Skip to main content
Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 6/2019

28.03.2019 | Endocrine Tumors

Genetic and Immunohistochemical Studies Investigating the Histogenesis of Neuroendocrine and Carcinomatous Components of Combined Neuroendocrine Carcinoma

verfasst von: Misaki Iijima, M.D., Ph.D., Takehiko Yokobori, M.D., Ph.D., Akira Mogi, M.D., Ph.D., Kimihiro Shimizu, M.D., Ph.D., Toshiki Yajima, M.D., Ph.D., Takayuki Kosaka, M.D., Ph.D., Yoichi Ohtaki, M.D., Ph.D., Kai Obayashi, M.D., Seshiru Nakazawa, M.D., Ph.D., Navchaa Gombodorj, M.D., Ph.D., Mariko Tsukagoshi, M.D., Ph.D., Ken Shirabe, M.D., Ph.D., Hiroyuki Kuwano, M.D., Ph.D.

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 6/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Lung combined neuroendocrine carcinomas (NECs) comprise NEC and non-NEC components, such as adenocarcinoma and squamous cell carcinoma. Mutation of epidermal growth factor receptor (EGFR) often is observed in non-NEC but is very rare in sporadic NEC, which almost always has p53 mutation. Therefore, we hypothesized the following research concept: mutation analysis of EGFR and p53 in each component of combined NEC tissues can provide important information on whether such components originate from the same tumor cells or incidentally arise as collision cancers.

Methods

We compared the mutations of EGFR and p53 in laser-microdissected NEC and non-NEC from lungs of eight cases affected by combined NEC. We examined the expression of EGFR and NEC markers in the combined NECs by immunohistochemistry.

Results

Five of eight cases of combined NEC had the same mutations of EGFR and/or p53 in both non-NEC and NEC. One case had EGFR mutation in only the non-NEC component, and two cases did not have these mutations. Replacement transformation was observed in borderline areas between non-NEC and NEC. The signal of activated EGFR in non-NEC with the same EGFR mutation was more intense than that in NEC components.

