Skip to main content
Erschienen in: Neurosurgical Review 3/2021

30.07.2020 | Review

Assessment of the efficacy of teriparatide treatment for osteoporosis on lumbar fusion surgery outcomes: a systematic review and meta-analysis

verfasst von: Nida Fatima, Elie Massaad, Muhamed Hadzipasic, Ganesh M. Shankar, John H. Shin

Erschienen in: Neurosurgical Review | Ausgabe 3/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Treatment of osteoporosis with medications like teriparatide, a parathyroid hormone, is known to improve bone density and reduce the risk of osteoporotic vertebral fractures. Anecdotal and limited surgical series have described the utility of this treatment for osteoporotic patients prior to spinal fusion surgery, but there is variability in adoption of this strategy as well as consensus regarding optimal treatment duration before and after surgery. In this study, the clinical results of the use of teriparatide for this application are reviewed and critically examined. We conducted a systematic review of electronic databases using different MeSH terms from 1980 to 2020. Pooled and subgroup analyses were performed using fixed and random effect models based upon the heterogeneity (I2). The results were reported as either mean difference (MD) or odds ratio (OR) with 95% confidence interval (CI). A total of 771 patients from 12 studies were identified. Three hundred seventy-seven patients (90.8% females) were treated with teriparatide. Lumbar spinal fusion rates were significantly higher among patients who received teriparatide compared to the non-teriparatide group (OR 2.15, 95%CI 1.56–2.97, p < 0.00001). Subgroup analysis revealed that patients receiving teriparatide demonstrated 2.12-fold and 2.23-fold higher likelihood of fusion compared to those in the bisphosphonate (OR 2.12, 95%CI 1.45–3.11, p = 0.0001) and placebo (OR 2.23, 95%CI 1.22–4.08, p = 0.009) cohorts, respectively. The treatment effect of teriparatide was associated with significantly reduced subsequent vertebral fractures (OR 0.16, 95%CI 0.06–0.41, p = 0.0002), sagittal malalignment (MD − 3.85, 95%CI: −6.49 to − 1.21, p = 0.004), limb visual analogue score (VAS) (MD − 0.36, 95%CI − 0.64 to − 0.09, p = 0.008), and spinal VAS (MD − 0.24, 95%CI − 0.44 to − 0.04, p = 0.02) compared to the non-teriparatide group. Patients using teriparatide had 30% less likelihood of screw loosening at last follow-up compared to the non-teriparatide group; however, this was not statistically significant (OR 0.70, 95%CI 0.43–1.14, p = 0.15). There did not exist any statistically significant difference between the two comparative groups in terms of pseudoarthrosis (OR 0.54, 95%CI 0.24–1.21, p = 0.13), cage subsidence (OR 1.30, 95%CI 0.38–4.52, p = 0.68), and bone mineral density (MD 0.04, 95%CI − 0.19–0.29, p = 0.74) at last follow-up examination. This meta-analysis corroborates the effectiveness of teriparatide resulting in higher fusion rates. Further study is required to determine the optimal duration of treatment and timing of surgery.
Literatur
8.
Zurück zum Zitat Cho PG, Ji GY, Shin DA, Ha Y, Yoon DH, Kim KN (2017) An effect comparison of teriparatide and bisphosphonate on posterior lumbar interbody fusion in patients with osteoporosis: a prospective cohort study and preliminary data. Eur Spine J. https://doi.org/10.1007/s00586-015-4342-y Cho PG, Ji GY, Shin DA, Ha Y, Yoon DH, Kim KN (2017) An effect comparison of teriparatide and bisphosphonate on posterior lumbar interbody fusion in patients with osteoporosis: a prospective cohort study and preliminary data. Eur Spine J. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00586-015-4342-y
