Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 5/2017

21.06.2017 | Original Article

What About the Rheological Properties of PRP/Microfat Mixtures in Fat Grafting Procedure?

verfasst von: R. Ghazouane, B. Bertrand, C. Philandrianos, J. Veran, M. Abellan, P. Francois, M. Velier, C. Orneto, P. Piccerelle, J. Magalon

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 5/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Fat grafting has emerged as a reference procedure in daily plastic surgery practice. Unpredictable fat resorption is the main clinical problem. For this purpose, the addition of PRP to enhance fat revascularization is now an easy and popular procedure. However, no consensus exists regarding the respective volume of fat and PRP used to obtain the ideal mixture. This study investigated the rheological properties of microfat mixed with different proportions of PRP. Results obtained were compared with commercialized hyaluronic acid fillers.

Methods

Microfat and PRP preparations were performed using standardized techniques. Lipoaspirate residue and blood were obtained from six patients undergoing aesthetic facial microlipofilling. Elastic modulus G’ and tan δ (proportion of elasticity versus fluidity) were obtained for the following conditions: microfat alone and microfat mixed with 10, 30 or 50% of PRP.

Results

An expected decrease in elastic modulus was observed by adding increase volumes of PRP. Two groups of products with different rheological properties were considered based on statistical differences highlighted regarding the value of G’. Mean tan δ varied from 0.20 ± 0.04 (microfat alone) to 0.28 ± 0.08 (50% microfat/50% PRP). Microfat mixed with 10% of PRP presents consistency comparable to stiffer fillers, whereas microfat mixed with 30 or 50% corresponds to softer fillers.

Conclusion

Rheological differences were highlighted given the proportion of PRP added to the microfat. Further studies assessing the impact of increased doses of platelets in microfat/PRP mixtures on clinical outcomes should also be investigated. Our findings will help clinicians to choose a mixture that meets their specific needs for a given indication.

