Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Surgery 2/2023

10.06.2022 | Original Article

Effect of π-shaped Esophagojejunal Anastomosis in Laparoscopic Total Gastrectomy

verfasst von: Kai Xu, Jiadi Xing, Maoxing Liu, Ming Cui, Chenghai Zhang, Hong Yang, Zhendan Yao, Nan Zhang, Fei Tan, Pin Gao, Xiangqian Su

Erschienen in: Indian Journal of Surgery | Ausgabe 2/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

This study aimed to discuss the safety and feasibility of applying π-shaped esophagojejunal anastomosis in laparoscopic total gastrectomy (LTG). Case series analysis was utilized, cross-sectional method was used, and clinicopathological data from63 gastric cancer patients were gathered. Of the enrolled patients, 43 underwent laparoscopic total gastrectomy, dissociation of the esophagus and stomach, lymph node dissection and π-shaped anastomosis to complete laparoscopic reconstruction of the digestive tract. The other 20 patients underwent traditional open total gastrectomy (OTG). According to the unified statistical method, we calculated the ASA score results. In the case of laparoscopic total gastrectomy, π-shaped esophagojejunal anastomosis was successful. There was a significant difference in various preoperative physiological indexes, like tumor stage between the two groups. The average operative time of the laparoscopic total gastrectomy group was higher than that of the open total gastrectomy group, while the average intraoperative hemorrhage and postoperative recovery time were less than those of the open total gastrectomy group. The findings suggested that the application of π-shaped esophagojejunal anastomosis in laparoscopic total gastrectomy is safe and feasible based on the comparison of the short-term and long-term effects of the two groups of patients.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kim HH, Hyung WJ, Cho GS et al (2010) Morbidity and mortality of laparoscopic gastrectomy versus open gastrectomy for gastric cancer: an interim report-a phase III multicenter, prospective, randomized Trial (KLASS Trial). Ann Surg 251(3):417–420CrossRefPubMed Kim HH, Hyung WJ, Cho GS et al (2010) Morbidity and mortality of laparoscopic gastrectomy versus open gastrectomy for gastric cancer: an interim report-a phase III multicenter, prospective, randomized Trial (KLASS Trial). Ann Surg 251(3):417–420CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Kim HH, Hyung WJ, Cho GS, Kim MC, Han SU, Kim W et al (2010) Morbidity and mortality of laparoscopic gastrectomy versus open gastrectomy for gastric cancer: an interim report-a phase III multicenter, prospective, randomized Trial (KLASS Trial). Ann Surg 251:417–420CrossRefPubMed Kim HH, Hyung WJ, Cho GS, Kim MC, Han SU, Kim W et al (2010) Morbidity and mortality of laparoscopic gastrectomy versus open gastrectomy for gastric cancer: an interim report-a phase III multicenter, prospective, randomized Trial (KLASS Trial). Ann Surg 251:417–420CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Katai H, Sasako M, Fukuda H, Nakamura K, Hiki N, Saka M et al (2010) Safety and feasibility of laparoscopy-assisted distal gastrectomy with suprapancreatic nodal dissection for clinical stage I gastric cancer: a multicenter phase II trial (JCOG 0703). Gastric Cancer 13:238–244CrossRefPubMed Katai H, Sasako M, Fukuda H, Nakamura K, Hiki N, Saka M et al (2010) Safety and feasibility of laparoscopy-assisted distal gastrectomy with suprapancreatic nodal dissection for clinical stage I gastric cancer: a multicenter phase II trial (JCOG 0703). Gastric Cancer 13:238–244CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Kim HH, Han SU, Kim MC, Hyung WJ, Kim W, Lee HJ et al (2014) Long-term results of laparoscopic gastrectomy for gastric cancer: a large-scale case-control and case-matched