Skip to main content
Erschienen in: Infection 3/2018

12.01.2018 | Case Report

Vacuum-assisted closure therapy of paradoxical reaction in tuberculous lymphadenopathy caused by Mycobacterium africanum

verfasst von: H. F. Geerdes-Fenge, P. Pongratz, J. Liese, E. C. Reisinger

Erschienen in: Infection | Ausgabe 3/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

A 26-year-old HIV-negative male from Ghana was treated for cervical, intrathoracic and abdominal lymph node tuberculosis (TB) and tuberculous hepatitis. Penetration of the thoracic trachea by a mediastinal lymph node had caused bronchomucosal TB. Sputum culture grew M. africanum, sensitive to all first-line antituberculous drugs. Four weeks after the beginning of directly observed treatment with isoniazid, rifampin, pyrazinamide and ethambutol, the right cervical lymph node increased in size, liquefied and caused a spontaneous fistula. A biopsy of the necrotized lymph node revealed rare acid-fast bacilli with a positive PCR for Mycobacterium tuberculosis complex. After debridement, vacuum-assisted closure therapy was performed for 6 weeks. Five months after the beginning of antituberculous therapy, a second paradoxical reaction occurred, with painful swelling of two contralateral supraclavicular lymph nodes. Extirpation of one node yielded a positive PCR for M. tuberculosis complex; the culture was negative. Antituberculous treatment was continued, and additional treatment with oral prednisolone 20 mg daily for 1 month tapering over 10 weeks was introduced, resulting in a decrease in lymphadenopathy. Antituberculous treatment was continued for a total of 9 months. The outcome was favorable, no further lymphadenopathy occurred over the following 6 months.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Peto HM, Pratt RH, Harrington TA, LoBue PA, Armstrong LR. Epidemiology of extrapulmonary tuberculosis in the United States, 1993–2006. Clin Infect Dis. 2009;49:1350–7.CrossRefPubMed Peto HM, Pratt RH, Harrington TA, LoBue PA, Armstrong LR. Epidemiology of extrapulmonary tuberculosis in the United States, 1993–2006. Clin Infect Dis. 2009;49:1350–7.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Brodhun B, Altmann D, Hauer B, Fiebig L, Haas W. Bericht zur Epidemiologie der Tuberkulose in Deutschland für 2015. Berlin: Robert Koch-Institut; 2016. Brodhun B, Altmann D, Hauer B, Fiebig L, Haas W. Bericht zur Epidemiologie der Tuberkulose in Deutschland für 2015. Berlin: Robert Koch-Institut; 2016.
3.
Zurück zum Zitat Chien JW, Johnson JL. Paradoxical reactions in HIV and pulmonary TB. Chest. 1998;114:933–6.CrossRefPubMed Chien JW, Johnson JL. Paradoxical reactions in HIV and pulmonary TB. Chest. 1998;114:933–6.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Geri G, Passeron A, Heym B, Arlet JB, Pouchot J, Capron L, Ranque B. Paradoxical reactions during treatment of tuberculosis with extrapulmonary manifestations in HIV-negative patients. Infection. 2013;41:537–43.CrossRefPubMed Geri G, Passeron A, Heym B, Arlet JB, Pouchot J, Capron L, Ranque B. Paradoxical reactions during treatment of tuberculosis with extrapulmonary manifestations in HIV-negative patients. Infection. 2013;41:537–43.