Skip to main content
Erschienen in: Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie 3/2012

01.03.2012 | Case Reports/Case Series

A case of drug rash with eosinophilia and systemic symptoms (DRESS) syndrome complicating airway management

verfasst von: Asheesh Kumar, MD, Jeremy W. Goldfarb, MD, Edward A. Bittner, MD, PhD

Erschienen in: Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie | Ausgabe 3/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Drug rash with eosinophilia and systemic symptoms (DRESS) syndrome is a severe multi-system reaction defined by fever, rash, eosinophilia, and internal organ involvement. The condition typically occurs one to eight weeks following exposure to inciting medications. In severe cases, it can develop into multi-organ system failure and death. We present a case of DRESS syndrome with mucosal edema that led to extreme difficulties with airway management.

Clinical features

A 65-yr-old male treated for an esophageal perforation with broad-spectrum antibiotics developed fever, eosinophilia, and extensive rash consistent with DRESS syndrome. This condition resulted in a rapid progression to multi-organ system dysfunction, severe hemodynamic instability, and the need for high-dose vasopressors and tracheal intubation. Extensive mucous membrane involvement led to significant complications with airway management and a nearly impossible tracheal intubation, features in the disease not previously described. With the airway secure, initiation of steroids resulted in regression of the disease within 24 hr, resolution of airway edema, and uneventful tracheal extubation a few days later.

Conclusion

We emphasize the need for early identification of DRESS syndrome as well as the possible airway implications associated with this increasingly recognized clinical entity.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bocquet H, Bagot M, Roujeau JC. Drug-induced pseudolymphoma and drug hypersensitivity syndrome (drug rash with eosinophilia and systemic symptoms: DRESS). Semin Cutan Med Surg 1996; 15: 250-7.PubMedCrossRef Bocquet H, Bagot M, Roujeau JC. Drug-induced pseudolymphoma and drug hypersensitivity syndrome (drug rash with eosinophilia and systemic symptoms: DRESS). Semin Cutan Med Surg 1996; 15: 250-7.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Tennis P, Stern RS. Risk of serious cutaneous disorders after initiation of use of phenytoin, carbamazepine, or sodium valproate: a record linkage study. Neurology 1997; 49: 542-6.PubMed Tennis P, Stern RS. Risk of serious cutaneous disorders after initiation of use of phenytoin, carbamazepine, or sodium valproate: a record linkage study. Neurology 1997; 49: 542-6.PubMed
4.
Zurück zum Zitat Tas S, Simonart T. Management of drug rash with eosinophilia and systemic symptoms (DRESS syndrome): an update. Dermatology 2003; 206: 353-6.PubMedCrossRef Tas S, Simonart T. Management of drug rash with eosinophilia and systemic symptoms (DRESS syndrome): an update. Dermatology 2003; 206: 353-6.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Ahn CM, Moon JH, Moon JG, et al. A case of cephalosporin-induced DRESS (drug rash with eosinophilia and systemic symptoms) syndrome with acute renal failure (Korean). Korean J Asthma Allergy Clin Immunol 2005; 25: 69-72. Ahn CM, Moon JH, Moon JG, et al. A case of cephalosporin-induced DRESS (drug rash with eosinophilia and systemic symptoms) syndrome with acute renal failure (Korean). Korean J Asthma Allergy Clin Immunol 2005; 25: 69-72.
6.
Zurück zum Zitat Valencak J, Ortiz-Urda S, Heere-Ress E, Kunstfeld R, Base W. Carbamazepine induced DRESS syndrome with recurrent fever and exanthema. Int J Dermatol 2004; 43: 51-4.PubMedCrossRef Valencak J, Ortiz-Urda S, Heere-Ress E, Kunstfeld R, Base W. Carbamazepine induced DRESS syndrome with recurrent fever and exanthema. Int J Dermatol 2004; 43: 51-4.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Kano Y, Shiohara T. The variable clinical picture of drug-induced hypersensitivity syndrome/drug rash with eosinophilia and systemic symptoms in relation to the eliciting drug. Immunol Allergy Clin North Am 2009; 29: 481-501.PubMedCrossRef Kano Y, Shiohara T. The variable clinical picture of drug-induced hypersensitivity syndrome/drug rash with eosinophilia and systemic symptoms in relation to the eliciting drug. Immunol Allergy Clin North Am 2009; 29: 481-501.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Vauthey L, Uckay I, Abrassart S, et al. Vancomycin-induced DRESS syndrome in a female patient. Pharmacology 2008; 82: 138-41.PubMedCrossRef Vauthey L, Uckay I, Abrassart S, et al. Vancomycin-induced DRESS syndrome in a female patient. Pharmacology 2008; 82: 138-41.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Descamps V, Valance A, Edlinger C, et al. Association of human herpesvirus 6 infection with drug reaction with eosinophilia and systemic symptoms. Arch Dermatol 2001; 137: 301-4.PubMed Descamps V, Valance A, Edlinger C, et al. Association of human herpesvirus 6 infection with drug reaction with eosinophilia and systemic symptoms. Arch Dermatol 2001; 137: 301-4.PubMed
10.
Zurück zum Zitat Sullivan JR, Shear NH. The drug hypersensitivity syndrome: what is the pathogenesis? Arch Dermatol 2001; 137: 357-64.PubMed Sullivan JR, Shear NH. The drug hypersensitivity syndrome: what is the pathogenesis? Arch Dermatol 2001; 137: 357-64.PubMed
11.
Zurück zum Zitat Benm’rad M, Leclerc-Mercier S, Blanche P, et al. Drug-induced hypersensitivity syndrome: clinical and biologic disease patterns in 24 patients. Medicine (Baltimore) 2009; 88: 131-40.CrossRef Benm’rad M, Leclerc-Mercier S, Blanche P, et al. Drug-induced hypersensitivity syndrome: clinical and biologic disease patterns in 24 patients. Medicine (Baltimore) 2009; 88: 131-40.CrossRef
Metadaten
Titel
A case of drug rash with eosinophilia and systemic symptoms (DRESS) syndrome complicating airway management
verfasst von
Asheesh Kumar, MD
Jeremy W. Goldfarb, MD
Edward A. Bittner, MD, PhD
Publikationsdatum
01.03.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie / Ausgabe 3/2012
Print ISSN: 0832-610X
Elektronische ISSN: 1496-8975
DOI
https://doi.org/10.1007/s12630-011-9644-x

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2012

Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie 3/2012 Zur Ausgabe

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.