Conclusions

Our study suggests the mechanism behind the carcinogenesis of lung combined NEC, which is partially caused by the transformation from epithelial carcinoma of non-NEC to NEC.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Travis WD BE, Burke AP, Marx A, Nicholson AG (2015) WHO Classification of tumours of lung, pleura, thymus and heart, 4th edn. 2015. Travis WD BE, Burke AP, Marx A, Nicholson AG (2015) WHO Classification of tumours of lung, pleura, thymus and heart, 4th edn. 2015.
2.
Zurück zum Zitat Mangum MD, Greco FA, Hainsworth JD, Hande KR, Johnson DH. Combined small-cell and non-small-cell lung cancer. J Clin Oncol. 1989;7(5):607–12.CrossRefPubMed Mangum MD, Greco FA, Hainsworth JD, Hande KR, Johnson DH. Combined small-cell and non-small-cell lung cancer. J Clin Oncol. 1989;7(5):607–12.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Men Y, Hui Z, Liang J, et al. Further understanding of an uncommon disease of combined small cell lung cancer: clinical features and prognostic factors of 114 cases. Chin J Cancer Res. 2016;28(5):486–94.CrossRefPubMedPubMedCentral Men Y, Hui Z, Liang J, et al. Further understanding of an uncommon disease of combined small cell lung cancer: clinical features and prognostic factors of 114 cases. Chin J Cancer Res. 2016;28(5):486–94.CrossRefPubMedPubMedCentral
4.
Zurück zum Zitat Yamada K, Maeshima AM, Tsuta K, Tsuda H. Combined high-grade neuroendocrine carcinoma of the lung: clinicopathological and immunohistochemical study of 34 surgically resected cases. Pathol Int. 2014;64(1):28–33.CrossRefPubMed Yamada K, Maeshima AM, Tsuta K, Tsuda H. Combined high-grade neuroendocrine carcinoma of the lung: clinicopathological and immunohistochemical study of 34 surgically resected cases. Pathol Int. 2014;64(1):28–33.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Li YY, Zhou C, Yang DX, et al. Paclitaxel-etoposide-carboplatin/cisplatin versus etoposide-carboplatin/cisplatin as first-line treatment for combined small-cell lung cancer: a retrospective analysis of 62 cases. Cancer Biol Med. 2015;12(2):117–25.PubMedPubMedCentral Li YY, Zhou C, Yang DX, et al. Paclitaxel-etoposide-carboplatin/cisplatin versus etoposide-carboplatin/cisplatin as first-line treatment for combined small-cell lung cancer: a retrospective analysis of 62 cases. Cancer Biol Med. 2015;12(2):117–25.PubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Wallace AS, Arya M, Frazier SR, Westgate S, Wang Z, Doll D. Combined small-cell lung carcinoma: An institutional experience. Thorac Cancer. 2014;5(1):57–62.CrossRefPubMedPubMedCentral Wallace AS, Arya M, Frazier SR, Westgate S, Wang Z, Doll D. Combined small-cell lung carcinoma: An institutional experience. Thorac Cancer. 2014;5(1):57–62.CrossRefPubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Kuan FC, Kuo LT, Chen MC, et al. Overall survival benefits of first-line EGFR tyrosine kinase inhibitors in EGFR-mutated non-small-cell lung cancers: a systematic review and meta-analysis. Br J Cancer. 2015;113(10):1519–28.CrossRefPubMedPubMedCentral Kuan FC, Kuo LT, Chen MC, et al. Overall survival benefits of first-line EGFR tyrosine kinase inhibitors in EGFR-mutated non-small-cell lung cancers: a systematic review and meta-analysis. Br J Cancer. 2015;113(10):1519–28.CrossRefPubMedPubMedCentral
8.
Zurück zum Zitat Linardou H, Dahabreh IJ, Bafaloukos D, Kosmidis P, Murray S. Somatic EGFR mutations and efficacy of tyrosine kinase inhibitors in NSCLC. Nat Rev Clin Oncol. 2009;6(6):352–66.CrossRefPubMed Linardou H, Dahabreh IJ, Bafaloukos D, Kosmidis P, Murray S. Somatic EGFR mutations and efficacy of tyrosine kinase inhibitors in NSCLC. Nat Rev Clin Oncol. 2009;6(6):352–66.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Kogo M, Shimizu R, Uehara K, et al. Transformation to large cell neuroendocrine carcinoma as acquired resistance mechanism of EGFR tyrosine kinase inhibitor. Lung Cancer (Amsterdam, Netherlands). 2015;90(2):364–8.CrossRef Kogo M, Shimizu R, Uehara K, et al. Transformation to large cell neuroendocrine carcinoma as acquired resistance mechanism of EGFR tyrosine kinase inhibitor. Lung Cancer (Amsterdam, Netherlands). 2015;90(2):364–8.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Niederst MJ, Sequist LV, Poirier JT, et al. RB loss in resistant EGFR mutant lung adenocarcinomas that transform to small-cell lung cancer. Nat Commun. 2015;6:6377.CrossRefPubMedPubMedCentral Niederst MJ, Sequist LV, Poirier JT, et al. RB loss in resistant EGFR mutant lung adenocarcinomas that transform to small-cell lung cancer. Nat Commun. 2015;6:6377.CrossRefPubMedPubMedCentral
12.
Zurück zum Zitat Miyoshi T, Umemura S, Matsumura Y, et al. Genomic Profiling of Large-Cell Neuroendocrine Carcinoma of the Lung. Clin Cancer Res: Off J Am Assoc Cancer Res. 2017;23(3):757–65.CrossRef Miyoshi T, Umemura S, Matsumura Y, et al. Genomic Profiling of Large-Cell Neuroendocrine Carcinoma of the Lung. Clin Cancer Res: Off J Am Assoc Cancer Res. 2017;23(3):757–65.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Shigematsu H, Lin L, Takahashi T, et al. Clinical and biological features associated with epidermal growth factor receptor gene mutations in lung cancers. J Natl Cancer Inst. 2005;97(5):339–46.CrossRefPubMed Shigematsu H, Lin L, Takahashi T, et al. Clinical and biological features associated with epidermal growth factor receptor gene mutations in lung cancers. J Natl Cancer Inst. 2005;97(5):339–46.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Tatematsu A, Shimizu J, Murakami Y, et al. Epidermal growth factor receptor mutations in small cell lung cancer. Clin Cancer Res: Off J Am Assoc Cancer Res. 2008;14(19):6092–6.CrossRef Tatematsu A, Shimizu J, Murakami Y, et al. Epidermal growth factor receptor mutations in small cell lung cancer. Clin Cancer Res: Off J Am Assoc Cancer Res. 2008;14(19):6092–6.