Skip to main content
Erschienen in: HAND 4/2015

01.12.2015

Anatomic relationships in distal radius bridge plating: a cadaveric study

verfasst von: Jason Dahl, Daniel J. Lee, John C. Elfar

Erschienen in: HAND | Ausgabe 4/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Two separate approaches have been described for radiocarpal spanning internal fixation for high-energy distal radius fractures with metaphyseal extension. To our knowledge, relevant anatomic relationships and structures at risk for iatrogenic injury have not been identified in the literature.

Methods

Twelve fresh frozen cadaver arms were randomized to fixation with a dorsal radiocarpal spanning plate using one of two techniques: (1) index finger metacarpal fixation (index group) or (2) middle finger metacarpal fixation (middle group). Cadaveric dissection and relevant anatomic relationships were assessed in relation to the plate.

Results

Superficial branches of the radial sensory nerve were in contact with the index group plate in all specimens, while no contact occurred in the middle group specimens. No extensor digitorum comminus (EDC) middle extensor tendons contacted the plate in the index group; an average of 10 cm of plate contact was seen in the middle group. The extensor pollicis longus (EPL) tendon contacted the plate in both the index and middle groups for an average distance of 12.4 and 25.5 mm, respectively. One complication [EPL and extensor indicis proprius (EIP) entrapment] was observed in the middle finger metacarpal group.

