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Hernia

Ausgabe 2/2023

Inhalt (33 Artikel)

EDITOR’S CORNER

Evidence, consensus and schools of hernia surgery

G. Campanelli

Review

Prophylactic mesh reinforcement for midline incisional hernia prevention: systematic review and updated meta-analysis of randomized controlled trials

A. Aiolfi, M. Cavalli, F. Gambero, E. Mini, F. Lombardo, L. Gordini, G. Bonitta, P. G. Bruni, D. Bona, G. Campanelli

Open Access Review

The effect of prophylactic mesh implantation on the development of incisional hernias in patients with elevated BMI: a systematic review and meta-analysis

F. Pianka, A. Werba, R. Klotz, F. Schuh, E. Kalkum, P. Probst, A. Ramouz, E. Khajeh, M. W. Büchler, J. C. Harnoss

Original Article

Reading a preoperative CT scan to guide complex abdominal wall reconstructive surgery

S. T. Adams, D. Slade, P. Shuttleworth, C. West, M. Scott, A. Benson, A. Tokala, C. J. Walsh

Original Article

BMI: does it predict the need for component separation?

J. R. Smith, R. Kyriakakis, M. P. Pressler, G. D. Fritz, A. T. Davis, A. L. Banks-Venegoni, L. T. Durling

Open Access Original Article

A computed tomography study investigating the effects of botulinum toxin injections prior to complex abdominal wall reconstruction

J. J. M. Claessen, A. S. Timmer, R. Hemke, J. J. Atema, R. Hompes, M. A. Boermeester, M. V. H. Rutten

Original Article

Robotic versus open lateral abdominal hernia repair: a multicenter propensity score matched analysis of perioperative and 1-year outcomes

X. Pereira, D. L. Lima, L.-C. Huang, R. Salas-Parra, P. Shah, F. Malcher, P. Sreeramoju

Open Access Original Article

What are the influencing factors on the outcome in lateral incisional hernia repair? A registry-based multivariable analysis

S. Schaaf, A. Willms, D. Adolf, R. Schwab, H. Riediger, F. Köckerling

Original Article

Severe rectus diastasis with midline hernia associated in males: high recurrence in mid-term follow-up of minimally invasive surgical technique

J. Bellido-Luque, J. C. Gomez-Rosado, A. Bellido-Luque, I. Sanchez Matamoros, A. Nogales Muñoz, F. Oliva Mompeán, S. Morales Conde

Original Article

Surgeon accuracy and interrater reliability when interpreting CT scans after ventral hernia repair

K. E. Blake, L. R. Beffa, C. C. Petro, D. M. Krpata, A. S. Prabhu, M. J. Rosen

Original Article

Rectus diastasis increases risk of burst abdomen in emergency midline laparotomies: a matched case–control study

M. Kvist, N. A. Henriksen, J. Burcharth, Y. W. Nielsen, T. K. Jensen

Original Article

Diastasis recti is associated with incisional hernia after midline abdominal surgery

A. T. Booth, K. J. Gillen, I. Visintin, W. F. Ford, M. D. Kovacs, C. A. Edgerton, V. V. George, T. Curran

Original Article

Long-term outcomes of seromas after ventral hernia repair: a propensity score-matched analysis of the Abdominal Core Health Quality Collaborative

B. T. Miller, K. F. Baier, S. J. Zolin, L.-C. Huang, S. Phillips, C. C. Petro, L. R. A. Beffa, D. M. Krpata, M. J. Rosen, A. S. Prabhu

Original Article

Incisional hernia repair with a slowly absorbable P4HB mesh: what happens after the mesh disappears? A retrospective longitudinal clinical study

T. Layer, S. Benammi, V. Dubuisson, S. Manfredelli, G. Passot, D. Charleux-Muller, Y. Renard, P. Ortega-Deballon, B. Romain

Original Article

Pathways of the preperitoneal plane: from the “fatty triangle” in Rives to the “fatty trident" in extended retromuscular abdominal wall reconstruction. A tribute to Prof. Schumpelick.

M. Á. Garcia-Urena, J. Lopez-Monclus, A. de Robin Valle de Lersundi, L. A. Blazquez Hernando, M. Medina Pedrique, X. Rial Justo, A. Cruz Cidoncha, M. Nogueira Sixto, J. Munoz-Rodriguez

Original Article

Ventral hernia repair: an increasing burden affecting abdominal core health

K. A. Schlosser, S. M. Renshaw, R. M. Tamer, S. A. Strassels, B. K. Poulose

Original Article

Body mass index and the risk of abdominal hernia: a Mendelian randomization study

Z. Li, L. Xia, X. Li, Y. Guan, H. He, L. Jin

Original Article

Preaponeurotic endoscopic repair (REPA) indication in men could be controversial

F. J. Signorini, M. L. Chamorro, M. B. Soria, P. Salazar, M. Marani, L. Obeide, A. Rossini

Original Article

Clinical feasibility of the Q1.6 Inguinal Hernia application: a prospective cohort study

L. van Hout, W. J. V. Bökkerink, P. W. H. E. Vriens

Aktuelle Ausgaben

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.