Skip to main content
Erschienen in: Journal of Maxillofacial and Oral Surgery 1/2023

30.05.2022 | Original Article

Computer Guided Generated Dual-Purpose Splint for Bilateral Sagittal Split Osteotomy

verfasst von: Mamdouh Ahmed, Sherif Ali, Sara Soliman

Erschienen in: Journal of Maxillofacial and Oral Surgery | Ausgabe 1/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

to evaluate the efficacy of dual-purpose computer-generated splint in guiding the proximal and the distal segment in bilateral sagittal split osteotomy.

Patients and Method

It was a prospective case series study directed on 8 class III patients indicating the need of maxillary advancement and mandibular set back by bilateral sagittal split osteotomy. A CAD/CAM splint is generated to guide the distal segment to the stable maxilla and at the same time a grooved extension to engage the proximal segment ensuring the condyle in its planned position during fixation. The primary outcome was measured by calculating the difference between the pre- and post-operative condylar segment position.

Results

The present study included five female patient and three male patient with mean age of 28.4 ± 5.1 years. The accuracy of the splint in positioning the mandibular proximal segment showed promising results ranging from 2.59 to 0.49.

Conclusion

The dual-purpose splint introduced in this study showed satisfied results in maintaining the pre-operative condylar position while securing the distal segment in the desired plan.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bamber MA, Harris M, Nacher CA (2001) validation of two orthognathic model surgery techniques. J Orthod 28:135–142CrossRef Bamber MA, Harris M, Nacher CA (2001) validation of two orthognathic model surgery techniques. J Orthod 28:135–142CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Sharifi A, Jones R, Ayoub A et al (2008) How accurate is model planning for orthognathic surgery? Int J Oral Maxillofac Surg 37:1089–1093CrossRef Sharifi A, Jones R, Ayoub A et al (2008) How accurate is model planning for orthognathic surgery? Int J Oral Maxillofac Surg 37:1089–1093CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Costa F, Robiony M, Toro C, Sembronio S, Polini F, Politi M (2008) Condylar positioning devices for orthognathic surgery: a literature review. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 106:179–190CrossRef Costa F, Robiony M, Toro C, Sembronio S, Polini F, Politi M (2008) Condylar positioning devices for orthognathic surgery: a literature review. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 106:179–190CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Ueki K, Nakagawa K, Marukawa K, Takazakura D, Shimada M, Takatsuka S, Yamamoto E (2005) Changes in condylar long axis and skeletal stability after bilateral sagittal split ramus osteotomy with poly-L-lactic acid or titanium plate fixation. Int J Oral Maxillofac Surg 34:627–634CrossRef Ueki K, Nakagawa K, Marukawa K, Takazakura D, Shimada M, Takatsuka S, Yamamoto E (2005) Changes in condylar long axis and skeletal stability after bilateral sagittal split ramus osteotomy with poly-L-lactic acid or titanium plate fixation. Int J Oral Maxillofac Surg 34:627–634CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Oh SM, Lee CY, Kim JW et al (2013) Condylar repositioning in bilateral sagittal split ramus osteotomy with centric relation bite. J Craniofac Surg 24:1535CrossRef Oh SM, Lee CY, Kim JW et al (2013) Condylar repositioning in bilateral sagittal split ramus osteotomy with centric relation bite. J Craniofac Surg 24:1535CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Barakat A, Abou-ElFetouh A, Hakam MM et al (2014) Clinical and radiographic evaluation of a computer-generated guiding device in bilateral sagittal split osteotomies. J Craniomaxillofac Surg 42:e195CrossRef Barakat A, Abou-ElFetouh A, Hakam MM et al (2014) Clinical and radiographic evaluation of a computer-generated