Skip to main content
Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery 6/2019

24.08.2019 | Original Article

A comparison of non-absorbable polymeric clips and staplers for laparoscopic appendiceal stump closure: analysis of 618 adult patients

verfasst von: K. Kliuchanok, W. Keßler, I. Partecke, U. Walschus, T. Schulze, C. D. Heidecke, M. Patrzyk

Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery | Ausgabe 6/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The aim of this long-term study was the comparison of appendiceal stump closure with polymeric clips or staplers with respect to perioperative costs and surgical outcome under routine conditions in a university centre.

Methods

For this retrospective chart review, a total of 618 patients undergoing laparoscopic appendectomy for suspected acute appendicitis between 2010 and 2017 were reviewed: 410 patients in the stapler group and 208 patients in the clip group. The database contained demographic data, operation time, inflammation parameters, closure method of the stump, surgeon status, length of hospital stay, and complications as well as histology reports. The costs were also compared.

Results

Clip application was more likely among younger patients (mean age 33.6 years vs. 41.7 years). Histopathological evidence for appendiceal pathology was found in 96.6% of patients in the clip group and 99.5% of patients in the stapler group. Laparoscopic appendectomy in the clip group was more frequently performed by resident physicians (69.2%) than in the stapler group (57.8%). The mean postoperative stay was 2.9 days in the clip group and 3.7 days in the stapler group. The use of the polymeric clip resulted in considerable cost savings (19.94€ vs. 348.70€).