9.
Zurück zum Zitat Cosman F, Crittenden DB, Adachi JD, Binkley N, Czerwinski E, Ferrari S, Hofbauer LC, Lau E, Lewiecki EM, Miyauchi A, Zerbini CAF, Milmont CE, Chen L, Maddox J, Meisner PD, Libanati C, Grauer A (2016) Romosozumab treatment in postmenopausal women with osteoporosis. N Engl J Med. https://doi.org/10.1056/NEJMoa1607948 Cosman F, Crittenden DB, Adachi JD, Binkley N, Czerwinski E, Ferrari S, Hofbauer LC, Lau E, Lewiecki EM, Miyauchi A, Zerbini CAF, Milmont CE, Chen L, Maddox J, Meisner PD, Libanati C, Grauer A (2016) Romosozumab treatment in postmenopausal women with osteoporosis. N Engl J Med. https://​doi.​org/​10.​1056/​NEJMoa1607948
11.
Zurück zum Zitat Ebata S, Takahashi J, Hasegawa T, Mukaiyama K, Isogai Y, Ohba T, Shibata Y, Ojima T, Yamagata Z, Matsuyama Y, Haro H (2017) Role of weekly teriparatide administration in osseous union enhancement within six months after posterior or transforaminal lumbar interbody fusion for osteoporosis-associated lumbar degenerative disorders: a multicenter, prospective randomized study. J Bone Joint Surg Am. https://doi.org/10.2106/JBJS.16.00230 Ebata S, Takahashi J, Hasegawa T, Mukaiyama K, Isogai Y, Ohba T, Shibata Y, Ojima T, Yamagata Z, Matsuyama Y, Haro H (2017) Role of weekly teriparatide administration in osseous union enhancement within six months after posterior or transforaminal lumbar interbody fusion for osteoporosis-associated lumbar degenerative disorders: a multicenter, prospective randomized study. J Bone Joint Surg Am. https://​doi.​org/​10.​2106/​JBJS.​16.​00230
15.
Zurück zum Zitat Inoue G, Ueno M, Nakazawa T, Imura T, Saito W, Uchida K, Ohtori S, Toyone T, Takahira N, Takaso M (2014) Teriparatide increases the insertional torque of pedicle screws during fusion surgery in patients with postmenopausal osteoporosis. J Neurosurg Spine. https://doi.org/10.3171/2014.5.SPINE13656 Inoue G, Ueno M, Nakazawa T, Imura T, Saito W, Uchida K, Ohtori S, Toyone T, Takahira N, Takaso M (2014) Teriparatide increases the insertional torque of pedicle screws during fusion surgery in patients with postmenopausal osteoporosis. J Neurosurg Spine. https://​doi.​org/​10.​3171/​2014.​5.​SPINE13656
16.
Zurück zum Zitat Kaliya-Perumal AK, Lu ML, Luo CA, Tsai TT, Lai PL, Chen LH, Chen WJ, Niu CC (2017) Retrospective radiological outcome analysis following teriparatide use in elderly patients undergoing multilevel instrumented lumbar fusion surgery. Medicine (Baltimore). https://doi.org/10.1097/MD.0000000000005996 Kaliya-Perumal AK, Lu ML, Luo CA, Tsai TT, Lai PL, Chen LH, Chen WJ, Niu CC (2017) Retrospective radiological outcome analysis following teriparatide use in elderly patients undergoing multilevel instrumented lumbar fusion surgery. Medicine (Baltimore). https://​doi.​org/​10.​1097/​MD.​0000000000005996​
20.
Zurück zum Zitat Maruo K, Tachibana T, Arizumi F, Kusuyama K, Kishima K, Yoshiya S (2019) Effect of teriparatide on subsequent vertebral fractures after instrumented fusion surgery for osteoporotic vertebral fractures with neurological deficits. Beilstein J Nanotechnol. https://doi.org/10.3762/BJNANO.10.71 Maruo K, Tachibana T, Arizumi F, Kusuyama K, Kishima K, Yoshiya S (2019) Effect of teriparatide on subsequent vertebral fractures after instrumented fusion surgery for osteoporotic vertebral fractures with neurological deficits. Beilstein J Nanotechnol. https://​doi.​org/​10.​3762/​BJNANO.​10.​71
21.