Conclusion

Mounting the dorsal bridge plate to the index finger metacarpal places the superficial branches of the radial sensory nerve at risk during dissection, while mounting the plate to the middle finger metacarpal leads to a greater degree of tendon-plate contact.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Akmaz I, Pehlivan O, Kiral A, Solakoğlu C. Arpacioğlu O [Short-term results of external fixation of unstable distal radial fractures]. Acta Orthop Traumatol Turc. 2003;37:126–32.PubMed Akmaz I, Pehlivan O, Kiral A, Solakoğlu C. Arpacioğlu O [Short-term results of external fixation of unstable distal radial fractures]. Acta Orthop Traumatol Turc. 2003;37:126–32.PubMed
2.
Zurück zum Zitat Azzopardi T, Ehrendorfer S, Coulton T, Abela M. Unstable extra-articular fractures of the distal radius: a prospective, randomised study of immobilisation in a cast versus supplementary percutaneous pinning. J Bone Joint Surg (Br). 2005;87:837–40.CrossRef Azzopardi T, Ehrendorfer S, Coulton T, Abela M. Unstable extra-articular fractures of the distal radius: a prospective, randomised study of immobilisation in a cast versus supplementary percutaneous pinning. J Bone Joint Surg (Br). 2005;87:837–40.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Becton JL, Colborn GL, Goodrich JA. Use of an internal fixator device to treat comminuted fractures of the distal radius: report of a technique. Am J Orthop (Belle Mead NJ). 1998;27:619–23. Becton JL, Colborn GL, Goodrich JA. Use of an internal fixator device to treat comminuted fractures of the distal radius: report of a technique. Am J Orthop (Belle Mead NJ). 1998;27:619–23.
4.
Zurück zum Zitat Bishay M, Aguilera X, Grant J, Dunkerley DR. The results of external fixation of the radius in the treatment of comminuted intraarticular fractures of the distal end. J Hand Surg (Br). 1994;19:378–83.CrossRef Bishay M, Aguilera X, Grant J, Dunkerley DR. The results of external fixation of the radius in the treatment of comminuted intraarticular fractures of the distal end. J Hand Surg (Br). 1994;19:378–83.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Burke EF, Singer RM. Treatment of comminuted distal radius with the use of an internal distraction plate. Tech Hand Up Extrem Surg. 1998;2:248–52.CrossRefPubMed Burke EF, Singer RM. Treatment of comminuted distal radius with the use of an internal distraction plate. Tech Hand Up Extrem Surg. 1998;2:248–52.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Chhabra A, Hale JE, Milbrandt TA, Carmines DV, Degnan GG. Biomechanical efficacy of an internal fixator for treatment of distal radius fractures. Clin Orthop Relat Res. 2001;393:318–25.CrossRefPubMed Chhabra A, Hale JE, Milbrandt TA, Carmines DV, Degnan GG. Biomechanical efficacy of an internal fixator for treatment of distal radius fractures. Clin Orthop Relat Res. 2001;393:318–25.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Cooney 3rd WP, Dobyns JH, Linscheid RL. Complications of Colles’ fractures. J Bone Joint Surg Am. 1980;62:613–9.PubMed Cooney 3rd WP, Dobyns JH, Linscheid RL. Complications of Colles’ fractures. J Bone Joint Surg Am. 1980;62:613–9.PubMed
8.
Zurück zum Zitat Edwards Jr GS. Intra-articular fractures of the distal part of the radius treated with the small AO external fixator. J Bone Joint Surg Am. 1991;73:1241–50.PubMed Edwards Jr GS. Intra-articular fractures of the distal part of the radius treated with the small AO external fixator. J Bone Joint Surg Am. 1991;73:1241–50.PubMed
9.
Zurück zum Zitat Graff S, Jupiter J. Fracture of the distal radius: classification of treatment and indications for external fixation. Injury. 1994;25 Suppl 4:S-D14-25.PubMed Graff S, Jupiter J. Fracture of the distal radius: classification of treatment and indications for external fixation. Injury. 1994;25 Suppl 4:S-D14-25.PubMed
10.
Zurück zum Zitat Grewal R, Perey B, Wilmink M, Stothers K. A randomized prospective study on the treatment of intra-articular distal radius fractures: open reduction and internal fixation with dorsal plating versus mini open reduction, percutaneous fixation, and external fixation. J Hand Surg [Am]. 2005;30:764–72.CrossRef Grewal R, Perey B, Wilmink M, Stothers K. A randomized prospective study on the treatment of intra-articular distal radius fractures: open reduction and internal fixation with dorsal plating versus mini open reduction, percutaneous fixation, and external fixation. J Hand Surg [Am]. 2005;30:764–72.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Hanel DP, Lu TS, Weil WM. Bridge plating of distal radius fractures: the Harborview method. Clin Orthop Relat Res. 2006;445:91–9.PubMed Hanel DP, Lu TS, Weil WM. Bridge plating of distal radius fractures: the Harborview method. Clin Orthop Relat Res. 2006;445:91–9.PubMed
12.
