Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 4/2009

01.04.2009 | original article

Feasibility and Effectiveness of a New Algorithm in Preventing Hepatic Artery Thrombosis after Liver Transplantation

verfasst von: Sascha A. Müller, Bruno M. Schmied, Arianeb Mehrabi, Thilo Welsch, Peter Schemmer, Ulf Hinz, Jürgen Weitz, Jens Werner, Markus W. Büchler, Jan Schmidt

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 4/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

The incidence of hepatic artery thrombosis (HAT) after liver transplantation (LTx) is up to 9% in adult recipients.

Material and Methods

To minimize HAT, we developed an algorithm that we have routinely applied since 2001. The algorithm is a cascade of potentially necessary procedures to improve hepatic artery blood flow before proceeding with LTx when arterial blood flow is impaired. Incidence, outcome, and possible therapeutic approaches of HAT were analyzed in prospectively non-controlled collected data during a 5-year period. There were 335 LTx in 299 adults (199 male, 100 female) with a median age of 49.7 years.

Results

HAT was defined as early and late HAT (diagnosis within or after 30 days following LTx). After a mean follow-up of 17 months, nine HAT were documented (2.7%; five early and four late HAT). Treatment consisted of thrombolysis (n = 1), surgical thrombectomy (n = 4), and re-transplantation (n = 4). Five HAT patients died during follow-up.

Discussion

Complex arterial reconstruction was associated with HAT compared to branch-patch anastomoses (P = 0.0193). Median arterial intraoperative blood flow was no risk factor for HAT. One-year patient survival after HAT was 31%. Once HAT occurs, complication rates are high and long-term results are devastating.

