Skip to main content
Erschienen in: CardioVascular and Interventional Radiology 3/2013

01.06.2013 | Case Report

Endovascular Treatment of Totally Occluded Superior Mesenteric Artery by Retrograde Crossing via the Villemin Arcade

verfasst von: Carlo Ferro, Umberto G. Rossi, Sara Seitun, Giulio Bovio, Rosario Fornaro

Erschienen in: CardioVascular and Interventional Radiology | Ausgabe 3/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Chronic mesenteric ischemia (CMI) is a rare disorder that is commonly caused by progressive atherosclerotic stenosis or occlusion of one or more mesenteric arteries. Endovascular treatment for symptomatic CMI represents a viable option, especially in high-operative risk patients. We report a case of acute symptomatic CMI with chronic totally occlusion of the superior mesenteric artery (SMA) associated with significant stenosis of celiac trunk (CT) and inferior mesenteric artery (IMA) that underwent endovascular treatment of all the three mesenteric arteries: stenting of CT and IMA stenosis, and recanalization of the SMA occlusion by retrograde crossing via the Villemin arcade.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Schaefer PJ, Shaefer FKW, Muller-Huelsbeck S et al (2007) Chronic mesenteric ischemia: stenting of mesenteric arteries. Abdom Imaging 32(3):304–309PubMedCrossRef Schaefer PJ, Shaefer FKW, Muller-Huelsbeck S et al (2007) Chronic mesenteric ischemia: stenting of mesenteric arteries. Abdom Imaging 32(3):304–309PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Loffroy R, Guiu B, Cercueil JP et al (2010) Chronic mesenteric ischemia: efficacy and outcome of endovascular therapy. Abdom Imaging 35(3):306–314PubMedCrossRef Loffroy R, Guiu B, Cercueil JP et al (2010) Chronic mesenteric ischemia: efficacy and outcome of endovascular therapy. Abdom Imaging 35(3):306–314PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Sharafuddin MJ, Nicholson RM, Kresowik TF et al (2012) Endovascular recanalization of total occlusion of the mesenteric and celiac arteries. J Vasc Surg 55(6):1674–1681PubMedCrossRef Sharafuddin MJ, Nicholson RM, Kresowik TF et al (2012) Endovascular recanalization of total occlusion of the mesenteric and celiac arteries. J Vasc Surg 55(6):1674–1681PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Turba UC, Saad WE, Arslan B et al (2012) Chronic mesenteric ischemia: 28-years experience of endovascular treatment. Eur Radiol 22(6):1372–1384PubMedCrossRef Turba UC, Saad WE, Arslan B et al (2012) Chronic mesenteric ischemia: 28-years experience of endovascular treatment. Eur Radiol 22(6):1372–1384PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Robken J, Shammas NW (2007) Treatment of totally occluded superior mesenteric artery facilitated by retrograde crossing via collaterals from the celiac artery. J Endovasc Ther 14(5):745–747PubMedCrossRef Robken J, Shammas NW (2007) Treatment of totally occluded superior mesenteric artery facilitated by retrograde crossing via collaterals from the celiac artery. J Endovasc Ther 14(5):745–747PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Douard R, Chevallier JM, Delmas V et al (2006) Clinical interest of digestive arterial trunk anastomoses. Surg Radiol Anat 28(3):219–227PubMedCrossRef Douard R, Chevallier JM, Delmas V et al (2006) Clinical interest of digestive arterial trunk anastomoses. Surg Radiol Anat 28(3):219–227PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Rose SC, Quigley TM, Raker EJ (1995) Revascularization for chronic mesenteric ischemia: comparison of operative arterial bypass grafting and percutaneous transmural angiography. J Vasc Interv Radiol 6(3):339–349PubMedCrossRef Rose SC, Quigley TM, Raker EJ (1995) Revascularization for chronic mesenteric ischemia: comparison of operative arterial bypass grafting and percutaneous transmural angiography. J Vasc Interv Radiol 6(3):339–349PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Sarac TP, Altinel O, Kashyap V et al (2008) Endovascular treatment of stenotic and occluded visceral arteries for chronic mesenteric ischemia. J Vasc Surg 47(3):485–491PubMedCrossRef Sarac TP, Altinel O, Kashyap V et al (2008) Endovascular treatment of stenotic and occluded visceral arteries for chronic mesenteric ischemia. J Vasc Surg 47(3):485–491PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Endovascular Treatment of Totally Occluded Superior Mesenteric Artery by Retrograde Crossing via the Villemin Arcade
verfasst von
Carlo Ferro
Umberto G. Rossi
Sara Seitun
Giulio Bovio
Rosario Fornaro
Publikationsdatum
01.06.2013
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
CardioVascular and Interventional Radiology / Ausgabe 3/2013
Print ISSN: 0174-1551
Elektronische ISSN: 1432-086X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00270-012-0469-y

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2013

CardioVascular and Interventional Radiology 3/2013 Zur Ausgabe

CIRSE Standards of Practice Guidelines

Standards of Practice in Transarterial Radioembolization

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

S3-Leitlinie zu Pankreaskrebs aktualisiert

23.04.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

„Nur wer sich gut aufgehoben fühlt, kann auch für Patientensicherheit sorgen“

13.04.2024 Klinik aktuell Kongressbericht

Die Teilnehmer eines Forums beim DGIM-Kongress waren sich einig: Fehler in der Medizin sind häufig in ungeeigneten Prozessen und mangelnder Kommunikation begründet. Gespräche mit Patienten und im Team können helfen.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.