Skip to main content
Erschienen in: Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie 9/2016

01.09.2016 | Editorials

Detection of inherited and acquired hemostatic disorders in surgical patients

verfasst von: Marco Ranucci, MD

Erschienen in: Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie | Ausgabe 9/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

In this issue of the Journal, Bonhomme et al. 1 propose a structured questionnaire (HEMSTOP; Hematoma, hEmorrhage, Menorrhagia, Surgery, Tooth extraction, Obstetrics, Parents) to facilitate preoperative identification of surgical patients with hemostatic disorders requiring specific measures to reduce perioperative bleeding. The HEMSTOP is a seven-point questionnaire, with each question requiring a simple yes/no answer to attain a score from 0-7 depending on the number of positive answers. The authors retrospectively assessed the HEMSTOP questionnaire in patients referred to hemostasis specialists. These specialists subsequently recommended whether or not hemostatic precautions were required in these patients prior to surgery. Additionally, the authors prospectively tested the HEMSTOP questionnaire in healthy volunteers. The authors identified a cut-off value of 2 or higher for the HEMSTOP score, which yielded a sensitivity of 89.5% and a specificity of 98.6% for the diagnosis of a bleeding disorder. Assuming a prevalence of bleeding disorders of 1%, these values correspond to a negative predictive value of 99.9% and a positive predictive value of 39.1%. Importantly, the questionnaire was not intended to identify bleeding disorders related to ongoing medications and known pathological conditions associated with increased bleeding risk. Therefore, the clinical utility of the HEMSTOP questionnaire should be considered within the context of preoperative detection of as yet undiagnosed (and therefore likely mild) inherited or acquired bleeding disorders unrelated to more well-known pathological conditions associated with disrupted hemostasis. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bonhomme F, Boehlen F, Clergue F, de Moerloose P. Preoperative hemostatic assessment: a new and simple bleeding questionnaire. Can J Anesth 2016; 63: this issue. doi:10.1007/s12630-016-0688-9 Bonhomme F, Boehlen F, Clergue F, de Moerloose P. Preoperative hemostatic assessment: a new and simple bleeding questionnaire. Can J Anesth 2016; 63: this issue. doi:10.​1007/​s12630-016-0688-9
2.
Zurück zum Zitat Peyvandi F, Palla R, Menegatti M, Mannucci PM. Introduction: rare bleeding disorders: general aspects of clinical features, diagnosis, and management. Semin Thromb Hemost 2009; 35: 349-55.CrossRefPubMed Peyvandi F, Palla R, Menegatti M, Mannucci PM. Introduction: rare bleeding disorders: general aspects of clinical features, diagnosis, and management. Semin Thromb Hemost 2009; 35: 349-55.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat James P, Salomon O, Mikovic D, Peyvandi F. Rare bleeding disorders - bleeding assessment tools, laboratory aspects and phenotype and therapy of FXI deficiency. Haemophilia 2014; 20(Suppl 4): 71-5.CrossRefPubMedPubMedCentral James P, Salomon O, Mikovic D, Peyvandi F. Rare bleeding disorders - bleeding assessment tools, laboratory aspects and phenotype and therapy of FXI deficiency. Haemophilia 2014; 20(Suppl 4): 71-5.CrossRefPubMedPubMedCentral
4.
Zurück zum Zitat Israels SJ, El-Ekiaby M, Quiroga T, Mezzano D. Inherited disorders of platelet function and challenges to diagnosis of mucocutaneous bleeding. Haemophilia 2010; 16(Suppl 5): 152-9.CrossRefPubMed Israels SJ, El-Ekiaby M, Quiroga T, Mezzano D. Inherited disorders of platelet function and challenges to diagnosis of mucocutaneous bleeding. Haemophilia 2010; 16(Suppl 5): 152-9.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat De Jong A, Eikenboom J. Developments in the diagnostic procedures for von Willebrand disease. J Thromb Haemost 2016; 14: 449-60.CrossRefPubMed De Jong A, Eikenboom J. Developments in the diagnostic procedures for von Willebrand disease. J Thromb Haemost 2016; 14: 449-60.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Vincentelli A, Susen S, Le Tourneau T, et al. Acquired von Willebrand syndrome in aortic stenosis. N Engl J Med 2003; 349: 343-9.CrossRefPubMed Vincentelli A, Susen S, Le Tourneau T, et al. Acquired von Willebrand syndrome in aortic stenosis. N Engl J Med 2003; 349: 343-9.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Heyde E. Gastrointestinal bleeding in aortic stenosis. N Engl J Med 1958; 259: 196. Heyde E. Gastrointestinal bleeding in aortic stenosis. N Engl J Med 1958; 259: 196.
8.
Zurück zum Zitat Natorska J, Mazur P, Undas A. Increased bleeding risk in patients with aortic valvular stenosis: from new mechanisms to new therapies. Thromb Res 2016; 139: 85-9.CrossRefPubMed Natorska J, Mazur P, Undas A. Increased bleeding risk in patients with aortic valvular stenosis: from new mechanisms to new therapies. Thromb Res 2016; 139: 85-9.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Warkentin TE, Moore JC, Morgan DG. Aortic stenosis and bleeding gastrointestinal angiodysplasia: is acquired von Willebrand’s disease the link? Lancet 1992; 340: 35-7.CrossRefPubMed Warkentin TE, Moore JC, Morgan DG. Aortic stenosis and bleeding gastrointestinal angiodysplasia: is acquired von Willebrand’s disease the link? Lancet 1992; 340: 35-7.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Solomon C, Budde U, Schneppenheim S, et al. Acquired type 2A von Willebrand syndrome caused by aortic valve disease corrects during valve surgery. Br J Anaesth 2011; 106: 494-500.CrossRefPubMed Solomon C, Budde U, Schneppenheim S, et al. Acquired type 2A von Willebrand syndrome caused by aortic valve disease corrects during valve surgery. Br J Anaesth 2011; 106: 494-500.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Borg JY, Guillet B, Le Cam-Duchez V, Goudemand J, Levesque H, SACHA Study Group. Outcome of acquired haemophilia in France: the prospective SACHA (Surveillance des Auto antiCorps au cours de l’Hémophilie Acquise) registry. Haemophilia 2013; 19: 564-70.CrossRefPubMed Borg JY, Guillet B, Le Cam-Duchez V, Goudemand J, Levesque H, SACHA Study Group. Outcome of acquired haemophilia in France: the prospective SACHA (Surveillance des Auto antiCorps au cours de l’Hémophilie Acquise) registry. Haemophilia 2013; 19: 564-70.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Tiede A, Klamroth R, Scharf RE, et al. Prognostic factors for remission of and survival in acquired hemophilia A (AHA): results from the GTH-AH 01/2010 study. Blood 2015; 125: 1091-7.CrossRefPubMedPubMedCentral Tiede A, Klamroth R, Scharf RE, et al. Prognostic factors for remission of and survival in acquired hemophilia A (AHA): results from the GTH-AH 01/2010 study. Blood 2015; 125: 1091-7.CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Detection of inherited and acquired hemostatic disorders in surgical patients
verfasst von
Marco Ranucci, MD
Publikationsdatum
01.09.2016
Verlag
Springer US
Erschienen in
Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie / Ausgabe 9/2016
Print ISSN: 0832-610X
Elektronische ISSN: 1496-8975
DOI
https://doi.org/10.1007/s12630-016-0687-x

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2016

Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie 9/2016 Zur Ausgabe

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.