Conclusion

Therefore, we have implemented the presented algorithm, which showed an acceptable HAT rate.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Mazzaferro V, Regalia E, Doci R, Andreola S, Pulvirenti A, Bozzetti F, Montalto F, Ammatuna M, Morabito A, Gennari L. Liver transplantation for the treatment of small hepatocellular carcinomas in patients with cirrhosis. N Engl J Med 1996;334:693–699. doi:10.1056/NEJM199603143341104.PubMedCrossRef Mazzaferro V, Regalia E, Doci R, Andreola S, Pulvirenti A, Bozzetti F, Montalto F, Ammatuna M, Morabito A, Gennari L. Liver transplantation for the treatment of small hepatocellular carcinomas in patients with cirrhosis. N Engl J Med 1996;334:693–699. doi:10.​1056/​NEJM199603143341​104.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Settmacher U, Stange B, Haase R, Heise M, Steinmüller T, Bechstein WO, Neuhaus P. Arterial complications after liver transplantation. Transpl Int 2000;13:372–378.PubMedCrossRef Settmacher U, Stange B, Haase R, Heise M, Steinmüller T, Bechstein WO, Neuhaus P. Arterial complications after liver transplantation. Transpl Int 2000;13:372–378.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Mazzaferro V, Esquivel CO, Makowka L, Belle S, Kahn D, Koneru B, Scantlebury VP, Stieber AC, Todo S, Tzakis AG, et al. Hepatic artery thrombosis after pediatric liver transplantation: A medical or surgical event? Transplantation 1989;47:971–977. doi:10.1097/00007890-198906000-00011.PubMedCrossRef Mazzaferro V, Esquivel CO, Makowka L, Belle S, Kahn D, Koneru B, Scantlebury VP, Stieber AC, Todo S, Tzakis AG, et al. Hepatic artery thrombosis after pediatric liver transplantation: A medical or surgical event? Transplantation 1989;47:971–977. doi:10.​1097/​00007890-198906000-00011.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Mazzaferro V, Esquivel CO, Makowka L, Kahn D, Belle S, Kahn D, Scantelbury VP, Ferla G, Koneru B, Scotti-Foglieni CL, et al. Factors responsible for hepatic artery thrombosis after pediatric liver transplantation. Transplant Proc 1989;21:2466–2467.PubMed Mazzaferro V, Esquivel CO, Makowka L, Kahn D, Belle S, Kahn D, Scantelbury VP, Ferla G, Koneru B, Scotti-Foglieni CL, et al. Factors responsible for hepatic artery thrombosis after pediatric liver transplantation. Transplant Proc 1989;21:2466–2467.PubMed
11.
Zurück zum Zitat Stevens LH, Emond JC, Piper JB, Heffron TG, Thistlethwaite JR Jr, Whitington PF, Broelsch CE. Hepatic artery thrombosis in infants. A comparison of whole livers, reduced-size grafts, and grafts from living-related donors. Transplantation 1992;53:396–399. doi:10.1097/00007890-199202010-00025.PubMedCrossRef Stevens LH, Emond JC, Piper JB, Heffron TG, Thistlethwaite JR Jr, Whitington PF, Broelsch CE. Hepatic artery thrombosis in infants. A comparison of whole livers, reduced-size grafts, and grafts from living-related donors. Transplantation 1992;53:396–399. doi:10.​1097/​00007890-199202010-00025.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Oh CK, Pelletier SJ, Sawyer RG, Dacus AR, McCullough CS, Pruett TL, Sanfey HA. Uni- and multi-variate analysis of risk factors for early and late hepatic artery thrombosis after liver transplantation. Transplantation 2001;71(6):767–772.PubMedCrossRef Oh CK, Pelletier SJ, Sawyer RG, Dacus AR, McCullough CS, Pruett TL, Sanfey HA. Uni- and multi-variate analysis of risk factors for early and late hepatic artery thrombosis after liver transplantation. Transplantation 2001;71(6):767–772.PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Sakamoto Y, Harihara Y, Nakatsuka T, Kawarasaki H, Takayama T, Kubota K, Kimura W, Kita Y, Tanaka H, Ito M, Hashizume K, Makuuchi M. Rescue of liver grafts from hepatic artery occlusion in living-related liver transplantation. Br J Surg 1999;86(7):886–889. doi:10.1046/j.1365-2168.1999.01166.x.PubMedCrossRef Sakamoto Y, Harihara Y, Nakatsuka T, Kawarasaki H, Takayama T, Kubota K, Kimura W, Kita Y, Tanaka H, Ito M, Hashizume K, Makuuchi M. Rescue of liver grafts from hepatic artery occlusion in living-related liver transplantation. Br J Surg 1999;86(7):886–889. doi:10.​1046/​j.​1365-2168.​1999.​01166.​x.PubMedCrossRef
