Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 3/2015

01.03.2015 | Original Article

Effects of Daikenchuto, a Japanese Herb, on Intestinal Motility After Total Gastrectomy: a Prospective Randomized Trial

verfasst von: Yusuke Akamaru, Tsuyoshi Takahashi, Toshirou Nishida, Takeshi Omori, Kazuhiro Nishikawa, Shoki Mikata, Noriyuki Yamamura, Satoru Miyazaki, Hiroshi Noro, Shuji Takiguchi, Masaki Mori, Yuichiro Doki

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 3/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

This study aimed to assess the efficacy of daikenchuto (DKT), a commonly prescribed, traditional Japanese herbal medicine, on postoperative intestinal dysfunction after gastric cancer surgery.

Methods

Patients with gastric cancer scheduled for a total gastrectomy were randomly assigned before surgery to receive either no treatment (n = 40; control group) or DKT (7.5 g/day, t.i.d.) for 3 months (n = 41) postoperatively. We examined gastrointestinal motility, stool attributes, the quantity of bowel gas, the quality of life, and the incidence of postoperative ileus.

Results

During the hospital stay, significant differences were observed between the DKT group and controls in the number of stools per day (1.1 ± 0.6 vs 0.8 ± 0.4, respectively; P = 0.037) and stool consistencies (Bristol scale ratings were 3.7 ± 0.8 vs 3.1 ± 0.8, respectively; P = 0.041). The DKT group showed significant reductions in gas volume scores, calculated from abdominal radiographs, at 7 days, 1 month, and 3 months after surgery. The groups did not show significant differences in quality of life scores (based on the Gastrointestinal Symptom Rating Scale) or in the incidence of postoperative ileus.