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Toyokawa G, Taguchi K, Ohba T, et al. First case of combined small-cell lung cancer with adenocarcinoma harboring EML4-ALK fusion and an exon 19 EGFR mutation in each histological component. J Thorac Oncol. 2012;7(12):e39–41.CrossRefPubMed Toyokawa G, Taguchi K, Ohba T, et al. First case of combined small-cell lung cancer with adenocarcinoma harboring EML4-ALK fusion and an exon 19 EGFR mutation in each histological component. J Thorac Oncol. 2012;7(12):e39–41.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Fukui T, Tsuta K, Furuta K, et al. Epidermal growth factor receptor mutation status and clinicopathological features of combined small cell carcinoma with adenocarcinoma of the lung. Cancer science. 2007;98(11):1714–9.CrossRefPubMed Fukui T, Tsuta K, Furuta K, et al. Epidermal growth factor receptor mutation status and clinicopathological features of combined small cell carcinoma with adenocarcinoma of the lung. Cancer science. 2007;98(11):1714–9.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Meder L, Konig K, Ozretic L, et al. NOTCH, ASCL1, p53 and RB alterations define an alternative pathway driving neuroendocrine and small cell lung carcinomas. Int J Cancer. 2016;138(4):927–38. Meder L, Konig K, Ozretic L, et al. NOTCH, ASCL1, p53 and RB alterations define an alternative pathway driving neuroendocrine and small cell lung carcinomas. Int J Cancer. 2016;138(4):927–38.
18.
Zurück zum Zitat Deben C, Deschoolmeester V, Lardon F, Rolfo C, Pauwels P. TP53 and MDM2 genetic alterations in non-small cell lung cancer: evaluating their prognostic and predictive value. Crit Rev Oncol/Hematol. 2016;99:63–73.CrossRefPubMed Deben C, Deschoolmeester V, Lardon F, Rolfo C, Pauwels P. TP53 and MDM2 genetic alterations in non-small cell lung cancer: evaluating their prognostic and predictive value. Crit Rev Oncol/Hematol. 2016;99:63–73.CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Vanacker L, Smeets D, Hoorens A, et al. Mixed adenoneuroendocrine carcinoma of the colon: molecular pathogenesis and treatment. Anticancer Res 2014;34(10):5517–21.PubMed Vanacker L, Smeets D, Hoorens A, et al. Mixed adenoneuroendocrine carcinoma of the colon: molecular pathogenesis and treatment. Anticancer Res 2014;34(10):5517–21.PubMed
20.
Zurück zum Zitat Ho L, Ronan JL, Wu J, et al. An embryonic stem cell chromatin remodeling complex, esBAF, is essential for embryonic stem cell self-renewal and pluripotency. Proc Natl Acad Sci USA. 2009;106(13):5181–6.CrossRefPubMedPubMedCentral Ho L, Ronan JL, Wu J, et al. An embryonic stem cell chromatin remodeling complex, esBAF, is essential for embryonic stem cell self-renewal and pluripotency. Proc Natl Acad Sci USA. 2009;106(13):5181–6.CrossRefPubMedPubMedCentral
21.
Zurück zum Zitat Wilson BG, Roberts CW. SWI/SNF nucleosome remodellers and cancer. Nat Rev Cancer. 2011;11(7):481–92.CrossRefPubMed Wilson BG, Roberts CW. SWI/SNF nucleosome remodellers and cancer. Nat Rev Cancer. 2011;11(7):481–92.CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Lynch TJ, Bell DW, Sordella R, et al. Activating mutations in the epidermal growth factor receptor underlying responsiveness of non-small-cell lung cancer to gefitinib. New Engl J Med. 2004;350(21):2129–39.CrossRefPubMed Lynch TJ, Bell DW, Sordella R, et al. Activating mutations in the epidermal growth factor receptor underlying responsiveness of non-small-cell lung cancer to gefitinib. New Engl J Med. 2004;350(21):2129–39.CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Takeda M, Okamoto I, Nakagawa K. Pooled safety analysis of EGFR-TKI treatment for EGFR mutation-positive non-small cell lung cancer. Lung Cancer (Amsterdam, Netherlands). 2015;88(1):74–9.CrossRef Takeda M, Okamoto I, Nakagawa K. Pooled safety analysis of EGFR-TKI treatment for EGFR mutation-positive non-small cell lung cancer. Lung Cancer (Amsterdam, Netherlands). 2015;88(1):74–9.CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Okamoto I, Araki J, Suto R, Shimada M, Nakagawa K, Fukuoka M. EGFR mutation in gefitinib-responsive small-cell lung cancer. Ann Oncol: Off J Eur Soc Med Oncol/ESMO. 2006;17(6):1028–9.CrossRef Okamoto I, Araki J, Suto R, Shimada M, Nakagawa K, Fukuoka M. EGFR mutation in gefitinib-responsive small-cell lung cancer. Ann Oncol: Off J Eur Soc Med Oncol/ESMO. 2006;17(6):1028–9.CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Shiao TH, Chang YL, Yu CJ, et al. Epidermal growth factor receptor mutations in small cell lung cancer: a brief report. J Thorac Oncol. 2011;6(1):195–8.CrossRefPubMed Shiao TH, Chang YL, Yu CJ, et al. Epidermal growth factor receptor mutations in small cell lung cancer: a brief report. J Thorac Oncol. 2011;6(1):195–8.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Genetic and Immunohistochemical Studies Investigating the Histogenesis of Neuroendocrine and Carcinomatous Components of Combined Neuroendocrine Carcinoma
verfasst von
Misaki Iijima, M.D., Ph.D.
Takehiko Yokobori, M.D., Ph.D.
Akira Mogi, M.D., Ph.D.
Kimihiro Shimizu, M.D., Ph.D.
Toshiki Yajima, M.D., Ph.D.
Takayuki Kosaka, M.D., Ph.D.
Yoichi Ohtaki, M.D., Ph.D.
Kai Obayashi, M.D.
Seshiru Nakazawa, M.D., Ph.D.
Navchaa Gombodorj, M.D., Ph.D.
Mariko Tsukagoshi, M.D., Ph.D.
Ken Shirabe, M.D., Ph.D.
Hiroyuki Kuwano, M.D., Ph.D.
Publikationsdatum
28.03.2019
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 6/2019
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-019-07268-0

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2019

Annals of Surgical Oncology 6/2019 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.