guiding device in bilateral sagittal split osteotomies. J Craniomaxillofac Surg 42:e195CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Shah P, Mukherji S (2014) A dependable device to secure condylar position into glenoid fossa during orthognathic surgery. J Contemp Dent 4(3):178–180CrossRef Shah P, Mukherji S (2014) A dependable device to secure condylar position into glenoid fossa during orthognathic surgery. J Contemp Dent 4(3):178–180CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Renzi G, Becelli R, Paolo C, Iannetti G (2003) Indications to the use of condylar repositioning devices in the surgical treatment of dental-skeletal class III. J Oral Maxillofac Surg 61:304–309CrossRef Renzi G, Becelli R, Paolo C, Iannetti G (2003) Indications to the use of condylar repositioning devices in the surgical treatment of dental-skeletal class III. J Oral Maxillofac Surg 61:304–309CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Song KG, Baek SH (2009) Comparison of the accuracy of the three-dimensional virtual method and the conventional manual method for model surgery and intermediate wafer fabrication. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 107(1):13–21CrossRef Song KG, Baek SH (2009) Comparison of the accuracy of the three-dimensional virtual method and the conventional manual method for model surgery and intermediate wafer fabrication. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 107(1):13–21CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Choi JY, Song KG, Baek SH (2009) Virtual model surgery and wafer fabrication for orthognathic surgery. Int J Oral Maxillofac Surg 38(12):1306–1310CrossRef Choi JY, Song KG, Baek SH (2009) Virtual model surgery and wafer fabrication for orthognathic surgery. Int J Oral Maxillofac Surg 38(12):1306–1310CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Xia JJ, Phillips CV, Gateno J et al (2006) Cost-effectiveness analysis for computer-aided surgical simulation in complex cranio-maxillofacial surgery. J Oral Maxillofac Surg 64(12):1780–1784CrossRef Xia JJ, Phillips CV, Gateno J et al (2006) Cost-effectiveness analysis for computer-aided surgical simulation in complex cranio-maxillofacial surgery. J Oral Maxillofac Surg 64(12):1780–1784CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Stokbro K, Aagaard E, Torkov P, Bell RB, Thygesen T (2014) Virtual planning in orthognathic surgery K. Int J Oral Maxillofac Surg 43:957–965CrossRef Stokbro K, Aagaard E, Torkov P, Bell RB, Thygesen T (2014) Virtual planning in orthognathic surgery K. Int J Oral Maxillofac Surg 43:957–965CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Farrell BB, Franco PB, Tucker MR (2014) Virtual surgical planning in orthognathic surgery. Oral Maxillofacial Surg Clin N Am 26:459–473CrossRef Farrell BB, Franco PB, Tucker MR (2014) Virtual surgical planning in orthognathic surgery. Oral Maxillofacial Surg Clin N Am 26:459–473CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Hsu SS, Gateno J, Bell RB, Hirsch DL et al (2013) Accuracy of a computer-aided surgical simulation protocol for orthognathic surgery: a prospective multicenter study. J Oral Maxillofac Surg 71(1):128–142CrossRef Hsu SS, Gateno J, Bell RB, Hirsch DL et al (2013) Accuracy of a computer-aided surgical simulation protocol for orthognathic surgery: a prospective multicenter study. J Oral Maxillofac Surg 71(1):128–142CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Borba AM, Borges AH, Cé PS, Venturi BA, Naclério-Homem MG et al (2016) Mandible-first sequence in bimaxillary orthognathic surgery: a systematic review. Int J Oral Max Fac 45(4):472–475CrossRef Borba AM, Borges AH, Cé PS, Venturi BA, Naclério-Homem MG et al (2016) Mandible-first sequence in bimaxillary orthognathic surgery: a systematic review. Int J Oral Max Fac 45(4):472–475CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Bell WH, Profitt WR, White RP (1980) Surgical correction of dento-facial deformities. Philadelphia: Saunders, 2: 910. Bell WH, Profitt WR, White RP (1980) Surgical correction of dento-facial deformities. Philadelphia: Saunders, 2: 910.
