Skip to main content
Erschienen in: Manuelle Medizin 4/2011

01.08.2011 | Literatur im Fokus

Weichteilbehandlung bei Tennisellenbogen

verfasst von: Prof. Dr. K. Ammer, PhD

Erschienen in: Manuelle Medizin | Ausgabe 4/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Auszug

Blanchette M-A, Normand MC (2011) Augmented soft tissue mobilization vs natural history in the treatment of lateral epicondylitis: a pilot study. J Manipulative Physiol Ther 34:123–130 …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bronfort G, Haas M, Evans R et al (2010) Effectiveness of manual therapies: the UK evidence report. Chiropr Osteopat 18:3PubMedCrossRef Bronfort G, Haas M, Evans R et al (2010) Effectiveness of manual therapies: the UK evidence report. Chiropr Osteopat 18:3PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Chou R, Huffman LH (2007) Nonpharmacologic therapies for acute and chronic low back pain: a review of the evidence for an American Pain Society/American College of Physicians clinical practice guideline. Ann Intern Med 147:492–504PubMed Chou R, Huffman LH (2007) Nonpharmacologic therapies for acute and chronic low back pain: a review of the evidence for an American Pain Society/American College of Physicians clinical practice guideline. Ann Intern Med 147:492–504PubMed
3.
Zurück zum Zitat Savigny P, Watson P, Underwood M (2009) Early management of persistent nonspecific low back pain: summary of NICE guidance. BMJ 338:b1805PubMedCrossRef Savigny P, Watson P, Underwood M (2009) Early management of persistent nonspecific low back pain: summary of NICE guidance. BMJ 338:b1805PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Airaksinen O, Brox JI, Cedraschi C et al (2006) Chapter 4. European guidelines for the management of chronic nonspecific low back pain. Eur Spine J 15 (Suppl 2):S 192–S 300CrossRef Airaksinen O, Brox JI, Cedraschi C et al (2006) Chapter 4. European guidelines for the management of chronic nonspecific low back pain. Eur Spine J 15 (Suppl 2):S 192–S 300CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Hondras MA, Long CR, Cao Y et al (2009) A randomized controlled trial comparing 2 types of spinal manipulation and minimal conservative medical care for adults 55 yrs and older with subacute or chronic low back pain. J Manipulative Physiol Ther 32:330–343PubMedCrossRef Hondras MA, Long CR, Cao Y et al (2009) A randomized controlled trial comparing 2 types of spinal manipulation and minimal conservative medical care for adults 55 yrs and older with subacute or chronic low back pain. J Manipulative Physiol Ther 32:330–343PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Tulder M van, Becker A, Bekkering T et al (2006) Chapter 3. European guidelines for the management of acute nonspecific low back pain in primary care. Eur Spine J 15 (Suppl 2):S 169–S 191 Tulder M van, Becker A, Bekkering T et al (2006) Chapter 3. European guidelines for the management of acute nonspecific low back pain in primary care. Eur Spine J 15 (Suppl 2):S 169–S 191
7.
Zurück zum Zitat Chou R, Qaseem A, Snow V et al (2007) Diagnosis and treatment of low back pain: a joint clinical practice guideline from the American College of Physicians and the American Pain Society. Ann Intern Med 147:478–491PubMed Chou R, Qaseem A, Snow V et al (2007) Diagnosis and treatment of low back pain: a joint clinical practice guideline from the American College of Physicians and the American Pain Society. Ann Intern Med 147:478–491PubMed
8.
Zurück zum Zitat Hancock MJ, Maher CG, Latimer J et al (2007) Assessment of diclofenac or spinal manipulative therapy, or both, in addition to recommended first-line treatment for acute low back pain: a randomised controlled trial. Lancet 370:1638–1643PubMedCrossRef Hancock MJ, Maher CG, Latimer J et al (2007) Assessment of diclofenac or spinal manipulative therapy, or both, in addition to recommended first-line treatment for acute low back pain: a randomised controlled trial. Lancet 370:1638–1643PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Furlan AD, Imamura M, Dryden T, Irvin E (2009) Massage for low back pain: an updated systematic review within the framework of the Cochrane Back Review Group. Spine 34:1669–1684PubMedCrossRef Furlan AD, Imamura M, Dryden T, Irvin E (2009) Massage for low back pain: an updated systematic review within the framework of the Cochrane Back Review Group. Spine 34:1669–1684PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Rubinstein SM, Middelkoop M van, Assendelft WJJ et al (2011) Spinal manipulative therapy for chronic low-back pain. Spine 36:E825–E846PubMedCrossRef Rubinstein SM, Middelkoop M van, Assendelft WJJ et al (2011) Spinal manipulative therapy for chronic low-back pain. Spine 36:E825–E846PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Evans DP, Burke MS, Lloyd KN et al (1978) Lumbar spinal manipulation on trial. Part 1: Clinical assessment. Rheumatol Rehabil 17:46–53PubMedCrossRef Evans DP, Burke MS, Lloyd KN et al (1978) Lumbar spinal manipulation on trial. Part 1: Clinical assessment. Rheumatol Rehabil 17:46–53PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Hsieh CY, Adams AH, Tobis J et al (2002) Effectiveness of four conservative treatments for subacute low back pain: a randomized clinical trial. Spine 27:1142–1148PubMedCrossRef Hsieh CY, Adams AH, Tobis J et al (2002) Effectiveness of four conservative treatments for subacute low back pain: a randomized clinical trial. Spine 27:1142–1148PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Licciardone JC, Stoll ST, Fulda KG et al (2003) Osteopathic manipulative treatment for chronic low back pain: a randomized controlled trial. Spine 28:1355–1362PubMed Licciardone JC, Stoll ST, Fulda KG et al (2003) Osteopathic manipulative treatment for chronic low back pain: a randomized controlled trial. Spine 28:1355–1362PubMed