Zurück zum Zitat Hanel DP, Ruhlman SD, Katolik LI, Allan CH. Complications associated with distraction plate fixation of wrist fractures. Hand Clin. 2010;26:237e243.CrossRef Hanel DP, Ruhlman SD, Katolik LI, Allan CH. Complications associated with distraction plate fixation of wrist fractures. Hand Clin. 2010;26:237e243.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Hegeman JH, Oskam J, Vierhout PA, Ten Duis HJ. External fixation for unstable intra-articular distal radial fractures in women older than 55 years. Acceptable functional end results in the majority of the patients despite significant secondary displacement. Injury. 2005;36:339–44.CrossRefPubMed Hegeman JH, Oskam J, Vierhout PA, Ten Duis HJ. External fixation for unstable intra-articular distal radial fractures in women older than 55 years. Acceptable functional end results in the majority of the patients despite significant secondary displacement. Injury. 2005;36:339–44.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Horesh Z, Volpin G, Hoerer D, Stein H. The surgical treatment of severe comminuted intraarticular fractures of the distal radius with the small AO external fixation device. A prospective three-and-one-half-year follow-up study. Clin Orthop Relat Res. 1991;263:147–53.PubMed Horesh Z, Volpin G, Hoerer D, Stein H. The surgical treatment of severe comminuted intraarticular fractures of the distal radius with the small AO external fixation device. A prospective three-and-one-half-year follow-up study. Clin Orthop Relat Res. 1991;263:147–53.PubMed
15.
Zurück zum Zitat Hrutkay JM, Eilert RE. Operative lengthening of the lower extremity and associated psychological aspects: the Children’s Hospital experience. J Pediatr Orthop. 1990;10:373–7.CrossRefPubMed Hrutkay JM, Eilert RE. Operative lengthening of the lower extremity and associated psychological aspects: the Children’s Hospital experience. J Pediatr Orthop. 1990;10:373–7.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Jakim I, Pieterse HS, Sweet MB. External fixation for intra-articular fractures of the distal radius. J Bone Joint Surg (Br). 1991;73:302–6. Jakim I, Pieterse HS, Sweet MB. External fixation for intra-articular fractures of the distal radius. J Bone Joint Surg (Br). 1991;73:302–6.
17.
Zurück zum Zitat Jakubietz RG, Gruenert JG, Kloss DF, Schindele S, Jakubietz MG. A randomised clinical study comparing palmar and dorsal fixed-angle plates for the internal fixation of AO C-type fractures of the distal radius in the elderly. J Hand Surg Eur Vol. 2008;33:600–4.CrossRefPubMed Jakubietz RG, Gruenert JG, Kloss DF, Schindele S, Jakubietz MG. A randomised clinical study comparing palmar and dorsal fixed-angle plates for the internal fixation of AO C-type fractures of the distal radius in the elderly. J Hand Surg Eur Vol. 2008;33:600–4.CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Jakubietz MG, Gruenert JG, Jakubietz RG. Palmar and dorsal fixed-angle plates in AO C-type fractures of the distal radius: is there an advantage of palmar plates in the long term? J Orthop Surg Res. 2012;7:8.PubMedCentralCrossRefPubMed Jakubietz MG, Gruenert JG, Jakubietz RG. Palmar and dorsal fixed-angle plates in AO C-type fractures of the distal radius: is there an advantage of palmar plates in the long term? J Orthop Surg Res. 2012;7:8.PubMedCentralCrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Kaempffe FA. External fixation for distal radius fractures: adverse effects of excess distraction. Am J Orthop (Belle Mead NJ). 1996;25:205–9. Kaempffe FA. External fixation for distal radius fractures: adverse effects of excess distraction. Am J Orthop (Belle Mead NJ). 1996;25:205–9.
20.
Zurück zum Zitat Kaempffe FA, Walker KM. External fixation for distal radius fractures: effect of distraction on outcome. Clin Orthop Relat Res. 2000;380:220–5.CrossRefPubMed Kaempffe FA, Walker KM. External fixation for distal radius fractures: effect of distraction on outcome. Clin Orthop Relat Res. 2000;380:220–5.CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Kernighan BW, Ritchie DM. The C Programming Language Second Edition. Englewood Cliffs: Prentice-Hall; 1988. Kernighan BW, Ritchie DM. The C Programming Language Second Edition. Englewood Cliffs: Prentice-Hall; 1988.
22.
Zurück zum Zitat Leung KS, Shen WY, Tsang HK, Chiu KH, Leung PC, Hung LK. An effective treatment of comminuted fractures of the distal radius. J Hand Surg [Am]. 1990;15:11–7.CrossRef Leung KS, Shen WY, Tsang HK, Chiu KH, Leung PC, Hung LK. An effective treatment of comminuted fractures of the distal radius. J Hand Surg [Am]. 1990;15:11–7.CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Lewis S, Mostofi A, Stevanovic M, Ghiassi A. Risk of tendon entrapment under a dorsal bridge plate in a distal radius fracture model. J Hand Surg Am. 2015. Lewis S, Mostofi A, Stevanovic M, Ghiassi A. Risk of tendon entrapment under a dorsal bridge plate in a distal radius fracture model. J Hand Surg Am. 2015.
24.