No Level Assigned

This journal requires that authors assign a level of evidence to each article. For a full description of these Evidence-Based Medicine ratings, please refer to the Table of Contents or the online Instructions to Authors www.springer.com/00266.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Sundaram H, Rohrich RJ, Liew S, Sattler G, Talarico S, Trévidic P, Molliard SG (2015) Cohesivity of hyaluronic acid fillers: development and clinical implications of a novel assay, pilot validation with a five-point grading scale, and evaluation of six US food and drug administration-approved fillers. Plast Reconstr Surg 136(4):678–686CrossRefPubMed Sundaram H, Rohrich RJ, Liew S, Sattler G, Talarico S, Trévidic P, Molliard SG (2015) Cohesivity of hyaluronic acid fillers: development and clinical implications of a novel assay, pilot validation with a five-point grading scale, and evaluation of six US food and drug administration-approved fillers. Plast Reconstr Surg 136(4):678–686CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Vrentzos NP, Liapakis IE, Englander M, Paschalis EI (2014) Hyaluronic acid in modern Cosmetic and Reconstructive Surgery. In: Hyaluronic acid for biomedical and pharmaceutical applications. Smithers Rapra, United Kingdom, pp 137–148 Vrentzos NP, Liapakis IE, Englander M, Paschalis EI (2014) Hyaluronic acid in modern Cosmetic and Reconstructive Surgery. In: Hyaluronic acid for biomedical and pharmaceutical applications. Smithers Rapra, United Kingdom, pp 137–148
4.
Zurück zum Zitat Coleman SR (2006) Structural fat grafting: more than a permanent filler. Plast Reconstr Surg 118(3 Suppl):108S–120SCrossRefPubMed Coleman SR (2006) Structural fat grafting: more than a permanent filler. Plast Reconstr Surg 118(3 Suppl):108S–120SCrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Nguyen PS, Desouches C, Gay AM, Hautier A, Magalon G (2012) Development of micro-injection as an innovative autologous fat graft technique: the use of adipose tissue as dermal filler. J Plast Reconstr Aesthet Surg 65(12):1692–1699CrossRefPubMed Nguyen PS, Desouches C, Gay AM, Hautier A, Magalon G (2012) Development of micro-injection as an innovative autologous fat graft technique: the use of adipose tissue as dermal filler. J Plast Reconstr Aesthet Surg 65(12):1692–1699CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Rohrich RJ, Sorokin ES, Brown SA (2004) In search of improved fat transfer viability: a quantitative analysis of the role of centrifugation and harvest site. Plast Reconstr Surg 113:391–395CrossRefPubMed Rohrich RJ, Sorokin ES, Brown SA (2004) In search of improved fat transfer viability: a quantitative analysis of the role of centrifugation and harvest site. Plast Reconstr Surg 113:391–395CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Yamaguchi M, Matsumoto F, Bujo H, Shibasaki M, Takahashi K, Yoshimoto S, Ichinose M, Saito Y (2005) Revascularization determines volume retention and gene expression by fat grafts in mice. Exp Biol Med. 230:742–748CrossRef Yamaguchi M, Matsumoto F, Bujo H, Shibasaki M, Takahashi K, Yoshimoto S, Ichinose M, Saito Y (2005) Revascularization determines volume retention and gene expression by fat grafts in mice. Exp Biol Med. 230:742–748CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Matsumoto F, Bujo H, Kuramochi D, Saito K, Shibasaki M, Takahashi K, Yoshimoto S, Ichinose M, Saito Y (2002) Effects of nutrition on the cell survival and gene expression of transplanted fat tissues in mice. Biochem Biophys Res Commun 295:630–635CrossRefPubMed Matsumoto F, Bujo H, Kuramochi D, Saito K, Shibasaki M, Takahashi K, Yoshimoto S, Ichinose M, Saito Y (2002) Effects of nutrition on the cell survival and gene expression of transplanted fat tissues in mice. Biochem Biophys Res Commun 295:630–635CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Kato H, Mineda K, Eto H, Doi K, Kuno S, Kinoshita K et al (2014) Degeneration, regeneration, and cicatrization after fat grafting: dynamic total tissue remodeling during the first 3 months. Plast Reconstr Surg 133(3):303e–313ePubMed Kato H, Mineda K, Eto H, Doi K, Kuno S, Kinoshita K et al (2014) Degeneration, regeneration, and cicatrization after fat grafting: dynamic total tissue remodeling during the first 3 months. Plast Reconstr Surg 133(3):303e–313ePubMed
10.
Zurück zum Zitat Lee JH, Kirkham JC, McCormack MC, Nicholls AM, Randolph MA, Austen WG Jr (2013) The effect of pressure and shear on autologous fat grafting. Plast Reconstr Surg 131(5):1125–1136CrossRefPubMed Lee JH, Kirkham JC, McCormack MC, Nicholls AM, Randolph MA, Austen WG Jr (2013) The effect of pressure and shear on autologous fat grafting. Plast Reconstr Surg 131(5):1125–1136CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Zhu M, Cohen SR, Hicok KC, Shanahan RK, Strem BM, Yu JC, Arm DM, Fraser JK (2013) Comparison of three different fat graft preparation methods: gravity separation, centrifugation, and simultaneous washing with filtration in a closed system. Plast Reconstr Surg 131(4):873–880CrossRefPubMed Zhu M, Cohen SR, Hicok KC, Shanahan RK, Strem BM, Yu JC, Arm DM, Fraser