Skip to main content
Erschienen in: Journal of Nephrology 5/2023

06.12.2022 | Commentary

Work participation in chronic kidney disease: action is needed to avoid accumulating health and social disadvantage for patients

verfasst von: Anita van Zwieten, Shilpanjali Jesudason

Erschienen in: Journal of Nephrology | Ausgabe 5/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Employment is an important aspect of life participation, and is associated with better mental health [1] and socioeconomic well-being. Loss of work may compound disadvantage across the life-course through bidirectional relationships between socioeconomic position (SEP) and health. As shown in Fig. 1, socioeconomic disadvantage drives poor health (e.g. chronic conditions) which drives poor socioeconomic outcomes (e.g. loss of work/income) and further health disadvantage: a vicious cycle [2]. Ability to work and life participation are important outcomes for patients and caregivers living with chronic kidney disease (CKD) [3]. Patients with CKD often face barriers to employment including symptoms, comorbidities, time and logistical burden of treatments (e.g. dialysis), which can be like a full-time job, especially when undertaken at home [3]. Data on employment status (i.e. participation in paid work) indicate increased risks of unemployment among patients with CKD compared to the general population [4, 5]. Less is known about work ability and work functioning, which encompass a person’s ability to do their job, including health-related limitations [6].
Literatur
1.
Zurück zum Zitat van der Noordt M, Ijzelenberg H, Droomers M, Proper KI (2014) Health effects of employment: a systematic review of prospective studies. Occup Environ Med 71(10):730–736CrossRefPubMed van der Noordt M, Ijzelenberg H, Droomers M, Proper KI (2014) Health effects of employment: a systematic review of prospective studies. Occup Environ Med 71(10):730–736CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Diderichsen F, Evans T, Whitehead M (2001) The social basis of disparities in health. In: Evans T, Whitehead M, Diderichsen F, Bhuiya A, Wirth M (eds) Challenging inequities in health. Oxford University Press, New York Diderichsen F, Evans T, Whitehead M (2001) The social basis of disparities in health. In: Evans T, Whitehead M, Diderichsen F, Bhuiya A, Wirth M (eds) Challenging inequities in health. Oxford University Press, New York
3.
Zurück zum Zitat Rajkumar R, Baumgart A, Martin A et al (2022) Perspectives on ability to work from patients’ receiving dialysis and caregivers: analysis of data from the global SONG initiative. J Nephrol 35(1):255–266CrossRefPubMed Rajkumar R, Baumgart A, Martin A et al (2022) Perspectives on ability to work from patients’ receiving dialysis and caregivers: analysis of data from the global SONG initiative. J Nephrol 35(1):255–266CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Kirkeskov L, Carlsen RK, Lund T, Buus NH (2021) Employment of patients with kidney failure treated with dialysis or kidney transplantation—a systematic review and meta-analysis. BMC Nephrol 22(1):348CrossRefPubMedPubMedCentral Kirkeskov L, Carlsen RK, Lund T, Buus NH (2021) Employment of patients with kidney failure treated with dialysis or kidney transplantation—a systematic review and meta-analysis. BMC Nephrol 22(1):348CrossRefPubMedPubMedCentral
5.
Zurück zum Zitat D’Egidio V, Mannocci A, Ciaccio D et al (2019) Return to work after kidney transplant: a systematic review. Occup Med 69(6):412–418CrossRef D’Egidio V, Mannocci A, Ciaccio D et al (2019) Return to work after kidney transplant: a systematic review. Occup Med 69(6):412–418CrossRef
6.
Zurück zum Zitat de Jong RW, Boezeman EJ, Chesnaye NC et al (2021) Work status and work ability of patients receiving kidney replacement therapy: results from a European survey. Nephrol Dial Transplant 37:2022–2033CrossRefPubMedCentral de Jong RW, Boezeman EJ, Chesnaye NC et al (2021) Work status and work ability of patients receiving kidney replacement therapy: results from a European survey. Nephrol Dial Transplant 37:2022–2033CrossRefPubMedCentral
Metadaten
Titel
Work participation in chronic kidney disease: action is needed to avoid accumulating health and social disadvantage for patients
verfasst von
Anita van Zwieten
Shilpanjali Jesudason
Publikationsdatum
06.12.2022
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Journal of Nephrology / Ausgabe 5/2023
Print ISSN: 1121-8428
Elektronische ISSN: 1724-6059
DOI
https://doi.org/10.1007/s40620-022-01526-3

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2023

Journal of Nephrology 5/2023 Zur Ausgabe

Lessons for the Clinical Nephrologist

Acute kidney injury following methotrexate treatment

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

„Jeder Fall von plötzlichem Tod muss obduziert werden!“

17.05.2024 Plötzlicher Herztod Nachrichten

Ein signifikanter Anteil der Fälle von plötzlichem Herztod ist genetisch bedingt. Um ihre Verwandten vor diesem Schicksal zu bewahren, sollten jüngere Personen, die plötzlich unerwartet versterben, ausnahmslos einer Autopsie unterzogen werden.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Neuer Myosin-Inhibitor bei hypertropher Kardiomyopathie von Nutzen

17.05.2024 Kardiomyopathie Nachrichten

Mit Aficamten hat ein zweiter kardialer Myosin-Inhibitor seinen therapeutischen Nutzen bei symptomatischen Patienten mit obstruktiver hypertropher Kardiomyopathie (HCM) in einer randomisierten Phase-III-Studie klar unter Beweis gestellt.

Schlechtere Vorhofflimmern-Prognose bei kleinem linken Ventrikel

17.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Nicht nur ein vergrößerter, sondern auch ein kleiner linker Ventrikel ist bei Vorhofflimmern mit einer erhöhten Komplikationsrate assoziiert. Der Zusammenhang besteht nach Daten aus China unabhängig von anderen Risikofaktoren.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.