Skip to main content
Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 3/2018

15.10.2018 | ASO Author Reflections

ASO Author Reflections: Role of Contrast-Enhanced Spectral Mammography in the Assessment of Residual Breast Cancer After Neoadjuvant Systemic Therapy

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Sonderheft 3/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Neoadjuvant systemic therapy (NST) is commonly used in the treatment of locally advanced breast cancer to facilitate breast conservation surgery. Findings have shown that breast magnetic resonance imaging (MRI) accurately assesses residual breast cancer after completion of NST, thereby serving as the imaging gold standard for providing information to guide surgical planning.1 Contrast-enhanced spectral mammography (CESM) provides a two-dimensional mammographic image after administration of iodinated contrast material, leveraging assessment of tumor neovascularity similar to MRI. Previous studies have shown that CESM has a diagnostic accuracy comparable with that of breast MRI.2 However, little data are available on the performance of CESM compared with breast MRI in the assessment of residual breast cancer after completion of NST. This study aimed to evaluate the performance of the two imaging methods in assessing the size of residual breast cancer after NST, with surgical pathology as the gold standard comparator.3
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Marinovich ML, Macaskill P, Irwig L, Sardanelli F, Mamounas E, et al. Agreement between MRI and pathologic breast tumor size after neoadjuvant chemotherapy, and comparison with alternative tests: individual patient data meta-analysis. BMC Cancer. 2015;15:662.CrossRefPubMedPubMedCentral Marinovich ML, Macaskill P, Irwig L, Sardanelli F, Mamounas E, et al. Agreement between MRI and pathologic breast tumor size after neoadjuvant chemotherapy, and comparison with alternative tests: individual patient data meta-analysis. BMC Cancer. 2015;15:662.CrossRefPubMedPubMedCentral
2.
Zurück zum Zitat Jochelson MS, Dershaw DD, Sung JS, Heerdt AS, Thornton C, Moskowitz CS, et al. Bilateral contrast-enhanced dual-energy digital mammography: feasibility and comparison with conventional digital mammography and MR imaging in women with known breast carcinoma. Radiology. 2013;266:743–51.CrossRefPubMedPubMedCentral Jochelson MS, Dershaw DD, Sung JS, Heerdt AS, Thornton C, Moskowitz CS, et al. Bilateral contrast-enhanced dual-energy digital mammography: feasibility and comparison with conventional digital mammography and MR imaging in women with known breast carcinoma. Radiology. 2013;266:743–51.CrossRefPubMedPubMedCentral
3.
Zurück zum Zitat Patel BK, Hilal T, Covington M, Zhang N, Kosiorek HE, Lobbes M, et al. Contrast-enhanced spectral mammography is comparable to MRI in the assessment of residual breast cancer following neoadjuvant systemic therapy. Ann Surg Oncol. 2018;25:1350–6.CrossRefPubMed Patel BK, Hilal T, Covington M, Zhang N, Kosiorek HE, Lobbes M, et al. Contrast-enhanced spectral mammography is comparable to MRI in the assessment of residual breast cancer following neoadjuvant systemic therapy. Ann Surg Oncol. 2018;25:1350–6.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Iotti V, Ravaioli S, Vacondio R, Coriani C, Caffarri S, Sghedoni R, et al. Contrast-enhanced spectral mammography in neoadjuvant chemotherapy monitoring: a comparison with breast magnetic resonance imaging. Breast Cancer Res. 2017;19:106.CrossRefPubMedPubMedCentral Iotti V, Ravaioli S, Vacondio R, Coriani C, Caffarri S, Sghedoni R, et al. Contrast-enhanced spectral mammography in neoadjuvant chemotherapy monitoring: a comparison with breast magnetic resonance imaging. Breast Cancer Res. 2017;19:106.CrossRefPubMedPubMedCentral
5.
Zurück zum Zitat Lobbes MB, Prevos R, Smidt M, Tjan-Heijnen VC, van Goethem M, Schipper R, et al. The role of magnetic resonance imaging in assessing residual disease and pathologic complete response in breast cancer patients receiving neoadjuvant chemotherapy: a systematic review. Insights Imaging. 2013;4:163–75.CrossRefPubMedPubMedCentral Lobbes MB, Prevos R, Smidt M, Tjan-Heijnen VC, van Goethem M, Schipper R, et al. The role of magnetic resonance imaging in assessing residual disease and pathologic complete response in breast cancer patients receiving neoadjuvant chemotherapy: a systematic review. Insights Imaging. 2013;4:163–75.CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
ASO Author Reflections: Role of Contrast-Enhanced Spectral Mammography in the Assessment of Residual Breast Cancer After Neoadjuvant Systemic Therapy
Publikationsdatum
15.10.2018
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe Sonderheft 3/2018
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-018-6899-2

Weitere Artikel der Sonderheft 3/2018

Annals of Surgical Oncology 3/2018 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.