Skip to main content
Erschienen in: Acta Neurochirurgica 4/2015

01.04.2015 | Technical Note - Neurosurgical Techniques

Guiding protractor for accurate freehand placement of ventricular catheter in ventriculoperitoneal shunting

verfasst von: Donghan Kim, Wonsoo Son, Jaechan Park

Erschienen in: Acta Neurochirurgica | Ausgabe 4/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

While frameless stereotaxis can be used for shunt ventricular catheter placement in patients with smaller ventricles, the ventricular catheter is still commonly placed based on the surface anatomy of the head for patients with larger ventricles. Thus, surgical techniques and guides facilitating accurate and reliable freehand placement of the ventricular catheter still need to be devised.

Methods

With the patient in a supine position and the axis of their head maintained horizontally, the guiding protractor is placed horizontally in the frontal burrhole at Kocher’s point. Using the guiding angle between the head axis and the frontal horn of the lateral ventricle based on coronal head computed tomography (CT) or magnetic resonance (MR) images, the ventricular catheter is then placed in the catheter guide within the guiding protractor.

Results

In 20 hydrocephalic patients with a bicaudate index >0.2 or bifrontal distance >25 mm, the ideal guiding angle ranged from 17 to 23° (mean ± standard deviation [SD], 19.6° ± 1.6°). In all these patients, ventricular catheterization was successfully achieved with only one pass of the catheter, and postoperative CT scans showed satisfactory placement of the catheter in the ipsilateral frontal horn of the lateral ventricles.

