Skip to main content
Erschienen in: European Radiology 2/2024

22.09.2023 | Commentary

Can radiomics push the limits of current IPMN malignancy assessment and help avoid unnecessary resection?

verfasst von: Fumihito Toshima

Erschienen in: European Radiology | Ausgabe 2/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Pancreatic cysts are commonly encountered in clinical practice, with a prevalence exceeding 50% in modern MRI systems [1]. The increased detection of these cysts has led to a surge of interest in intraductal papillary mucinous neoplasms (IPMNs). Although the precise proportion of these cysts representing IPMNs remains unclear, they are nonetheless the most prevalent type among surgically resected pancreatic cysts [2]. It is well-established that IPMN is a precursor lesion for pancreatic malignancy, following a sequence from adenoma to carcinoma. Although IPMNs have historically been subjected to routine resection due to their potential for malignancy, current treatment strategies vary based on risk assessment, with resection reserved for selected cases because of surgical hazards. Esteemed societies, such as the International Association of Pancreatology (IAP), European Study Group on Cystic Tumors of the Pancreas, American College of Radiology (ACR), American Gastroenterology Association (AGA), and American College of Gastroenterology, have issued guidelines for IPMN management [26]. Several studies have recurrently reported that enhancing nodules and main pancreatic ductal dilatation are strong indicators of malignancy [7, 8]. Consequently, these features appear consistently across the guidelines [26]. However, it is important to recognize that the presence of an enhancing nodule indicating abundant tumor volume and ductal dilatation suggesting excessive mucin production do not necessarily imply an invasive potential to traverse the basement membrane of the pancreatic duct and subsequently infiltrate the stroma. As a result, cases of pathologically benign IPMN presenting with imaging findings suggestive of malignancy are sporadically encountered in clinical practice. This slightly reduced specificity of imaging poses a challenge in current IPMN practice. For IPMN cases lacking imaging findings suggestive of malignancy, the guidelines uniformly recommend vigilant follow-up. Surveillance duration varies across guidelines: the AGA and ACR generally propose 5–10 years of surveillance [4, 5], whereas others advocate lifetime surveillance [2, 3, 6], acknowledging the potential emergence of invasive IPMN after 5 or more years of vigilance [9]. …
Literatur
Metadaten
Titel
Can radiomics push the limits of current IPMN malignancy assessment and help avoid unnecessary resection?
verfasst von
Fumihito Toshima
Publikationsdatum
22.09.2023
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Radiology / Ausgabe 2/2024
Print ISSN: 0938-7994
Elektronische ISSN: 1432-1084
DOI
https://doi.org/10.1007/s00330-023-10225-x

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2024

European Radiology 2/2024 Zur Ausgabe

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Endlich: Zi zeigt, mit welchen PVS Praxen zufrieden sind

IT für Ärzte Nachrichten

Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärztinnen und Psychotherapeuten.

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.