Conclusion

DKT improved bowel movements, stool properties, and bowel gas. These results suggested that DKT promoted early postoperative bowel functions after total gastrectomy.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Hiura Y, Takiguchi S, Yamamoto K, Kurokawa Y, Yamasaki M, Nakajima K, Miyata H, Fujiwara Y, Mori M, Doki Y.Use of fibrin glue sealant with polyglycolic acid sheets to prevent pancreatic fistula formation after laparoscopic-assisted gastrectomy.Surg Today. 2013; 43:527-533.CrossRefPubMed Hiura Y, Takiguchi S, Yamamoto K, Kurokawa Y, Yamasaki M, Nakajima K, Miyata H, Fujiwara Y, Mori M, Doki Y.Use of fibrin glue sealant with polyglycolic acid sheets to prevent pancreatic fistula formation after laparoscopic-assisted gastrectomy.Surg Today. 2013; 43:527-533.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Kehlet H, Holte K.Review of postoperative ileus.Am J Surg. 2001; 182(5A Suppl):3S-10S Kehlet H, Holte K.Review of postoperative ileus.Am J Surg. 2001; 182(5A Suppl):3S-10S
3.
4.
Zurück zum Zitat Shibata C, Sasaki I, Naito H, Ueno T, Matsuno S.The herbal medicine Dai-Kenchu-Tou stimulates upper gut motility through cholinergic and 5-hydroxytryptamine 3 receptors in conscious dogs.Surgery. 1999; 126:918-924.CrossRefPubMed Shibata C, Sasaki I, Naito H, Ueno T, Matsuno S.The herbal medicine Dai-Kenchu-Tou stimulates upper gut motility through cholinergic and 5-hydroxytryptamine 3 receptors in conscious dogs.Surgery. 1999; 126:918-924.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Hayakawa T, Kase Y, Saito K, Hashimoto K, Ishige A, Komatsu Y, Sasaki H.Effects of Dai-kenchu-to on intestinal obstruction following laparotomy.J Smooth Muscle Res. 1999; 35:47-54. Hayakawa T, Kase Y, Saito K, Hashimoto K, Ishige A, Komatsu Y, Sasaki H.Effects of Dai-kenchu-to on intestinal obstruction following laparotomy.J Smooth Muscle Res. 1999; 35:47-54.
6.
Zurück zum Zitat Satoh K, Kase Y, Yuzurihara M, Mizoguchi K, Kurauchi K, Ishige A. Effect of Daikenchuto (Da-Jian-Zhong-Tang) on the delayed intestinal propulsion induced by chlorpromazine in mice. J Ethnopharmacol. 2003; 86:37-44.CrossRefPubMed Satoh K, Kase Y, Yuzurihara M, Mizoguchi K, Kurauchi K, Ishige A. Effect of Daikenchuto (Da-Jian-Zhong-Tang) on the delayed intestinal propulsion induced by chlorpromazine in mice. J Ethnopharmacol. 2003; 86:37-44.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Nakamura T, Sakai A, Isogami I, Noda K, Ueno K, Yano S. Abatement of morphine-induced slowing in gastrointestinal transit by Daikenchuto, a traditional Japanese herbal medicine.Jpn J Pharmacol. 2002; 88:217-221.CrossRefPubMed Nakamura T, Sakai A, Isogami I, Noda K, Ueno K, Yano S. Abatement of morphine-induced slowing in gastrointestinal transit by Daikenchuto, a traditional Japanese herbal medicine.Jpn J Pharmacol. 2002; 88:217-221.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Hayakawa T, Kase Y, Saito K, Hashimoto K, Ishige A, Komatsu Y, Sasaki H.Pharmacological studies of the effect of Daikenchuto on spontaneous contraction of isolated rabbit jejunum.J Smooth Muscle Res. 1999; 35:55-62. Hayakawa T, Kase Y, Saito K, Hashimoto K, Ishige A, Komatsu Y, Sasaki H.Pharmacological studies of the effect of Daikenchuto on spontaneous contraction of isolated rabbit jejunum.J Smooth Muscle Res. 1999; 35:55-62.
9.
Zurück zum Zitat Satoh K, Hayakawa T, Kase Y, Ishige A, Sasaki H, Nishikawa S, etal. Mechanisms for contractile effect of Dai-kenchu-to in isolated guinea pig ileum.Dig Dis Sci. 2001; 46:250-256. Satoh K, Hayakawa T, Kase Y, Ishige A, Sasaki H, Nishikawa S, etal. Mechanisms for contractile effect of Dai-kenchu-to in isolated guinea pig ileum.Dig Dis Sci. 2001; 46:250-256.
10.
Zurück zum Zitat Satoh K, Kase Y, Hayakawa T, Murata P, Ishige A, Sasaki H.Dai-kenchu-to enhances accelerated small intestinal movement.Biol Pharm Bull. 2001; 10:1122-1126.CrossRef Satoh K, Kase Y, Hayakawa T, Murata P, Ishige A, Sasaki H.Dai-kenchu-to enhances accelerated small intestinal movement.Biol Pharm Bull. 2001; 10:1122-1126.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Satoh K, Hashimoto K, Hayakawa T, Ishige A, Kaneko M, Ogihara S, Kurosawa S, Yakabi K, Nakamura T. Mechanism of atropine-resistant contraction induced by Daikenchuto in guinea pig ileum.Jpn J Pharmacol. 2001; 86:32-37. Satoh K, Hashimoto K, Hayakawa T, Ishige A, Kaneko M, Ogihara S, Kurosawa S, Yakabi K, Nakamura T. Mechanism of atropine-resistant contraction induced by Daikenchuto in guinea pig ileum.Jpn J Pharmacol. 2001; 86:32-37.
