Skip to main content
Erschienen in: Calcified Tissue International 4/2016

15.06.2016 | Original Research

Effects of TNF Inhibitors on Parathyroid Hormone and Wnt Signaling Antagonists in Rheumatoid Arthritis

verfasst von: Giovanni Adami, Giovanni Orsolini, Silvano Adami, Ombretta Viapiana, Luca Idolazzi, Davide Gatti, Maurizio Rossini

Erschienen in: Calcified Tissue International | Ausgabe 4/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Tumor necrosis factor α inhibitors (TNFi) are the major class of biologic drug used for the treatment of Rheumatoid arthritis (RA). Their effects on inflammation and disease control are well established, but this is not true also for bone metabolism, especially for key factors as parathyroid hormone and Wnt pathway. Those two pathways are gaining importance in the pathogenesis RA bone damage, both systemic and local, but how the new treatment affects them is still largely unknown. We studied 54 RA patients who were starting an anti-TNFα treatment due to the failure of the conventional synthetic disease-modifying antirheumatic drugs. Serum levels of Wnt/βcatenin pathway inhibitors (Dickkopf-related protein 1, Dkk1, and Sclerostin), Parathyroid hormone (PTH), vitamin D, and bone turnover markers were measured at baseline in the morning after fasting and after 6 months of therapy. We found a significant percentage increase in serum PTH (+32 ± 55 %; p = 0.002) and a decrease in Dkk1 mean serum levels (−2.9 ± 12.1; p = 0.05). PTH percentage changes were positively correlated both with C-terminal telopeptide of type I collagen and Dkk1 percentage changes. Sclerostin serum levels showed no significant difference. TNFi treatment provokes in the short term a rise in PTH levels and a decrease in Dkk1 serum levels. The increase of PTH might promote bone resorption and blunt the normalization of Dkk1 serum levels in RA. Those data give a new insight into TNFi metabolic effects on bone and suggest new strategies to achieve better results in terms of prevention of bone erosions and osteoporosis with TNFi treatment in RA.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Gravallese EM (2002) Bone destruction in arthritis. Ann Rheum Dis 61:84–86CrossRef Gravallese EM (2002) Bone destruction in arthritis. Ann Rheum Dis 61:84–86CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Rossini M, Viapiana O, Adami S et al (2015) In patients with rheumatoid arthritis, Dickkopf-1 serum levels are correlated with parathyroid hormone, bone erosions and bone mineral density. Clin Exp Rheumatol 33:77–83PubMed Rossini M, Viapiana O, Adami S et al (2015) In patients with rheumatoid arthritis, Dickkopf-1 serum levels are correlated with parathyroid hormone, bone erosions and bone mineral density. Clin Exp Rheumatol 33:77–83PubMed
13.
Zurück zum Zitat Aletaha D, Neogi T, Silman AJ et al (2010) 2010 Rheumatoid arthritis classification criteria: an American College of Rheumatology/European League Against Rheumatism collaborative initiative. Ann Rheum Dis 69:1580–1588. doi:10.1136/ard.2010.138461 CrossRefPubMed Aletaha D, Neogi T, Silman AJ et al (2010) 2010 Rheumatoid arthritis classification criteria: an American College of Rheumatology/European League Against Rheumatism collaborative initiative. Ann Rheum Dis 69:1580–1588. doi:10.​1136/​ard.​2010.​138461 CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Prevoo ML, van ’t Hof MA, Kuper HH et al (1995) Modified disease activity scores that include twenty-eight-joint counts. Development and validation in a prospective longitudinal study of patients with rheumatoid arthritis. Arthritis Rheum 38:44–48CrossRefPubMed Prevoo ML, van ’t Hof MA, Kuper HH et al (1995) Modified disease activity scores that include twenty-eight-joint counts. Development and validation in a prospective longitudinal study of patients with rheumatoid arthritis. Arthritis Rheum 38:44–48CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Orsolini G, Adami G, Adami S et al (2016) Short-term effects of TNF inhibitors on bone turnover markers and bone mineral density in rheumatoid arthritis. Calcif Tissue Int. doi:10.1007/s00223-016-0114-x Orsolini G, Adami G, Adami S et al (2016) Short-term effects of TNF inhibitors on bone turnover markers and bone mineral density in rheumatoid arthritis. Calcif Tissue Int. doi:10.​1007/​s00223-016-0114-x
