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Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery 3/2014

01.03.2014 | Review Article

Approaches to assessing the benefits and harms of medical devices for application in surgery

verfasst von: Stefan Sauerland, Anne Catharina Brockhaus, Naomi Fujita-Rohwerder, Stefano Saad

Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery | Ausgabe 3/2014

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Abstract

Background

The surgical community and the medical device industry enjoy a fruitful cooperation for the benefit of patients, but during the last years several high-risk products have led to problems and scandals, thus highlighting the need for reforms in European CE marking requirements. In October 2013, the European Parliament voted on a draft regulation on medical devices that intends to replace the current directives in 2014.

Purpose

This article offers guidance to surgeons on how to select and assess medical devices for clinical use. Examples include artificial sphincters, surgical meshes, as well as single-incision and robot-assisted surgery. It is important that surgeons have a basic understanding of the requirements for CE marking of new medical devices. Because device performance rather than effectiveness is required for European market entry, surgeons (and their patients) are often left with the burden of using potentially harmful devices. In addition, potential problems concerning the safety or effectiveness of approved devices are concealed by the lack of data transparency. Because regulatory reforms were blocked at the European level, many member states will now seek other ways of restricting the use of medical devices with unknown effectiveness. One interesting model in this regard is to link the reimbursement of new medical devices to the conduct of clinical trials.

Conclusions

Surgeons should develop a structured multidisciplinary approach to innovation management in their hospitals before using a new high-risk device. The key question is how to strike the right balance between innovation and safety.
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Metadaten
Titel
Approaches to assessing the benefits and harms of medical devices for application in surgery
verfasst von
Stefan Sauerland
Anne Catharina Brockhaus
Naomi Fujita-Rohwerder
Stefano Saad
Publikationsdatum
01.03.2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Langenbeck's Archives of Surgery / Ausgabe 3/2014
Print ISSN: 1435-2443
Elektronische ISSN: 1435-2451
DOI
https://doi.org/10.1007/s00423-014-1173-y

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Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.