Skip to main content
Erschienen in: Graefe's Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology 10/2019

19.07.2019 | Retinal Disorders

Vitreo-macular interface disorders in retinitis pigmentosa

verfasst von: Serena Fragiotta, Tommaso Rossi, Carmela Carnevale, Alessandro Cutini, Stefano Tricarico, Lorenzo Casillo, Gianluca Scuderi, Enzo Maria Vingolo

Erschienen in: Graefe's Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology | Ausgabe 10/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To investigate the prevalence and progression of vitreo-macular interface disorders (VMID) phenotypes and their natural history in retinitis pigmentosa (RP).

Methods

A total of 257 eyes of 145 RP patients with VMID were retrospectively evaluated. Patients were divided according to the VMID subtypes into epiretinal membranes (ERMs), vitreo-macular traction (VMT) group, and macular hole (MH). Serial eye-tracked spectral-domain optical coherence tomography (SD-OCT) and best-corrected visual acuity (BCVA) changes were analyzed for a mean follow-up of 36.95 months. The status of posterior vitreous cortex was also considered. A control group of 65 eyes belonging to 65 RP patients with no macular changes was also recruited.

Results

VMID and control groups had the same baseline BCVA (0.50 vs 0.44 LogMAR) and did not differ in terms of phakic status. Different VMID groups had similar BCVA at baseline (p = 0.98). ERM represented the most prevalent disorder (207/257 eyes, 80.5%), followed by 35/257 (13.6%) VMT, and 15/257 Lamellar MH (LMH) eyes (5.8%). There were no cases of full thickness MH. Throughout the 36.9 months of follow-up, BCVA decreased an average 0.09 LogMAR from 0.31 to 0.4 in VMID patients and 0.01 in controls. VMID subgroup analysis showed a significant BCVA decrease in ERM patients (− 20.29%, p < 0.001), while VMT and LMH did not change significantly. Foveal thickness also remained stable over time. Complete PVD was present in 11 eyes in ERM, VMT, and LMH.

Conclusions

Our study confirms the high prevalence of VMID in RP patients; however, only ERMs determined a significant loss of vision over 24 months. The high prevalence of VMID in RP patients suggests that macular alteration other than edema represents part of disease spectrum.
Literatur
4.
Zurück zum Zitat Giusti C, Forte R, Vingolo EM (2002) Clinical pathogenesis of macular holes in patients affected by retinitis pigmentosa. Eur Rev Med Pharmacol Sci 6:45–48PubMed Giusti C, Forte R, Vingolo EM (2002) Clinical pathogenesis of macular holes in patients affected by retinitis pigmentosa. Eur Rev Med Pharmacol Sci 6:45–48PubMed
5.
Zurück zum Zitat Hirakawa H, Iijima H, Gohdo T, Tsukahara S (1999) Optical coherence tomography of cystoid macular edema associated with retinitis pigmentosa. Am J Ophthalmol 128:185–191CrossRefPubMed Hirakawa H, Iijima H, Gohdo T, Tsukahara S (1999) Optical coherence tomography of cystoid macular edema associated with retinitis pigmentosa. Am J Ophthalmol 128:185–191CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Uchino E, Uemura A, Ohba N (2001) Initial stages of posterior vitreous detachment in healthy eyes of older persons evaluated by optical coherence tomography. Arch Ophthalmol 119:1475–1479CrossRefPubMed Uchino E, Uemura A, Ohba N (2001) Initial stages of posterior vitreous detachment in healthy eyes of older persons evaluated by optical coherence tomography. Arch Ophthalmol 119:1475–1479CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Fishman GA, Fishman M, Maggiano J (1977) Macular lesions associated with retinitis pigmentosa. Arch Ophthalmol 95:798–803CrossRefPubMed Fishman GA, Fishman M, Maggiano J (1977) Macular lesions associated with retinitis pigmentosa. Arch Ophthalmol 95:798–803CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Rahi AH, Addison DJ (1983) Autoimmunity and the outer retina. Trans Ophthalmol Soc U K 103(Pt 4):428–437PubMed Rahi AH, Addison DJ (1983) Autoimmunity and the outer retina. Trans Ophthalmol Soc U K 103(Pt 4):428–437PubMed
32.
Zurück zum Zitat Chester GH, Blach RK, Cleary PE (1976) Inflammation in the region of the vitreous base. Pars planitis. Trans Ophthalmol Soc U K 96:151–157PubMed Chester GH, Blach RK, Cleary PE (1976) Inflammation in the region of the vitreous base. Pars planitis. Trans Ophthalmol Soc U K 96:151–157PubMed
33.
Zurück zum Zitat Hikichi T, Akiba J, Trempe CL (1995) Prevalence of posterior vitreous detachment in retinitis pigmentosa. Ophthalmic Surg 26:34–38PubMed Hikichi T, Akiba J, Trempe CL (1995) Prevalence of posterior vitreous detachment in retinitis pigmentosa. Ophthalmic Surg 26:34–38PubMed
Metadaten
Titel
Vitreo-macular interface disorders in retinitis pigmentosa
verfasst von
Serena Fragiotta
Tommaso Rossi
Carmela Carnevale
Alessandro Cutini
Stefano Tricarico
Lorenzo Casillo
Gianluca Scuderi
Enzo Maria Vingolo
Publikationsdatum
19.07.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Graefe's Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology / Ausgabe 10/2019
Print ISSN: 0721-832X
Elektronische ISSN: 1435-702X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00417-019-04418-8

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2019

Graefe's Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology 10/2019 Zur Ausgabe

Neu im Fachgebiet Augenheilkunde

Ophthalmika in der Schwangerschaft

Die Verwendung von Ophthalmika in der Schwangerschaft und Stillzeit stellt immer eine Off-label-Anwendung dar. Ein Einsatz von Arzneimitteln muss daher besonders sorgfältig auf sein Risiko-Nutzen-Verhältnis bewertet werden. In der vorliegenden …

Operative Therapie und Keimnachweis bei endogener Endophthalmitis

Vitrektomie Originalie

Die endogene Endophthalmitis ist eine hämatogen fortgeleitete, bakterielle oder fungale Infektion, die über choroidale oder retinale Gefäße in den Augapfel eingeschwemmt wird [ 1 – 3 ]. Von dort infiltrieren die Keime in die Netzhaut, den …

Bakterielle endogene Endophthalmitis

Vitrektomie Leitthema

Eine endogene Endophthalmitis stellt einen ophthalmologischen Notfall dar, der umgehender Diagnostik und Therapie bedarf. Es sollte mit geeigneten Methoden, wie beispielsweise dem Freiburger Endophthalmitis-Set, ein Keimnachweis erfolgen. Bei der …

So erreichen Sie eine bestmögliche Wundheilung der Kornea

Die bestmögliche Wundheilung der Kornea, insbesondere ohne die Ausbildung von lichtstreuenden Narben, ist oberstes Gebot, um einer dauerhaften Schädigung der Hornhaut frühzeitig entgegenzuwirken und die Funktion des Auges zu erhalten.   

Update Augenheilkunde

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.