Zum Inhalt

The role of surgery in intracranial PCNSL

  • 27.01.2018
  • Original Article
Erschienen in:

Abstract

This aimed to evaluate the effect of surgery for overall survival (OS) and progression-free survival (PFS) in intracranial primary CNS lymphoma (PCNSL) of all patients diagnosed at a single center. A prospective database at Oslo University Hospital of PCNSL was reviewed over a 12-year period (2003–2014). Seventy-nine patients with intracranial PCNSL were identified. Deep brain involvement was shown in 63 patients. Thirty-two patients underwent craniotomy with resection, while all other patients had a biopsy. Fifty-seven patients were given chemotherapy: 18 were treated with the MSKCC (Memorial Sloan-Kettering Cancer Center) with rituximab, 21 with the MSKCC without rituximab, and 14 within a Nordic prospective phase II protocol. Forty-four patients achieved complete response (CR) and had OS of 46.3 months. Patients who underwent resection had a median OS of 28.6 versus 11.7 months for those who had a biopsy performed. Resection showed an insignificant prolongation of OS. Multivariate analysis confirmed statistical significance of deep brain involvement only (p < 0.005). Neither chemotherapy regimen, Karnofsky Performance Status (KPS), type of surgery, nor patient age was significant factors for OS or PFS. Resective surgery played no role in significantly improving either OS or PFS and therefore it is not recommended as treatment for PCNSL.
Titel
The role of surgery in intracranial PCNSL
Verfasst von
Guro Jahr
Michele Da Broi
Harald Holte Jr
Klaus Beiske
Torstein R. Meling
Publikationsdatum
27.01.2018
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Neurosurgical Review / Ausgabe 4/2018
Print ISSN: 0344-5607
Elektronische ISSN: 1437-2320
DOI
https://doi.org/10.1007/s10143-018-0946-0
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Leistenhernien ambulant operieren – das geht!

Im Klinikum Lippe wurden im Rahmen einer Studie 108 Leistenhernien ambulant operiert. Die Ergebnisse wurden beim DCK.digital vorgestellt. Demnach war die Patientenzufriedenheit hoch, Komplikationen traten selten auf und ließen sich offenbar gut beherrschen.

Small-Bite-Technik als beste Nahttechnik bestätigt

Der Bauchdeckenverschluss mittels Kurzstichtechnik erweist sich offenbar dauerhaft als stabiler als die Large-Bite-Naht. Einer aktuellen Auswertung der STITCH-Studie zufolge treten über mehr als zehn Jahre hinweg deutlich weniger Narbenhernien auf.

Breast-Implant-Illness unterscheidet sich je nach Zweck des Silikonimplantats

Frauen mit kosmetischen Silikonbrustimplantaten haben offenbar ein höheres Risiko für eine Reihe von Breast-Implant-Illness-assoziierten Symptomen als diejenigen, die Silikonimplantate aus rekonstruktiven Gründen erhalten. 

Auch bei Schallleitungsschwerhörigkeit steigt das Risiko für Demenz

Das Risiko einer Demenz scheint bei Schwerhörigkeit zu steigen, unabhängig davon, wo der Schaden liegt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Studie zur Schalleitungsschwerhörigkeit hin.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Operation einer Leistenhernie links nach Lichtenstein/© Dietz U A et al. / all rights reserved Springer Medizin Verlag GmbH, Naht/© Dmitriy Kandinskiy / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Narbe an der Brust/© Sergey Novikov / Stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell)