Skip to main content
Erschienen in: Journal of Nuclear Cardiology 6/2023

20.07.2023 | EDITORIAL

Can FDG PET/CT predict AV nodal recovery in cardiac sarcoidosis?

verfasst von: Leah A. John, MD, MBA, Usha B. Tedrow, MD, MSc, Sanjay Divakaran, MD

Erschienen in: Journal of Nuclear Cardiology | Ausgabe 6/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Cardiac sarcoidosis (CS) is characterized by noncaseating granulomatous inflammation in the heart and can clinically present with conduction abnormalities, ventricular arrhythmia, congestive heart failure, and sudden cardiac death.1 The diagnosis of CS remains challenging due to low yield of endomyocardial biopsy (EMB), which can be negative in up to 80% of patients.2 A multimodality approach of cardiac magnetic resonance (CMR) imaging and cardiac 18F-fluorodeoxyglucose positron emission tomography/computed tomography (FDG PET/CT) is often utilized for diagnosis. High-grade atrioventricular (AV) block can be the initial presentation of CS, and both the Heart Rhythm Society (HRS) expert consensus statement and Japanese Ministry of Health and Welfare (JMHW) guidelines include high-grade AV block as a clinical diagnostic criterion.2,3
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Birnie DH, Sauer WH, Bogun F, et al. HRS expert consensus statement on the diagnosis and management of arrhythmias associated with cardiac sarcoidosis. Heart Rhythm 2014;11:1305‐23.CrossRefPubMed Birnie DH, Sauer WH, Bogun F, et al. HRS expert consensus statement on the diagnosis and management of arrhythmias associated with cardiac sarcoidosis. Heart Rhythm 2014;11:1305‐23.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Sato K, Kawamatsu N, Yamamoto M, Machino-Ohtsuka T, Ishizu T, Ieda M. Utility of updated japanese circulation society guidelines to diagnose isolated cardiac sarcoidosis. J Am Heart Assoc 2022;11:e025565.CrossRefPubMedPubMedCentral Sato K, Kawamatsu N, Yamamoto M, Machino-Ohtsuka T, Ishizu T, Ieda M. Utility of updated japanese circulation society guidelines to diagnose isolated cardiac sarcoidosis. J Am Heart Assoc 2022;11:e025565.CrossRefPubMedPubMedCentral
4.
Zurück zum Zitat Epstein AE, DiMarco JP, Ellenbogen KA, Estes NA 3rd, Freedman RA, Gettes LS, Gillinov AM, Gregoratos G, Hammill SC, Hayes DL, Hlatky MA, Newby LK, Page RL, Schoenfeld MH, Silka MJ, Stevenson LW, Sweeney MO; American College of Cardiology Foundation; American Heart Association Task Force on Practice Guidelines; Heart Rhythm Society. 2012 ACCF/AHA/HRS focused update incorporated into the ACCF/AHA/HRS 2008 guidelines for device-based therapy of cardiac rhythm abnormalities: a report of the American College of Cardiology Foundation/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines and the Heart Rhythm Society. Circulation 2013;127(3):e283-352. Epstein AE, DiMarco JP, Ellenbogen KA, Estes NA 3rd, Freedman RA, Gettes LS, Gillinov AM, Gregoratos G, Hammill SC, Hayes DL, Hlatky MA, Newby LK, Page RL, Schoenfeld MH, Silka MJ, Stevenson LW, Sweeney MO; American College of Cardiology Foundation; American Heart Association Task Force on Practice Guidelines; Heart Rhythm Society. 2012 ACCF/AHA/HRS focused update incorporated into the ACCF/AHA/HRS 2008 guidelines for device-based therapy of cardiac rhythm abnormalities: a report of the American College of Cardiology Foundation/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines and the Heart Rhythm Society. Circulation 2013;127(3):e283-352.
6.
Zurück zum Zitat Fazelpour S, Sadek MM, Nery PB, Beanlands RS, Tzemos N, Toma M, et al. Corticosteroid and immunosuppressant therapy for cardiac sarcoidosis: a systematic review. J Am Heart Assoc 2021;10:e021183.CrossRefPubMedPubMedCentral Fazelpour S, Sadek MM, Nery PB, Beanlands RS, Tzemos N, Toma M, et al. Corticosteroid and immunosuppressant therapy for cardiac sarcoidosis: a systematic review. J Am Heart Assoc 2021;10:e021183.CrossRefPubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Divakaran S, Singh A, Collins B, Vita T, Falk RH, Di Carli MF, et al. Role of imaging in evaluating infiltrative heart disease. Curr Treat Opt Cardiovasc Med 2017;19:3.CrossRef Divakaran S, Singh A, Collins B, Vita T, Falk RH, Di Carli MF, et al. Role of imaging in evaluating infiltrative heart disease. Curr Treat Opt Cardiovasc Med 2017;19:3.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Diaz JC, Sauer WH, Duque M, Koplan BA, Braunstein ED, Marín JE, Aristizabal J, Niño CD, Bastidas O, Martinez JM, Hoyos C, Matos CD, Lopez-Cabanillas N, Steiger NA, Kapur S, Tadros TM, Martin DT, Zei PC, Tedrow UB, Romero JE. Left Bundle Branch Area Pacing Versus Biventricular Pacing as Initial Strategy for Cardiac Resynchronization. JACC Clin Electrophysiol. 2023:S2405-500X(23)00268-2. Diaz JC, Sauer WH, Duque M, Koplan BA, Braunstein ED, Marín JE, Aristizabal J, Niño CD, Bastidas O, Martinez JM, Hoyos C, Matos CD, Lopez-Cabanillas N, Steiger NA, Kapur S, Tadros TM, Martin DT, Zei PC, Tedrow UB, Romero JE. Left Bundle Branch Area Pacing Versus Biventricular Pacing as Initial Strategy for Cardiac Resynchronization. JACC Clin Electrophysiol. 2023:S2405-500X(23)00268-2.
Metadaten
Titel
Can FDG PET/CT predict AV nodal recovery in cardiac sarcoidosis?
verfasst von
Leah A. John, MD, MBA
Usha B. Tedrow, MD, MSc
Sanjay Divakaran, MD
Publikationsdatum
20.07.2023
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Journal of Nuclear Cardiology / Ausgabe 6/2023
Print ISSN: 1071-3581
Elektronische ISSN: 1532-6551
DOI
https://doi.org/10.1007/s12350-023-03342-z

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2023

Journal of Nuclear Cardiology 6/2023 Zur Ausgabe

„Jeder Fall von plötzlichem Tod muss obduziert werden!“

17.05.2024 Plötzlicher Herztod Nachrichten

Ein signifikanter Anteil der Fälle von plötzlichem Herztod ist genetisch bedingt. Um ihre Verwandten vor diesem Schicksal zu bewahren, sollten jüngere Personen, die plötzlich unerwartet versterben, ausnahmslos einer Autopsie unterzogen werden.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Schlechtere Vorhofflimmern-Prognose bei kleinem linken Ventrikel

17.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Nicht nur ein vergrößerter, sondern auch ein kleiner linker Ventrikel ist bei Vorhofflimmern mit einer erhöhten Komplikationsrate assoziiert. Der Zusammenhang besteht nach Daten aus China unabhängig von anderen Risikofaktoren.

Semaglutid bei Herzinsuffizienz: Wie erklärt sich die Wirksamkeit?

17.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Bei adipösen Patienten mit Herzinsuffizienz des HFpEF-Phänotyps ist Semaglutid von symptomatischem Nutzen. Resultiert dieser Benefit allein aus der Gewichtsreduktion oder auch aus spezifischen Effekten auf die Herzinsuffizienz-Pathogenese? Eine neue Analyse gibt Aufschluss.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.