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Cancer Immunology, Immunotherapy

Ausgabe 12/2008

Inhalt (15 Artikel)

Therapeutic efficacy of antitumor dendritic cell vaccinations correlates with persistent Th1 responses, high intratumor CD8+ T cell recruitment and low relative regulatory T cell infiltration

  • Original Article

Gregory Driessens, Laurence Gordower, Lise Nuttin, Patrick Stordeur, Didier Blocklet, Dominique Egrise, Thierry Velu, Catherine Bruyns

Virulizin® induces production of IL-17E to enhance antitumor activity by recruitment of eosinophils into tumors

  • Original Article

Tania Benatar, Ming Y. Cao, Yoon Lee, Hui Li, Ningping Feng, Xiaoping Gu, Vivian Lee, Hongnan Jin, Ming Wang, Sandy Der, Jeff Lightfoot, Jim A. Wright, Aiping H. Young

Targeting activity of a TCR/IL-2 fusion protein against established tumors

  • Original Article

Jinghai Wen, Xiaoyun Zhu, Bai Liu, Lijing You, Lin Kong, Hyung-il Lee, Kai-ping Han, Jeffrey L. Wong, Peter R. Rhode, Hing C. Wong

Progression of intracranial glioma disrupts thymic homeostasis and induces T-cell apoptosis in vivo

  • Original Article

Abdeljabar El Andaloussi, Yu Han, Maciej S. Lesniak

Assessment of immunologic response and recurrence patterns among patients with clinical recurrence after vaccination with a preventive HER2/neu peptide vaccine: from US Military Cancer Institute Clinical Trials Group Study I-01 and I-02

  • Original Article

Asna Amin, Linda C. Benavides, Jarrod P. Holmes, Jeremy D. Gates, Mark G. Carmichael, Matthew T. Hueman, Elizabeth A. Mittendorf, Catherine E. Storrer, Yusuf H. Jama, Dianna Craig, Alex Stojadinovic, Sathibalan Ponniah, George E. Peoples

Therapeutic effect of a T helper cell supported CTL response induced by a survivin peptide vaccine against murine cerebral glioma

  • Original Article

Michael J. Ciesielski, Danuta Kozbor, Carla A. Castanaro, Tara A. Barone, Robert A. Fenstermaker

Differential responses of cellular immunity in patients undergoing neoadjuvant therapy followed by surgery for carcinoma of the oesophagus

  • Open Access
  • Original Article

Marinke Westerterp, Marja A. Boermeester, Jikke M. T. Omloo, Maarten C. C. M. Hulshof, Walter L. Vervenne, Rene Lutter, Theo A. Out, J. Jan B. van Lanschot

Dendritic cell-based vaccines suppress metastatic liver tumor via activation of local innate and acquired immunity

  • Original Article

Shinjiro Yamaguchi, Tomohide Tatsumi, Tetsuo Takehara, Akira Sasakawa, Hayato Hikita, Keisuke Kohga, Akio Uemura, Ryotaro Sakamori, Kazuyoshi Ohkawa, Norio Hayashi

RhoC a new target for therapeutic vaccination against metastatic cancer

  • Open Access
  • Original Article

Lynn Wenandy, Rikke Bæk Sørensen, Inge Marie Svane, Per thor Straten, Mads Hald Andersen

Intratumoral immunocytokine treatment results in enhanced antitumor effects

  • Original Article

Erik E. Johnson, Hillary D. Lum, Alexander L. Rakhmilevich, Brian E. Schmidt, Meghan Furlong, Ilia N. Buhtoiarov, Jacquelyn A. Hank, Andrew Raubitschek, David Colcher, Ralph A. Reisfeld, Stephen D. Gillies, Paul M. Sondel

HLA typing demands for peptide-based anti-cancer vaccine

  • Short Communication

Dirk Nagorsen, Eckhard Thiel

Neu im Fachgebiet Onkologie

Bald 5% der Krebserkrankungen durch CT verursacht

Die jährlich rund 93 Millionen CTs in den USA könnten künftig zu über 100.000 zusätzlichen Krebserkrankungen führen, geht aus einer Modellrechnung hervor. Damit würde eine von 20 Krebserkrankungen auf die ionisierende Strahlung bei CT-Untersuchungen zurückgehen.

Weniger aggressive Prostatakrebs-Therapie, gleiche Prognose

Erhalten ältere Prostatakrebs-Patienten vor Therapiebeginn ein geriatrisches Assessment, führt dies häufig zu einer Deeskalation der Behandlung – ohne dass ihre Prognose dadurch schlechter würde. Darauf deuten Erfahrungen aus Frankreich hin. 

Nach kardiovaskulärer Erkrankung steigt das Krebsrisiko

Wer an einer kardiovaskulären Erkrankung (CVD) leidet, hat offenbar ein erhöhtes Risiko, in der Folge auch noch eine Krebsdiagnose zu erhalten. Der Zusammenhang scheint für diverse CVD und Krebsentitäten zu gelten.

Fortgeschrittenes Melanom: Wann den Checkpoint-Inhibitor absetzen?

Eine ICI-Therapie sollte bei Betroffenen mit fortgeschrittenem Melanom mindestens ein Jahr fortgesetzt werden. Bei anhaltendem Ansprechen kann danach offenbar ohne hohes Risiko ein Therapieabbruch erwogen werden.

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