18.
Zurück zum Zitat Bettega G, Cinquin P, Lebeau J, Raphaël B (2002) Computer-assisted orthognathic surgery: clinical evaluation of a mandibular condyle repositioning system. J Oral Maxillofac Surg 60:27–34CrossRef Bettega G, Cinquin P, Lebeau J, Raphaël B (2002) Computer-assisted orthognathic surgery: clinical evaluation of a mandibular condyle repositioning system. J Oral Maxillofac Surg 60:27–34CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Oh SM, Lee CY, Kim JW, Jang CS, Kim JY, Yang BE (2013) Condylar repositioning in bilateral sagittal split ramus osteotomy with centric relation bite. J Craniofac Surg 24:1535–1538CrossRef Oh SM, Lee CY, Kim JW, Jang CS, Kim JY, Yang BE (2013) Condylar repositioning in bilateral sagittal split ramus osteotomy with centric relation bite. J Craniofac Surg 24:1535–1538CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Lee CY, Yang BE, Kim JY, Oh SM, Park KN (2013) Centric-relation bite as a condylar positioning device in bimaxillary surgery. J Oral Maxillofac Surg 71:e65-66CrossRef Lee CY, Yang BE, Kim JY, Oh SM, Park KN (2013) Centric-relation bite as a condylar positioning device in bimaxillary surgery. J Oral Maxillofac Surg 71:e65-66CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Arnett GW, Tamborello JA (1990) Progressive class II development. Female idiopathic condylar resorption. W.B. Saunders, Philadelphia, Pa Arnett GW, Tamborello JA (1990) Progressive class II development. Female idiopathic condylar resorption. W.B. Saunders, Philadelphia, Pa
22.
Zurück zum Zitat Arnett GW (1993) A redefinition of bilateral sagittal osteotomy (BSO) advancement relapse. Am J Orthod Dentofacial Orthop 104(5):506–515CrossRef Arnett GW (1993) A redefinition of bilateral sagittal osteotomy (BSO) advancement relapse. Am J Orthod Dentofacial Orthop 104(5):506–515CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Lake SL, Mcneill RW, Little RM, West RA (1981) Surgical mandibular advancement: acephalometric analysis of treatment response. Am J Orthod 80(4):376–394CrossRef Lake SL, Mcneill RW, Little RM, West RA (1981) Surgical mandibular advancement: acephalometric analysis of treatment response. Am J Orthod 80(4):376–394CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Leonard M (1976) Preventing rotation of the proximal fragment in the sagittal ramus split operation. J Oral Surg 34(10):942 Leonard M (1976) Preventing rotation of the proximal fragment in the sagittal ramus split operation. J Oral Surg 34(10):942
25.
Zurück zum Zitat Gerressen M, Stockbrink G, Smeets R, Riediger D, Ghassemi A (2007) Skeletal stability following bilateral sagittal split osteotomy (BSSO) with and without condylar positioning device. J Oral Maxillofac Surg 65:1297–1302CrossRef Gerressen M, Stockbrink G, Smeets R, Riediger D, Ghassemi A (2007) Skeletal stability following bilateral sagittal split osteotomy (BSSO) with and without condylar positioning device. J Oral Maxillofac Surg 65:1297–1302CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Gerressen M, Zadeh MD, Stockbrink G, Riediger D, Ghassemi A (2006) The functional long-term results after bilateral sagittal split osteotomy (BSSO) with and without a condylar positioning device. J Oral Maxillofac Surg 64:1624–1630CrossRef Gerressen M, Zadeh MD, Stockbrink G, Riediger D, Ghassemi A (2006) The functional long-term results after bilateral sagittal split osteotomy (BSSO) with and without a condylar positioning device. J Oral Maxillofac Surg 64:1624–1630CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Landes CA, Sterz M (2003) Evaluation of condylar translation by sonography versus axiography in orthognathic surgery patients. J Oral Maxillofac Surg 61:1410–1417CrossRef Landes CA, Sterz M (2003) Evaluation of condylar translation by sonography versus axiography