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Hernia

Ausgabe 4/2023

Inhalt (33 Artikel)

Review

Can ventral TAPP achieve favorable outcomes in minimally invasive ventral hernia repair? A systematic review and meta-analysis

M. Maatouk, G. H. Kbir, A. Mabrouk, B. Rezgui, A. B. Dhaou, S. Daldoul, S. Sayari, K. Haouet, M. B. Moussa

Open Access Review

Autoimmunity and hernia mesh: fact or fiction?

B. Jisova, J. Wolesky, Z. Strizova, A. de Beaux, B. East

Review

Surgical technique for primary perineal hernia repair: a systematic scoping review

Z. M. Mojadeddi, S. Harmankaya, S. Öberg, J. Rosenberg

Review

Should routine surgical wound drainage after ventral hernia repair be avoided? A systematic review and meta-analysis

A. Y. Y. Mohamedahmed, S. Zaman, N. Ghassemi, A. Ghassemi, A. A. Wuheb, H. E. E. Abdalla, S. Hajibandeh, S. Hajibandeh

Review

Management and outcomes of obturator hernias: a systematic review and meta-analysis

M. M. Burla, C. P. Gomes, I. Calvi, E. S. C. Oliveira, D. A. B. Hora, R. D. Mao, S. M. P. de Figueiredo, R. Lu

Review

Systematic review and meta-analysis of the pre-operative application of botulinum toxin for ventral hernia repair

E. R. M. Dias, G. Z. Rondini, P. H. F. Amaral, J. Z. Macret, J. P. V. Carvalho, L. G. A. Pivetta, C. A. Malheiros, S. Roll

Original Article

Preservation of deep epigastric perforators during anterior component separation technique (ACST) results in equivalent wound complications compared to transversus abdominis release (TAR)

J. M. Sacco, S. A. Ayuso, M. J. Salvino, G. T. Scarola, D. Ku, R. Tawkaliyar, K. Brown, P. D. Colavita, K. W. Kercher, V. A. Augenstein, B. T. Heniford

Original Article

Gender differences in epigastric hernia repair: a propensity score matching analysis of 15,925 patients from the Herniamed registry

H. Hoffmann, R. Mechera, D. Nowakowski, D. Adolf, P. Kirchhoff, H. Riediger, F. Köckerling

Original Article

Laparoscopic large hiatus hernia repair with mesh reinforcement versus suture cruroplasty alone: a systematic review and meta-analysis

K. Rajkomar, C. S. Wong, L. Gall, C. MacKay, A. Macdonald, M. Forshaw, C. Craig

Open Access Original Article

Incidence, risk factors, and burden of incisional hernia repair after abdominal surgery in France: a nationwide study

P. Ortega-Deballon, Y. Renard, J. de Launay, T. Lafon, Q. Roset, G. Passot

Original Article

Do surgical drains reduce surgical site occurrence and infection after incisional hernia repair with sublay mesh? A non-randomised pilot study

V. Louis, S. Diab, A. Villemin, C. Brigand, S. Manfredelli, J.-B. Delhorme, S. Rohr, B. Romain

Original Article

Does onlay mesh placement in emergency laparotomy prevent incisional hernia? A prospective randomized double-blind study

M. E. Ulutas, A. Sahin, G. Simsek, N. Sekmenli, A. Kilinc, K. Arslan, M. A. Eryilmaz, A. Kartal

Original Article

Risk factors of venous thromboembolism after incisional ventral hernia repair

A. V. Andriyashkin, K. M. Loban, A. A. Kalinina, G. B. Ivakhov, I. A. Zolotukhin, A. V. Sazhin

Original Article

The impact of comorbidities on postoperative outcomes of ventral hernia repair: the patients’ perspective

K. E. Blake, B. Perlmutter, G. Saieed, S. A. Said, S. M. Maskal, C. C. Petro, D. M. Krpata, M. J. Rosen, A. S. Prabhu

Original Article

Medial incisional ventral hernia repair with Adhesix® autoadhesive mesh: descriptive study

A. Ferrer Martínez, M. J. Castillo Fe, M. T. Alonso García, S. Villar Riu, O. Bonachia Naranjo, C. Sánchez Cabezudo, A. Marcos Herrero, J. L. Porrero Carro

Original Article

Evaluation of rectus abdominis muscle strength and width of hernia defect in patients undergoing incisional hernia surgery

A. J. García Moriana, A. Sánchez Arteaga, J. L. Gil Delgado, R. Maroto Sánchez, A. Feria Madueño, L. Tallón Aguilar, J. Padillo Ruiz, B. Sañudo

Original Article

Treatment of mesh infection after inguinal hernia repair: 3-year experience with 120 patients

Zhenyu Zou, Jinxin Cao, Yilin Zhu, Qiuyue Ma, Jie Chen

Original Article

Prevalence of rectus diastasis is higher in patients with inguinal hernia

C. Ugurlu, H. Gok, A. Sahin, B. Bayar, E. Olcucuoglu, H. Kulacoglu

Open Access Original Article

Simple plication alleviates physical symptoms in patients with post-gestational rectus diastasis

G. G. Nervil, J. F. Paulsen, J. Kalstrup, S. Deigaard, I. Herbst, S. Lambaa, L. Hölmich

Original Article

Postoperative compression in preventing early complications after groin hernia repair

Zhenyu Zou, Dingyuan Zhang, Yuchen Liu, Minggang Wang

Original Article

CT-measured hernia parameters can predict component separation: a cross-sectional study from China

X. Du, C. Jin, Y. Yan, P. Sun, Y. Shen, Z. Pan, T. Jiang

Open Access Original Article

Comparison of mechanical properties and host tissue response to OviTex™ and Strattice™ surgical meshes

J. Lombardi, E. Stec, M. Edwards, T. Connell, M. Sandor

Original Article

Microbiology of chronic mesh infection

C. Birolini, M. P. Faro Junior, C. B. Terhoch, J. S. de Miranda, E. Y. Tanaka, E. M. Utiyama

Letter to the Editor

A ‘provocative’ MRI: the detective in ambiguous groin symptoms?

R. Davies, J. Carpanini, N. Cross, B. M. Stephenson

Obituary

Obituary

Arthur I. Gilbert, Shawn Murphy

Aktuelle Ausgaben

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.