16.
17.
Zurück zum Zitat Yanaga K, Shimada M, Makowka L, Esquivel CO, Tzakis AG, Starzl TE. Significance of blood flow measurement in clinical liver transplantation. Transplant Proc 1989;21:2330–2331.PubMed Yanaga K, Shimada M, Makowka L, Esquivel CO, Tzakis AG, Starzl TE. Significance of blood flow measurement in clinical liver transplantation. Transplant Proc 1989;21:2330–2331.PubMed
18.
Zurück zum Zitat Abbasoglu O, Levy MF, Testa G, Obiekwe S, Brkic BS, Jennings LW, Goldstein RM, Husberg BS, Gonwa TA, Klintmalm GB. Does intraoperative hepatic artery flow predict arterial complications after liver transplantation? Transplantation 1998;66:598–601. doi:10.1097/00007890-199809150-00008.PubMedCrossRef Abbasoglu O, Levy MF, Testa G, Obiekwe S, Brkic BS, Jennings LW, Goldstein RM, Husberg BS, Gonwa TA, Klintmalm GB. Does intraoperative hepatic artery flow predict arterial complications after liver transplantation? Transplantation 1998;66:598–601. doi:10.​1097/​00007890-199809150-00008.PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Belghiti J, Panis Y, Sauvanet A, Gayet B, Fekete F. A new technique of side to side caval anastomosis during orthotopic hepatic transplantation without inferior vena caval occlusion. Surg Gynecol Obstet 1992;175(3):270–272.PubMed Belghiti J, Panis Y, Sauvanet A, Gayet B, Fekete F. A new technique of side to side caval anastomosis during orthotopic hepatic transplantation without inferior vena caval occlusion. Surg Gynecol Obstet 1992;175(3):270–272.PubMed
21.
Zurück zum Zitat Mehrabi A, Schemmer P, Schmidt J, Sauer P, Friess H, Kraus T, Martin E, Büchler MW, Uhl W. Heidelberg’s first experiences in establishing a living-donation liver transplantation programme. Nephrol Dial Transplant 2004;19(Suppl 4):1–5. doi:10.1093/ndt/gfg390. Mehrabi A, Schemmer P, Schmidt J, Sauer P, Friess H, Kraus T, Martin E, Büchler MW, Uhl W. Heidelberg’s first experiences in establishing a living-donation liver transplantation programme. Nephrol Dial Transplant 2004;19(Suppl 4):1–5. doi:10.​1093/​ndt/​gfg390.
22.
Zurück zum Zitat Golling M, Jahnke C, Fonouni H, Ahmadi R, Urbaschek R, Breitkreutz R, Schemmer P, Kraus TW, Gebhard MM, Büchler MW, Mehrabi A. Distinct effects of surgical denervation on hepatic perfusion, bowel ischemia, and oxidative stress in brain dead and living donor porcine models. Liver Transpl 2007;13(4):607–617. doi:10.1002/lt.21069.PubMedCrossRef Golling M, Jahnke C, Fonouni H, Ahmadi R, Urbaschek R, Breitkreutz R, Schemmer P, Kraus TW, Gebhard MM, Büchler MW, Mehrabi A. Distinct effects of surgical denervation on hepatic perfusion, bowel ischemia, and oxidative stress in brain dead and living donor porcine models. Liver Transpl 2007;13(4):607–617. doi:10.​1002/​lt.​21069.PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Troisi R, Cammu G, Militerno G, De Baerdemaeker L, Decruyenaere J, Hoste E, Smeets P, Colle I, Van Vlierberghe H, Petrovic M, Voet D, Mortier E, Hesse UJ, de Hemptinne B. Modulation of portal graft inflow: a necessity in adult living-donor liver transplantation? Ann Surg 2003;237:429–436. doi:10.1097/00000658-200303000-00019.PubMedCrossRef Troisi R, Cammu G, Militerno G, De Baerdemaeker L, Decruyenaere J, Hoste E, Smeets P, Colle I, Van Vlierberghe H, Petrovic M, Voet D, Mortier E, Hesse UJ, de Hemptinne B. Modulation of portal graft inflow: a necessity in adult living-donor liver transplantation? Ann Surg 2003;237:429–436. doi:10.