Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 6/2009

01.06.2009 | Original Article

Fertility Preservation for Young Women with Rectal Cancer—A Combined Approach from One Referral Center

verfasst von: Shai E. Elizur, Togas Tulandi, Sarkis Meterissian, Jack Y. J. Huang, Dan Levin, Seang Lin Tan

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 6/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Up to 6% of women with colorectal cancer are diagnosed in the reproductive age and are at risk for premature ovarian failure and infertility due to pelvic irradiation and chemotherapy.

Study Design

Between 1997 and 2007, six women with rectal carcinoma were referred to the McGill Reproductive Center (Montreal, Canada) for fertility preservation. Following resection of their primary tumor, they were scheduled to undergo pelvic irradiation.

Results

Five patients underwent laparoscopic ovarian lateral transposition before radiotherapy in order to relocate their ovaries outside the radiation field. A concomitant ovarian wedge resection was performed for ovarian cryopreservation. In two of these women, before dissecting the ovarian cortical tissue for cryopreservation, all visible follicles were aspirated. The sixth patient who had had low anterior resection underwent hormonal ovarian stimulation followed by oocyte retrieval and embryo vitrification.

Conclusions

Fertility preservation in women with rectal cancer is feasible. This includes laparoscopic ovarian transposition and cryopreservation of ovarian tissue, embryo, or oocyte.
Literatur
5.
Zurück zum Zitat Huang JY, Tulandi T, Holzer H, Tan SL, Chian RC. Combining ovarian tissue cryobanking with retrieval of immature oocytes followed by in vitro maturation and vitrification: an additional strategy of fertility preservation. Fertil Steril 2008;89:567–572. doi:10.1016/j.fertnstert.2007.03.090.PubMedCrossRef Huang JY, Tulandi T, Holzer H, Tan SL, Chian RC. Combining ovarian tissue cryobanking with retrieval of immature oocytes followed by in vitro maturation and vitrification: an additional strategy of fertility preservation. Fertil Steril 2008;89:567–572. doi:10.​1016/​j.​fertnstert.​2007.​03.​090.PubMedCrossRef
8.
13.
Zurück zum Zitat Meistrich ML, Vassilopoulou-Sellrin R, Lipshultz LI. Gonadal Dysfunction. In DeVita VT, Hellman S, Rosenberg SA, eds. Cancer: principles and practice of oncology. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2001. Meistrich ML, Vassilopoulou-Sellrin R, Lipshultz LI. Gonadal Dysfunction. In DeVita VT, Hellman S, Rosenberg SA, eds. Cancer: principles and practice of oncology. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2001.
15.
Zurück zum Zitat Meirow D, Levron J, Eldar-Geva T, et al. Pregnancy after transplantation of cryopreserved ovarian tissue in a patient with ovarian failure after chemotherapy. N Engl J Med 2005;353:318–321. doi:10.1056/NEJMc055237.PubMedCrossRef Meirow D, Levron J, Eldar-Geva T, et al. Pregnancy after transplantation of cryopreserved ovarian tissue in a patient with ovarian failure after chemotherapy. N Engl J Med 2005;353:318–321. doi:10.​1056/​NEJMc055237.PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Gougeon A. Dynamics of follicular growth in the human: a model from preliminary results. Hum Reprod 1986;1:81–87.PubMed Gougeon A. Dynamics of follicular growth in the human: a model from preliminary results. Hum Reprod 1986;1:81–87.PubMed
18.
Zurück zum Zitat Gosden RG. Gonadal tissue cryopreservation and transplantation. Reprod Biomed Online. 2002;4(Suppl 1):64–67.PubMed Gosden RG. Gonadal tissue cryopreservation and transplantation. Reprod Biomed Online. 2002;4(Suppl 1):64–67.PubMed
20.
Zurück zum Zitat Elizur SE, Son WY, Yap R, et al. Comparison of low-dose human menopausal gonadotropin and micronized 17beta-estradiol supplementation in in vitro maturation cycles with thin endometrial lining. Fertil Steril. 2009; in press. Elizur SE, Son WY, Yap R, et al. Comparison of low-dose human menopausal gonadotropin and micronized 17beta-estradiol supplementation in in vitro maturation cycles with thin endometrial lining. Fertil Steril. 2009; in press.
