Skip to main content
Erschienen in: The Journal of Headache and Pain 1/2014

Open Access 01.12.2014 | Meeting abstract

EHMTI-0269. The idiopathic intracranial hypertension without papilloedema counterfeits the migrainous headache in clinical presentation

verfasst von: S Ljubisavljevic, J Zidverc-Trajkovic

Erschienen in: The Journal of Headache and Pain | Sonderheft 1/2014

download
DOWNLOAD
print
DRUCKEN
insite
SUCHEN

Introduction

Idiopathic intracranial hypertension (IIH) is a pathological state defined as an increase of intracranial pressure in the absence of a causative pathological process.

Aim

To evaluate the clinical features of the patients with IIH diagnosed in our Headache Ambulances according to the current knowledge of this disorder.

Method

In the retrospective and cross-sectional analysis of 3550 patients we present 18 newly diagnosed IIH patients, 15 women and 3 men, aged from 18 to 51, with obtained values of cerebrospinal fluid pressure between 220 and 680 mm of water. The symptoms of IIH clinical presentation have been headache, reported by 94 % of patients without optic nerve papilloedema (PE) noted in 30 % of them.

Results

The obtained results confirmed the presence of headache features that are included in criteria for headache attributed with IIH in patients with PE. On the other side, it is worth to note, that in patients without PE majority of them (80%), had ‘‘migrainous’’ features of headache and accompanying symptoms.

Conclusion

We assume that a misdiagnosis of ‘‘primary’’ chronic migraine might be possible in patients without PE who may in fact suffer from a headache attributed to IIH according to currently used ICHD criteria. It seems that the headache profile of IIH is not pathognomonic as it sometimes mimics the primary headaches. We could conclude that some chronic migraine patients refractory for treatment might be patients with IIH.
No conflict of interest.
Open AccessThis article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (https://​creativecommons.​org/​licenses/​by/​4.​0), which permits use, duplication, adaptation, distribution, and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons license, and indicate if changes were made.
Metadaten
Titel
EHMTI-0269. The idiopathic intracranial hypertension without papilloedema counterfeits the migrainous headache in clinical presentation
verfasst von
S Ljubisavljevic
J Zidverc-Trajkovic
Publikationsdatum
01.12.2014
Verlag
Springer Milan
Erschienen in
The Journal of Headache and Pain / Ausgabe Sonderheft 1/2014
Print ISSN: 1129-2369
Elektronische ISSN: 1129-2377
DOI
https://doi.org/10.1186/1129-2377-15-S1-C37

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2014

The Journal of Headache and Pain 1/2014 Zur Ausgabe

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.