Conclusions

The use of polymeric clips for appendiceal stump closure during appendectomy is safe and effective. The base of the appendix is amenable to clipping in 32% of appendectomies in adult patients. This study supports the use of polymeric clips over staplers to decrease cost and environmental impact.
Literatur
1.
2.
Zurück zum Zitat Hansen JB, Smithers BM, Schache D, Wall DR, Miller BJ, Menzies BL (1996) Laparoscopic versus open appendectomy: prospective randomized trial. World J Surg 20(1):17–20CrossRef Hansen JB, Smithers BM, Schache D, Wall DR, Miller BJ, Menzies BL (1996) Laparoscopic versus open appendectomy: prospective randomized trial. World J Surg 20(1):17–20CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Reiertsen O, Trondsen E, Bakka A, Andersen OK, Larsen S, Rosseland AR (1994) Prospective nonrandomized study of conventional versus laparoscopic appendectomy. World J Surg 18(3):411–415CrossRef Reiertsen O, Trondsen E, Bakka A, Andersen OK, Larsen S, Rosseland AR (1994) Prospective nonrandomized study of conventional versus laparoscopic appendectomy. World J Surg 18(3):411–415CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Di Saverio S, Birindelli A, Kelly MD, Catena F, Weber DG, Sartelli M, Sugrue M, De Moya M, Gomes CA, Bhangu A, Agresta F, Moore EE, Soreide K, Griffiths E, De Castro S, Kashuk J, Kluger Y, Leppaniemi A, Ansaloni L, Andersson M, Coccolini F, Coimbra R, Gurusamy KS, Campanile FC, Biffl W, Chiara O, Moore F, Peitzman AB, Fraga GP, Costa D, Maier RV, Rizoli S, Balogh ZJ, Bendinelli C, Cirocchi R, Tonini V, Piccinini A, Tugnoli G, Jovine E, Persiani R, Biondi A, Scalea T, Stahel P, Ivatury R, Velmahos G, Andersson R (2016) WSES Jerusalem guidelines for diagnosis and treatment of acute appendicitis. World J Emerg Surg 11(34):016–0090 Di Saverio S, Birindelli A, Kelly MD, Catena F, Weber DG, Sartelli M, Sugrue M, De Moya M, Gomes CA, Bhangu A, Agresta F, Moore EE, Soreide K, Griffiths E, De Castro S, Kashuk J, Kluger Y, Leppaniemi A, Ansaloni L, Andersson M, Coccolini F, Coimbra R, Gurusamy KS, Campanile FC, Biffl W, Chiara O, Moore F, Peitzman AB, Fraga GP, Costa D, Maier RV, Rizoli S, Balogh ZJ, Bendinelli C, Cirocchi R, Tonini V, Piccinini A, Tugnoli G, Jovine E, Persiani R, Biondi A, Scalea T, Stahel P, Ivatury R, Velmahos G, Andersson R (2016) WSES Jerusalem guidelines for diagnosis and treatment of acute appendicitis. World J Emerg Surg 11(34):016–0090
5.
Zurück zum Zitat Sartelli M, Baiocchi GL, Di Saverio S, Ferrara F, Labricciosa FM, Ansaloni L, Coccolini F, Vijayan D, Abbas A, Abongwa HK, Agboola J, Ahmed A, Akhmeteli L, Akkapulu N, Akkucuk S, Altintoprak F, Andreiev AL, Anyfantakis D, Atanasov B, Bala M, Balalis D, Baraket O, Bellanova G, Beltran M, Melo RB, Bini R, Bouliaris K, Brunelli D, Castillo A, Catani M, Che Jusoh A, Chichom-Mefire A, Cocorullo G, Coimbra R, Colak E, Costa S, Das K, Delibegovic S, Demetrashvili Z, Di Carlo I, Kiseleva N, El Zalabany T, Faro M, Ferreira M, Fraga GP, Gachabayov M, Ghnnam WM, Gimenez Maurel T, Gkiokas G, Gomes CA, Griffiths E, Guner A, Gupta S, Hecker A, Hirano ES, Hodonou A, Hutan M, Ioannidis O, Isik A, Ivakhov G, Jain S, Jokubauskas M, Karamarkovic A, Kauhanen S, Kaushik R, Kavalakat A, Kenig J, Khokha V, Khor D, Kim D, Kim JI, Kong V, Lasithiotakis K, Leao P, Leon M, Litvin A, Lohsiriwat V, Lopez-Tomassetti Fernandez E, Lostoridis E, Maciel J, Major P, Dimova A, Manatakis D, Marinis A, Martinez-Perez A, Marwah S, McFarlane M, Mesina C, Pedziwiatr M, Michalopoulos N, Misiakos E, Mohamedahmed A, Moldovanu R, Montori G, Mysore Narayana R, Negoi I, Nikolopoulos I, Novelli G, Novikovs V, Olaoye I et al (2018) Prospective Observational Study on acute Appendicitis Worldwide (POSAW). World J Emerg Surg 13(19):018–0179 Sartelli M, Baiocchi GL, Di Saverio S, Ferrara F, Labricciosa FM, Ansaloni L, Coccolini F, Vijayan D, Abbas A, Abongwa HK, Agboola J, Ahmed A, Akhmeteli L, Akkapulu N, Akkucuk S, Altintoprak F, Andreiev AL, Anyfantakis D, Atanasov B, Bala M, Balalis D, Baraket O, Bellanova