Skip to main content
Erschienen in: General Thoracic and Cardiovascular Surgery 4/2016

01.04.2016 | Original Article

Topical spraying of cefazolin and gentamicin reduces deep sternal wound infections after heart surgery: a multicenter, large volume, retrospective study

verfasst von: Hiroshi Osawa, Shinpei Yoshii, Samuel J. K. Abraham, Yuki Okamoto, Shigeru Hosaka, Shoji Fukuda, Koji Tsuchiya, Masato Nakajima, Yoshihiro Honda, Kouki Takizawa

Erschienen in: General Thoracic and Cardiovascular Surgery | Ausgabe 4/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

The use of topical antimicrobials applied to the sternum during cardiac procedures in combination with intravenous agents to prevent mediastinitis has been reported to yield good results. The objective of this study is to provide optimal method of topical antimicrobials for the prevention of sternal wound infection after cardiac surgery.

Methods

We retrospectively evaluated the patients undergoing adult cardiac surgery at five institutions between January 1994 and August 2013 for the incidence of deep sternal wound infection (DSWI). The patients were sprayed with a solution of cefazolin and gentamicin into the surgical site several times during surgery. The incidence of DSWI was evaluated. Four major risk factors [diabetes mellitus (DM), emergency operation, dialysis and prolonged operation] were also evaluated for their implications in the outcome with the antimicrobial spraying.

Results

Totally, 6960 patients were analyzed. The incidence of DSWI was 0.46 % in the spraying group versus 1.7 % in control group (p < 0.0001). There is no significant difference of the incidence of DSWI between DM and non-DM groups (p = 1.00), emergency and elective operation groups (p = 0.25) under usage of antimicrobial spraying. However, there is significant difference of the incidence of DSWI between dialysis and non-dialysis groups (p = 0.0222), longer than six-hour duration and lesser than six-hour duration operation groups (p = 0.0269).