in orthognathic surgery patients. J Oral Maxillofac Surg 61:1410–1417CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Helm G, Stepke MT (1997) Maintenance of the preoperative condyle position in orthognathic surgery. J Craniomaxillofac Surg 25:348CrossRef Helm G, Stepke MT (1997) Maintenance of the preoperative condyle position in orthognathic surgery. J Craniomaxillofac Surg 25:348CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Ueki K, Marukawa K, Shimada M, Nakagawa K, Yamamoto E (2005) Change in condylar long axis and skeletal stability following sagittal split ramus osteotomy and intraoral vertical ramus osteotomy for mandibular prognathia. J Oral Maxillofac Surg 63:1494–1499CrossRef Ueki K, Marukawa K, Shimada M, Nakagawa K, Yamamoto E (2005) Change in condylar long axis and skeletal stability following sagittal split ramus osteotomy and intraoral vertical ramus osteotomy for mandibular prognathia. J Oral Maxillofac Surg 63:1494–1499CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Gyu J, Taek KK, Jeong WL, Jung DY, Ho YCH, Byung CHCH, Kang YCH (2017) The effect of a condylar repositioning plate on condylar position and relapse in two-jaw surgery. Arch Plast Surg 44:19–25CrossRef Gyu J, Taek KK, Jeong WL, Jung DY, Ho YCH, Byung CHCH, Kang YCH (2017) The effect of a condylar repositioning plate on condylar position and relapse in two-jaw surgery. Arch Plast Surg 44:19–25CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Marcus G, Gereon S, Ralf S, Dieter R, Alireza GH (2007) Skeletal stability following bilateral sagittal split osteotomy (BSSO) with and without condylar positioning device. Inter J Oral Maxillo Fac Surg 65(7):1297–1302CrossRef Marcus G, Gereon S, Ralf S, Dieter R, Alireza GH (2007) Skeletal stability following bilateral sagittal split osteotomy (BSSO) with and without condylar positioning device. Inter J Oral Maxillo Fac Surg 65(7):1297–1302CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Politis C (2018) Relapse tendency after BSSO surgery differs between 2D and 3D measurements: a validation study. J Cr Maxillo Fac Surg 46:11 Politis C (2018) Relapse tendency after BSSO surgery differs between 2D and 3D measurements: a validation study. J Cr Maxillo Fac Surg 46:11
33.
Zurück zum Zitat Lee YCH, Sohn HB, Kim SK, Bae ON, Lee JH (2015) A novel method for the management of proximal segment using computer assisted simulation surgery: correct condyle head positioning and better proximal segment placement. Maxillofac Plast Reconst Surg 37:21CrossRef Lee YCH, Sohn HB, Kim SK, Bae ON, Lee JH (2015) A novel method for the management of proximal segment using computer assisted simulation surgery: correct condyle head positioning and better proximal segment placement. Maxillofac Plast Reconst Surg 37:21CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Cortese A, Cbandran R, Bori A, Cataldo E (2019) A modified novel technique for condylar positioning in mandibular bilateral sagittal split osteotomy using computer-assisted designed and computer-assisted manufactured surgical guides. J Oral Maxillofac Surg 77:1069e1-1069e9CrossRef Cortese A, Cbandran R, Bori A, Cataldo E (2019) A modified novel technique for condylar positioning in mandibular bilateral sagittal split osteotomy using computer-assisted designed and computer-assisted manufactured surgical guides. J Oral Maxillofac Surg 77:1069e1-1069e9CrossRef
Metadaten
Titel
Computer Guided Generated Dual-Purpose Splint for Bilateral Sagittal Split Osteotomy
verfasst von
Mamdouh Ahmed
Sherif Ali
Sara Soliman
Publikationsdatum
30.05.2022
Verlag
Springer India
Erschienen in
Journal of Maxillofacial and Oral Surgery / Ausgabe 1/2023
Print ISSN: 0972-8279
Elektronische ISSN: 0974-942X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12663-022-01734-1

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2023

Journal of Maxillofacial and Oral Surgery 1/2023 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.