication in the surgical therapy of gastro-oesophageal reflux disease. Br J Surg. 1993;80:875–8.CrossRef Janssen IM, Gouma DJ, Klementschitsch P, et al. Prospective randomized comparison of teres cardiopexy and Nissen fundoplication in the surgical therapy of gastro-oesophageal reflux disease. Br J Surg. 1993;80:875–8.CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Cuschieri A. Laparoscopic antireflux surgery and repair of hiatal hernia. World J Surg. 1993;17:40–5.CrossRef Cuschieri A. Laparoscopic antireflux surgery and repair of hiatal hernia. World J Surg. 1993;17:40–5.CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Meyer C, de Manzini N, Rohr S. Prospective randomized comparison of teres cardiopexy and Nissen fundoplication in the surgical therapy of gastro-oesophageal reflux disease. Br J Surg. 1994;81:153–4.CrossRef Meyer C, de Manzini N, Rohr S. Prospective randomized comparison of teres cardiopexy and Nissen fundoplication in the surgical therapy of gastro-oesophageal reflux disease. Br J Surg. 1994;81:153–4.CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Hutopila LC, Copaescu C. Laparoscopic Narbona-Arnau procedure to control the GERD after LSG – 3 years results of a prospectice study. 27th International Congress of the European Association for Endoscopic Surgery (EAES) Sevilla, Spain, 12–15 June 2019. Surg Endosc. 2019;33(Suppl 2):485–781. https://doi.org/10.1007/s00464-019-07109-x.CrossRef Hutopila LC, Copaescu C. Laparoscopic Narbona-Arnau procedure to control the GERD after LSG – 3 years results of a prospectice study. 27th International Congress of the European Association for Endoscopic Surgery (EAES) Sevilla, Spain, 12–15 June 2019. Surg Endosc. 2019;33(Suppl 2):485–781. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00464-019-07109-x.CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Varga G, Cseke L, Kalmár K, et al. Prevention of recurrence by reinforcement of hiatal closure using ligamentum teres in laparoscopic repair of large hiatal hernias. Surg Endosc. 2004;18:1051–3.CrossRef Varga G, Cseke L, Kalmár K, et al. Prevention of recurrence by reinforcement of hiatal closure using ligamentum teres in laparoscopic repair of large hiatal hernias. Surg Endosc. 2004;18:1051–3.CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Rampal M, Perillat P, Rougaud R. Notes préliminaires sur une nouvelle technique de cure chirurgicale des hernies hiatales: la cardiopexie par le ligament rond. Marseille Chir. 1964;16:488–90. Rampal M, Perillat P, Rougaud R. Notes préliminaires sur une nouvelle technique de cure chirurgicale des hernies hiatales: la cardiopexie par le ligament rond. Marseille Chir. 1964;16:488–90.
27.
Zurück zum Zitat Narbona B, Olavarrieta L, Lloris JM, et al. Treatment of gastroesophageal reflux by pexis to the round ligament. Report of 100 operated patients followed-up for 16 to 23 years. Chirurgie. 1990;116:201–10. FrenchPubMed Narbona B, Olavarrieta L, Lloris JM, et al. Treatment of gastroesophageal reflux by pexis to the round ligament. Report of 100 operated patients followed-up for 16 to 23 years. Chirurgie. 1990;116:201–10. FrenchPubMed
28.
Zurück zum Zitat Marchal G, Balmes M, Bousquet M, et al. Traitement des hernies hiatales par la technique de Rampal. Montpellier Chir. 1967:479–82. Marchal G, Balmes M, Bousquet M, et al. Traitement des hernies hiatales par la technique de Rampal. Montpellier Chir. 1967:479–82.
29.
Zurück zum Zitat Ulrich B, Mahmud HR, Wienbeck M, et al. Hiatal hernia--reflux disease. Indications for surgery and initial results of a new treatment method. Fortschr Med. 1981;99:624–8. GermanPubMed Ulrich B, Mahmud HR, Wienbeck M, et al. Hiatal hernia--reflux disease. Indications for surgery and initial results of a new treatment method. Fortschr Med. 1981;99:624–8. GermanPubMed
30.
Zurück zum Zitat Kunz W, Usmiani J, Wilker DK. Laparoscopic ligamentum teres-plasty. Zentralbl Chir. 1995;120:694–700. discussion 700-1. GermanPubMed Kunz W, Usmiani J, Wilker DK. Laparoscopic ligamentum teres-plasty. Zentralbl Chir. 1995;120:694–700. discussion 700-1. GermanPubMed
31.
Zurück zum Zitat Arroyo Guijarro A, Martí Palanca V, Espinós Santa Irene J, et al. Treatment of hiatal hernia and gastroesophageal reflux using pexis of the round ligament by the Narbona technic. Rev Esp Enferm Apar Dig. 1989;76:31–4. SpanishPubMed Arroyo Guijarro A, Martí Palanca V, Espinós Santa Irene J, et al. Treatment of hiatal hernia and gastroesophageal reflux using pexis of the round ligament by the Narbona technic. Rev Esp Enferm Apar Dig. 1989;76:31–4. SpanishPubMed
32.
Zurück zum Zitat Nathanson LK, Shimi S, Cuschieri A. Laparoscopic ligamentum teres (round ligament) cardiopexy. Br J Surg. 1991;78:947–51.CrossRef Nathanson LK, Shimi S, Cuschieri A. Laparoscopic ligamentum teres (round ligament) cardiopexy. Br J Surg. 1991;78:947–51.CrossRef
Metadaten
Titel
The New Interest of Bariatric Surgeons in the Old Ligamentum Teres Hepatis
verfasst von
Alexander Runkel
Oliver Scheffel
Goran Marjanovic
Norbert Runkel
Publikationsdatum
17.08.2020
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 11/2020
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-020-04918-1

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2020

Obesity Surgery 11/2020 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.