22.
Zurück zum Zitat Chian RC, Buckett WM, Tulandi T, Tan SL. Prospective randomized study of human chorionic gonadotrophin priming before immature oocyte retrieval from unstimulated women with polycystic ovarian syndrome. Hum Reprod 2000;15:165–170. doi:10.1093/humrep/15.1.165.PubMedCrossRef Chian RC, Buckett WM, Tulandi T, Tan SL. Prospective randomized study of human chorionic gonadotrophin priming before immature oocyte retrieval from unstimulated women with polycystic ovarian syndrome. Hum Reprod 2000;15:165–170. doi:10.​1093/​humrep/​15.​1.​165.PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Chian RC, Gulekli B, Buckett WM, Tan SL. Priming with human chorionic gonadotropin before retrieval of immature oocytes in women with infertility due to the polycystic ovary syndrome. N Engl J Med 1999;341(21):1624–1626.PubMedCrossRef Chian RC, Gulekli B, Buckett WM, Tan SL. Priming with human chorionic gonadotropin before retrieval of immature oocytes in women with infertility due to the polycystic ovary syndrome. N Engl J Med 1999;341(21):1624–1626.PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Son WY, Chung JT, Herrero B, et al. Selection of the optimal day for oocyte retrieval based on the diameter of the dominant follicle in hCG-primed in vitro maturation cycles. Hum Reprod 2008;23:2680–2685. doi:10.1093/humrep/den332.PubMedCrossRef Son WY, Chung JT, Herrero B, et al. Selection of the optimal day for oocyte retrieval based on the diameter of the dominant follicle in hCG-primed in vitro maturation cycles. Hum Reprod 2008;23:2680–2685. doi:10.​1093/​humrep/​den332.PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Chian RC, Gilbert L, Huang JY, et al. Live birth after vitrification of in vitro matured human oocytes. Fertil Steril 2009; in press. Chian RC, Gilbert L, Huang JY, et al. Live birth after vitrification of in vitro matured human oocytes. Fertil Steril 2009; in press.
27.
Zurück zum Zitat Chian RC, Huang JY, Gilbert L, et al. Obstetric outcomes following vitrification of in vitro and in vivo matured oocytes. Fertil Steril. 2009; in press. Chian RC, Huang JY, Gilbert L, et al. Obstetric outcomes following vitrification of in vitro and in vivo matured oocytes. Fertil Steril. 2009; in press.
29.
Zurück zum Zitat Chian RC, Huang JY, Tan SL, et al. Obstetric and perinatal outcome in 200 infants conceived from vitrified oocytes. Reprod Biomed Online 2008;16:608–610.PubMedCrossRef Chian RC, Huang JY, Tan SL, et al. Obstetric and perinatal outcome in 200 infants conceived from vitrified oocytes. Reprod Biomed Online 2008;16:608–610.PubMedCrossRef
30.
Zurück zum Zitat Farber LA, Ames JW, Rush S, Gal D. Laparoscopic ovarian transposition to preserve ovarian function before pelvic radiation and chemotherapy in a young patient with rectal cancer. MedGenMed 2005;7:66.PubMed Farber LA, Ames JW, Rush S, Gal D. Laparoscopic ovarian transposition to preserve ovarian function before pelvic radiation and chemotherapy in a young patient with rectal cancer. MedGenMed 2005;7:66.PubMed
Metadaten
Titel
Fertility Preservation for Young Women with Rectal Cancer—A Combined Approach from One Referral Center
verfasst von
Shai E. Elizur
Togas Tulandi
Sarkis Meterissian
Jack Y. J. Huang
Dan Levin
Seang Lin Tan
Publikationsdatum
01.06.2009
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 6/2009
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-009-0829-3

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2009

Journal of Gastrointestinal Surgery 6/2009 Zur Ausgabe

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Wie sieht der OP der Zukunft aus?

04.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Der OP in der Zukunft wird mit weniger Personal auskommen – nicht, weil die Technik das medizinische Fachpersonal verdrängt, sondern weil der Personalmangel es nötig macht.

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Recycling im OP – möglich, aber teuer

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.