G, Beltran M, Melo RB, Bini R, Bouliaris K, Brunelli D, Castillo A, Catani M, Che Jusoh A, Chichom-Mefire A, Cocorullo G, Coimbra R, Colak E, Costa S, Das K, Delibegovic S, Demetrashvili Z, Di Carlo I, Kiseleva N, El Zalabany T, Faro M, Ferreira M, Fraga GP, Gachabayov M, Ghnnam WM, Gimenez Maurel T, Gkiokas G, Gomes CA, Griffiths E, Guner A, Gupta S, Hecker A, Hirano ES, Hodonou A, Hutan M, Ioannidis O, Isik A, Ivakhov G, Jain S, Jokubauskas M, Karamarkovic A, Kauhanen S, Kaushik R, Kavalakat A, Kenig J, Khokha V, Khor D, Kim D, Kim JI, Kong V, Lasithiotakis K, Leao P, Leon M, Litvin A, Lohsiriwat V, Lopez-Tomassetti Fernandez E, Lostoridis E, Maciel J, Major P, Dimova A, Manatakis D, Marinis A, Martinez-Perez A, Marwah S, McFarlane M, Mesina C, Pedziwiatr M, Michalopoulos N, Misiakos E, Mohamedahmed A, Moldovanu R, Montori G, Mysore Narayana R, Negoi I, Nikolopoulos I, Novelli G, Novikovs V, Olaoye I et al (2018) Prospective Observational Study on acute Appendicitis Worldwide (POSAW). World J Emerg Surg 13(19):018–0179
6.
Zurück zum Zitat Akbiyik F, Senel E, Bayram-Kabacam G, Demirkan H, Atayurt H, Tiryaki T (2011) A comparison of polymer clips and endoloop applications for securing the appendiceal stump during laparoscopic surgery in children. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 21(5):349–352CrossRef Akbiyik F, Senel E, Bayram-Kabacam G, Demirkan H, Atayurt H, Tiryaki T (2011) A comparison of polymer clips and endoloop applications for securing the appendiceal stump during laparoscopic surgery in children. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 21(5):349–352CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Sauerland S, Jaschinski T, Neugebauer EA (2010) Laparoscopic versus open surgery for suspected appendicitis. Cochrane Database Syst Rev 6(10):CD001546 Sauerland S, Jaschinski T, Neugebauer EA (2010) Laparoscopic versus open surgery for suspected appendicitis. Cochrane Database Syst Rev 6(10):CD001546
8.
Zurück zum Zitat Soll C, Wyss P, Gelpke H, Raptis DA, Breitenstein S (2016) Appendiceal stump closure using polymeric clips reduces intra-abdominal abscesses. Langenbeck's Arch Surg 401(5):661–666CrossRef Soll C, Wyss P, Gelpke H, Raptis DA, Breitenstein S (2016) Appendiceal stump closure using polymeric clips reduces intra-abdominal abscesses. Langenbeck's Arch Surg 401(5):661–666CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Partecke LI, Kessler W, von Bernstorff W, Diedrich S, Heidecke CD, Patrzyk M (2010) Laparoscopic appendectomy using a single polymeric clip to close the appendicular stump. Langenbeck's Arch Surg 395(8):1077–1082CrossRef Partecke LI, Kessler W, von Bernstorff W, Diedrich S, Heidecke CD, Patrzyk M (2010) Laparoscopic appendectomy using a single polymeric clip to close the appendicular stump. Langenbeck's Arch Surg 395(8):1077–1082CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Knight SR, Ibrahim A, Makaram N, Patil P, Wilson MSJ (2019) The use of polymeric clips in securing the appendiceal stump during laparoscopic appendicectomy: a systematic review. Eur J Trauma Emerg Surg 2019(28):019–01105 Knight SR, Ibrahim A, Makaram N, Patil P, Wilson MSJ (2019) The use of polymeric clips in securing the appendiceal stump during laparoscopic appendicectomy: a systematic review. Eur J Trauma Emerg Surg 2019(28):019–01105
11.
Zurück zum Zitat Rickert A, Bonninghoff R, Post S, Walz M, Runkel N, Kienle P (2012) Appendix stump closure with titanium clips in laparoscopic appendectomy. Langenbeck's Arch Surg 397(2):327–331CrossRef Rickert A, Bonninghoff R, Post S, Walz M, Runkel N, Kienle P (2012) Appendix stump closure with titanium clips in laparoscopic appendectomy. Langenbeck's Arch Surg 397(2):327–331CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Yang HR, Wang YC, Chung PK, Jeng LB, Chen RJ (2005) Laparoscopic appendectomy using the LigaSure Vessel Sealing System. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 15(4):353–356CrossRef Yang HR, Wang YC, Chung PK, Jeng LB, Chen RJ (2005) Laparoscopic appendectomy using the LigaSure Vessel Sealing System. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 15(4):353–356CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Mannu GS, Sudul MK, Bettencourt-Silva JH, Cumber E, Li F, Clark AB, Loke YK (2016) Closure methods of the appendix stump for complications during laparoscopic appendectomy. Cochrane Database Syst Rev 2017(13):CD006437 Mannu GS, Sudul MK, Bettencourt-Silva JH, Cumber E, Li F, Clark AB, Loke YK (2016) Closure methods of the appendix stump for complications during laparoscopic appendectomy. Cochrane Database Syst Rev 2017(13):CD006437
14.
Zurück zum Zitat Colak E, Kement M, Ozlem N, Mutlu T, Yildirim K, Gurer A, Aktimur R (2013) A comparison of nonabsorbable polymeric clips and endoloop ligatures for the closure of the appendicular stump in laparoscopic appendectomy: a prospective, randomized study. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 23(3):255–258CrossRef Colak E, Kement M, Ozlem N, Mutlu T, Yildirim K, Gurer A, Aktimur R (2013) A comparison of nonabsorbable polymeric clips and endoloop ligatures for the closure of the appendicular stump in laparoscopic appendectomy: a prospective, randomized study. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 23(3):255–258CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Varghese G (2018) Feasibility and efficacy of using Hem-o-lok polymeric clips in appendicular stump closure in laparoscopic appendectomy. Cureus. 10(6):e2871PubMedPubMedCentral Varghese G (2018) Feasibility and efficacy of using Hem-o-lok polymeric clips in appendicular stump closure in laparoscopic appendectomy. Cureus. 10(6):e2871PubMedPubMedCentral
16.
Zurück zum Zitat Graham CW, Komidar L, Perger L (2019) Comparison of polymeric clips and endoscopic staplers for laparoscopic appendectomy. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 29(2):240–242CrossRef Graham CW, Komidar L, Perger L (2019) Comparison of polymeric clips and endoscopic staplers for laparoscopic appendectomy. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 29(2):240–242CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Addiss DG, Shaffer N, Fowler BS, Tauxe RV (1990) The epidemiology of appendicitis and appendectomy in the United States. Am J Epidemiol 132(5):910–925CrossRef Addiss DG, Shaffer N, Fowler BS, Tauxe RV (1990) The epidemiology of appendicitis and appendectomy in the United States. Am J Epidemiol 132(5):910–925CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Gomes CA, Sartelli M, Di Saverio S, Ansaloni L, Catena F, Coccolini F, Inaba K, Demetriades D, Gomes FC, Gomes CC (2015) Acute appendicitis: proposal of a new comprehensive grading system based on clinical, imaging and laparoscopic findings. World J Emerg Surg 10(60):1–6 Gomes CA, Sartelli M, Di Saverio S, Ansaloni L, Catena F, Coccolini F, Inaba K, Demetriades D, Gomes FC, Gomes CC (2015) Acute appendicitis: proposal of a new comprehensive grading system based on clinical, imaging and laparoscopic findings. World J Emerg Surg 10(60):1–6
19.
Zurück zum Zitat Wagner M, Aronsky D, Tschudi J, Metzger A, Klaiber C (1996) Laparoscopic stapler appendectomy. A prospective study of 267 consecutive cases. Surg Endosc 10(9):895–899CrossRef Wagner M, Aronsky D, Tschudi J, Metzger A, Klaiber C (1996) Laparoscopic stapler appendectomy. A prospective study of 267 consecutive cases. Surg Endosc 10(9):895–899CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Arcovedo R, Barrera H, Reyes HS (2007) Securing the appendiceal stump with the Gea extracorporeal sliding knot during laparoscopic appendectomy is safe and economical. Surg Endosc 21(10):1764–1767CrossRef Arcovedo R, Barrera H, Reyes HS (2007) Securing the appendiceal stump with the Gea extracorporeal sliding knot during laparoscopic appendectomy is safe and economical. Surg Endosc 21(10):1764–1767CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Kuehnel F, Marusch F, Koch A, Gastinger I (2007) Retained loose linear cutter staples after laparoscopic appendectomy as