Conclusion

Topical spraying of cefazolin and gentamicin reduces deep sternal wound infections after cardiac surgery. DM and emergency operation were not the risk factors of DSWI when antimicrobial spraying is administered. Considering the benefits, antimicrobial spraying could be used intermittently during such procedures.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Mangram AJ, Horan TC, Pearson ML, Silver LC, Jarvis WR. Guideline for prevention of surgical site infection, 1999. Infect Control Hosp Epidemiol. 1999;20:247–78.CrossRef Mangram AJ, Horan TC, Pearson ML, Silver LC, Jarvis WR. Guideline for prevention of surgical site infection, 1999. Infect Control Hosp Epidemiol. 1999;20:247–78.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Bratzler DW, Dellinger EP, Olsen KM, Perl TM, Auwaerter PG, Bolon MK, et al. Clinical practice guidelines for antimicrobial prophylaxis in surgery. Am J Health Syst Pharm. 2013;70:195–283.CrossRefPubMed Bratzler DW, Dellinger EP, Olsen KM, Perl TM, Auwaerter PG, Bolon MK, et al. Clinical practice guidelines for antimicrobial prophylaxis in surgery. Am J Health Syst Pharm. 2013;70:195–283.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Alexander JW, Solomkin JS, Edwards MJ. Updated recommendations for control of surgical site infections. Ann Surg. 2011;253(6):1082–93.CrossRefPubMed Alexander JW, Solomkin JS, Edwards MJ. Updated recommendations for control of surgical site infections. Ann Surg. 2011;253(6):1082–93.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Engelman R, Shahian D, Shemin R, Guy TS, Bratzler D, Edwards F, et al. The society of thoracic surgeons practice guideline series: antibiotic prophylaxis in cardiac surgery, Part II: Atibiotic choice. Ann Thorac Surg. 2007;83:1569–76.CrossRefPubMed Engelman R, Shahian D, Shemin R, Guy TS, Bratzler D, Edwards F, et al. The society of thoracic surgeons practice guideline series: antibiotic prophylaxis in cardiac surgery, Part II: Atibiotic choice. Ann Thorac Surg. 2007;83:1569–76.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Yoshii S, Hosaka S, Suzuki S, Takahashi W, Okuwaki H, Osawa H, et al. Prevention of surgical site infection by antibiotic spraying in the operative field during cardiac surgery. Jpn J Thorac Surg. 2001;49:279–81. Yoshii S, Hosaka S, Suzuki S, Takahashi W, Okuwaki H, Osawa H, et al. Prevention of surgical site infection by antibiotic spraying in the operative field during cardiac surgery. Jpn J Thorac Surg. 2001;49:279–81.
6.
Zurück zum Zitat Shimmer C, Oezkur M, Shinha B, Hain J, Groski A, Hager B, et al. Gentamicin-collagen sponge reduces sternal wound complications after heart surgery: a controlled, prospectively randomized, double-blind study. J Thorac Cardiovasc Surg. 2012;143:194–200.CrossRef Shimmer C, Oezkur M, Shinha B, Hain J, Groski A, Hager B, et al. Gentamicin-collagen sponge reduces sternal wound complications after heart surgery: a controlled, prospectively randomized, double-blind study. J Thorac Cardiovasc Surg. 2012;143:194–200.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Vander Salm TJ, Okike ON, Pasque MK, Pezzella AT, Lew R, Traina V, et al. Reduction of sternal infection by application of topical vancomycin. J Thorac Cardiovasc Surg. 1989;98:618–22.PubMed Vander Salm TJ, Okike ON, Pasque MK, Pezzella AT, Lew R, Traina V, et al. Reduction of sternal infection by application of topical vancomycin. J Thorac Cardiovasc Surg. 1989;98:618–22.PubMed
8.
Zurück zum Zitat Lazar HL, Barlam T, Cabral H. The effect of topical vancomicin applied tu sternotomy incisions on postoperative serum vancomicin levels. J Card Surg. 2011;26:461–5.CrossRefPubMed Lazar HL, Barlam T, Cabral H. The effect of topical vancomicin applied tu sternotomy incisions on postoperative serum vancomicin levels. J Card Surg. 2011;26:461–5.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Friberg O, Svedjeholm R, Soderquist B, Granfeldt H, Vikerfors T, Kallman J. Local gentamicin reduces sternal wound infections after cardiac surgery: a randomized cantrolled trial. Ann Thorac Surg. 2005;79:153–62.CrossRefPubMed Friberg O, Svedjeholm R, Soderquist B, Granfeldt H, Vikerfors T, Kallman J. Local gentamicin reduces sternal wound infections after cardiac surgery: a randomized cantrolled trial. Ann Thorac Surg. 2005;79:153–62.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Eklund AM, Valtonen M, Werkkala KA. Prophylaxis of sternal wound infections with gentamicin-collagen implant: randomized controlled study in cardiac surgery. J Hosp Infect. 2005;59:108–12.CrossRefPubMed Eklund AM, Valtonen M, Werkkala KA. Prophylaxis of sternal wound infections with gentamicin-collagen implant: randomized controlled study in cardiac surgery. J Hosp Infect. 2005;59:108–12.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Bennett-Guerrero E, Ferguson TB Jr, Lin M, Garg J, Mark DB, Scavo VA, et al. Effect of an implantable gentamicin-collagen sponge on sternal wound infections following cardiac surgery. JAMA. 2010;304:755–62.CrossRefPubMed Bennett-Guerrero E, Ferguson TB Jr, Lin M, Garg J, Mark DB, Scavo VA, et al. Effect of an implantable gentamicin-collagen sponge on sternal wound infections following cardiac surgery. JAMA. 2010;304:755–62.