Skip to main content
Erschienen in: Surgical and Radiologic Anatomy 8/2018

21.05.2018 | Anatomic Variations

Heterotopic pancreas without Meckel’s diverticulum in children as unique cause of gastrointestinal bleeding: think about it!

verfasst von: Mélodie Juricic, Damipi Yempab Djagbare, Marion Carmassi, Nicoleta Panait, Alice Faure, Oumar NDour, Gabriel NGom, Thierry Merrot

Erschienen in: Surgical and Radiologic Anatomy | Ausgabe 8/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Ectopic pancreas also known as heterotopic pancreas (HP) is a rare congenital anomaly, mainly found as incidental finding during autopsy or abdominal exploration for an other condition. Incidence rate is probably underestimated as patients are mostly asymptomatic; otherwise, it is capable of producing symptoms depending on its location, size, often appearing in the 4th-to-6th decades. Complications such as inflammation, obstruction, bleeding, and malignancy degeneration must be considered. Pediatrics cases are very rare, generally concerning HP within Meckel’s diverticulum, manifesting by gastrointestinal bleeding and intussusception. We report a rare case of jejunum bleeding, due to an isolated HP in a 15-year-old adolescent. Endoscopic and computed tomographic scan were normal, in particular did not found Meckel’s diverticulum. Diagnosis and treatment have been apprehended performing a laparoscopic exploration. It is a singular location for HP, predominantly found in upper gastrointestinal tractus. So far, there have been no case reports of jejunal bleeding from ectopic pancreas without Meckel’s diverticulum in children.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat de’ Angelis GL, Fornaroli F, de’ Angelis N, Magiteri B, Bizzarri B (2007) Wireless capsule endoscopy for pediatric small-bowel diseases. Am J Gastroenterol 102(8):1749–1757 (quiz 8, 58).CrossRef de’ Angelis GL, Fornaroli F, de’ Angelis N, Magiteri B, Bizzarri B (2007) Wireless capsule endoscopy for pediatric small-bowel diseases. Am J Gastroenterol 102(8):1749–1757 (quiz 8, 58).CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Dolan RV, ReMine WH, Dockerty MB. The fate of heterotopic pancreatic tissue (1974) a study of 212 cases. Arch Surg. 109(6):762–765 Dolan RV, ReMine WH, Dockerty MB. The fate of heterotopic pancreatic tissue (1974) a study of 212 cases. Arch Surg. 109(6):762–765
3.
Zurück zum Zitat Kinoshita H, Yamaguchi S, Shimizu A, Sakata Y, Arii K, Mori K et al (2012) Adenocarcinoma arising from heterotopic pancreas in the duodenum. Int Surg 97(4):351–355CrossRefPubMedPubMedCentral Kinoshita H, Yamaguchi S, Shimizu A, Sakata Y, Arii K, Mori K et al (2012) Adenocarcinoma arising from heterotopic pancreas in the duodenum. Int Surg 97(4):351–355CrossRefPubMedPubMedCentral
4.
Zurück zum Zitat Lai EC, Tompkins RK (1986) Heterotopic pancreas. Review of a 26 year experience. Am J Surg 151(6):697–700CrossRefPubMed Lai EC, Tompkins RK (1986) Heterotopic pancreas. Review of a 26 year experience. Am J Surg 151(6):697–700CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Ogata H, Oshio T, Ishibashi H, Takano S, Yagi M (2008) Heterotopic pancreas in children: review of the literature and report of 12 cases. Pediatr Surg Int 24(3):271–275CrossRefPubMed Ogata H, Oshio T, Ishibashi H, Takano S, Yagi M (2008) Heterotopic pancreas in children: review of the literature and report of 12 cases. Pediatr Surg Int 24(3):271–275CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Ormarsson OT, Gudmundsdottir I, Marvik R (2006) Diagnosis and treatment of gastric heterotopic pancreas. World J Surg 30(9):1682–1689CrossRefPubMed Ormarsson OT, Gudmundsdottir I, Marvik R (2006) Diagnosis and treatment of gastric heterotopic pancreas. World J Surg 30(9):1682–1689CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Prasad TR, Gupta SD, Bhatnagar V (2001) Ectopic pancreas associated with a choledochal cyst and extrahepatic biliary atresia. Pediatr Surg Int 17(7):552–554CrossRefPubMed Prasad TR, Gupta SD, Bhatnagar V (2001) Ectopic pancreas associated with a choledochal cyst and extrahepatic biliary atresia. Pediatr Surg Int 17(7):552–554CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Riccardo G, Valeria B, Giulia C, Alessia C, Luisa F, Elisabetta T et al (2014) Heterotopic pancreas in Meckel’s diverticulum in a 7-year-old child with intussusception and recurrent gastrointestinal bleeding: case report and literature review focusing on diagnostic controversies. Afr J Paediatr Surg 11(4):354–358CrossRefPubMed Riccardo G, Valeria B, Giulia C, Alessia C, Luisa F, Elisabetta T et al (2014) Heterotopic pancreas in Meckel’s diverticulum in a 7-year-old child with intussusception and recurrent gastrointestinal bleeding: case report and literature review focusing on diagnostic controversies. Afr J Paediatr Surg 11(4):354–358CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Heterotopic pancreas without Meckel’s diverticulum in children as unique cause of gastrointestinal bleeding: think about it!
verfasst von
Mélodie Juricic
Damipi Yempab Djagbare
Marion Carmassi
Nicoleta Panait
Alice Faure
Oumar NDour
Gabriel NGom
Thierry Merrot
Publikationsdatum
21.05.2018
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
Surgical and Radiologic Anatomy / Ausgabe 8/2018
Print ISSN: 0930-1038
Elektronische ISSN: 1279-8517
DOI
https://doi.org/10.1007/s00276-018-2042-0

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2018

Surgical and Radiologic Anatomy 8/2018 Zur Ausgabe

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

S3-Leitlinie zu Pankreaskrebs aktualisiert

23.04.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

„Nur wer sich gut aufgehoben fühlt, kann auch für Patientensicherheit sorgen“

13.04.2024 Klinik aktuell Kongressbericht

Die Teilnehmer eines Forums beim DGIM-Kongress waren sich einig: Fehler in der Medizin sind häufig in ungeeigneten Prozessen und mangelnder Kommunikation begründet. Gespräche mit Patienten und im Team können helfen.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.