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat de Jong BC, Antonio M, Gagneux S. Mycobacterium africanum–review of an important cause of human tuberculosis in West Africa. PLoS Negl Trop Dis. 2010;4:e744.CrossRefPubMedPubMedCentral de Jong BC, Antonio M, Gagneux S. Mycobacterium africanum–review of an important cause of human tuberculosis in West Africa. PLoS Negl Trop Dis. 2010;4:e744.CrossRefPubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Trauner M, Grasmug E, Stauber RE, Hammer HF, Hoefler G, Reisinger EC. Recurrent Salmonella enteritidis sepsis and hepatic tuberculosis. Gut. 1995;37:136–9.CrossRefPubMedPubMedCentral Trauner M, Grasmug E, Stauber RE, Hammer HF, Hoefler G, Reisinger EC. Recurrent Salmonella enteritidis sepsis and hepatic tuberculosis. Gut. 1995;37:136–9.CrossRefPubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Bell LC, Breen R, Miller RF, Noursadeghi M, Lipman M. Paradoxical reactions and immune reconstitution inflammatory syndrome in tuberculosis. Int J Infect Dis. 2015;32:39–45.CrossRefPubMed Bell LC, Breen R, Miller RF, Noursadeghi M, Lipman M. Paradoxical reactions and immune reconstitution inflammatory syndrome in tuberculosis. Int J Infect Dis. 2015;32:39–45.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Breen RA, Smith CJ, Bettinson H, Dart S, Bannister B, Johnson MA, Lipman MC. Paradoxical reactions during tuberculosis treatment in patients with and without HIV co-infection. Thorax. 2004;59:704–7.CrossRefPubMedPubMedCentral Breen RA, Smith CJ, Bettinson H, Dart S, Bannister B, Johnson MA, Lipman MC. Paradoxical reactions during tuberculosis treatment in patients with and without HIV co-infection. Thorax. 2004;59:704–7.CrossRefPubMedPubMedCentral
9.
Zurück zum Zitat Brown CS, Smith CJ, MacCormick Breen RA, Ormerod LP, Mittal R, Fisk M, Milburn HJ, Price NM, Bothamley GH, Lipman MCI. Determinants of treatment-related paradoxical reactions during anti-tuberculosis therapy: a case control study. BMC Infect Dis. 2016;16:479.CrossRefPubMedPubMedCentral Brown CS, Smith CJ, MacCormick Breen RA, Ormerod LP, Mittal R, Fisk M, Milburn HJ, Price NM, Bothamley GH, Lipman MCI. Determinants of treatment-related paradoxical reactions during anti-tuberculosis therapy: a case control study. BMC Infect Dis. 2016;16:479.CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat Cho OH, Park KH, Kim T, Song EH, Jang EY, Lee EJ, Chong YP, Choi SH, Lee SO, Woo JH, Kim YS, Kim SH. Paradoxical responses in non-HIV-infected patients with peripheral lymph node tuberculosis. J Infect. 2009;59:56–61.CrossRefPubMed Cho OH, Park KH, Kim T, Song EH, Jang EY, Lee EJ, Chong YP, Choi SH, Lee SO, Woo JH, Kim YS, Kim SH. Paradoxical responses in non-HIV-infected patients with peripheral lymph node tuberculosis. J Infect. 2009;59:56–61.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Chahed H, Hachicha H, Berriche A, Abdelmalek R, Mediouni A, Kilani B, Amor MB, Benaissa HT, Besbes G. Paradoxical reaction associated with cervical lymph node tuberculosis: predictive factors and therapeutic management. Int J Infect Dis. 2017;54:4–7.CrossRefPubMed Chahed H, Hachicha H, Berriche A, Abdelmalek R, Mediouni A, Kilani B, Amor MB, Benaissa HT, Besbes G. Paradoxical reaction associated with cervical lymph node tuberculosis: predictive factors and therapeutic management. Int J Infect Dis. 2017;54:4–7.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Strady C, Brochot P, Ainine K, Jegou J, Remy G, Eschard JP, Jaussaud R. Tuberculose lors d’un traitement par agents inhibiteurs du TNF alpha. Presse Med. 2006;35:1765–72.CrossRefPubMed Strady C, Brochot P, Ainine K, Jegou J, Remy G, Eschard JP, Jaussaud R. Tuberculose lors d’un traitement par agents inhibiteurs du TNF alpha. Presse Med. 2006;35:1765–72.