the cause of mechanical small bowel obstruction. Int J Color Dis 22(6):717–718CrossRef Kuehnel F, Marusch F, Koch A, Gastinger I (2007) Retained loose linear cutter staples after laparoscopic appendectomy as the cause of mechanical small bowel obstruction. Int J Color Dis 22(6):717–718CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Cristalli BG, Izard V, Jacob D, Levardon M (1991) Laparoscopic appendectomy using a clip applier. Surg Endosc 5(4):176–178CrossRef Cristalli BG, Izard V, Jacob D, Levardon M (1991) Laparoscopic appendectomy using a clip applier. Surg Endosc 5(4):176–178CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Hanssen A, Plotnikov S, Dubois R (2007) Laparoscopic appendectomy using a polymeric clip to close the appendicular stump. Jsls. 11(1):59–62PubMedPubMedCentral Hanssen A, Plotnikov S, Dubois R (2007) Laparoscopic appendectomy using a polymeric clip to close the appendicular stump. Jsls. 11(1):59–62PubMedPubMedCentral
24.
Zurück zum Zitat Delibegovic S, Matovic E (2009) Hem-o-lok plastic clips in securing of the base of the appendix during laparoscopic appendectomy. Surg Endosc 23(12):2851–2854CrossRef Delibegovic S, Matovic E (2009) Hem-o-lok plastic clips in securing of the base of the appendix during laparoscopic appendectomy. Surg Endosc 23(12):2851–2854CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Pogorelic Z, Kostovski B, Jeroncic A, Susnjar T, Mrklic I, Jukic M, Juric I (2017) A comparison of endoloop ligatures and nonabsorbable polymeric clips for the closure of the appendicular stump during laparoscopic appendectomy in children. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 27(6):645–650CrossRef Pogorelic Z, Kostovski B, Jeroncic A, Susnjar T, Mrklic I, Jukic M, Juric I (2017) A comparison of endoloop ligatures and nonabsorbable polymeric clips for the closure of the appendicular stump during laparoscopic appendectomy in children. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 27(6):645–650CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Akkoyun I, Akbiyik F (2012) Closing the appendicular stump with a polymeric clip in laparoscopic appendectomy: analysis of 121 pediatric patients. Eur J Pediatr Surg 22(2):133–135CrossRef Akkoyun I, Akbiyik F (2012) Closing the appendicular stump with a polymeric clip in laparoscopic appendectomy: analysis of 121 pediatric patients. Eur J Pediatr Surg 22(2):133–135CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Lasek A, Pedziwiatr M, Kenig J, Waledziak M, Wysocki M, Mavrikis J, Mysliwiec P, Bobowicz M, Astapczyk K, Burdzel M, Chrusciel K, Cygan R, Czubek W, Dowgiallo-Wnukiewicz N, Dros J, Franczak P, Holowko W, Kacprzyk A, Karcz WK, Konrad P, Kopiejc A, Kot A, Krakowska K, Kukla M, Leszko A, Lozowski L, Major P, Makarewicz W, Malinowska-Torbicz P, Matyja M, Michalik M, Niekurzak A, Nowinski D, Ostaszewski R, Pabis M, Polanska-Plachta M, Rubinkiewicz M, Stefura T, Stepien A, Szabat P, Smiechowski R, Tomaszewski S, von Ehrlich-Treuenstatt V, Wasilczuk M, Wojdyla A, Wronski JW, Zwolakiewicz L (2018) The significant impact of age on the clinical outcomes of laparoscopic appendectomy: results from the Polish Laparoscopic Appendectomy multicenter large cohort study. Medicine 97(50):e13621CrossRef Lasek A, Pedziwiatr M, Kenig J, Waledziak M, Wysocki M, Mavrikis J, Mysliwiec P, Bobowicz M, Astapczyk K, Burdzel M, Chrusciel K, Cygan R, Czubek W, Dowgiallo-Wnukiewicz N, Dros J, Franczak P, Holowko W, Kacprzyk A, Karcz WK, Konrad P, Kopiejc A, Kot A, Krakowska K, Kukla M, Leszko A, Lozowski L, Major P, Makarewicz W, Malinowska-Torbicz P, Matyja M, Michalik M, Niekurzak A, Nowinski D, Ostaszewski R, Pabis M, Polanska-Plachta M, Rubinkiewicz M, Stefura T, Stepien A, Szabat P, Smiechowski R, Tomaszewski S, von Ehrlich-Treuenstatt V, Wasilczuk M, Wojdyla A, Wronski JW, Zwolakiewicz L (2018) The significant impact of age on the clinical outcomes of laparoscopic appendectomy: results from the Polish Laparoscopic Appendectomy multicenter large cohort study. Medicine 