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Mavros MN, Mitsikostas PK, Alexiou VG, Peppas G, Falagas ME. Gentamicin collagen sponges for prevention of sternal wound infection: a meta-analysis of randomized controlled trials. J Thorac Cardiovasc Surg. 2012;144:1235–40.CrossRefPubMed Mavros MN, Mitsikostas PK, Alexiou VG, Peppas G, Falagas ME. Gentamicin collagen sponges for prevention of sternal wound infection: a meta-analysis of randomized controlled trials. J Thorac Cardiovasc Surg. 2012;144:1235–40.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Desmond J, Lovering A, Harle C, Djorevic T, Millner R. Topical vancomycin applied on closure of the sternotomy wound does not prevent high levels of systemic vancomycin. Eur J Cardiothorac Surg. 2003;23:765–70.CrossRefPubMed Desmond J, Lovering A, Harle C, Djorevic T, Millner R. Topical vancomycin applied on closure of the sternotomy wound does not prevent high levels of systemic vancomycin. Eur J Cardiothorac Surg. 2003;23:765–70.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat El Oakley RM, Nimer KA, Bukhari E. Is the use of topical vancomycin to predict mediastinitis after cardiac surgery justified? J Thorac Cardiovasc Surg. 2000;119:190–1.CrossRefPubMed El Oakley RM, Nimer KA, Bukhari E. Is the use of topical vancomycin to predict mediastinitis after cardiac surgery justified? J Thorac Cardiovasc Surg. 2000;119:190–1.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Ferguson TB Jr, Dziuban SW Jr, Edwards FH, Eiken MC, Shroyer ALW, Pairolero PC, et al. The STS National Database: current changes and challenges for the new millennium. Committee to Establish a National Database in Cardiothoracic Surgery, The Society of Thoracic Surgeons. Ann Thorac Surg. 2000;69:680–91.CrossRefPubMed Ferguson TB Jr, Dziuban SW Jr, Edwards FH, Eiken MC, Shroyer ALW, Pairolero PC, et al. The STS National Database: current changes and challenges for the new millennium. Committee to Establish a National Database in Cardiothoracic Surgery, The Society of Thoracic Surgeons. Ann Thorac Surg. 2000;69:680–91.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Filardo G, Hamilton C, Grayburn PA, Xu H, Hebeler RF, Hamman B. Established preoperative risk factors do not predict long-term survival in isolated coronary artery bypass grafting patients. Ann Thorac Surg. 2012;93:1943–9.CrossRefPubMed Filardo G, Hamilton C, Grayburn PA, Xu H, Hebeler RF, Hamman B. Established preoperative risk factors do not predict long-term survival in isolated coronary artery bypass grafting patients. Ann Thorac Surg. 2012;93:1943–9.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Kubota H, Miyata H, Motomura N, Ono M, Takamoto S, Harii K, et al. Deep sternal wound infection after cardiac surgery. J Cardiothorac Surg. 2013;8:132.CrossRefPubMedPubMedCentral Kubota H, Miyata H, Motomura N, Ono M, Takamoto S, Harii K, et al. Deep sternal wound infection after cardiac surgery. J Cardiothorac Surg. 2013;8:132.CrossRefPubMedPubMedCentral
18.
Zurück zum Zitat El Oakley RM, Wright JE. Postoperative mediastinitis: classification and manegement. Ann Thorac Surg. 1996;61:1030–6.CrossRefPubMed El Oakley RM, Wright JE. Postoperative mediastinitis: classification and manegement. Ann Thorac Surg. 1996;61:1030–6.CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Graf K, Ott E, Vonberg RP, Kuehn C, Haverich A, Chaberny IF. Economic aspects of deep sternal wound infections. Eur J Cardiothorac Surg. 2010;37:893–6.CrossRefPubMed Graf K, Ott E, Vonberg RP, Kuehn C, Haverich A, Chaberny IF. Economic aspects of deep sternal wound infections. Eur J Cardiothorac Surg. 2010;37:893–6.CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Shinagawa N. Antimicrobial prophylaxis in surgery. Jpn J Antibiot. 2004;57:11–32.PubMed Shinagawa N. Antimicrobial prophylaxis in surgery. Jpn J Antibiot. 2004;57:11–32.PubMed
21.
Zurück zum Zitat Osawa H, Orii K. Will local use of antibiotics be essential? J Thorac Cardiovasc Surg. 2012;144:742.CrossRefPubMed Osawa H, Orii K. Will local use of antibiotics be essential? J Thorac Cardiovasc Surg. 2012;144:742.CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Shimmer C, Leyh R. Reply to the Editor. J Thorac Cardiovasc Surg. 2012;144:742–3.CrossRef Shimmer C, Leyh R. Reply to the Editor. J Thorac Cardiovasc Surg. 2012;144:742–3.CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Minakata Kenji, Sakata Ryuzo. Perionerative control of blood glucose level in cardiac surgery. Gen Thorac Cardiovasc Surg. 2013;61:61–6.CrossRefPubMed Minakata Kenji, Sakata Ryuzo. Perionerative control of blood glucose level in cardiac surgery. Gen Thorac Cardiovasc Surg. 2013;61:61–6.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Topical spraying of cefazolin and gentamicin reduces deep sternal wound infections after heart surgery: a multicenter, large volume, retrospective study
verfasst von
Hiroshi Osawa
Shinpei Yoshii
Samuel J. K. Abraham
Yuki Okamoto
Shigeru Hosaka
Shoji Fukuda
Koji Tsuchiya
Masato Nakajima
Yoshihiro Honda
Kouki Takizawa
Publikationsdatum
01.04.2016
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
General Thoracic and Cardiovascular Surgery / Ausgabe 4/2016
Print ISSN: 1863-6705
Elektronische ISSN: 1863-6713
DOI
https://doi.org/10.1007/s11748-015-0615-y

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2016

General Thoracic and Cardiovascular Surgery 4/2016 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.