12.
Zurück zum Zitat Endo S, Nishida T, Nishikawa K, Nakajima K, Hasegawa J, Kitagawa T, Ito T, Matsuda H.Dai-kenchu-to, a Chinese herbal medicine, improves stasis of patients with total gastrectomy and jejunal pouch interposition.Am J Surg. 2006; 192:9-13.CrossRefPubMed Endo S, Nishida T, Nishikawa K, Nakajima K, Hasegawa J, Kitagawa T, Ito T, Matsuda H.Dai-kenchu-to, a Chinese herbal medicine, improves stasis of patients with total gastrectomy and jejunal pouch interposition.Am J Surg. 2006; 192:9-13.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Manabe N, Camilleri M, Rao A, Wong BS, Burton D, Busciglio I, Zinsmeister AR, Haruma K.Effect of daikenchuto (TU-100) on gastrointestinal and colonic transit in humans.Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol. 2010; 298:G970-G975.CrossRefPubMed Manabe N, Camilleri M, Rao A, Wong BS, Burton D, Busciglio I, Zinsmeister AR, Haruma K.Effect of daikenchuto (TU-100) on gastrointestinal and colonic transit in humans.Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol. 2010; 298:G970-G975.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Lewis SJ, Heaton KW. Stool form scale as a useful guide to intestinal transit time. Scand J Gastroenterol. 1997; 32:920–924CrossRefPubMed Lewis SJ, Heaton KW. Stool form scale as a useful guide to intestinal transit time. Scand J Gastroenterol. 1997; 32:920–924CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Koide A, Yamaguchi T, Odaka T, Koyama H, Tsuyuguchi T, Kitahara H, Ohto M, Saisho H.Quantitative analysis of bowel gas using plain abdominal radiograph in patients with irritable bowel syndrome. Am J Gastroenterol. 2000; 95:1735-1741. Koide A, Yamaguchi T, Odaka T, Koyama H, Tsuyuguchi T, Kitahara H, Ohto M, Saisho H.Quantitative analysis of bowel gas using plain abdominal radiograph in patients with irritable bowel syndrome. Am J Gastroenterol. 2000; 95:1735-1741.
16.
Zurück zum Zitat Svedlund J, Sjödin I, Dotevall G. GSRS--a clinical rating scale for gastrointestinal symptoms in patients with irritable bowel syndrome and peptic ulcer disease.Dig Dis Sci. 1988; 33:129-134. Svedlund J, Sjödin I, Dotevall G. GSRS--a clinical rating scale for gastrointestinal symptoms in patients with irritable bowel syndrome and peptic ulcer disease.Dig Dis Sci. 1988; 33:129-134.
17.
Zurück zum Zitat Revicki DA, Wood M, Wiklund I, Crawley J. Reliability and validity of the Gastrointestinal Symptom Rating Scale in patients with gastroesophageal reflux disease. Qual Life Res. 1998; 7:75-83.CrossRefPubMed Revicki DA, Wood M, Wiklund I, Crawley J. Reliability and validity of the Gastrointestinal Symptom Rating Scale in patients with gastroesophageal reflux disease. Qual Life Res. 1998; 7:75-83.CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Yoshikawa K, Shimada M, Nishioka M, Kurita N, Iwata T, Morimoto S, Miyatani T, Komatsu M, Kashihara H, Mikami C. The effects of the Kampo medicine (Japanese herbal medicine) “Daikenchuto” on the surgical inflammatory response following laparoscopic colorectal resection.Surg Today. 2012; 42:646-651. Yoshikawa K, Shimada M, Nishioka M, Kurita N, Iwata T, Morimoto S, Miyatani T, Komatsu M, Kashihara H, Mikami C. The effects of the Kampo medicine (Japanese herbal medicine) “Daikenchuto” on the surgical inflammatory response following laparoscopic colorectal resection.Surg Today. 2012; 42:646-651.
19.
Zurück zum Zitat Nishi M, Shimada M, Uchiyama H, Ikegami T, Arakawa Y, Hanaoka J, Kanemura H, Morine Y, Imura S, Miyake H, Utsunomiya T.The beneficial effects of Kampo medicine Dai-ken-chu-to after hepatic resection: a prospective randomized control study.Hepatogastroenterology. 2012; 59:2290-2294.PubMed Nishi M, Shimada M, Uchiyama H, Ikegami T, Arakawa Y, Hanaoka J, Kanemura H, Morine Y, Imura S, Miyake H, Utsunomiya T.The beneficial effects of Kampo medicine Dai-ken-chu-to after hepatic resection: a prospective randomized control study.Hepatogastroenterology. 2012; 59:2290-2294.PubMed
20.
Zurück zum Zitat Yaegashi M, Otsuka K, Itabashi T, Kimura T, Kato K, Fujii H, Koeda K, Sasaki A, Wakabayashi G.Daikenchuto stimulates colonic motility after laparoscopic-assisted colectomy. Hepatogastroenterology.2014; 61:85-89.PubMed Yaegashi M, Otsuka K, Itabashi T, Kimura T, Kato K, Fujii H, Koeda K, Sasaki A, Wakabayashi G.Daikenchuto stimulates colonic motility after laparoscopic-assisted colectomy. Hepatogastroenterology.2014; 61:85-89.PubMed
