Zum Inhalt

Facial nerve dysfunction after superficial parotidectomy with or without continuous intraoperative electromyographic neuromonitoring: a prospective randomized pilot study

  • 19.09.2018
  • Head & Neck
Erschienen in:

Abstract

Purpose

There are no randomized trials comparing the incidence or severity of facial nerve dysfunction after superficial parotidectomy with or without continuous intraoperative electromyographic neuromonitoring. This pilot study aimed to assess the variability in outcomes to help determine the needs and possible ethical issues in a full-scale study.

Methods

Prospective randomized pilot study comparing the incidence and grade of facial nerve dysfunction among 106 patients subjected to superficial parotidectomy with or without continuous four channels electromyographic neuromonitoring (52 monitored patients and 54 controls).

Results

The incidences of immediate (38.3% vs. 51.8%, p = 0.1) and late facial dysfunction, up to 180 days following surgery, (3.8% vs. 5.5%, p = 0.4) were similar between monitored patients and controls. Immediate facial nerve dysfunction with a House–Brackmann ≥ grade III was more frequent among the non-monitored patients (57.8% vs. 30%, p = 0.2), and outcomes were significantly poorer in this group (mean sum score of 68.7 vs. 81.5, p = 0.002), when assessed with the regional Sunnybrook scale. A full-scale prospective randomized study to detect a significant reduction in the incidence of immediate facial nerve dysfunction with the use of continuous intraoperative electromyographic neuromonitoring, with 80% power and a 5% significant level, would require 560 patients allocated to the monitored and control groups. Considering a mean rate of 30 patients/year/center, such a study would require the participation of five centers for 4 years.

Conclusions

In the present pilot study, the incidences of immediate and late facial nerve dysfunction were similar between patients with benign parotid tumors subjected to superficial parotidectomy with or without continuous intraoperative electromyographic neuromonitoring. However, immediate facial dysfunction was more severe among the non-monitored patients.
Titel
Facial nerve dysfunction after superficial parotidectomy with or without continuous intraoperative electromyographic neuromonitoring: a prospective randomized pilot study
Verfasst von
Agnaldo J. Graciano
Carlos A. Fischer
Guilherme V. Coelho
José H. Steck
Jorge R. Paschoal
Carlos T. Chone
Publikationsdatum
19.09.2018
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Archives of Oto-Rhino-Laryngology / Ausgabe 11/2018
Print ISSN: 0937-4477
Elektronische ISSN: 1434-4726
DOI
https://doi.org/10.1007/s00405-018-5130-1
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet HNO

Riskante Formfehler in Arztpraxen: Diese 5 Nachlässigkeiten können teuer werden

Ein 500.000-Euro-Regress wegen fehlender Rezeptunterschrift sorgte jüngst für Aufregung. Es gibt aber noch mehr Fehler, die für eine Praxis richtig teuer werden können. Hier sind die gefährlichsten Nachlässigkeiten.

Covid verdoppelt Risiko für chronische Rhinosinusitis

Erwachsene mit Covid-19 erhielten in den Monaten nach einem PCR-Nachweis deutlich häufiger eine neue CRS-Diagnose als Personen mit negativem PCR-Test. Der Risikoanstieg zeigte sich unter allen Varianten, am stärksten in der Omikron-Periode.

Real-World Daten bestätigen Nivolumab bei Kopf-Hals-Tumoren

In der nicht-interventionellen Real-World-Studie HANNA wurde Nivolumab bei Menschen mit rezidiviertem oder metastasiertem Plattenepithelkarzinom der Kopf-Hals-Region in verschiedenen Therapielinien geprüft. Ein Kollege präsentierte auf dem diesjährigen Krebskongress in Berlin die finalen Daten.

Mehr molekulare Diagnostik bei Krebs ist nicht immer besser

Neue molekularpathologische Methoden erhöhen die diagnostische Sensitivität bei Tumorerkrankungen. Aber verfeinert ein stetiges Mehr an molekularer Diagnostik auch die therapeutische Präzision? Diese Frage wurde im Rahmen des Deutschen Krebskongresses (DKK) 2026 in Berlin diskutiert. 

Update HNO

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise
Arzt stellt Rezept aus/© Bernhard Schmerl / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Endoskopie in der Praxis/© peakSTOCK / Getty Images / iStock (Symbolbild mit Fotomodell), Plattenepithelkarzinom/© Springer Medizin Verlag GmbH, 3D Illustration einer DNA Sequenzierung/© undefined / Getty Images / iStock