JK (2013) Comparison of three different fat graft preparation methods: gravity separation, centrifugation, and simultaneous washing with filtration in a closed system. Plast Reconstr Surg 131(4):873–880CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Nakamura S, Ishihara M, Takikawa M, Murakami K, Kishimoto S, Nakamura S, Yanagibayashi S, Mori Y, Fujita M, Kubo S, Yamamoto N, Kiyosawa T (2011) Increased survival of free fat grafts and vascularization in rats with local delivery of fragmin/protamine micro particles containing FGF-2 (F/P MP-F). J Biomed Mater Res B Appl Biomater 96:234–241CrossRefPubMed Nakamura S, Ishihara M, Takikawa M, Murakami K, Kishimoto S, Nakamura S, Yanagibayashi S, Mori Y, Fujita M, Kubo S, Yamamoto N, Kiyosawa T (2011) Increased survival of free fat grafts and vascularization in rats with local delivery of fragmin/protamine micro particles containing FGF-2 (F/P MP-F). J Biomed Mater Res B Appl Biomater 96:234–241CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Shiffman MA, Mirrafati S (2001) Fat transfer techniques: the effect of harvest and transfer methods on adipocyte viability and review of the literature. Dermatol Surg 27:819–826PubMed Shiffman MA, Mirrafati S (2001) Fat transfer techniques: the effect of harvest and transfer methods on adipocyte viability and review of the literature. Dermatol Surg 27:819–826PubMed
14.
Zurück zum Zitat Kølle SF, Fischer-Nielsen A, Mathiasen AB, Elberg JJ, Oliveri RS, Glovinski PV, Kastrup J, Kirchhoff M, Rasmussen BS, Talman ML, Thomsen C, Dickmeiss E, Drzewiecki KT (2013) Enrichment of autologous fat grafts with ex vivo expanded adipose tissue-derived stem cells for graft survival: a randomised placebo-controlled trial. Lancet 382(9898):1113–1120CrossRefPubMed Kølle SF, Fischer-Nielsen A, Mathiasen AB, Elberg JJ, Oliveri RS, Glovinski PV, Kastrup J, Kirchhoff M, Rasmussen BS, Talman ML, Thomsen C, Dickmeiss E, Drzewiecki KT (2013) Enrichment of autologous fat grafts with ex vivo expanded adipose tissue-derived stem cells for graft survival: a randomised placebo-controlled trial. Lancet 382(9898):1113–1120CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Marx RE (2001) Platelet-rich plasma (PRP): what is PRP and what is not PRP? Implant Dent 10:225–228CrossRefPubMed Marx RE (2001) Platelet-rich plasma (PRP): what is PRP and what is not PRP? Implant Dent 10:225–228CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Roussy Y, Bertrand Duchesne MP, Gagnon G (2007) Activation of human platelet-rich plasmas: effect on growth factors release, cell division and in vivo bone formation. Clin Oral Implants Res. 18:639–648CrossRefPubMed Roussy Y, Bertrand Duchesne MP, Gagnon G (2007) Activation of human platelet-rich plasmas: effect on growth factors release, cell division and in vivo bone formation. Clin Oral Implants Res. 18:639–648CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Yang HS, Shin J, Bhang SH, Shin JY, Park J, Im GI, Kim CS, Kim BS (2011) Enhanced skin wound healing by a sustained release of growth factors contained in platelet-rich plasma. Exp Mol Med 43:622–629CrossRefPubMedPubMedCentral Yang HS, Shin J, Bhang SH, Shin JY, Park J, Im GI, Kim CS, Kim BS (2011) Enhanced skin wound healing by a sustained release of growth factors contained in platelet-rich plasma. Exp Mol Med 43:622–629CrossRefPubMedPubMedCentral
18.
Zurück zum Zitat Farrag TY, Lehar M, Verhaegen P, Carson KA, Byrne PJ (2007) Effect of platelet rich plasma and fibrin sealant on facial nerve regeneration in a rat model. Laryngoscope 117:157–165CrossRefPubMed Farrag TY, Lehar M, Verhaegen P, Carson KA, Byrne PJ (2007) Effect of platelet rich plasma and fibrin sealant on facial nerve regeneration in a rat model. Laryngoscope 117:157–165CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Bosch G, Moleman M, Barneveld A, Weeren PR, Schie HT (2011) The effect of platelet-rich plasma on the neovascularization of surgically created equine superficial digital flexor tendon lesions. Scand J Med Sci Sports 21:554–561CrossRefPubMed Bosch G, Moleman M, Barneveld A, Weeren PR, Schie HT (2011) The effect of platelet-rich plasma on the neovascularization of surgically created equine superficial digital flexor tendon lesions. Scand J Med Sci Sports 21:554–561CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Nakamura S, Ishihara M, Takikawa M, Murakami K, Kishimoto S, Nakamura S, Yanagibayashi S, Kubo S, Yamamoto N, Kiyosawa T (2010) Platelet-rich plasma (PRP) promotes survival of fat-grafts in rats. Ann Plast Surg 65:101–106CrossRefPubMed Nakamura S, Ishihara M, Takikawa M, Murakami K, Kishimoto S, Nakamura S, Yanagibayashi S, Kubo S, Yamamoto N, Kiyosawa T (2010) Platelet-rich plasma (PRP) promotes survival of fat-grafts in rats. Ann Plast Surg 65:101–106CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Oh DS, Cheon YW, Jeon YR, Lew DH (2011) Activated platelet rich plasma improves fat graft survival in nude mice: a pilot study. Dermatol Surg 37:619–625CrossRefPubMed Oh DS, Cheon YW, Jeon YR, Lew DH (2011) Activated platelet rich plasma improves fat graft survival in nude mice: a pilot