Korean multicenter study. J Clin Oncol 32:627–633CrossRefPubMed Kim HH, Han SU, Kim MC, Hyung WJ, Kim W, Lee HJ et al (2014) Long-term results of laparoscopic gastrectomy for gastric cancer: a large-scale case-control and case-matched Korean multicenter study. J Clin Oncol 32:627–633CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Inaki N, Etoh T, Ohyama T, Uchiyama K, Katada N, Koeda K et al (2015) A multi-institutional, prospective, phase II feasibility study of laparoscopy-assisted distal gastrectomy with D2 lymph node dissection for locally advanced gastric cancer (JLSSG0901). World J Surg 39:2734–2741CrossRefPubMed Inaki N, Etoh T, Ohyama T, Uchiyama K, Katada N, Koeda K et al (2015) A multi-institutional, prospective, phase II feasibility study of laparoscopy-assisted distal gastrectomy with D2 lymph node dissection for locally advanced gastric cancer (JLSSG0901). World J Surg 39:2734–2741CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Kim W, Kim HH, Han SU, Kim MC, Hyung WJ, Ryu SW et al (2016) Decreased morbidity of laparoscopic distal gastrectomy compared with open distal gastrectomy for stage I gastric cancer: shortterm outcomes from a multicenter randomized controlled trial (KLASS-01). Ann Surg 263:28–35CrossRefPubMed Kim W, Kim HH, Han SU, Kim MC, Hyung WJ, Ryu SW et al (2016) Decreased morbidity of laparoscopic distal gastrectomy compared with open distal gastrectomy for stage I gastric cancer: shortterm outcomes from a multicenter randomized controlled trial (KLASS-01). Ann Surg 263:28–35CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Zhang YX, Wu YJ, Lu GW et al (2015) Systematic review and meta-analysis of totally laparoscopic versus laparoscopic assisted distal gastrectomy for gastric cancer. World J Surg Oncol 13:116CrossRefPubMedPubMedCentral Zhang YX, Wu YJ, Lu GW et al (2015) Systematic review and meta-analysis of totally laparoscopic versus laparoscopic assisted distal gastrectomy for gastric cancer. World J Surg Oncol 13:116CrossRefPubMedPubMedCentral
8.
Zurück zum Zitat Kwon IG, Son YG, Ryu SW (2016) Novel Intraeorporeal Esophagojejunostomy Using Linear Staplers During Laparoseopic Total Gastrectomy: π-Shaped Esophagojejunostomy, 3-in-1 Technique. J Am Coll Surg 223(3):e25–e29CrossRefPubMed Kwon IG, Son YG, Ryu SW (2016) Novel Intraeorporeal Esophagojejunostomy Using Linear Staplers During Laparoseopic Total Gastrectomy: π-Shaped Esophagojejunostomy, 3-in-1 Technique. J Am Coll Surg 223(3):e25–e29CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Yang HK, Suh YS, Lee HJ (2013) Minimally invasive approaches for gastric cancer Korean experience. J Surg Oncol 107(3):277–281CrossRefPubMed Yang HK, Suh YS, Lee HJ (2013) Minimally invasive approaches for gastric cancer Korean experience. J Surg Oncol 107(3):277–281CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Hyung WJ, Yang HK, Han SU, Lee YJ, Park JM, Kim JJ et al (2018) A feasibility study of laparoscopic total gastrectomy for clinical stage I gastric cancer: a prospective multi-center phase II clinical trial, KLASS 03. Gastric Cancer. 22(1):214–222CrossRefPubMed Hyung WJ, Yang HK, Han SU, Lee YJ, Park JM, Kim JJ et al (2018) A feasibility study of laparoscopic total gastrectomy for clinical stage I gastric cancer: a prospective multi-center phase II clinical trial, KLASS 03. Gastric Cancer. 