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Barr DA, Coussens AK, Irvine S, Ritchie ND, Herbert K, Choo-Kang B, Raeside D, Bell DJ, Seaton RA. Paradoxical upgrading reaction in extra-pulmonary tuberculosis: association with vitamin D therapy. Int J Tuberc Lung Dis. 2017;21:677–83.CrossRefPubMedPubMedCentral Barr DA, Coussens AK, Irvine S, Ritchie ND, Herbert K, Choo-Kang B, Raeside D, Bell DJ, Seaton RA. Paradoxical upgrading reaction in extra-pulmonary tuberculosis: association with vitamin D therapy. Int J Tuberc Lung Dis. 2017;21:677–83.CrossRefPubMedPubMedCentral
14.
Zurück zum Zitat Cheng VC, Ho PL, Lee RA, Chan KS, Chan KK, Woo PC, Lau SK, Yuen KY. Clinical spectrum of paradoxical deterioration during antituberculosis therapy in non-HIV-infected patients. Eur J Clin Microbiol Infect Dis. 2002;21:803–9.CrossRefPubMed Cheng VC, Ho PL, Lee RA, Chan KS, Chan KK, Woo PC, Lau SK, Yuen KY. Clinical spectrum of paradoxical deterioration during antituberculosis therapy in non-HIV-infected patients. Eur J Clin Microbiol Infect Dis. 2002;21:803–9.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Bunkar ML, Agnihotri SP, Gupta PR, Arya S. Add-on prednisolone in the management of cervical lymph node tuberculosis. Indian J Tuberc. 2016;63:96–9.CrossRefPubMed Bunkar ML, Agnihotri SP, Gupta PR, Arya S. Add-on prednisolone in the management of cervical lymph node tuberculosis. Indian J Tuberc. 2016;63:96–9.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Kolloli A, Subbian S. Host-directed therapeutic strategies for tuberculosis. Front Med (Lausanne). 2017;4:171.CrossRef Kolloli A, Subbian S. Host-directed therapeutic strategies for tuberculosis. Front Med (Lausanne). 2017;4:171.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Fontanilla JM, Barnes A, von Reyn CF. Current diagnosis and management of peripheral tuberculous lymphadenitis. Clin Infect Dis. 2011;53:555–62.CrossRefPubMed Fontanilla JM, Barnes A, von Reyn CF. Current diagnosis and management of peripheral tuberculous lymphadenitis. Clin Infect Dis. 2011;53:555–62.CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Fleischmann W, Becker U, Bischoff M, Hoekstra H. Vacuum sealing: indication, technique, and results. Eur J Orthop Surg Traumatol. 1995;5:37–40.CrossRefPubMed Fleischmann W, Becker U, Bischoff M, Hoekstra H. Vacuum sealing: indication, technique, and results. Eur J Orthop Surg Traumatol. 1995;5:37–40.CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Luo X, Tang X, Ma Y, Zhang Y, Fang S. The efficacy of negative pressure wound therapy in treating sacroiliac joint tuberculosis with a chronic sinus tract: a case series. J Orthop Surg Res. 2015;10:120.CrossRefPubMedPubMedCentral Luo X, Tang X, Ma Y, Zhang Y, Fang S. The efficacy of negative pressure wound therapy in treating sacroiliac joint tuberculosis with a chronic sinus tract: a case series. J Orthop Surg Res. 2015;10:120.CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Vacuum-assisted closure therapy of paradoxical reaction in tuberculous lymphadenopathy caused by Mycobacterium africanum
verfasst von
H. F. Geerdes-Fenge
P. Pongratz
J. Liese
E. C. Reisinger
Publikationsdatum
12.01.2018
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Infection / Ausgabe 3/2018
Print ISSN: 0300-8126
Elektronische ISSN: 1439-0973
DOI
https://doi.org/10.1007/s15010-017-1112-2

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2018

Infection 3/2018 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.