Conclusions

The proposed surgical technique using a guiding protractor facilitates accurate freehand placement of a ventricular catheter for patients with a bicaudate index >0.2 or bifrontal distance >25 mm.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Abu-Serieh B, Ghassempour K, Duprez T, Raftopoulos C (2007) Stereotactic ventriculoperitoneal shunting for refractory idiopathic intracranial hypertension. Neurosurgery 60:1039–1043CrossRefPubMed Abu-Serieh B, Ghassempour K, Duprez T, Raftopoulos C (2007) Stereotactic ventriculoperitoneal shunting for refractory idiopathic intracranial hypertension. Neurosurgery 60:1039–1043CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Azeem SS, Origitano TC (2007) Ventricular catheter placement with a frameless neuronavigational system: a 1-year experience. Neurosurgery 60(4 Suppl 2):243–247PubMed Azeem SS, Origitano TC (2007) Ventricular catheter placement with a frameless neuronavigational system: a 1-year experience. Neurosurgery 60(4 Suppl 2):243–247PubMed
3.
Zurück zum Zitat Bergsneider M, Stiner E (2011) Management of adult hydrocephalus: Shunting. In: Winn HR (ed) Youmans Neurological surgery, vol 1, 6th edn. Saunders, Philadelphia, pp 515–524CrossRef Bergsneider M, Stiner E (2011) Management of adult hydrocephalus: Shunting. In: Winn HR (ed) Youmans Neurological surgery, vol 1, 6th edn. Saunders, Philadelphia, pp 515–524CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Epstein MH, Duncan JA (2000) Surgical management of hydrocephalus in adults. In: Schmidek HH (ed) Schmidek & Sweet Operative neurosurgical techniques: indications, methods, and results, vol 1, 4th edn. Saunders, Philadelphia, pp 595–603 Epstein MH, Duncan JA (2000) Surgical management of hydrocephalus in adults. In: Schmidek HH (ed) Schmidek & Sweet Operative neurosurgical techniques: indications, methods, and results, vol 1, 4th edn. Saunders, Philadelphia, pp 595–603
5.
Zurück zum Zitat Kandasamy J, Hayhurst C, Clark S, Jenkinson MD, Byrne P, Karabatsou K, Mallucci CL (2011) Electromagnetic stereotactic ventriculoperitoneal csf shunting for idiopathic intracranial hypertension: a successful step forward? World Neurosurg 75:155–160CrossRefPubMed Kandasamy J, Hayhurst C, Clark S, Jenkinson MD, Byrne P, Karabatsou K, Mallucci CL (2011) Electromagnetic stereotactic ventriculoperitoneal csf shunting for idiopathic intracranial hypertension: a successful step forward? World Neurosurg 75:155–160CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Lind CR, Correia JA, Law AJ, Kejriwal R (2008) A survey of surgical techniques for catheterising the cerebral lateral ventricles. J Clin Neurosci 15:886–890CrossRefPubMed Lind CR, Correia JA, Law AJ, Kejriwal R (2008) A survey of surgical techniques for catheterising the cerebral lateral ventricles. J Clin Neurosci 15:886–890CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Piatt JH (1996) Hydrocephalus: treatment. In: Wilkins RH, Rengachary SS (eds) Neurosurgery, vol 3, 2nd edn. McGraw-Hill, New York, pp 3633–3643 Piatt JH (1996) Hydrocephalus: treatment. In: Wilkins RH, Rengachary SS (eds) Neurosurgery, vol 3, 2nd edn. McGraw-Hill, New York, pp 3633–3643
8.
Zurück zum Zitat Wilson TJ, Stetler WR Jr, Al-Holou WN, Sullivan SE (2013) Comparison of the accuracy of ventricular catheter placement using freehand placement, ultrasonic guidance, and stereotactic neuronavigation. J Neurosurg 119:66–70CrossRefPubMed Wilson TJ, Stetler WR Jr, Al-Holou WN, Sullivan SE (2013) Comparison of the accuracy of ventricular catheter placement using freehand placement, ultrasonic guidance, and stereotactic neuronavigation. J Neurosurg 119:66–70CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Woerdeman PA, Willems PW, Han KS, Hanlo PW, Berkelbach van der Sprenkel JW (2005) Frameless stereotactic placement of ventriculoperitoneal shunts in undersized ventricles: a simple modification to free-hand procedures. Br J Neurosurg 19:484–487CrossRefPubMed Woerdeman PA, Willems PW, Han KS, Hanlo PW, Berkelbach van der Sprenkel JW (2005) Frameless stereotactic placement of ventriculoperitoneal shunts in undersized ventricles: a simple modification to free-hand procedures. Br J Neurosurg 19:484–487CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Woo H, Kang DH, Park J (2013) Preoperative determination of ventriculostomy trajectory in ventriculoperitoneal shunt surgery using a simple modification of the standard coronal MRI. J Clin Neurosci 20:1754–1758CrossRefPubMed Woo H, Kang DH, Park J (2013) Preoperative determination of ventriculostomy trajectory in ventriculoperitoneal shunt surgery using a simple modification of the standard coronal MRI. J Clin Neurosci 20:1754–1758CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Guiding protractor for accurate freehand placement of ventricular catheter in ventriculoperitoneal shunting
verfasst von
Donghan Kim
Wonsoo Son
Jaechan Park
Publikationsdatum
01.04.2015
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
Acta Neurochirurgica / Ausgabe 4/2015
Print ISSN: 0001-6268
Elektronische ISSN: 0942-0940
DOI
https://doi.org/10.1007/s00701-015-2349-0

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2015

Acta Neurochirurgica 4/2015 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Thrombektomie auch bei großen Infarkten von Vorteil

16.05.2024 Ischämischer Schlaganfall Nachrichten

Auch ein sehr ausgedehnter ischämischer Schlaganfall scheint an sich kein Grund zu sein, von einer mechanischen Thrombektomie abzusehen. Dafür spricht die LASTE-Studie, an der Patienten und Patientinnen mit einem ASPECTS von maximal 5 beteiligt waren.

Schwindelursache: Massagepistole lässt Otholiten tanzen

14.05.2024 Benigner Lagerungsschwindel Nachrichten

Wenn jüngere Menschen über ständig rezidivierenden Lagerungsschwindel klagen, könnte eine Massagepistole der Auslöser sein. In JAMA Otolaryngology warnt ein Team vor der Anwendung hochpotenter Geräte im Bereich des Nackens.

Schützt Olivenöl vor dem Tod durch Demenz?

10.05.2024 Morbus Alzheimer Nachrichten

Konsumieren Menschen täglich 7 Gramm Olivenöl, ist ihr Risiko, an einer Demenz zu sterben, um mehr als ein Viertel reduziert – und dies weitgehend unabhängig von ihrer sonstigen Ernährung. Dafür sprechen Auswertungen zweier großer US-Studien.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.