Skip to main content
Erschienen in: Surgical and Radiologic Anatomy 8/2012

01.10.2012 | Letter to the Editor

A plea for the use of drawing in human anatomy teaching

verfasst von: Philippe Clavert, J. Bouchaïb, F. Duparc, J. L. Kahn

Erschienen in: Surgical and Radiologic Anatomy | Ausgabe 8/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Descriptive human anatomy constitutes one of the main parts of the educational program of the first part of the medical studies. Professors of anatomy have to take into account the exponential evolution of the techniques of morphological and functional exploration of the patients, and the trend to open more and more the contents of the lectures of anatomy to clinical considerations. Basically, teaching requires a series of descriptive and educational media to set up, in front of the student, the studied structures and so to build the human body. More generally, lectures in morphological sciences try to develop three types of knowledge: declarative, procedural, and conditional. Traditionally in France “basic or first” anatomy is taught in amphitheater and in big groups by building each structure or region on a blackboard with colored chalk that allows a relief stake of certain structures and builds in two dimensions a three-dimensional organization. Actually, the blackboard is and stays for us an excellent media of non-verbal expression.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bujold N (1997) L’exposé oral en enseignement. Presse de l’Université du Québec, Québec Bujold N (1997) L’exposé oral en enseignement. Presse de l’Université du Québec, Québec
2.
Zurück zum Zitat Gibbs G, Jenkins A (1992) Teaching large classes in higher education, how to maintain quality with reduced resources. Kogan Page, London Gibbs G, Jenkins A (1992) Teaching large classes in higher education, how to maintain quality with reduced resources. Kogan Page, London
3.
Zurück zum Zitat Nayak SB, Kodimajalu S (2010) Progressive drawing: a novel “lid-opener” and “monotony-breaker”. Anat Sci Educ 3:326–329PubMedCrossRef Nayak SB, Kodimajalu S (2010) Progressive drawing: a novel “lid-opener” and “monotony-breaker”. Anat Sci Educ 3:326–329PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Palombi O, Pihuit A, Cani MP (2011) 3D modeling of branching vessels from anatomical sketches: towards a new interactive teaching of anatomy: interactive virtual blackboard. Surg Radiol Anat 33:631–636PubMedCrossRef Palombi O, Pihuit A, Cani MP (2011) 3D modeling of branching vessels from anatomical sketches: towards a new interactive teaching of anatomy: interactive virtual blackboard. Surg Radiol Anat 33:631–636PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Thiebaut M (2002) Pour une éducation à l’image au collège. Hachette, Paris Thiebaut M (2002) Pour une éducation à l’image au collège. Hachette, Paris
Metadaten
Titel
A plea for the use of drawing in human anatomy teaching
verfasst von
Philippe Clavert
J. Bouchaïb
F. Duparc
J. L. Kahn
Publikationsdatum
01.10.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Surgical and Radiologic Anatomy / Ausgabe 8/2012
Print ISSN: 0930-1038
Elektronische ISSN: 1279-8517
DOI
https://doi.org/10.1007/s00276-012-0967-2

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2012

Surgical and Radiologic Anatomy 8/2012 Zur Ausgabe

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

S3-Leitlinie zu Pankreaskrebs aktualisiert

23.04.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

„Nur wer sich gut aufgehoben fühlt, kann auch für Patientensicherheit sorgen“

13.04.2024 Klinik aktuell Kongressbericht

Die Teilnehmer eines Forums beim DGIM-Kongress waren sich einig: Fehler in der Medizin sind häufig in ungeeigneten Prozessen und mangelnder Kommunikation begründet. Gespräche mit Patienten und im Team können helfen.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.