22(1):214–222CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Umemura A, Koeda K, Sasaki A, Fujiwara H, Kimura Y, Iwaya T et al (2015) Totally laparoscopic total gastrectomy for gastric cancer: literature review and comparison of the procedure of esophagojejunostomy. Asian J Surg 38(2):102–112CrossRefPubMed Umemura A, Koeda K, Sasaki A, Fujiwara H, Kimura Y, Iwaya T et al (2015) Totally laparoscopic total gastrectomy for gastric cancer: literature review and comparison of the procedure of esophagojejunostomy. Asian J Surg 38(2):102–112CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Okabe H, Tsunoda S, Tanaka E, Hisamori S, Kawada H, Sakai Y (2015) Is laparoscopic total gastrectomy a safe operation? A review of various anastomotic techniques and their outcomes. Surg Today 45(5):549–558CrossRefPubMed Okabe H, Tsunoda S, Tanaka E, Hisamori S, Kawada H, Sakai Y (2015) Is laparoscopic total gastrectomy a safe operation? A review of various anastomotic techniques and their outcomes. Surg Today 45(5):549–558CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Obama K, Sakai Y (2016) Current status of robotic gastrectomy for gastric cancer. Surg Today 46(5):528–534CrossRefPubMed Obama K, Sakai Y (2016) Current status of robotic gastrectomy for gastric cancer. Surg Today 46(5):528–534CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Huang KH, Lan YT, Fang WL, Chen JH, Lo SS, Hsieh MC et al (2012) Initial experience of robotic gastrectomy and comparison with open and laparoscopic gastrectomy for gastric cancer. J Gastrointest Surg 16(7):1303–1310CrossRefPubMed Huang KH, Lan YT, Fang WL, Chen JH, Lo SS, Hsieh MC et al (2012) Initial experience of robotic gastrectomy and comparison with open and laparoscopic gastrectomy for gastric cancer. J Gastrointest Surg 16(7):1303–1310CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Kim MC, Heo GU, Jung GJ (2010) Robotic gastrectomy for gastric cancer: surgical techniques and clinical merits. Surg Endosc 24(3):610–615CrossRefPubMed Kim MC, Heo GU, Jung GJ (2010) Robotic gastrectomy for gastric cancer: surgical techniques and clinical merits. Surg Endosc 24(3):610–615CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Yoon HM, Kim YW, Lee JH, Ryu KW, Eom BW, Park JY et al (2012) Robot-assisted total gastrectomy is comparable with laparoscopically assisted total gastrectomy for early gastric cancer. Surg Endosc 26(5):1377–1381CrossRefPubMed Yoon HM, Kim YW, Lee JH, Ryu KW, Eom BW, Park JY et al (2012) Robot-assisted total gastrectomy is comparable with laparoscopically assisted total gastrectomy for early gastric cancer. Surg Endosc 26(5):1377–1381CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Kitano S, Shiraishi N, Fujii K, Yasuda K, Inomata M, Adachi Y (2002) A randomized controlled trial comparing open vs laparoscopy-assisted distal gastrectomy for the treatment of early gastric cancer: an interim report. Surgery 131(1):S306–S311CrossRefPubMed Kitano S, Shiraishi N, Fujii K, Yasuda K, Inomata M, Adachi Y (2002) A randomized controlled trial comparing open vs laparoscopy-assisted distal gastrectomy for the treatment of early gastric cancer: an interim report. Surgery 131(1):S306–S311CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Huscher CG, Mingoli A, Sgarzini G, Sansonetti A, Di Paola M, Recher A et al (2005) Laparoscopic versus open subtotal gastrectomy for distal gastric cancer: five-year results of a randomized prospective trial. Ann Surg 241(2):232–237CrossRefPubMedPubMedCentral Huscher CG, Mingoli A, Sgarzini G, Sansonetti A, Di Paola M, Recher A et al (2005) Laparoscopic versus open subtotal gastrectomy for distal gastric cancer: five-year results of a randomized prospective trial. Ann Surg 241(2):232–237CrossRefPubMedPubMedCentral
19.