study. Dermatol Surg 37:619–625CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Pires Fraga MF, Nishio RT, Ishikawa RS, Perin LF, Helene A Jr, Malheiros CA (2010) Increased survival of free fat grafts with platelet-rich plasma in rabbits. J Plast Reconstr Aesthet Surg 63(12):e818–e822CrossRefPubMed Pires Fraga MF, Nishio RT, Ishikawa RS, Perin LF, Helene A Jr, Malheiros CA (2010) Increased survival of free fat grafts with platelet-rich plasma in rabbits. J Plast Reconstr Aesthet Surg 63(12):e818–e822CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Liu B, Tan XY, Liu YP, Xu XF, Li L, Xu HY, An R, Chen FM (2013) The adjuvant use of stromal vascular fraction and platelet-rich fibrin for autologous adipose tissue transplantation. Tissue Eng Part C Methods 19(1):1–14CrossRefPubMed Liu B, Tan XY, Liu YP, Xu XF, Li L, Xu HY, An R, Chen FM (2013) The adjuvant use of stromal vascular fraction and platelet-rich fibrin for autologous adipose tissue transplantation. Tissue Eng Part C Methods 19(1):1–14CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Por YC, Yeow VK, Louri N, Lim TK, Kee I, Song IC (2009) Platelet-rich plasma has no effect on increasing free fat graft survival in the nude mouse. J Plast Reconstr Aesthet Surg 62:1030–1034CrossRefPubMed Por YC, Yeow VK, Louri N, Lim TK, Kee I, Song IC (2009) Platelet-rich plasma has no effect on increasing free fat graft survival in the nude mouse. J Plast Reconstr Aesthet Surg 62:1030–1034CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Sautereau N, Daumas A, Truillet R, Jouve E, Magalon J, Veran J, Casanova D, Frances Y, Magalon G, Granel B (2016) Efficacy of autologous micro fat graft on facial handicap in systemic sclerosis patients. Plast Reconstr Surg Glob Open. 4(3):e660CrossRefPubMedPubMedCentral Sautereau N, Daumas A, Truillet R, Jouve E, Magalon J, Veran J, Casanova D, Frances Y, Magalon G, Granel B (2016) Efficacy of autologous micro fat graft on facial handicap in systemic sclerosis patients. Plast Reconstr Surg Glob Open. 4(3):e660CrossRefPubMedPubMedCentral
26.
Zurück zum Zitat Bausset O, Giraudo L, Veran J, Magalon J, Coudreuse JM, Magalon G, Dubois C, Serratrice N, Dignat Geroge F, Sabatier F (2012) Formulation and storage of platelet-rich plasma homemade product. Biores Open Access 1(3):115–123CrossRefPubMedPubMedCentral Bausset O, Giraudo L, Veran J, Magalon J, Coudreuse JM, Magalon G, Dubois C, Serratrice N, Dignat Geroge F, Sabatier F (2012) Formulation and storage of platelet-rich plasma homemade product. Biores Open Access 1(3):115–123CrossRefPubMedPubMedCentral
27.
Zurück zum Zitat Sundaram H, Cassuto D (2013) Biophysical characteristics of hyaluronic acid soft-tissue fillers and their relevance to aesthetic applications. Plast Reconstr Surg 132(4 Suppl 2):5S–21SCrossRefPubMed Sundaram H, Cassuto D (2013) Biophysical characteristics of hyaluronic acid soft-tissue fillers and their relevance to aesthetic applications. Plast Reconstr Surg 132(4 Suppl 2):5S–21SCrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Sundaram H, Voigts B, Beer K, Meland M (2010) Comparison of the rheological properties of viscosity and elasticity in two categories of soft tissue llers: calcium hydroxylapatite and hyaluronic acid. Dermatol Surg 36(Suppl 3):1859–1865CrossRefPubMed Sundaram H, Voigts B, Beer K, Meland M (2010) Comparison of the rheological properties of viscosity and elasticity in two categories of soft tissue llers: calcium hydroxylapatite and hyaluronic acid. Dermatol Surg 36(Suppl 3):1859–1865CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Silver FH (1987) Biological materials: structure, mechanical properties and modeling of soft tissues. New York University Press, New York, pp 75–79 Silver FH (1987) Biological materials: structure, mechanical properties and modeling of soft tissues. New York University Press, New York, pp 75–79
30.
Zurück zum Zitat Dunn MG, Silver FH (1983) Viscoelastic behavior of human connective tissue: relative contribution of viscous and elastic components. Connect Tissue Res 12:59–70CrossRefPubMed Dunn MG, Silver FH (1983) Viscoelastic behavior of human connective tissue: relative contribution of viscous and elastic components. Connect Tissue Res 12:59–70CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Sundaram H, Fagien S (2015) Cohesive polydensified matrix hyaluronic acid for fine lines. Plast reconstr Surg 136(5 Suppl):149S–163SCrossRefPubMed Sundaram H, Fagien S (2015) Cohesive polydensified matrix hyaluronic acid for fine lines. Plast reconstr Surg 136(5 Suppl):149S–163SCrossRefPubMed
Metadaten
Titel
What About the Rheological Properties of PRP/Microfat Mixtures in Fat Grafting Procedure?
verfasst von
R. Ghazouane
B. Bertrand
C. Philandrianos
J. Veran
M. Abellan
P. Francois
M. Velier
C. Orneto
P. Piccerelle
J. Magalon
Publikationsdatum
21.06.2017
Verlag
Springer US
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 5/2017
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-017-0905-0

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2017

Aesthetic Plastic Surgery 5/2017 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.