16.
Zurück zum Zitat Szentpetery A, McKenna MJ, Murray BF et al (2013) Periarticular bone gain at proximal interphalangeal joints and changes in bone turnover markers in response to tumor necrosis factor inhibitors in rheumatoid and psoriatic arthritis. J Rheumatol 40:653–662. doi:10.3899/jrheum.120397 CrossRefPubMed Szentpetery A, McKenna MJ, Murray BF et al (2013) Periarticular bone gain at proximal interphalangeal joints and changes in bone turnover markers in response to tumor necrosis factor inhibitors in rheumatoid and psoriatic arthritis. J Rheumatol 40:653–662. doi:10.​3899/​jrheum.​120397 CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Vis M, Havaardsholm EA, Haugeberg G et al (2006) Evaluation of bone mineral density, bone metabolism, osteoprotegerin and receptor activator of the NFkappaB ligand serum levels during treatment with infliximab in patients with rheumatoid arthritis. Ann Rheum Dis 65:1495–1499. doi:10.1136/ard.2005.044198 CrossRefPubMedPubMedCentral Vis M, Havaardsholm EA, Haugeberg G et al (2006) Evaluation of bone mineral density, bone metabolism, osteoprotegerin and receptor activator of the NFkappaB ligand serum levels during treatment with infliximab in patients with rheumatoid arthritis. Ann Rheum Dis 65:1495–1499. doi:10.​1136/​ard.​2005.​044198 CrossRefPubMedPubMedCentral
25.
Zurück zum Zitat Gatti D, Viapiana O, Idolazzi L et al (2011) The waning of teriparatide effect on bone formation markers in postmenopausal osteoporosis is associated with increasing serum levels of DKK1. J Clin Endocrinol Metab 96:1555–1559. doi:10.1210/jc.2010-2552 CrossRefPubMed Gatti D, Viapiana O, Idolazzi L et al (2011) The waning of teriparatide effect on bone formation markers in postmenopausal osteoporosis is associated with increasing serum levels of DKK1. J Clin Endocrinol Metab 96:1555–1559. doi:10.​1210/​jc.​2010-2552 CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Borggrefe J, Graeff C, Nickelsen TN et al (2010) Quantitative computed tomographic assessment of the effects of 24 months of teriparatide treatment on 3D femoral neck bone distribution, geometry, and bone strength: results from the EUROFORS study. J Bone Miner Res 25:472–481. doi:10.1359/jbmr.090820 CrossRef Borggrefe J, Graeff C, Nickelsen TN et al (2010) Quantitative computed tomographic assessment of the effects of 24 months of teriparatide treatment on 3D femoral neck bone distribution, geometry, and bone strength: results from the EUROFORS study. J Bone Miner Res 25:472–481. doi:10.​1359/​jbmr.​090820 CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Garnero P, Tabassi NC-B, Voorzanger-Rousselot N (2008) Circulating dickkopf-1 and radiological progression in patients with early rheumatoid arthritis treated with etanercept. J Rheumatol 35:2313–2315CrossRefPubMed Garnero P, Tabassi NC-B, Voorzanger-Rousselot N (2008) Circulating dickkopf-1 and radiological progression in patients with early rheumatoid arthritis treated with etanercept. J Rheumatol 35:2313–2315CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Effects of TNF Inhibitors on Parathyroid Hormone and Wnt Signaling Antagonists in Rheumatoid Arthritis
verfasst von
Giovanni Adami
Giovanni Orsolini
Silvano Adami
Ombretta Viapiana
Luca Idolazzi
Davide Gatti
Maurizio Rossini
Publikationsdatum
15.06.2016
Verlag
Springer US
Erschienen in
Calcified Tissue International / Ausgabe 4/2016
Print ISSN: 0171-967X
Elektronische ISSN: 1432-0827
DOI
https://doi.org/10.1007/s00223-016-0161-3

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2016

Calcified Tissue International 4/2016 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.