14.
Zurück zum Zitat Rasmussen J, Laetgaard J, Lindecrona A et al (2008) Manipulation does not add to the effect of extension exercises in chronic low-back pain (LBP). A randomized, controlled, double-blind study. Joint Bone Spine 75:708–713PubMed Rasmussen J, Laetgaard J, Lindecrona A et al (2008) Manipulation does not add to the effect of extension exercises in chronic low-back pain (LBP). A randomized, controlled, double-blind study. Joint Bone Spine 75:708–713PubMed
15.
Zurück zum Zitat UK BEAM Trial Team (2004) United Kingdom Back Pain Exercise And Manipulation (UK BEAM) randomised trial: effectiveness of physical treatments for back pain in primary care. BMJ 329:1377–1381CrossRef UK BEAM Trial Team (2004) United Kingdom Back Pain Exercise And Manipulation (UK BEAM) randomised trial: effectiveness of physical treatments for back pain in primary care. BMJ 329:1377–1381CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Rubinstein SM, Middelkoop M van, Kuijpers T et al (2010) A systematic review on the effectiveness of complementary and alternative medicine for chronic non-specific low-back pain. Eur Spine J 19:1213–1228PubMedCrossRef Rubinstein SM, Middelkoop M van, Kuijpers T et al (2010) A systematic review on the effectiveness of complementary and alternative medicine for chronic non-specific low-back pain. Eur Spine J 19:1213–1228PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Posadzki P, Ernst E (2011) Osteopathy for musculoskeletal pain patients: a systematic review of randomized controlled trials. Clin Rheumatol 30:285–291PubMedCrossRef Posadzki P, Ernst E (2011) Osteopathy for musculoskeletal pain patients: a systematic review of randomized controlled trials. Clin Rheumatol 30:285–291PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Andersson GB, Lucente T, Davis AM et al (1999) A comparison of osteopathic spinal manipulation with standard care for patients with low back pain. N Engl J Med 341(19):1426–1431PubMedCrossRef Andersson GB, Lucente T, Davis AM et al (1999) A comparison of osteopathic spinal manipulation with standard care for patients with low back pain. N Engl J Med 341(19):1426–1431PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Burton AK, Tillotson KM, Cleary J (2000) Single-blind randomised controlled trial of chemonucleolysis and manipulation in the treatment of symptomatic lumbar disc herniation. Eur Spine J 9(3):202–207PubMedCrossRef Burton AK, Tillotson KM, Cleary J (2000) Single-blind randomised controlled trial of chemonucleolysis and manipulation in the treatment of symptomatic lumbar disc herniation. Eur Spine J 9(3):202–207PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Chown M, Whittamore L, Rushb M et al (2008) A prospective study of patients with chronic back pain randomised to group exercise, physiotherapy or osteopathy. Physiotherapy 94:21–28CrossRef Chown M, Whittamore L, Rushb M et al (2008) A prospective study of patients with chronic back pain randomised to group exercise, physiotherapy or osteopathy. Physiotherapy 94:21–28CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Gibson T, Grahame R, Harkness J et al (1985) Controlled comparison of short-wave diathermy treatment with osteopathic treatment in non-specific low back pain. Lancet 1(8440):1258–1261PubMedCrossRef Gibson T, Grahame R, Harkness J et al (1985) Controlled comparison of short-wave diathermy treatment with osteopathic treatment in non-specific low back pain. Lancet 1(8440):1258–1261PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Weichteilbehandlung bei Tennisellenbogen
verfasst von
Prof. Dr. K. Ammer, PhD
Publikationsdatum
01.08.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Manuelle Medizin / Ausgabe 4/2011
Print ISSN: 0025-2514
Elektronische ISSN: 1433-0466
DOI
https://doi.org/10.1007/s00337-011-0852-9

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2011

Manuelle Medizin 4/2011 Zur Ausgabe

MM aktuell

MM aktuell

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TEP mit Roboterhilfe führt nicht zu größerer Zufriedenheit

15.05.2024 Knie-TEP Nachrichten

Der Einsatz von Operationsrobotern für den Einbau von Totalendoprothesen des Kniegelenks hat die Präzision der Eingriffe erhöht. Für die postoperative Zufriedenheit der Patienten scheint das aber unerheblich zu sein, wie eine Studie zeigt.

Lever-Sign-Test hilft beim Verdacht auf Kreuzbandriss

15.05.2024 Vordere Kreuzbandruptur Nachrichten

Mit dem Hebelzeichen-Test lässt sich offenbar recht zuverlässig feststellen, ob ein vorderes Kreuzband gerissen ist. In einer Metaanalyse war die Vorhersagekraft vor allem bei positivem Testergebnis hoch.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.