Skip to main content
Erschienen in: Clinical Rheumatology 2/2016

01.02.2016 | Brief Report

High rates of obesity and greater associated disability among people with rheumatoid arthritis in Canada

verfasst von: Inés Colmegna, Carol A. Hitchon, María Celia Bazán Bardales, Lekha Puri, Susan J. Bartlett

Erschienen in: Clinical Rheumatology | Ausgabe 2/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Obesity in rheumatoid arthritis has been associated with increased risk of comorbidities, larger medical costs, decreased quality of life, higher disease activity, and reduced therapeutic responses. We assessed the burden of obesity among rheumatoid arthritis patients and its impact on patient-reported outcomes. Patients receiving care at two Canadian University Centers were included. Height and weight were measured and selected sociodemographic and rheumatoid arthritis (RA) characteristics as well as patient-reported outcomes were obtained. Patients were classified according to WHO criteria and proposed RA cut points, and results were compared with national data. Using WHO criteria, 68 (34 %) RA patients were classified as obese (vs. ~25 % of Canadians). Using RA cut points, 112 (55 %) RA patients were classified as obese. With both classification methods, obese individuals had significantly higher mean HAQ scores and a higher odds of significant disability (HAQ ≥ 1: WHO OR 2.3; 95 % CI 1.2, 4.2 and RA-specific OR 1.8; 95 % CI 1.0, 3.2). Independent of the classification method use, RA patients have significantly higher rates of obesity than national prevalence estimates. Obese RA patients had about twice the odds of reporting moderate to severe disability.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat McCoy SS, Crowson CS, Maradit-Kremers H et al (2013) Longterm outcomes and treatment after myocardial infarction in patients with rheumatoid arthritis. J Rheumatol 40:605–10PubMedCentralCrossRefPubMed McCoy SS, Crowson CS, Maradit-Kremers H et al (2013) Longterm outcomes and treatment after myocardial infarction in patients with rheumatoid arthritis. J Rheumatol 40:605–10PubMedCentralCrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Crowson CS, Liao KP, Davis JM 3rd et al (2013) Rheumatoid arthritis and cardiovascular disease. Am Heart J 166(622–8):e1PubMed Crowson CS, Liao KP, Davis JM 3rd et al (2013) Rheumatoid arthritis and cardiovascular disease. Am Heart J 166(622–8):e1PubMed
3.
Zurück zum Zitat Armstrong DJ, McCausland EM, Quinn AD, Wright GD (2006) Obesity and cardiovascular risk factors in rheumatoid arthritis. Rheumatology (Oxford) 45:782, author reply −3CrossRef Armstrong DJ, McCausland EM, Quinn AD, Wright GD (2006) Obesity and cardiovascular risk factors in rheumatoid arthritis. Rheumatology (Oxford) 45:782, author reply −3CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Vidal C, Barnetche T, Morel J, Combe B, Daien C (2015) Association of body mass index categories with disease activity and radiographic joint damage in rheumatoid arthritis: a systematic review and metaanalysis. J Rheumatol 42:2261–9CrossRefPubMed Vidal C, Barnetche T, Morel J, Combe B, Daien C (2015) Association of body mass index categories with disease activity and radiographic joint damage in rheumatoid arthritis: a systematic review and metaanalysis. J Rheumatol 42:2261–9CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Sandberg ME, Bengtsson C, Kallberg H et al (2014) Overweight decreases the chance of achieving good response and low disease activity in early rheumatoid arthritis. Ann Rheum Dis 73:2029–33CrossRefPubMed Sandberg ME, Bengtsson C, Kallberg H et al (2014) Overweight decreases the chance of achieving good response and low disease activity in early rheumatoid arthritis. Ann Rheum Dis 73:2029–33CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Keys A, Fidanza F, Karvonen MJ, Kimura N, Taylor HL (2014) Indices of relative weight and obesity. Int J Epidemiol 43:655–65CrossRefPubMed Keys A, Fidanza F, Karvonen MJ, Kimura N, Taylor HL (2014) Indices of relative weight and obesity. Int J Epidemiol 43:655–65CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Adams KF, Schatzkin A, Harris TB et al (2006) Overweight, obesity, and mortality in a large prospective cohort of persons 50 to 71 years old. N Engl J Med 355:763–78CrossRefPubMed Adams KF, Schatzkin A, Harris TB et al (2006) Overweight, obesity, and mortality in a large prospective cohort of persons 50 to 71 years old. N Engl J Med 