Zurück zum Zitat Kim JJ, Song KY, Chin HM, Kim W, Jeon HM, Park CH et al (2008) Totally laparoscopic gastrectomy with various types of intracorporeal anastomosis using laparoscopic linear staplers: preliminary experience. Surg Endosc 22(2):436–442CrossRefPubMed Kim JJ, Song KY, Chin HM, Kim W, Jeon HM, Park CH et al (2008) Totally laparoscopic gastrectomy with various types of intracorporeal anastomosis using laparoscopic linear staplers: preliminary experience. Surg Endosc 22(2):436–442CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Woo Y, Hyung WJ, Pak KH, Inaba K, Obama K, Choi SH et al (2011) Robotic gastrectomy as an oncologically sound alternative to laparoscopic resections for the treatment of early-stage gastric cancers. Arch Surg 146(9):1086–1092CrossRefPubMed Woo Y, Hyung WJ, Pak KH, Inaba K, Obama K, Choi SH et al (2011) Robotic gastrectomy as an oncologically sound alternative to laparoscopic resections for the treatment of early-stage gastric cancers. Arch Surg 146(9):1086–1092CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Kwon IG, Son YG, Ryu SW (2016) Novel intracorporeal esophagojejunostomy using linear staplers during laparoscopic total gastrectomy: π-shaped esophagojejunostomy, 3-in-1 technique. J Am Coll Surg 223(3):e25–e29CrossRefPubMed Kwon IG, Son YG, Ryu SW (2016) Novel intracorporeal esophagojejunostomy using linear staplers during laparoscopic total gastrectomy: π-shaped esophagojejunostomy, 3-in-1 technique. J Am Coll Surg 223(3):e25–e29CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Kojima K, Yamada H, Inokuchi M, Kawano T, Sugihara K (2008) A comparison of Roux-en-Y and Billroth-I reconstruction after laparoscopy-assisted distal gastrectomy. Ann Surg 247(6):962–967CrossRefPubMed Kojima K, Yamada H, Inokuchi M, Kawano T, Sugihara K (2008) A comparison of Roux-en-Y and Billroth-I reconstruction after laparoscopy-assisted distal gastrectomy. Ann Surg 247(6):962–967CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Lee HH, Hur H, Jung H, Jeon HM, Park CH, Song KY (2011) Robot-assisted distal gastrectomy for gastric cancer: initial experience. Am J Surg 201(6):841–845CrossRefPubMed Lee HH, Hur H, Jung H, Jeon HM, Park CH, Song KY (2011) Robot-assisted distal gastrectomy for gastric cancer: initial experience. Am J Surg 201(6):841–845CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Hyun MH, Lee CH, Kwon YJ, Cho SI, Jang YJ, Kim DH et al (2013) Robot versus laparoscopic gastrectomy for cancer by an experienced surgeon: comparisons of surgery, complications, and surgical stress. Ann Surg Oncol 20(4):1258–1265CrossRefPubMed Hyun MH, Lee CH, Kwon YJ, Cho SI, Jang YJ, Kim DH et al (2013) Robot versus laparoscopic gastrectomy for cancer by an experienced surgeon: comparisons of surgery, complications, and surgical stress. Ann Surg Oncol 20(4):1258–1265CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Sano T, Aiko T (2011) New Japanese classifications and treatment guidelines for gastric cancer: revision concepts and major revised points. Gastric Cancer 14(2):97–100CrossRefPubMed Sano T, Aiko T (2011) New Japanese classifications and treatment guidelines for gastric cancer: revision concepts and major revised points. Gastric Cancer 14(2):97–100CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Zhou J, Shi Y, Tang B, Hao Y, Zeng D, Zhao Y et al (2014) Robotic gastrectomy versus laparoscopic gastrectomy for gastric cancer: comparison of surgical performance and short-term outcomes. Surg Endosc 28(6):1779–1787CrossRef Zhou J, Shi Y, Tang B, Hao Y, Zeng D, Zhao Y et al (2014) Robotic gastrectomy versus laparoscopic gastrectomy for gastric cancer: comparison of surgical performance and short-term outcomes. Surg Endosc 28(6):1779–1787CrossRef
Metadaten
Titel
Effect of π-shaped Esophagojejunal Anastomosis in Laparoscopic Total Gastrectomy
verfasst von
Kai Xu
Jiadi Xing
Maoxing Liu
Ming Cui
Chenghai Zhang
Hong Yang
Zhendan Yao
Nan Zhang
Fei Tan
Pin Gao
Xiangqian Su
Publikationsdatum
10.06.2022
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgery / Ausgabe 2/2023
Print ISSN: 0972-2068
Elektronische ISSN: 0973-9793
DOI
https://doi.org/10.1007/s12262-022-03399-z

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2023

Indian Journal of Surgery 2/2023 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.