Zurück zum Zitat Matschke S, Wentzensen A, Ring D, Marent-Huber M, Audigé L, Jupiter JB. Comparison of angle stable plate fixation approaches for distal radius fractures. Injury. 2011;42:385–92.CrossRefPubMed Matschke S, Wentzensen A, Ring D, Marent-Huber M, Audigé L, Jupiter JB. Comparison of angle stable plate fixation approaches for distal radius fractures. Injury. 2011;42:385–92.CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Orbay JL, Fernandez DL. Volar fixation for dorsally displaced fractures of the distal radius: a preliminary report. J Hand Surg [Am]. 2002;27:205–15.CrossRef Orbay JL, Fernandez DL. Volar fixation for dorsally displaced fractures of the distal radius: a preliminary report. J Hand Surg [Am]. 2002;27:205–15.CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Patterson M. Impact of external fixation on adolescents: an integrative research review. Orthop Nurs. 2006;25:300–8.CrossRefPubMed Patterson M. Impact of external fixation on adolescents: an integrative research review. Orthop Nurs. 2006;25:300–8.CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Rein S, Schikore H, Schneiders W, Amlang M, Zwipp H. Results of dorsal or volar plate fixation of AO type C3 distal radius fractures: a retrospective study. J Hand Surg [Am]. 2007;32:954–61.CrossRef Rein S, Schikore H, Schneiders W, Amlang M, Zwipp H. Results of dorsal or volar plate fixation of AO type C3 distal radius fractures: a retrospective study. J Hand Surg [Am]. 2007;32:954–61.CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Ruch DS, Ginn TA, Yang CC, Smith BP, Rushing J, Hanel DP. Use of a distraction plate for distal radial fractures with metaphyseal and diaphyseal comminution. J Bone Joint Surg Am. 2005;87:945–54.CrossRefPubMed Ruch DS, Ginn TA, Yang CC, Smith BP, Rushing J, Hanel DP. Use of a distraction plate for distal radial fractures with metaphyseal and diaphyseal comminution. J Bone Joint Surg Am. 2005;87:945–54.CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Ruch DS, Papadonikolakis A. Volar versus dorsal plating in the management of intra-articular distal radius fractures. J Hand Surg [Am]. 2006;31:9–16.CrossRef Ruch DS, Papadonikolakis A. Volar versus dorsal plating in the management of intra-articular distal radius fractures. J Hand Surg [Am]. 2006;31:9–16.CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Sanders RA, Keppel FL, Waldrop JI. External fixation of distal radial fractures: results and complications. J Hand Surg [Am]. 1991;16:385–91.CrossRef Sanders RA, Keppel FL, Waldrop JI. External fixation of distal radial fractures: results and complications. J Hand Surg [Am]. 1991;16:385–91.CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Seitz Jr WH, Froimson AI, Leb R, Shapiro JD. Augmented external fixation of unstable distal radius fractures. J Hand Surg [Am]. 1991;16:1010–6.CrossRef Seitz Jr WH, Froimson AI, Leb R, Shapiro JD. Augmented external fixation of unstable distal radius fractures. J Hand Surg [Am]. 1991;16:1010–6.CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Suso S, Combalia A, Segur JM, Garcia-Ramiro S, Ramón R. Comminuted intra-articular fractures of the distal end of the radius treated with the Hoffmann external fixator. J Trauma. 1993;35:61–6.CrossRefPubMed Suso S, Combalia A, Segur JM, Garcia-Ramiro S, Ramón R. Comminuted intra-articular fractures of the distal end of the radius treated with the Hoffmann external fixator. J Trauma. 1993;35:61–6.CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Vidal J, Adrey J, Connes H, Buscayret C. A biomechanical study and clinical application of the use of Hoffman’s external fixator. In: Brooker AF, Edwards CC, editors. External fixation: current state of the art. Baltimore: Williams & Wilkins; 1979. p. 327–43. Vidal J, Adrey J, Connes H, Buscayret C. A biomechanical study and clinical application of the use of Hoffman’s external fixator. In: Brooker AF, Edwards CC, editors. External fixation: current state of the art. Baltimore: Williams & Wilkins; 1979. p. 327–43.
34.
Zurück zum Zitat Weber SC, Szabo RM. Severely comminuted distal radial fracture as an unsolved problem: complications associated with external fixation and pins and plaster techniques. J Hand Surg [Am]. 1986;11:157–65.CrossRef Weber SC, Szabo RM. Severely comminuted distal radial fracture as an unsolved problem: complications associated with external fixation and pins and plaster techniques. J Hand Surg [Am]. 1986;11:157–65.CrossRef
35.
Zurück zum Zitat Wolf JC, Weil WM, Hanel DP, Trumble TE. A biomechanic comparison of an internal radiocarpal-spanning 2.4-mm locking plate and external fixation in a model of distal radius fractures. J Hand Surg [Am]. 2006;31:1578–86.CrossRef Wolf JC, Weil WM, Hanel DP, Trumble TE. A biomechanic comparison of an internal radiocarpal-spanning 2.4-mm locking plate and external fixation in a model of distal radius fractures. J Hand Surg [Am]. 2006;31:1578–86.CrossRef
36.
Zurück zum Zitat Wolfe SW. In: Green DP, editor. Operative Hand Surgery. 6th ed. Philadelphia: Churchill Livingstone; 2011. Wolfe SW. In: Green DP, editor. Operative Hand Surgery. 6th ed. Philadelphia: Churchill Livingstone; 2011.
Metadaten
Titel
Anatomic relationships in distal radius bridge plating: a cadaveric study
verfasst von
Jason Dahl
Daniel J. Lee
John C. Elfar
Publikationsdatum
01.12.2015
Verlag
Springer US
Erschienen in
HAND / Ausgabe 4/2015
Print ISSN: 1558-9447
Elektronische ISSN: 1558-9455
DOI
https://doi.org/10.1007/s11552-015-9762-y

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2015

HAND 4/2015 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.