​1097/​00000658-200303000-00019.PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Schemmer P, Nickkholgh A, Hinz U, Gerling T, Mehrabi A, Sauer P, Encke J, Friess H, Weitz J, Büchler MW, Schmidt J. Extended donor criteria have no negative impact on early outcome after liver transplantation: a single-center multivariate analysis. Transplant Proc 2007;39(2):529–534. doi:10.1016/j.transproceed.2006.12.002.PubMedCrossRef Schemmer P, Nickkholgh A, Hinz U, Gerling T, Mehrabi A, Sauer P, Encke J, Friess H, Weitz J, Büchler MW, Schmidt J. Extended donor criteria have no negative impact on early outcome after liver transplantation: a single-center multivariate analysis. Transplant Proc 2007;39(2):529–534. doi:10.​1016/​j.​transproceed.​2006.​12.​002.PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Vivarelli M, Cucchetti A, La Barba G, Bellusci R, De Vivo A, Nardo B, Cavallari A, Pinna AD. Ischemic arterial complications after liver transplantation in the adult: multivariate analysis of risk factors. Arch Surg 2004;139:1069–1074. doi:10.1001/archsurg.139.10.1069.PubMedCrossRef Vivarelli M, Cucchetti A, La Barba G, Bellusci R, De Vivo A, Nardo B, Cavallari A, Pinna AD. Ischemic arterial complications after liver transplantation in the adult: multivariate analysis of risk factors. Arch Surg 2004;139:1069–1074. doi:10.​1001/​archsurg.​139.​10.​1069.PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Velasco F, Villalba R, Fernandez M, de la Mata M, Roman J, Rubio V, Rufian S, Varo E, Pera C, Torres A. Diminished anticoagulant and fibrinolytic activity following liver transplantation. Transplantation 1992;53(6):1256–1261. doi:10.1097/00007890-199206000-00017.PubMedCrossRef Velasco F, Villalba R, Fernandez M, de la Mata M, Roman J, Rubio V, Rufian S, Varo E, Pera C, Torres A. Diminished anticoagulant and fibrinolytic activity following liver transplantation. Transplantation 1992;53(6):1256–1261. doi:10.​1097/​00007890-199206000-00017.PubMedCrossRef
30.
Zurück zum Zitat Pungpapong S, Manzarbeitia C, Ortiz J, Reich DJ, Araya V, Rothstein KD, Munoz SJ. Cigarette smoking is associated with an increased incidence of vascular complications after liver transplantation. Liver Transpl 2002;8:582–587. doi:10.1053/jlts.2002.34150.PubMedCrossRef Pungpapong S, Manzarbeitia C, Ortiz J, Reich DJ, Araya V, Rothstein KD, Munoz SJ. Cigarette smoking is associated with an increased incidence of vascular complications after liver transplantation. Liver Transpl 2002;8:582–587. doi:10.​1053/​jlts.​2002.​34150.PubMedCrossRef
32.
33.
Zurück zum Zitat Silva MA, Jambulingam PS, Gunson BK, Mayer D, Buckels JA, Mirza DF, Bramhall SR. Hepatic artery thrombosis following orthotopic liver transplantation: a 10-year experience from a single centre in the United Kingdom. Liver Transpl 2006;12(1):146–151. doi:10.1002/lt.20566.PubMedCrossRef Silva MA, Jambulingam PS, Gunson BK, Mayer D, Buckels JA, Mirza DF, Bramhall SR. Hepatic artery thrombosis following orthotopic liver transplantation: a 10-year experience from a single centre in the United Kingdom. Liver Transpl 2006;12(1):146–151. doi:10.​1002/​lt.​20566.PubMedCrossRef
36.
Zurück zum Zitat Bell R, Sheil AG, Thompson JF, Stephen MS, Eyers AA, Shun A, Waugh RC. Vascular complications following orthotopic liver transplantation. ANZ J Surg 1990;60(3):193–198. Bell R, Sheil AG, Thompson JF, Stephen MS, Eyers AA, Shun A, Waugh RC. Vascular complications following orthotopic liver transplantation. ANZ J Surg 1990;60(3):193–198.
37.