97(50):e13621CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Towfigh S, Chen F, Mason R, Katkhouda N, Chan L, Berne T (2006) Laparoscopic appendectomy significantly reduces length of stay for perforated appendicitis. Surg Endosc 20(3):495–499CrossRef Towfigh S, Chen F, Mason R, Katkhouda N, Chan L, Berne T (2006) Laparoscopic appendectomy significantly reduces length of stay for perforated appendicitis. Surg Endosc 20(3):495–499CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Yagmurlu A, Vernon A, Barnhart DC, Georgeson KE, Harmon CM (2006) Laparoscopic appendectomy for perforated appendicitis: a comparison with open appendectomy. Surg Endosc 20(7):1051–1054CrossRef Yagmurlu A, Vernon A, Barnhart DC, Georgeson KE, Harmon CM (2006) Laparoscopic appendectomy for perforated appendicitis: a comparison with open appendectomy. Surg Endosc 20(7):1051–1054CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Milewczyk M, Michalik M, Ciesielski M (2003) A prospective, randomized, unicenter study comparing laparoscopic and open treatments of acute appendicitis. Surg Endosc 17(7):1023–1028CrossRef Milewczyk M, Michalik M, Ciesielski M (2003) A prospective, randomized, unicenter study comparing laparoscopic and open treatments of acute appendicitis. Surg Endosc 17(7):1023–1028CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Ignacio RC, Burke R, Spencer D, Bissell C, Dorsainvil C, Lucha PA (2004) Laparoscopic versus open appendectomy: what is the real difference? Results of a prospective randomized double-blinded trial. Surg Endosc 18(2):334–337CrossRef Ignacio RC, Burke R, Spencer D, Bissell C, Dorsainvil C, Lucha PA (2004) Laparoscopic versus open appendectomy: what is the real difference? Results of a prospective randomized double-blinded trial. Surg Endosc 18(2):334–337CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Katkhouda N, Mason RJ, Towfigh S, Gevorgyan A, Essani R (2005) Laparoscopic versus open appendectomy: a prospective randomized double-blind study. Ann Surg 242(3):439–448PubMedPubMedCentral Katkhouda N, Mason RJ, Towfigh S, Gevorgyan A, Essani R (2005) Laparoscopic versus open appendectomy: a prospective randomized double-blind study. Ann Surg 242(3):439–448PubMedPubMedCentral
33.
Zurück zum Zitat Pedersen AG, Petersen OB, Wara P, Ronning H, Qvist N, Laurberg S (2001) Randomized clinical trial of laparoscopic versus open appendicectomy. Br J Surg 88(2):200–205CrossRef Pedersen AG, Petersen OB, Wara P, Ronning H, Qvist N, Laurberg S (2001) Randomized clinical trial of laparoscopic versus open appendicectomy. Br J Surg 88(2):200–205CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Lasek A, Wysocki M, Mavrikis J, Mysliwiec P, Bobowicz M, Dowgiallo-Wnukiewicz N, Kenig J, Stefura T, Waledziak M, Pedziwiatr M (2019) Comparison of stump closure techniques during laparoscopic appendectomies for complicated appendicitis - results from Pol-LA (Polish laparoscopic appendectomy) multicenter large cohort study. Acta Chir Belg 12:1–8 Lasek A, Wysocki M, Mavrikis J, Mysliwiec P, Bobowicz M, Dowgiallo-Wnukiewicz N, Kenig J, Stefura T, Waledziak M, Pedziwiatr M (2019) Comparison of stump closure techniques during laparoscopic appendectomies for complicated appendicitis - results from Pol-LA (Polish laparoscopic appendectomy) multicenter large cohort study. Acta Chir Belg 12:1–8
Metadaten
Titel
A comparison of non-absorbable polymeric clips and staplers for laparoscopic appendiceal stump closure: analysis of 618 adult patients
verfasst von
K. Kliuchanok
W. Keßler
I. Partecke
U. Walschus
T. Schulze
C. D. Heidecke
M. Patrzyk
Publikationsdatum
24.08.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Langenbeck's Archives of Surgery / Ausgabe 6/2019
Print ISSN: 1435-2443
Elektronische ISSN: 1435-2451
DOI
https://doi.org/10.1007/s00423-019-01814-w

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2019

Langenbeck's Archives of Surgery 6/2019 Zur Ausgabe

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Medizinstudium Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.