Skip to main content
Erschienen in: CardioVascular and Interventional Radiology 2/2015

01.04.2015 | Review

Admission Privileges and Clinical Responsibilities for Interventional Radiologists

verfasst von: Aghiad Al-Kutoubi

Erschienen in: CardioVascular and Interventional Radiology | Ausgabe 2/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Although clinical involvement by interventional radiologists in the care of their patients was advocated at the inception of the specialty, the change into the clinical paradigm has been slow and patchy for reasons related to pattern of practice, financial remuneration or absence of training. The case for the value of clinical responsibilities has been made in a number of publications and the consequences of not doing so have been manifest in the erosion of the role of the interventional radiologists particularly in the fields of peripheral vascular and neuro intervention. With the recent recognition of interventional radiology (IR) as a primary specialty in the USA and the formation of IR division in the Union of European Medical Specialists and subsequent recognition of the subspecialty in many European countries, it is appropriate to relook at the issue and emphasize the need for measures to promote the clinical role of the interventional radiologist.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Margulis AR (1967) Interventional diagnostic radiology: a new subspecialty (Editorial). AJR Am J Roentgenol 99:761–762CrossRef Margulis AR (1967) Interventional diagnostic radiology: a new subspecialty (Editorial). AJR Am J Roentgenol 99:761–762CrossRef
3.
Zurück zum Zitat White RI (1990) Status of admitting privileges for university-affiliated diagnostic radiology departments. Radiology 175:391–392CrossRefPubMed White RI (1990) Status of admitting privileges for university-affiliated diagnostic radiology departments. Radiology 175:391–392CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Baerlocher MO, Murray R, Hayeems E, Collingwood P (2006) The clinical interventional radiologist: results of a national survey by the Canadian Interventional Radiology Association. Can Assoc Radiol J 57:218–223PubMed Baerlocher MO, Murray R, Hayeems E, Collingwood P (2006) The clinical interventional radiologist: results of a national survey by the Canadian Interventional Radiology Association. Can Assoc Radiol J 57:218–223PubMed
5.
Zurück zum Zitat Tang GJ, Xu K, Ni CF, Li LS (2008) Interventional radiology in China. Cardiovasc Interv Radiol 31(2):233–237CrossRef Tang GJ, Xu K, Ni CF, Li LS (2008) Interventional radiology in China. Cardiovasc Interv Radiol 31(2):233–237CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Yamashita Y, Takahashi M, Hiramatsu K et al (1994) Current status of angiography and interventional radiology in Japan: survey results. J Vasc Interv Radiol 5(2):299–304CrossRefPubMed Yamashita Y, Takahashi M, Hiramatsu K et al (1994) Current status of angiography and interventional radiology in Japan: survey results. J Vasc Interv Radiol 5(2):299–304CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Keeling AN, Reekers JA, Lee MJ (2009) The clinical practice of interventional radiology: a European perspective. Cardiovasc Interv Radiol 32:406–411CrossRef Keeling AN, Reekers JA, Lee MJ (2009) The clinical practice of interventional radiology: a European perspective. Cardiovasc Interv Radiol 32:406–411CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Baerlocher MO, Murray R (2004) The future interventional radiologist: clinician or hired gun? J Vasc Interv Radiol 15:1385–1390CrossRefPubMed Baerlocher MO, Murray R (2004) The future interventional radiologist: clinician or hired gun? J Vasc Interv Radiol 15:1385–1390CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Mezrich JL (2013) Hospital-admitting privileges in interventional radiology: how IR should reposition itself in the wake of one hospital’s policy change. J Vasc Interv Radiol 24:1667–1669CrossRefPubMed Mezrich JL (2013) Hospital-admitting privileges in interventional radiology: how IR should reposition itself in the wake of one hospital’s policy change. J Vasc Interv Radiol 24:1667–1669CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Kinnison ML, White RI, Auster M et al (1985) Inpatient admissions for interventional radiology: philosophy of patient management. Radiology 154:349–351CrossRefPubMed Kinnison ML, White RI, Auster M et al (1985) Inpatient admissions for interventional radiology: philosophy of patient management. Radiology 154:349–351CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Simonetti G, Bollero E, Ciarrapico AM et al (2009) Hospital organization and importance of an interventional radiology inpatient admitting service: italian single-center 3-year experience. Cardiovasc Interv Radiol 32:220–231CrossRef Simonetti G, Bollero E, Ciarrapico AM et al (2009) Hospital organization and importance of an interventional radiology inpatient admitting service: italian single-center 3-year experience. Cardiovasc Interv Radiol 32:220–231CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Press release of the Cardiovascular and Interventional Radiology Society of Europe (CIRSE) (2009). www.cirse.org. Accessed 8 June 2009 Press release of the Cardiovascular and Interventional Radiology Society of Europe (CIRSE) (2009). www.​cirse.​org. Accessed 8 June 2009
13.
Zurück zum Zitat Becker GJ (2012) Interventional radiology and diagnostic radiology primary certificate, The Beam, Winter. www.theabr.org. Accessed April 2014 Becker GJ (2012) Interventional radiology and diagnostic radiology primary certificate, The Beam, Winter. www.​theabr.​org. Accessed April 2014
16.
Zurück zum Zitat Siragusa DA, Cardella JF, Hieb RA et al (2013) Requirements for training in interventional radiology. J Vasc Interv Radiol 24:1609–1612CrossRefPubMed Siragusa DA, Cardella JF, Hieb RA et al (2013) Requirements for training in interventional radiology. J Vasc Interv Radiol 24:1609–1612CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Admission Privileges and Clinical Responsibilities for Interventional Radiologists
verfasst von
Aghiad Al-Kutoubi
Publikationsdatum
01.04.2015
Verlag
Springer US
Erschienen in
CardioVascular and Interventional Radiology / Ausgabe 2/2015
Print ISSN: 0174-1551
Elektronische ISSN: 1432-086X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00270-014-1006-y

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2015

CardioVascular and Interventional Radiology 2/2015 Zur Ausgabe

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

S3-Leitlinie zu Pankreaskrebs aktualisiert

23.04.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.