Skip to main content
Erschienen in: Skeletal Radiology 12/2013

01.12.2013 | Case Report

CT- and fluoroscopy-guided percutaneous screw fixation of a “carrot-stick” spinal fracture in an elderly man with ankylosing spondylitis

verfasst von: Laurent Huwart, Nicolas Amoretti

Erschienen in: Skeletal Radiology | Ausgabe 12/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We present a case of percutaneous fixation of a “carrot-stick” spinal fracture in an elderly patient with ankylosing spondylitis (AS). A surgical stabilization was not possible in this 83-year-old man with comorbidities. Under local anesthesia, percutaneous screw fixation of a transdiscal shear fracture at the level T10-T11 was performed using computed tomography (CT) and fluoroscopy guidance. Two 4.0-mm Asnis III cannulated screws were placed to fix facet joints using transfacet pedicle pathway. The procedure time was 30 min. Using the visual analog scale (VAS), pain decreased from 10, preoperatively, to 1 after the procedure. Radiographic fusion was observed at a 3-month post-procedural CT scan. CT- and fluoroscopy-guided percutaneous screw fixation of spinal fractures could potentially be an alternative to surgery in elderly AS patients with poor performance status.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Hitchon PW, From AM, Brenton MD, Glaser JA, Torner JC. Fractures of the thoracolumbar spine complicating ankylosing spondylitis. J Neurosurg. 2002;97:218–22.PubMed Hitchon PW, From AM, Brenton MD, Glaser JA, Torner JC. Fractures of the thoracolumbar spine complicating ankylosing spondylitis. J Neurosurg. 2002;97:218–22.PubMed
2.
Zurück zum Zitat Westerveld LA, Verlaan JJ, Oner FC. Spinal fractures in patients with ankylosing spinal disorders: a systematic review of the literature on treatment, neurological status and complications. Eur Spine J. 2009;18:145–56.PubMedCrossRef Westerveld LA, Verlaan JJ, Oner FC. Spinal fractures in patients with ankylosing spinal disorders: a systematic review of the literature on treatment, neurological status and complications. Eur Spine J. 2009;18:145–56.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Chaudhary SB, Hullinger H, Vives MJ. Management of acute spinal fractures in ankylosing spondylitis. ISRN Rheumatol. 2011;2011:150484.PubMed Chaudhary SB, Hullinger H, Vives MJ. Management of acute spinal fractures in ankylosing spondylitis. ISRN Rheumatol. 2011;2011:150484.PubMed
4.
Zurück zum Zitat Caron T, Bransford R, Nguyen Q, Agel J, Chapman J, Bellabarba C. Spine fractures in patients with ankylosing spinal disorders. Spine. 2010;35:E458–464 (Phila PA 1976).PubMed Caron T, Bransford R, Nguyen Q, Agel J, Chapman J, Bellabarba C. Spine fractures in patients with ankylosing spinal disorders. Spine. 2010;35:E458–464 (Phila PA 1976).PubMed
5.
Zurück zum Zitat Magrey M, Khan MA. Osteoporosis in ankylosing spondylitis. Curr Rheumatol Rep. 2010;12:332–6.PubMedCrossRef Magrey M, Khan MA. Osteoporosis in ankylosing spondylitis. Curr Rheumatol Rep. 2010;12:332–6.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Trent G, Armstrong GW, O’Neil J. Thoracolumbar fractures in ankylosing spondylitis. High-risk injuries. Clin Orthop Relat Res. 1988;227:61–6.PubMed Trent G, Armstrong GW, O’Neil J. Thoracolumbar fractures in ankylosing spondylitis. High-risk injuries. Clin Orthop Relat Res. 1988;227:61–6.PubMed
7.
8.
