Skip to main content
Erschienen in: Critical Care 6/2005

01.12.2005 | Commentary

Cerebral perfusion pressure and brain ischaemia: can one size fit all?

verfasst von: Peter JD Andrews

Erschienen in: Critical Care | Ausgabe 6/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Current recommendations regarding the management of patients after traumatic brain injury include reduction in brain tissue pressure (i.e. intracranial pressure) and maintenance of an adequate arterial pressure; these measures combined should result in cerebral perfusion pressure sufficient to achieve adequate oxygen delivery. After almost 20 years of observational studies comparing cerebral perfusion pressure and indices of cerebral oxygenation, it is apparent that there is no single value for cerebral perfusion pressure that, if achieved, will provide adequate cerebral oxygen delivery in all patients. Traumatic brain injury remains a common problem, and this should encourage researchers and clinicians to design better and adequately powered trials of monitors and associated interventions.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Marín-Caballos AJ, Murillo-Cabezas F, Cayuela-Domínguez A, Domínguez-Roldán JM, Rincón-Ferrari MD, Valencia-Anguita J, Flores-Cordero JM, Muñoz-Sánchez MA: Cerebral perfusion pressure and risk of brain hypoxia in severe head injury: a prospective observational study. Crit Care 2005, 9: R670-R676. 10.1186/cc3822PubMedCentralCrossRefPubMed Marín-Caballos AJ, Murillo-Cabezas F, Cayuela-Domínguez A, Domínguez-Roldán JM, Rincón-Ferrari MD, Valencia-Anguita J, Flores-Cordero JM, Muñoz-Sánchez MA: Cerebral perfusion pressure and risk of brain hypoxia in severe head injury: a prospective observational study. Crit Care 2005, 9: R670-R676. 10.1186/cc3822PubMedCentralCrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Stevens WJ: Multimodal monitoring: head injury management using SjvO2 and LICOX. J Neurosci Nursing 2004, 36: 332-339.CrossRef Stevens WJ: Multimodal monitoring: head injury management using SjvO2 and LICOX. J Neurosci Nursing 2004, 36: 332-339.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Coles JP: Regional ischemia after head injury. Curr Opin Crit Care 2004, 10: 120-125. 10.1097/00075198-200404000-00008CrossRefPubMed Coles JP: Regional ischemia after head injury. Curr Opin Crit Care 2004, 10: 120-125. 10.1097/00075198-200404000-00008CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Andrews P: Effect of hypothermia on brain tissue oxygenation in patients with severe head injury. Br J Anaesth 2003, 90: 251-252. 10.1093/bja/aeg517CrossRefPubMed Andrews P: Effect of hypothermia on brain tissue oxygenation in patients with severe head injury. Br J Anaesth 2003, 90: 251-252. 10.1093/bja/aeg517CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Gupta AK, Al Rawi PG, Hutchinson PJ, Kirkpatrick PJ: Effect of hypothermia on brain tissue oxygenation in patients with severe head injury. Br J Anaesth 2002, 88: 188-192. 10.1093/bja/88.2.188CrossRefPubMed Gupta AK, Al Rawi PG, Hutchinson PJ, Kirkpatrick PJ: Effect of hypothermia on brain tissue oxygenation in patients with severe head injury. Br J Anaesth 2002, 88: 188-192. 10.1093/bja/88.2.188CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Kiening KL, Schoening WN, Stover JF, Unterberg AW: Continuous monitoring of intracranial compliance after severe head injury: relation to data quality, intracranial pressure and brain tissue PO2. Br J Neurosurg 2003, 17: 311-318. 10.1080/02688690310001601199CrossRefPubMed Kiening KL, Schoening WN, Stover JF, Unterberg AW: Continuous monitoring of intracranial compliance after severe head injury: relation to data quality, intracranial pressure and brain tissue PO2. Br J Neurosurg 2003, 17: 311-318. 10.1080/02688690310001601199CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Lang EW, Czosnyka M, Mehdorn HM: Tissue oxygen reactivity and cerebral autoregulation after severe traumatic brain injury. Crit Care Med 2003, 31: 267-271. 10.1097/00003246-200301000-00042CrossRefPubMed Lang EW, Czosnyka M, Mehdorn HM: Tissue oxygen reactivity and cerebral autoregulation after severe traumatic brain injury. Crit Care Med 2003, 31: 267-271. 10.1097/00003246-200301000-00042CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Meixensberger J, Renner C, Simanowski R, Schmidtke A, Dings J, Roosen K: Influence of cerebral oxygenation following severe head injury on neuropsychological testing. Neurol Res 2004, 26: 414-417. 10.1179/016164104225014094CrossRefPubMed Meixensberger J, Renner C, Simanowski R, Schmidtke A, Dings J, Roosen K: Influence of cerebral oxygenation following severe head injury on neuropsychological testing. Neurol Res 2004, 26: 414-417. 10.1179/016164104225014094CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Contant CF, Valadka AB, Gopinath SP, Hannay HJ, Robertson CS: Adult respiratory distress syndrome: a complication of induced hypertension after severe head injury. J Neurosurg 2001, 95: 560-568.CrossRefPubMed Contant CF, Valadka AB, Gopinath SP, Hannay HJ, Robertson CS: Adult respiratory distress syndrome: a complication of induced hypertension after severe head injury. J Neurosurg 2001, 95: 560-568.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Cerebral perfusion pressure and brain ischaemia: can one size fit all?
verfasst von
Peter JD Andrews
Publikationsdatum
01.12.2005
Verlag
BioMed Central
Erschienen in
Critical Care / Ausgabe 6/2005
Elektronische ISSN: 1364-8535
DOI
https://doi.org/10.1186/cc3922

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2005

Critical Care 6/2005 Zur Ausgabe

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Endlich: Zi zeigt, mit welchen PVS Praxen zufrieden sind

IT für Ärzte Nachrichten

Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärzte und Psychotherapeuten.

Beutel versus Maschine: Beste Beatmungstechnik bei Herzstillstand gesucht

02.05.2024 Kardiopulmonale Reanimation Nachrichten

Stehen die Chancen auf eine Rückkehr der Spontanzirkulation nach Herz-Kreislauf-Stillstand bei manueller oder maschineller Beatmung besser? Und unterscheidet sich das neurologische Outcome nach der Reanimation? Das belgische Herzstillstand-Register liefert die Daten für einen direkten Vergleich zwischen Beutel und Beatmungsgerät.

Tipps für den Umgang mit Behandlungsfehlern

01.05.2024 DGIM 2024 Kongressbericht

Es ist nur eine Frage der Zeit, bis es zu einem Zwischenfall kommt und ein Behandlungsfehler passiert. Doch wenn Ärztinnen und Ärzte gut vorbereitet sind, schaffen es alle Beteiligten den Umständen entsprechend gut durch diese Krise. 

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.