355:763–78CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Stavropoulos-Kalinoglou A, Metsios GS, Koutedakis Y et al (2007) Redefining overweight and obesity in rheumatoid arthritis patients. Ann Rheum Dis 66:1316–21PubMedCentralCrossRefPubMed Stavropoulos-Kalinoglou A, Metsios GS, Koutedakis Y et al (2007) Redefining overweight and obesity in rheumatoid arthritis patients. Ann Rheum Dis 66:1316–21PubMedCentralCrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Katz PP, Yazdany J, Trupin L et al (2013) Sex differences in assessment of obesity in rheumatoid arthritis. Arthritis Care Res 65:62–70CrossRef Katz PP, Yazdany J, Trupin L et al (2013) Sex differences in assessment of obesity in rheumatoid arthritis. Arthritis Care Res 65:62–70CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Giles JT, Ling SM, Ferrucci L et al (2008) Abnormal body composition phenotypes in older rheumatoid arthritis patients: association with disease characteristics and pharmacotherapies. Arthritis Rheum 59:807–15PubMedCentralCrossRefPubMed Giles JT, Ling SM, Ferrucci L et al (2008) Abnormal body composition phenotypes in older rheumatoid arthritis patients: association with disease characteristics and pharmacotherapies. Arthritis Rheum 59:807–15PubMedCentralCrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Humphreys JH, Verstappen SM, Mirjafari H et al (2013) Association of morbid obesity with disability in early inflammatory polyarthritis: results from the norfolk arthritis register. Arthritis Care Res 65:122–6CrossRef Humphreys JH, Verstappen SM, Mirjafari H et al (2013) Association of morbid obesity with disability in early inflammatory polyarthritis: results from the norfolk arthritis register. Arthritis Care Res 65:122–6CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Somers TJ, Wren AA, Blumenthal JA, Caldwell D, Huffman KM, Keefe FJ (2014) Pain, physical functioning, and overeating in obese rheumatoid arthritis patients: do thoughts about pain and eating matter? J Clin Rheumatol 20:244–50PubMed Somers TJ, Wren AA, Blumenthal JA, Caldwell D, Huffman KM, Keefe FJ (2014) Pain, physical functioning, and overeating in obese rheumatoid arthritis patients: do thoughts about pain and eating matter? J Clin Rheumatol 20:244–50PubMed
14.
Zurück zum Zitat Jawaheer D, Olsen J, Lahiff M et al (2010) Gender, body mass index and rheumatoid arthritis disease activity: results from the quest-ra study. Clin Exp Rheumatol 28:454–61PubMedCentralPubMed Jawaheer D, Olsen J, Lahiff M et al (2010) Gender, body mass index and rheumatoid arthritis disease activity: results from the quest-ra study. Clin Exp Rheumatol 28:454–61PubMedCentralPubMed
15.
Zurück zum Zitat Giles JT, Bartlett SJ, Andersen R, Thompson R, Fontaine KR, Bathon JM (2008) Association of body fat with c-reactive protein in rheumatoid arthritis. Arthritis Rheum 58:2632–41PubMedCentralCrossRefPubMed Giles JT, Bartlett SJ, Andersen R, Thompson R, Fontaine KR, Bathon JM (2008) Association of body fat with c-reactive protein in rheumatoid arthritis. Arthritis Rheum 58:2632–41PubMedCentralCrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Uutela T, Kautiainen H, Jarvenpaa S, Salomaa S, Hakala M, Hakkinen A (2014) Waist circumference based abdominal obesity may be helpful as a marker for unmet needs in patients with RA. Scand J Rheumatol 43:279–85CrossRefPubMed Uutela T, Kautiainen H, Jarvenpaa S, Salomaa S, Hakala M, Hakkinen A (2014) Waist circumference based abdominal obesity may be helpful as a marker for unmet needs in patients with RA. Scand J Rheumatol 43:279–85CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Heo M, Allison DB, Faith MS, Zhu S, Fontaine KR (2003) Obesity and quality of life: mediating effects of pain and comorbidities. Obes Res 11:209–16CrossRefPubMed Heo M, Allison DB, Faith MS, Zhu S, Fontaine KR (2003) Obesity and quality of life: mediating effects of pain and comorbidities. Obes Res 11:209–16CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
High rates of obesity and greater associated disability among people with rheumatoid arthritis in Canada
verfasst von
Inés Colmegna
Carol A. Hitchon
María Celia Bazán Bardales
Lekha Puri
Susan J. Bartlett
Publikationsdatum
01.02.2016
Verlag
Springer London
Erschienen in
Clinical Rheumatology / Ausgabe 2/2016
Print ISSN: 0770-3198
Elektronische ISSN: 1434-9949
DOI
https://doi.org/10.1007/s10067-015-3154-0

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2016

Clinical Rheumatology 2/2016 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.