Zurück zum Zitat Magerl F, Aebi M, Gertzbein SD, Harms J, Nazarian S. A comprehensive classification of thoracic and lumbar injuries. Eur Spine J. 1994;3:184–201.PubMedCrossRef Magerl F, Aebi M, Gertzbein SD, Harms J, Nazarian S. A comprehensive classification of thoracic and lumbar injuries. Eur Spine J. 1994;3:184–201.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Burke DC. Hyperextension injuries of the spine. J Bone Joint Surg Br. 1971;53:3–12.PubMed Burke DC. Hyperextension injuries of the spine. J Bone Joint Surg Br. 1971;53:3–12.PubMed
10.
Zurück zum Zitat De Oliveira JC. A new type of fracture-dislocation of the thoracolumbar spine. J Bone Joint Surg Am. 1978;60:481–8.PubMed De Oliveira JC. A new type of fracture-dislocation of the thoracolumbar spine. J Bone Joint Surg Am. 1978;60:481–8.PubMed
11.
Zurück zum Zitat Anwar F, Al-Khayer A, Joseph G, Fraser MH, Jigajinni MV, Allan DB. Delayed presentation and diagnosis of cervical spine injuries in long-standing ankylosing spondylitis. Eur Spine J. 2011;20:403–7.PubMedCrossRef Anwar F, Al-Khayer A, Joseph G, Fraser MH, Jigajinni MV, Allan DB. Delayed presentation and diagnosis of cervical spine injuries in long-standing ankylosing spondylitis. Eur Spine J. 2011;20:403–7.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Amoretti N, Hovorka E, Dausse F, Chevallier P, Brunner P, Boileau P, et al. Posterior arthrodesis of the spine by percutaneous CT-guided application of screws: preliminary report. Clin Imaging. 2005;29:231–4.PubMedCrossRef Amoretti N, Hovorka E, Dausse F, Chevallier P, Brunner P, Boileau P, et al. Posterior arthrodesis of the spine by percutaneous CT-guided application of screws: preliminary report. Clin Imaging. 2005;29:231–4.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Kim SM, Lim TJ, Paterno J, Kim DH. A biomechanical comparison of supplementary posterior translaminar facet and transfacetopedicular screw fixation after anterior lumbar interbody fusion. J Neurosurg Spine. 2004;1:101–7.PubMedCrossRef Kim SM, Lim TJ, Paterno J, Kim DH. A biomechanical comparison of supplementary posterior translaminar facet and transfacetopedicular screw fixation after anterior lumbar interbody fusion. J Neurosurg Spine. 2004;1:101–7.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Eskander M, Brooks D, Ordway N, Dale E, Connolly P. Analysis of pedicle and translaminar facet fixation in a multisegment interbody fusion model. Spine. 2007;32:E230–235. Phila Pa 1976.PubMedCrossRef Eskander M, Brooks D, Ordway N, Dale E, Connolly P. Analysis of pedicle and translaminar facet fixation in a multisegment interbody fusion model. Spine. 2007;32:E230–235. Phila Pa 1976.PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Kanter AS, Wang MY, Mummaneni PV. A treatment algorithm for the management of cervical spine fractures and deformity in patients with ankylosing spondylitis. Neurosurg Focus. 2008;24:E11.PubMedCrossRef Kanter AS, Wang MY, Mummaneni PV. A treatment algorithm for the management of cervical spine fractures and deformity in patients with ankylosing spondylitis. Neurosurg Focus. 2008;24:E11.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
CT- and fluoroscopy-guided percutaneous screw fixation of a “carrot-stick” spinal fracture in an elderly man with ankylosing spondylitis
verfasst von
Laurent Huwart
Nicolas Amoretti
Publikationsdatum
01.12.2013
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Skeletal Radiology / Ausgabe 12/2013
Print ISSN: 0364-2348
Elektronische ISSN: 1432-2161
DOI
https://doi.org/10.1007/s00256-013-1684-6

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2013

Skeletal Radiology 12/2013 Zur Ausgabe

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

S3-Leitlinie zu Pankreaskrebs aktualisiert

23.04.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.