Zurück zum Zitat Mikula AL, Puffer RC, St Jeor JD, Bernatz JT, Fogelson JL, Larson AN, Nassr A, Sebastian AS, Freedman BA, Currier BL, Bydon M, Yaszemski MJ, Anderson PA, Elder BD (2020) Teriparatide treatment increases Hounsfield units in the lumbar spine out of proportion to DEXA changes. J Neurosurg Spine. https://doi.org/10.3171/2019.7.SPINE19654 Mikula AL, Puffer RC, St Jeor JD, Bernatz JT, Fogelson JL, Larson AN, Nassr A, Sebastian AS, Freedman BA, Currier BL, Bydon M, Yaszemski MJ, Anderson PA, Elder BD (2020) Teriparatide treatment increases Hounsfield units in the lumbar spine out of proportion to DEXA changes. J Neurosurg Spine. https://​doi.​org/​10.​3171/​2019.​7.​SPINE19654
22.
Zurück zum Zitat Moher D, Liberati A, Tetzlaff J AD (2009) PRISMA 2009 Flow Diagram. Prism. statement Moher D, Liberati A, Tetzlaff J AD (2009) PRISMA 2009 Flow Diagram. Prism. statement
25.
26.
Zurück zum Zitat Oba H, Takahashi J, Yokomichi H, Hasegawa T, Ebata S, Mukaiama K, Ohba T, Ushirozako H, Kuraishi S, Ikegami S, Uehara M, Takizawa T, Munakata R, Hatakenaka T, Matsuyama Y, Haro H (2020) Weekly teriparatide versus bisphosphonate for bone union during six months after multi-level lumbar interbody fusion for osteoporotic patients. Spine (Phila Pa 1976). https://doi.org/10.1097/brs.0000000000003426 Oba H, Takahashi J, Yokomichi H, Hasegawa T, Ebata S, Mukaiama K, Ohba T, Ushirozako H, Kuraishi S, Ikegami S, Uehara M, Takizawa T, Munakata R, Hatakenaka T, Matsuyama Y, Haro H (2020) Weekly teriparatide versus bisphosphonate for bone union during six months after multi-level lumbar interbody fusion for osteoporotic patients. Spine (Phila Pa 1976). https://​doi.​org/​10.​1097/​brs.​0000000000003426​
27.
Zurück zum Zitat Ohtori S, Inoue G, Orita S, Yamauchi K, Eguchi Y, Ochiai N, Kishida S, Kuniyoshi K, Aoki Y, Nakamura J, Ishikawa T, Miyagi M, Kamoda H, Suzuki M, Kubota G, Sakuma Y, Oikawa Y, Inage K, Sainoh T, Takaso M, Ozawa T, Takahashi K, Toyone T (2012) Teriparatide accelerates lumbar posterolateral fusion in women with postmenopausal osteoporosis: Prospective study. Spine (Phila Pa 1976). https://doi.org/10.1097/BRS.0b013e31826ca2a8 Ohtori S, Inoue G, Orita S, Yamauchi K, Eguchi Y, Ochiai N, Kishida S, Kuniyoshi K, Aoki Y, Nakamura J, Ishikawa T, Miyagi M, Kamoda H, Suzuki M, Kubota G, Sakuma Y, Oikawa Y, Inage K, Sainoh T, Takaso M, Ozawa T, Takahashi K, Toyone T (2012) Teriparatide accelerates lumbar posterolateral fusion in women with postmenopausal osteoporosis: Prospective study. Spine (Phila Pa 1976). https://​doi.​org/​10.​1097/​BRS.​0b013e31826ca2a8​
28.
Zurück zum Zitat Ohtori S, Inoue G, Orita S, Yamauchi K, Eguchi Y, Ochiai N, Kishida S, Kuniyoshi K, Aoki Y, Nakamura J, Ishikawa T, Miyagi M, Kamoda H, Suzuki M, Kubota G, Sakuma Y, Oikawa Y, Inage K, Sainoh T, Takaso M, Toyone T, Takahashi K (2013) Comparison of teriparatide and bisphosphonate treatment to reduce pedicle screw loosening after lumbar spinal fusion surgery in postmenopausal women with osteoporosis from a bone quality perspective. Spine (Phila Pa 1976). https://doi.org/10.1097/BRS.0b013e31828826dd Ohtori S, Inoue G, Orita S, Yamauchi K, Eguchi Y, Ochiai N, Kishida S, Kuniyoshi K, Aoki Y, Nakamura J, Ishikawa T, Miyagi M, Kamoda H, Suzuki M, Kubota G, Sakuma Y, Oikawa Y, Inage K, Sainoh T, Takaso M, Toyone T, Takahashi K (2013) Comparison of teriparatide and bisphosphonate treatment to reduce pedicle screw loosening after lumbar spinal fusion surgery in postmenopausal women with osteoporosis from a bone quality perspective. Spine (Phila Pa 1976). https://​doi.​org/​10.​1097/​BRS.​0b013e31828826dd​
30.
31.
