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Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 1/2020

19.11.2019 | 2019 SSAT Plenary Presentation

Therapeutic Use of Adipose-Derived Stromal Cells in a Murine Model of Acute Pancreatitis

verfasst von: Alexandra M. Roch, Thomas K. Maatman, Todd G. Cook, Howard H. Wu, Stephanie Merfeld-Clauss, Dmitry O. Traktuev, Keith L. March, Nicholas J. Zyromski

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 1/2020

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Abstract

Background

No specific therapy exists for acute pancreatitis (AP), and current treatment remains entirely supportive. Adipose stem cells (ASCs) have significant immunomodulatory and regenerative activities. We hypothesized that systemic administration of ASCs would mitigate inflammation in AP.

Methods

AP was induced in mice by 6 hourly intraperitoneal injections of cerulein. Twenty-four hours after AP induction, mice were randomized into four systemic treatment groups: sham group (no acute pancreatitis), vehicle, human ASCs, and human ASC–conditioned media. Mice were sacrificed at 48 h, and blood and organs were collected and analyzed. Pancreatic injury was quantified histologically using a published score (edema, inflammation, and necrosis). Pancreatic inflammation was also studied by immunohistochemistry and PCR.

Results

When using IV infusion of Hoechst-labeled ASCs, ASCs were found to localize to inflamed tissues: lungs and pancreas. Mice treated with ASCs had less severe AP, as shown by a significantly decreased histopathology score (edema, inflammation, and necrosis) (p = 0.001). ASCs infusion polarized pancreatic macrophages toward an anti-inflammatory M2 phenotype. ASC-conditioned media reduced pancreatic inflammation similarly to ASCs only, highlighting the importance of ASCs secreted factors in modulating inflammation.

Conclusion

Intravenous delivery of human ASCs markedly reduces pancreatic inflammation in a murine model of AP ASCs which represent an effective therapy for AP.
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Metadaten
Titel
Therapeutic Use of Adipose-Derived Stromal Cells in a Murine Model of Acute Pancreatitis
verfasst von
Alexandra M. Roch
Thomas K. Maatman
Todd G. Cook
Howard H. Wu
Stephanie Merfeld-Clauss
Dmitry O. Traktuev
Keith L. March
Nicholas J. Zyromski
Publikationsdatum
19.11.2019
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 1/2020
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-019-04411-w

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CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.