Zurück zum Zitat Karatzas T, Lykaki-Karatzas E, Webb M, Nery J, Tsaroucha A, Demirbas A, Khan F, Ciancio G, Montalvo B, Reddy R, Schiff E, Miller J, Tzakis AG. Vascular complications, treatment, and outcome following orthotopic liver transplantation. Transplant Proc 1997;29(7):2853–2855. doi:10.1016/S0041-1345(97)00706-9.PubMedCrossRef Karatzas T, Lykaki-Karatzas E, Webb M, Nery J, Tsaroucha A, Demirbas A, Khan F, Ciancio G, Montalvo B, Reddy R, Schiff E, Miller J, Tzakis AG. Vascular complications, treatment, and outcome following orthotopic liver transplantation. Transplant Proc 1997;29(7):2853–2855. doi:10.​1016/​S0041-1345(97)00706-9.PubMedCrossRef
38.
Zurück zum Zitat Settmacher U, Haase R, Heise M, Bechstein WO, Neuhaus P. Variations of surgical reconstruction in liver transplantation depending on vasculature. Langenbecks Arch Surg 1999;384:378–383. doi:10.1007/s004230050217.PubMedCrossRef Settmacher U, Haase R, Heise M, Bechstein WO, Neuhaus P. Variations of surgical reconstruction in liver transplantation depending on vasculature. Langenbecks Arch Surg 1999;384:378–383. doi:10.​1007/​s004230050217.PubMedCrossRef
39.
Zurück zum Zitat Meneu-Diaz JC, Moreno-Gonzalez E, Garcia Garcia I, Jimenez Romero C, Loinaz Segurola C, Gomez Sanz R, Proposito D, Elola-Olaso AM. Hepatic allograft arterialization by means of the gastroduodenal bifurcation (branch patch) as a prognostic factor. Transplantation 2004;77:1513–1517. doi:10.1097/01.TP.0000113805.21387.A1.PubMedCrossRef Meneu-Diaz JC, Moreno-Gonzalez E, Garcia Garcia I, Jimenez Romero C, Loinaz Segurola C, Gomez Sanz R, Proposito D, Elola-Olaso AM. Hepatic allograft arterialization by means of the gastroduodenal bifurcation (branch patch) as a prognostic factor. Transplantation 2004;77:1513–1517. doi:10.​1097/​01.​TP.​0000113805.​21387.​A1.PubMedCrossRef
40.
Zurück zum Zitat Proposito D, Loinaz Segurola C, Garcia Garcia I, Jimenez C, Gonzalez Pinto I, Gomez Sanz R, De La Cruz J, Moreno Gonzalez E. Assessment of risk factors in the incidence of hepatic artery thrombosis in a consecutive series of 687 liver transplantations. Ann Ital Chir 2001;72:187–205. (in Italian).PubMed Proposito D, Loinaz Segurola C, Garcia Garcia I, Jimenez C, Gonzalez Pinto I, Gomez Sanz R, De La Cruz J, Moreno Gonzalez E. Assessment of risk factors in the incidence of hepatic artery thrombosis in a consecutive series of 687 liver transplantations. Ann Ital Chir 2001;72:187–205. (in Italian).PubMed
41.
Zurück zum Zitat Merion RM, Burtch GD, Ham JM, Turcotte JG, Campbell DA. The hepatic artery in liver transplantation. Transplantation 1989;48(3):438–443.PubMedCrossRef Merion RM, Burtch GD, Ham JM, Turcotte JG, Campbell DA. The hepatic artery in liver transplantation. Transplantation 1989;48(3):438–443.PubMedCrossRef
42.
Zurück zum Zitat Soliman T, Bodingbauer M, Langer F, Berlakovich GA, Wamser P, Rockenschaub S, Muehlbacher F, Steininger R. The role of complex hepatic artery reconstruction in orthotopic liver transplantation. Liver Transpl 2003;9:970–975. doi:10.1053/jlts.2003.50167.PubMedCrossRef Soliman T, Bodingbauer M, Langer F, Berlakovich GA, Wamser P, Rockenschaub S, Muehlbacher F, Steininger R. The role of complex hepatic artery reconstruction in orthotopic liver transplantation. Liver Transpl 2003;9:970–975. doi:10.​1053/​jlts.​2003.​50167.PubMedCrossRef
43.
Zurück zum Zitat Quinones-Baldrich WJ, Memsic L, Ramming K, Hiatt J, Busuttil RW. Branch patch for arterialization of hepatic grafts. Surg Gynecol Obstet 1986;162(5):488–490.PubMed Quinones-Baldrich WJ, Memsic L, Ramming K, Hiatt J, Busuttil RW. Branch patch for arterialization of hepatic grafts. Surg Gynecol Obstet 1986;162(5):488–490.PubMed
44.
Zurück zum Zitat Shaw BW Jr, Iwatsuki S, Starzl TE. Alternative methods of arterialization of the hepatic graft. Surg Gynecol Obstet 1984;159:490–493.PubMed Shaw BW Jr, Iwatsuki S, Starzl TE. Alternative methods of arterialization of the hepatic graft. Surg Gynecol Obstet 1984;159:490–493.PubMed
45.