Zurück zum Zitat Richards J, Rivadeneira F, Inouye M, Pastinen T, Soranzo N, Wilson S, Andrew T, Falchi M, Gwilliam R, Ahmadi K, Valdes A, Arp P, Whittaker P, Verlaan D, Jhamai M, Kumanduri V, Moorhouse M, van Meurs J, Hofman A, Pols H, Hart D, Zhai G, Kato B, Mullin B, Zhang F, Deloukas P, Uitterlinden A, Spector T (2008) Bone mineral density, osteoporosis, and osteoporotic fractures: a genome-wide association study. Lancet. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(08)60599-1 Richards J, Rivadeneira F, Inouye M, Pastinen T, Soranzo N, Wilson S, Andrew T, Falchi M, Gwilliam R, Ahmadi K, Valdes A, Arp P, Whittaker P, Verlaan D, Jhamai M, Kumanduri V, Moorhouse M, van Meurs J, Hofman A, Pols H, Hart D, Zhai G, Kato B, Mullin B, Zhang F, Deloukas P, Uitterlinden A, Spector T (2008) Bone mineral density, osteoporosis, and osteoporotic fractures: a genome-wide association study. Lancet. https://​doi.​org/​10.​1016/​S0140-6736(08)60599-1
33.
34.
Zurück zum Zitat Seki S, Hirano N, Kawaguchi Y, Nakano M, Yasuda T, Suzuki K, Watanabe K, Makino H, Kanamori M, Kimura T (2017) Teriparatide versus low-dose bisphosphonates before and after surgery for adult spinal deformity in female Japanese patients with osteoporosis. Eur Spine J. https://doi.org/10.1007/s00586-017-4959-0 Seki S, Hirano N, Kawaguchi Y, Nakano M, Yasuda T, Suzuki K, Watanabe K, Makino H, Kanamori M, Kimura T (2017) Teriparatide versus low-dose bisphosphonates before and after surgery for adult spinal deformity in female Japanese patients with osteoporosis. Eur Spine J. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00586-017-4959-0
35.
Zurück zum Zitat Sethi R, Buchlak QD, Yanamadala V, Anderson ML, Baldwin EA, Mecklenburg RS, Leveque JC, Edwards AM, Shea M, Ross L, Wernli KJ (2017) A systematic multidisciplinary initiative for reducing the risk of complications in adult scoliosis surgery. J Neurosurg Spine. https://doi.org/10.3171/2016.11.SPINE16537 Sethi R, Buchlak QD, Yanamadala V, Anderson ML, Baldwin EA, Mecklenburg RS, Leveque JC, Edwards AM, Shea M, Ross L, Wernli KJ (2017) A systematic multidisciplinary initiative for reducing the risk of complications in adult scoliosis surgery. J Neurosurg Spine. https://​doi.​org/​10.​3171/​2016.​11.​SPINE16537
37.
Zurück zum Zitat Yagi M, Ohne H, Konomi T, Fujiyoshi K, Kaneko S, Komiyama T, Takemitsu M, Yato Y, Machida M, Asazuma T (2016) Teriparatide improves volumetric bone mineral density and fine bone structure in the UIV+1 vertebra, and reduces bone failure type PJK after surgery for adult spinal deformity. Osteoporos Int. https://doi.org/10.1007/s00198-016-3676-6 Yagi M, Ohne H, Konomi T, Fujiyoshi K, Kaneko S, Komiyama T, Takemitsu M, Yato Y, Machida M, Asazuma T (2016) Teriparatide improves volumetric bone mineral density and fine bone structure in the UIV+1 vertebra, and reduces bone failure type PJK after surgery for adult spinal deformity. Osteoporos Int. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00198-016-3676-6
Metadaten
Titel
Assessment of the efficacy of teriparatide treatment for osteoporosis on lumbar fusion surgery outcomes: a systematic review and meta-analysis
verfasst von
Nida Fatima
Elie Massaad
Muhamed Hadzipasic
Ganesh M. Shankar
John H. Shin
Publikationsdatum
30.07.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Neurosurgical Review / Ausgabe 3/2021
Print ISSN: 0344-5607
Elektronische ISSN: 1437-2320
DOI
https://doi.org/10.1007/s10143-020-01359-3

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2021

Neurosurgical Review 3/2021 Zur Ausgabe

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Medizinstudium Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Recycling im OP – möglich, aber teuer

05.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.