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Cancer Immunology, Immunotherapy

Ausgabe 2/2007

Inhalt (13 Artikel)

The strange case of TGN1412

  • Editorial

L. Farzaneh, N. Kasahara, F. Farzaneh

Analysis of naïve and memory CD4 and CD8 T cell populations in breast cancer patients receiving a HER2/neu peptide (E75) and GM-CSF vaccine

  • Original Article

Matthew T. Hueman, Alexander Stojadinovic, Catherine E. Storrer, Zia A. Dehqanzada, Jennifer M. Gurney, Craig D. Shriver, Sathibalan Ponniah, George E. Peoples

Endowing self-binding feature restores the activities of a loss-of-function chimerized anti-GM2 antibody

  • Original Article

Yunfeng Zhao, Michael Russ, Marc Retter, Gary Fanger, Charles Morgan, Heinz Kohler, Sybille Muller

In vivo tracking of macrophage activated killer cells to sites of metastatic ovarian carcinoma

  • Original Article

D. Ritchie, L. Mileshkin, D. Wall, J. Bartholeyns, M. Thompson, J. Coverdale, E. Lau, J. Wong, P. Eu, R. J. Hicks, H. M. Prince

Induction of an effective anti-tumor immune response and tumor regression by combined administration of IL-18 and Apoptin

  • Original Article

Hai Lian, Ningyi Jin, Xiao Li, Zhiqiang Mi, Jingmin Zhang, Lili Sun, Xuemei Li, Hongling Zheng, Ping Li

Retinoic acid elicits cytostatic, cytotoxic and immunomodulatory effects on uveal melanoma cells

  • Original Article

Simona Vertuani, Eugenia Dubrovska, Victor Levitsky, Martine J. Jager, Rolf Kiessling, Jelena Levitskaya

Human interleukin 24 (MDA-7/IL-24) protein kills breast cancer cells via the IL-20 receptor and is antagonized by IL-10

  • Original Article

Mingzhong Zheng, Dora Bocangel, Blair Doneske, Abner Mhashilkar, Rajagopal Ramesh, Kelly K. Hunt, Suhendan Ekmekcioglu, R. Bryan Sutton, Nancy Poindexter, Elizabeth A. Grimm, Sunil Chada

Preventive and therapeutic vaccination with PAP-3, a novel human prostate cancer peptide, inhibits carcinoma development in HLA transgenic mice

  • Original Article

Arthur Machlenkin, Ronit Azriel-Rosenfeld, Ilan Volovitz, Ezra Vadai, Avital Lev, Adrian Paz, Ofir Goldberger, Yoram Reiter, Esther Tzehoval, Itai Benhar, Lea Eisenbach

Immune selective pressure and HLA class I antigen defects in malignant lesions

  • Original Article

Chien-Chung Chang, Soldano Ferrone

Low-dose cyclophosphamide modulates galectin-1 expression and function in an experimental rat lymphoma model

  • Original Article

Mariano F. Zacarías Fluck, María J. Rico, Silvia I. Gervasoni, Juan M. Ilarregui, Marta A. Toscano, Gabriel A. Rabinovich, O. Graciela Scharovsky

Melanocyte differentiation antigen RAB38/NY-MEL-1 induces frequent antibody responses exclusively in melanoma patients

  • Original Article

Alfred Zippelius, Asma Gati, Tammo Bartnick, Senta Walton, Bernhard Odermatt, Elke Jaeger, Reinhold Dummer, Mirjana Urosevic, Valeriy Filonenko, Kazuhiro Osanai, Holger Moch, Yao-Tseng Chen, Lloyd J. Old, Alexander Knuth, Dirk Jaeger

Lack of tumor recognition by cytolytic T lymphocyte clones recognizing peptide 195–203 encoded by gene MAGE-A3 and presented by HLA-A24 molecules

  • Original Article

Tomoko So, Takeshi Hanagiri, Jacques Chapiro, Didier Colau, Francis Brasseur, Kosei Yasumoto, Thierry Boon, Pierre G. Coulie

Neu im Fachgebiet Onkologie

Bald 5% der Krebserkrankungen durch CT verursacht

Die jährlich rund 93 Millionen CTs in den USA könnten künftig zu über 100.000 zusätzlichen Krebserkrankungen führen, geht aus einer Modellrechnung hervor. Damit würde eine von 20 Krebserkrankungen auf die ionisierende Strahlung bei CT-Untersuchungen zurückgehen.

Weniger aggressive Prostatakrebs-Therapie, gleiche Prognose

Erhalten ältere Prostatakrebs-Patienten vor Therapiebeginn ein geriatrisches Assessment, führt dies häufig zu einer Deeskalation der Behandlung – ohne dass ihre Prognose dadurch schlechter würde. Darauf deuten Erfahrungen aus Frankreich hin. 

Nach kardiovaskulärer Erkrankung steigt das Krebsrisiko

Wer an einer kardiovaskulären Erkrankung (CVD) leidet, hat offenbar ein erhöhtes Risiko, in der Folge auch noch eine Krebsdiagnose zu erhalten. Der Zusammenhang scheint für diverse CVD und Krebsentitäten zu gelten.

Fortgeschrittenes Melanom: Wann den Checkpoint-Inhibitor absetzen?

Eine ICI-Therapie sollte bei Betroffenen mit fortgeschrittenem Melanom mindestens ein Jahr fortgesetzt werden. Bei anhaltendem Ansprechen kann danach offenbar ohne hohes Risiko ein Therapieabbruch erwogen werden.

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