21.
Zurück zum Zitat Shimada M, Morine Y, Nagano H, Hatano E, Kaiho T, Miyazaki M, Kono T, Kamiyama T, Morita S, Sakamoto J, Kusano M, Saji S, Kanematsu T, Kitajima M. Effect of TU-100, a traditional Japanese medicine, administered after hepatic resection in patients with liver cancer: a multi-center, phase III trial (JFMC40-1001). Int J Clin Oncol. 2014 Mar 6. Shimada M, Morine Y, Nagano H, Hatano E, Kaiho T, Miyazaki M, Kono T, Kamiyama T, Morita S, Sakamoto J, Kusano M, Saji S, Kanematsu T, Kitajima M. Effect of TU-100, a traditional Japanese medicine, administered after hepatic resection in patients with liver cancer: a multi-center, phase III trial (JFMC40-1001). Int J Clin Oncol. 2014 Mar 6.
22.
Zurück zum Zitat Itoh T, Yamakawa J, Mai M, Yamaguchi N, Kanda T. The effect of the herbal medicine dai-kenchu-to on post-operative ileus. J Int Med Res. 2002; 30:428-432.CrossRefPubMed Itoh T, Yamakawa J, Mai M, Yamaguchi N, Kanda T. The effect of the herbal medicine dai-kenchu-to on post-operative ileus. J Int Med Res. 2002; 30:428-432.CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Yasunaga H, Miyata H, Horiguchi H, Kuwabara K, Hashimoto H, Matsuda S. Effect of the Japanese herbal kampo medicine dai-kenchu-to on postoperative adhesive small bowel obstruction requiring long-tube decompression: a propensity score analysis. Evid Based Complement Alternat Med. 2011; 2011:264289.PubMedCentralPubMed Yasunaga H, Miyata H, Horiguchi H, Kuwabara K, Hashimoto H, Matsuda S. Effect of the Japanese herbal kampo medicine dai-kenchu-to on postoperative adhesive small bowel obstruction requiring long-tube decompression: a propensity score analysis. Evid Based Complement Alternat Med. 2011; 2011:264289.PubMedCentralPubMed
24.
Zurück zum Zitat Maeda K, Katsuno H, Kono T. Effectiveness and motion mechanism of Taikencyuto in the perioperative period (in Japanese with English abstract). Nihon Geka Gakkai Zasshi (Jpn J Surg). 2013; 114:232-235. Maeda K, Katsuno H, Kono T. Effectiveness and motion mechanism of Taikencyuto in the perioperative period (in Japanese with English abstract). Nihon Geka Gakkai Zasshi (Jpn J Surg). 2013; 114:232-235.
25.
Zurück zum Zitat Youn YH, Park JS, Jahng JH, Lim HC, Kim JH, Pimentel M, Park H, Lee SI.Relationships among the lactulose breath test, intestinal gas volume, and gastrointestinal symptoms in patients with irritable bowel syndrome.Dig Dis Sci. 2011; 56:2059-2066.CrossRefPubMed Youn YH, Park JS, Jahng JH, Lim HC, Kim JH, Pimentel M, Park H, Lee SI.Relationships among the lactulose breath test, intestinal gas volume, and gastrointestinal symptoms in patients with irritable bowel syndrome.Dig Dis Sci. 2011; 56:2059-2066.CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Oikawa T, Ito G, Hoshino T, Koyama H, Hanawa T. Hangekobokuto (Banxia-houpo-tang), a Kampo Medicine that Treats Functional Dyspepsia.Evid Based Complement Alternat Med. 2009; 6:375-378CrossRefPubMedCentralPubMed Oikawa T, Ito G, Hoshino T, Koyama H, Hanawa T. Hangekobokuto (Banxia-houpo-tang), a Kampo Medicine that Treats Functional Dyspepsia.Evid Based Complement Alternat Med. 2009; 6:375-378CrossRefPubMedCentralPubMed
Metadaten
Titel
Effects of Daikenchuto, a Japanese Herb, on Intestinal Motility After Total Gastrectomy: a Prospective Randomized Trial
verfasst von
Yusuke Akamaru
Tsuyoshi Takahashi
Toshirou Nishida
Takeshi Omori
Kazuhiro Nishikawa
Shoki Mikata
Noriyuki Yamamura
Satoru Miyazaki
Hiroshi Noro
Shuji Takiguchi
Masaki Mori
Yuichiro Doki
Publikationsdatum
01.03.2015
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 3/2015
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-014-2730-y

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2015

Journal of Gastrointestinal Surgery 3/2015 Zur Ausgabe

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Wie sieht der OP der Zukunft aus?

04.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Der OP in der Zukunft wird mit weniger Personal auskommen – nicht, weil die Technik das medizinische Fachpersonal verdrängt, sondern weil der Personalmangel es nötig macht.

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Recycling im OP – möglich, aber teuer

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.