Zurück zum Zitat Figueras J, Pares D, Aranda H, Rafecas A, Fabregat J, Torras J, Ramos E, Lama C, Llado L, Jaurrieta E. Results of using the recipient’s splenic artery for arterial reconstruction in liver transplantation in 23 patients. Transplantation 1997;64:655–658. doi:10.1097/00007890-199708270-00020.PubMedCrossRef Figueras J, Pares D, Aranda H, Rafecas A, Fabregat J, Torras J, Ramos E, Lama C, Llado L, Jaurrieta E. Results of using the recipient’s splenic artery for arterial reconstruction in liver transplantation in 23 patients. Transplantation 1997;64:655–658. doi:10.​1097/​00007890-199708270-00020.PubMedCrossRef
48.
Zurück zum Zitat Drazan K, Shaked A, Olthoff KM, Imagawa D, Jurim O, Kiai K, Shackelton C, Busuttil R. Etiology and management of symptomatic adult hepatic artery thrombosis after orthotopic liver transplantation (OLT). Am Surg 1996;62:237–240.PubMed Drazan K, Shaked A, Olthoff KM, Imagawa D, Jurim O, Kiai K, Shackelton C, Busuttil R. Etiology and management of symptomatic adult hepatic artery thrombosis after orthotopic liver transplantation (OLT). Am Surg 1996;62:237–240.PubMed
49.
Zurück zum Zitat Goldstein RM, Secrest CL, Klintmalm GB, Husberg BS. Problematic vascular reconstruction in liver transplantation. Part I. Arterial. Surgery 1990;107:540–543.PubMed Goldstein RM, Secrest CL, Klintmalm GB, Husberg BS. Problematic vascular reconstruction in liver transplantation. Part I. Arterial. Surgery 1990;107:540–543.PubMed
50.
Zurück zum Zitat Del Gaudio M, Grazi GL, Ercolani G, Ravaioli M, Varotti G, Cescon M, Vetrone G, Ramacciato G, Pinna AD. Outcome of hepatic artery reconstruction in liver transplantation with an iliac arterial interposition graft. Clin Transplant 2005;19(3):399–405. doi:10.1111/j.1399-0012.2005.00363.x.PubMedCrossRef Del Gaudio M, Grazi GL, Ercolani G, Ravaioli M, Varotti G, Cescon M, Vetrone G, Ramacciato G, Pinna AD. Outcome of hepatic artery reconstruction in liver transplantation with an iliac arterial interposition graft. Clin Transplant 2005;19(3):399–405. doi:10.​1111/​j.​1399-0012.​2005.​00363.​x.PubMedCrossRef
52.
Zurück zum Zitat Practice Guidelines for blood component therapy: A report by the American Society of Anesthesiologists Task Force on Blood Component Therapy. Anesthesiology 1996;84:732–747. Practice Guidelines for blood component therapy: A report by the American Society of Anesthesiologists Task Force on Blood Component Therapy. Anesthesiology 1996;84:732–747.
54.
Zurück zum Zitat Buckels JA, Tisone G, Gunson BK, McMaster P. Low haematocrit reduces hepatic artery thrombosis after liver transplantation. Transplant Proc 1989;21(1 Pt 2):2460–2461.PubMed Buckels JA, Tisone G, Gunson BK, McMaster P. Low haematocrit reduces hepatic artery thrombosis after liver transplantation. Transplant Proc 1989;21(1 Pt 2):2460–2461.PubMed
Metadaten
Titel
Feasibility and Effectiveness of a New Algorithm in Preventing Hepatic Artery Thrombosis after Liver Transplantation
verfasst von
Sascha A. Müller
Bruno M. Schmied
Arianeb Mehrabi
Thilo Welsch
Peter Schemmer
Ulf Hinz
Jürgen Weitz
Jens Werner
Markus W. Büchler
Jan Schmidt
Publikationsdatum
01.04.2009
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 4/2009
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-008-0753-y

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2009

Journal of Gastrointestinal Surgery 4/2009 Zur Ausgabe

Recycling im OP – möglich, aber teuer

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Ambulantisierung: Erste Erfahrungen mit dem Hybrid-DRG

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Hybrid-DRG-Verordnung soll dazu führen, dass mehr chirurgische Eingriffe ambulant durchgeführt werden, wie es in anderen Ländern schon länger üblich ist. Die gleiche Vergütung im ambulanten und stationären Sektor hatten Niedergelassene schon lange gefordert. Aber die Umsetzung bereitet ihnen doch Kopfzerbrechen.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.