Skip to main content
Erschienen in: The Journal of Headache and Pain 1/2014

Open Access 01.12.2014 | Meeting abstract

EHMTI-0184. Ictal adiponectin levels are modulated by pain severity and treatment response in episodic migraineurs

verfasst von: NC Chai, B Gelaye, GE Tietjen, PD Dash, BA Gower, LW White, TN Ward, AI Scher, BL Peterlin

Erschienen in: The Journal of Headache and Pain | Sonderheft 1/2014

download
DOWNLOAD
print
DRUCKEN
insite
SUCHEN

Introduction

Adiponection (ADP) and leptin (LEP) are adipokines with roles in inflammation.

Aim

To assess ADP and LEP levels before and after acute abortive treatment in episodic migraineurs (EM).

Methods

Peripheral blood specimens were collected from EM participants before and after acute abortive treatment with sumatriptan/naproxen sodium versus placebo.

Results

A total of 34 participants (17 responders, 17 non-responders) were included. In all participants, for every 1 point increase in the HMW:T-ADP ratio, pain severity increased by 4.11 (CI: 0.44, 7.77; p=0.028). In responders (n=17), crude T-ADP levels were reduced at 30 min (11.49 ± 3.7; p=0.001), 60 min (11.54 ± 3.2; p=0.001) and 120 min (11.39 ± 3.7; p=0.001) after treatment as compared to onset (12.47 ± 3.6). In non-responders (n=17), crude T-ADP levels were unchanged after treatment. After adjustments, T-ADP levels remained decreased 30-120 min after treatment in responders; additionally, HMW-ADP, and the HMW:T-ADP ratio were decreased and LMW-ADP and the LMW:T-ADP ratio (coeff 0.04; CI: 0.01, 0.07; p=0.043) were increased 120 min after treatment in responders. In non-responders, the adjusted LMW-ADP (coef -0.45; CI: -0.77, -0.14; p=0.005) and the LMW:T-ADP ratio (coef -0.04; CI: -0.07, -0.01; p=0.018) were decreased at 60 min as well as at 120 min after treatment. Unadjusted and adjusted LEP levels were not modulated by changes in pain severity or treatment response.

Conclusion

Adiponectin, but not leptin, is associated with pain severity and is modulated by treatment response in episodic migraineurs.
Conflict of interest.
Open AccessThis article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (https://​creativecommons.​org/​licenses/​by/​4.​0), which permits use, duplication, adaptation, distribution, and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons license, and indicate if changes were made.
Metadaten
Titel
EHMTI-0184. Ictal adiponectin levels are modulated by pain severity and treatment response in episodic migraineurs
verfasst von
NC Chai
B Gelaye
GE Tietjen
PD Dash
BA Gower
LW White
TN Ward
AI Scher
BL Peterlin
Publikationsdatum
01.12.2014
Verlag
Springer Milan
Erschienen in
The Journal of Headache and Pain / Ausgabe Sonderheft 1/2014
Print ISSN: 1129-2369
Elektronische ISSN: 1129-2377
DOI
https://doi.org/10.1186/1129-2377-15-S1-E25

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2014

The Journal of Headache and Pain 1/2014 Zur Ausgabe

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.